(In 17, 1-14).
În evanghelia de mai sus este pusă toată taina vieţii noastre şi toată taina cea mare a mântuirii noastre sufleteşti.
Această taină se cuprinde pe scurt în
cuvintele evangheliei: „Şi aceasta este viaţa cea veşnică, să Te
cunoască pe Tine unul adevăratul Dumnezeu şi pe Care ai trimis, pe Iisus
Hristos”. Începutul şi sfârşitul mântuirii noastre acesta este: să
cunoşti pe Dumnezeu şi Fiul Său cel Sfânt. „Dar cine nu cunoaşte pe
Dumnezeu şi pe Iisus Hristos? – vă veţi întreba dumneavoastră miraţi… Ce
învăţătură nouă este aceasta, când şi pruncii o cunosc?”… Eu însă cutez
a spune că oameni nu-L cunosc cu adevărat Dumnezeu. Nu spun eu acest
lucru. Îl spune Scriptura ce zice: „Cine zice că L-a cunoscut pe
Dumnezeu, dar poruncile Lui nu le păzeşte, mincinos este”… (I In 2, 3),
„cine urăşte pe fratele său n-a cunoscut pe Dumnezeu” (I In 4, 8).
Fărădelegile zilelor noastre sunt tot atâtea dovezi că oamenii de azi
nu cunosc cu adevărat pe Dumnezeu. Pe Dumnezeu Îl putem cunoaşte cu
adevărat numai prin Iisus Hristos. „Aşa a iubit Dumnezeu lumea, cât şi
pe Fiul Său Cel unul născut L-a dat, ca tot cel ce crede în El să nu
piară, ci să aibă viaţă de veci” (In 3, 16)… „Cel ce nu crede în Fiul şi
cel ce nu ascultă pe Fiul nu va vedea viaţă, ci mânia lui Dumnezeu va
rămâne peste el” (In 3, 36). Cine vrea să-L cunoască cu adevărat pe
Dumnezeu trebuie să-L cunoască şi să-L primească mai întâi pe Iisus
Hristos, Care ne-a împăcat cu Dumnezeu prin moartea Lui” (Rom 5, 10) şi
ne-a făcut fiii lui Dumnezeu. Cei mai mulţi oameni Îl cunosc şi azi tot
numai pe Dumnezeu din Vechiul Testament, Care pedepseşte şi porunceşte
să nu faci ceea şi ceea, dar nu-L cunosc pe Dumnezeu prin Iisus
Mântuitorul, Care a venit aducându-ne „dar şi putere să ne facem – prin
jertfa Lui – fiii lui Dumnezeu” (In 1, 12) şi să putem trăi o viaţă
după voia lui Dumnezeu. Pe Iisus Hristos trebuie să-L cunoaştem şi să-L
primim ca pe Mijlocitorul între noi şi Dumnezeu. „Căci unul este
Dumnezeu, unul şi mijlocitor între Dumnezeu şi oameni, Omul Iisus
Hristos, Care pe Sine Însuşi S-a dat preţ de răscumpărare pentru toţi”
(I Tim 2, 5). Pe Iisus Hristos trebuie să-L primim ca pe Mijlocitorul
şi împăciuitorul dintre noi şi Dumnezeu. „De va fi păcătuit cineva,
avem mijlocitor la Tatăl pe Iisus Hristos, Care S-a dat pe Sine
ispăşire pentru păcatele noastre” (I In 2, 1). O, ce bun Mijlocitor
avem noi în Iisus Hristos! El a „săvârşit lucrul ce I s-a dat”, adecă
ne-a câştigat totul prin Jertfa Lui cea sfântă. El ne îmbie cu un dar ce
ne poate îndată scăpa de păcat. EI ne îmbie cu un dar care ne poate
face îndată fiii lui Dumnezeu. Taina vieţii celei adevărat creştineşti
aceasta este: să-L primeşti pe Mântuitorul şi Jertfa Lui cea sfântă şi
prin El să trăieşti o viaţă nouă după voia lui Dumnezeu, ca un copil
iubit al Lui. În aceasta vrea Iisus să-l facă pe fiecare om
„desăvârşit”, cum spune în evanghelia de mai sus.
