† Daniel,Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Sfanta Evanghelie din Duminica a XVII-a dupa Rusalii, numita si Duminica femeii cananeence, ne invata multe adevaruri despre puterea credintei si despre lucrarea lui Dumnezeu in viata oamenilor.
Femeia cananeeanca era de alt neam si de alta credinta decat evreii.
Tirul si Sidonul erau porturi situate pe tarmul de est al Marii
Mediterane, facand parte din Fenicia, astazi ele se afla pe teritoriul
Libanului. Deci, aceste orase nu faceau parte din Palestina sau Ţara
Sfanta, iar faptul insusi ca Mantuitorul Iisus Hristos trece dincolo de
granitele tarii Sale natale are o semnificatie deosebita. Desi spune 'nu sunt trimis decat catre oile cele pierdute ale casei lui Israel'
(Matei 15, 24), totusi, Iisus iese din teritoriul Ţarii Sfinte si merge
catre doua orase-state sau cetati locuite de pagani, care se inchinau
nu adevaratului Dumnezeu marturisit de evrei, ci unor idoli, cei mai
renumiti fiind Baal si Astarta. Iesirea Mantuitorului Iisus Hristos
dincolo de pamantul lui Israel este deja o prefigurare a faptului ca
Evanghelia Sa va fi propovaduita nu numai poporului evreu, ci si altor
neamuri sau popoare. Prezenta lui Iisus in partile Tirului si ale
Sidonului este, asadar, o anticipatie a predicarii Evangheliei Sale
si printre pagani, deoarece Dumnezeu cheama toate popoarele la mantuire
in Iisus Hristos.
Hristos descopera credinta mare la o femeie dintr-un popor pagan
Intrucat
Mantuitorul Iisus Hristos a intalnit adesea ostilitatea unora dintre
evrei si o lipsa de receptivitate a acestora fata de Evanghelia Sa, El
vrea sa arate ucenicilor Sai ca poate descoperi credinta acolo unde
evreii nu se asteapta. Intelepciunea si atitudinea misionara a lui Iisus
se arata in faptul ca, pe de o parte, El trece hotarele Palestinei si
ajunge in patria femeii pagane, iar pe de alta parte, refuza sa-i
raspunda acesteia la prima cerere a ei de-a vindeca pe fiica sa bolnava,
chinuita de diavol. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca atat tacerea
Mantuitorului, cat si intarzierea Sa in a da un raspuns favorabil
acestei femei de alt neam si de alta religie decat evreii ascund
intentia Lui de a evidentia mai bine credinta mare pe care o avea ea.
Daca El nu lasa femeia sa insiste atat de mult, sa staruie indelung in
rugaciunea ei, ucenicii Sai nu ar fi putut vedea atat de clar trei mari
calitati sau virtuti ale acestei femei cananeence, si anume: credinta puternica, smerenia adanca si rugaciunea staruitoare.Credinta vie se dovedeste prin staruinta in rugaciuneDupa felul cum Il roaga pe Iisus, zicand: 'Miluieste-ma, Doamne, Fiule al lui David!' (Matei 15, 22), aceasta femeie marturisea credinta
ei ca in Iisus din neamul lui David lucreaza puterea lui Dumnezeu, ca
in El se savarseste lucrarea vindecarii sau eliberarii oamenilor de
pacate, de boli si de diavoli. Intrucat auzise ca Iisus din Nazaret este
prooroc, ca si David, si mai ales ca este un mare doctor vindecator de
suflete si de trupuri, femeia caneeanca marturisea credinta ei vie ca
numai Iisus poate vindeca pe fiica ei bolnava si, ca atare, Il ruga,
zicand: 'Miluieste-ma, Doamne, Fiul lui David!'
Dupa ce Iisus vede ca femeia cananeeanca se inchina Lui si-L roaga, zicand: 'Doamne, ajuta-ma!', El doreste sa arate celor din jur si smerenia ei, zicand catre femeie: 'Nu este bine sa iei painea copiilor si sa o arunci cainilor!'
(Matei 15, 26). Prin aceasta Iisus exprima, de fapt, mentalitatea
oricarui evreu din timpul Sau, adica pretentia evreilor de-a fi
superiori tuturor popoarelor. In acest sens, se pare ca multi dintre
evreii din timpul Mantuitorului considerau popoarele din jur ca fiind un
fel de 'caini', adica mai mult animale domestice decat fiinte
umane. La prima vedere, Mantuitorul da impresia ca intra in logica
evreilor sau a conationalilor Sai, nu insa pentru a dispretui pe femeia
cananeeanca, ci pentru ca toti sa poata vedea smerenia si rabdarea ei.
De fapt, Mantuitorul Iisus Hristos vrea sa puna in contrast orgoliul si pretentia de superioritate a evreilor cu realitatea credintei smerite pe care o are o femeie de neam pagan. Din smerenie, femeia cananeeanca a indurat pretentia de superioritate a evreilor, si anume ca ei sunt fii ai casei lui Dumnezeu, iar popoarele pagane sunt 'caini'.
Auzind aceste cuvinte aspre, femeia nu se tulbura si nici nu Il
contrazice pe Mantuitorul Iisus Hristos, ci, avand o smerenie uimitor de
profunda, Ii raspunde, zicand: 'Asa este, Doamne!' (Matei 15,
27). Totusi, vedem ca in marea si adanca smerenie a femeii acesteia nu
se afla nici un semn de descurajare, ci foarte multa intelepciune.
Intrucat era o femeie smerita si mult rabdatoare, ea a gasit un raspuns
intelept pentru a dobandi, totusi, vindecarea fiicei sale. De aceea a
zis: 'Asa este, Doamne!', si indata a mai adaugat: 'dar si cainii se satura din faramiturile care cad de la masa stapanilor lor'
(Matei 15, 27). Vazand credinta ei vie, staruinta ei in rugaciune,
multa ei smerenie, si primind un raspuns neasteptat de intelept din
partea acestei femei de alt neam si de alta religie decat evreii,
Hristos Domnul a exclamat, in semn de pretuire, zicand: 'O, femeie, mare este credinta ta; fie tie dupa cum voiesti! Iar Evanghelia precizeaza: Şi s-a tamaduit fiica ei din ceasul acela'
(Matei 15, 28). Astfel facand, Iisus a ajuns la scopul urmarit de El,
si anume, a aratat ucenicilor Sai ca paganii vor crede in numele Lui mai
usor decat multi dintre evrei.
Femeia cananeeanca - pilda de credinta, smerenie si rugaciune pentru toti oamenii
Aratand
ucenicilor Sai marea credinta a femeii cananeence, Mantuitorul si
Invatatorul Iisus Hristos o prezinta pe aceasta ca fiind un dascal pilduitor pentru toti oamenii. Ce a invatat Biserica de la aceasta femeie cananeeanca? Mai intai, iubirea milostiva fata de oamenii care sufera. Ea se ruga, zicand: 'Miluieste-ma, Doamne..., fiica mea este rau chinuita de diavol' (Matei 15, 22). Deci, femeia nu zicea: 'Doamne, miluieste pe fiica mea!', ci 'Miluieste-ma!', adica 'Ai mila de mine!'. De ce? Deoarece ea
s-a identificat pe deplin cu suferinta fiicei sale si devenise glasul
fiicei sale care nu se mai putea ruga, intrucat era posedata de un demon. Iata de ce rugaciunea ei, 'Miluieste-ma, Doamne' sau 'Doamne, miluieste-ma!', a devenit rugaciunea
cea mai scurta si cea mai frecventa a Bisericii, adica rugaciunea
ritmica a Bisericii sau respiratia spirituala a ei ca Trup tainic al lui
Hristos Cel Inviat, plin de Duh Sfant. In mod paradoxal, aceasta
rugaciune este cea mai concentrata si cea mai cuprinzatoare rugaciune a
Bisericii, deoarece mila lui Dumnezeu inseamna iubirea Lui smerita si
milostiva, vindecatoare si mantuitoare pentru toti oamenii. De la aceasta femeie cananeeanca mai invatam si o alta rugaciune, si anume, rugaciunea 'Doamne, ajuta-ma!'.
Este rugaciunea izvorata din adancul inimii, mai ales cand omul simte
ca nici unul dintre oameni nu-l mai poate ajuta, ci numai Preamilostivul
Dumnezeu Cel atotputernic. Prin aceasta rugaciune, omul exprima, in
acelasi timp, limita puterilor sale omenesti si speranta izvorata din
credinta ca numai Dumnezeu il poate salva dintr-o situatie de limita
intre viata si moarte.