Însă cei mai mulţi creştini n-au primit
în chipul acesta pe Mântuitorul şi de aceea nu este putere creştinească
în viaţa lor. Eu socotesc că şi viata poporului nostru este prea săracă
în viaţă şi fapte de putere creştinească tocmai din pricina că Iisus
Mântuitorul nu stă de-ajuns în mijlocul vieţii noastre sufleteşti. Când
eram preot la sat, am făcut odată o mică încercam cu câţiva păstoriţi,
să aflu cum se roagă cu cuvintele lor (nu cu rugăciuni învăţate din
cărţi). Rezultatul a fost că abia 5 la sută au pomenit în rugăciunile
lor ceva puţin despre Iisus, Marele Mijlocitor între noi şi Dumnezeu.
Din rugăciunile celorlalţi a lipsit cu totul Iisus Hristos. (Ar trebui
revăzute şi unele cărţi de rugăciuni în care sunt prea puţine
rugăciuni către Iisus Mântuitorul.) Iisus Mântuitorul să nu lipsească
din toate rugăciunile noastre, din toate cererile noastre. Clipă de
clipă să vorbim cu El şi prin El să avem legătură cu cerul şi cu
Dumnezeu Tatăl.
O, cât de frumoasă este rugăciunea
Mântuitorului de mai sus! Ea cuprinde plinirea Evangheliei pe pământ.
Numai cât, durere, noi, oamenii şi omenirea de azi, nu trăim şi n-am
ajuns această plinire, ci, dimpotrivă, parcă, ne-am depărtat de ea. În
rugăciunea din evanghelie, Iisus zice: „Arătat-am numele Tău (adică al
Tatălui) oamenii”, şi oameni au păzit numele Tău… Cuvintele care ai dat
Mie le-am dat lor (oamenilor) şi ei le-au primit… şi Eu M-am proslăvit
întru dânşii… ca să fie toţi (oamenii) una precum şi Noi”.
Dar, o, cât suntem de departe de
plinirea cuvintelor Domnului, de mai sus! Lumea de azi e plină mai tare
ca oricând de răutăţi, în semnul că oamenii de azi n-au primit cu
adevărat darul şi mântuirea ce ne-a câştigat o Mântuitorul cu scump
sângele Lui. Suntem parcă mai departe ca oricând de a fi toţi oamenii
„una”, adică fiii lui Dumnezeu şi fraţi întreolaltă. Evanghelia de
duminică nu este a vremilor noastre, ci este a veacurilor viitoare,
când oamenii vor primi cu adevărat pe Iisus Fiul lui Dumnezeu şi
poruncile Tatălui pe cari le-a făcut cunoscute oamenilor. Atunci va fi
„bucurie deplină” în sufletul oamenilor şi „pământul va fi plin de
cunoştinţa Domnului” (Is 9, 7).
Cititorule! Ia seama că evanghelia de
duminică Îţi este spre osândă dacă trăieşti în fărădelegi. Iisus spune
apriat că „a săvârşit lucrul ce I s-a dat”, adică a deschis fiecărui om
calea spre mântuire şi ne-a dat fiecăruia darul să ne curăţim de păcate
cu scump sângele Lui, ca astfel să fim şi să ne facem „una” cu El şi cu
Tatăl. Ai primit tu această mântuire ce ţi se dă în dar, Te-ai curăţit
tu prin acest dar de păcatele tale? Iată o întrebare la care vei avea să
răspunzi în Ziua Judecăţii.
I. Tâlcuitor
«Lumina Satelor» nr. 23 / 31 mai 1925, p. 3
Alte tâlcuiri la Evanghelii ale Părintelui Iosif Trifa
Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2016
Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!