Prin rugaciunea pentru altii ne intalnim cu Hristos
'Ajutorul meu (este) de la Domnul, Cel ce a facut cerul si pamantul'
- spune psalmistul (Psalmul 120, 2). Desi nu se ruga folosind cuvinte
din psalmi, femeia cananeeanca a intuit, totusi, esenta psalmilor,
intrucat ea cerea ajutor de la Iisus din Nazaret in Care era prezent si
lucrator Dumnezeu si putea sa vindece pe fiica ei. Din credinta vie, smerenia adanca si rugaciunea staruitore a femeii cananeence, invatam si noi cat de mare este nevoia de a ne ruga pentru altii. Ca mama indurerata, ea se ruga, zicand: 'Doamne, miluieste-ma!' si 'Doamne, ajuta-ma!'.
Nu cerea nimic pentru ea insasi, ci totul pentru fiica ei rau chinuita
de diavol. Atat de mult se identifica mama indurerata cu suferinta
fiicei sale bolnave, incat suferinta fiicei sale a devenit suferinta sa
proprie. Aici vedem cum se manifesta iubirea milostiva, compatimirea sau
impreuna-patimirea cu omul suferind. Acestei iubiri milostive si
smerite a mamei indurerate a raspuns iubirea milostiva, smerita si
vindecatoare a lui Iisus Hristos, Mantuitorul lumii. Evanghelia ne
arata ca exista situatii in viata omului cand el nu se mai poate ruga
pentru sine insusi: fie ca nu mai are luciditatea mintii pentru a
formula o rugaciune, fie ca e coplesit de prea multa suferinta. In
astfel de situatii, este o mare binecuvantare sa ai mama credincioasa
sau tata credincios, sotie credincioasa sau sot credincios, copii
credinciosi sau prieteni credinciosi, care se roaga staruitor pentru
tine.In femeia cananeeanca din Evanghelia de astazi vedem o prefigurare a Bisericii lui Hristos, care se roaga pentru toti oamenii aflati in boala si in nevoi. Niciodata Biserica nu se roaga numai pentru sine, ci si 'pentru pacea a toata lumea', 'pentru imbelsugarea roadelor pamantului', 'pentru vremuri cu pace', pentru cei bolnavi, pentru cei robiti, pentru cei in necazuri si in nevoi etc. Biserica
invoca harul sau ajutorul lui Dumnezeu pentru intreaga lume, deoarece
lumea intreaga exista prin mila sau iubirea milostiva a lui Dumnezeu.
Din rugaciunea femeii cananeence pentru fiica ei, vedem puterea
rugaciunii fiecarui credincios pentru cei care se afla in suferinta, 'pentru cei care nu stiu, nu vor sau nu mai pot sa se roage pentru ei insisi', dupa cum spunea vrednicul de pomenire Justinian Patriarhul Romaniei in timpul regimului comunist.Şi astazi este mare nevoie de rugaciune pentru altii, nu numai pentru noi insine; mai ales rugaciune pentru oamenii care se afla in suferinta, 'pentru tot sufletul necajit si intristat', cum se spune in rugaciunile noastre bisericesti. Maica Domnului Rugatoarea (Oranta) este icoana Bisericii in stare de rugaciune, pentru ca ea este 'iubire cu smerenie pentru cei pe care nu ii mai iubeste nimeni', cum se spune in rugaciunea finala din Acatistul Bunei-Vestiri. Ca atare, Biserica in totalitatea ei trebuie sa fie iubire cu smerenie sau iubire smerita si milostiva, mai ales pentru cei pe care nu ii mai iubeste nimeni sau nu mai au pe nimeni care sa-i ajute. Asadar,
din Evanghelia de astazi invatam ca fiecare om care se apropie de Iisus
Hristos, in stare de credinta, smerenie si rugaciune, va fi ascultat de
El, mai ales cand acesta se roaga pentru cei care nu se mai pot ruga
pentru ei insisi. Un astfel de om milostiv si rugator va simti
bucuria pe care a primit-o in suflet femeia cananeeanca atunci cand
Mantuitorul Iisus Hristos i-a zis: 'mare este credinta ta; fie tie dupa cum voiesti!'
(Matei 15, 28). La iubirea smerita si milostiva a celui ce se roaga
pentru cei care sufera raspunde Hristos-Domnul prin iubirea Sa smerita
si milostiva, vindecatoare si datatoare de bucurie, spre slava lui
Dumnezeu si mantuirea oamenilor. Amin!
sursa: noutati-ortodoxe.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!