Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula
Duminica I după Pogorârea Sfântului Duh,
a tuturor Sfinţilor. Din Evanghelia de la Matei, capitolul 10,
versetele 32-33; 37-38 şi capitolul 19, verse-tele 27-30, citire:
„Zis-a Domnul: «Oricine va mărturisi
pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisivoi şi Eu pentru el înaintea
Tatălui Meu, Care este în ceruri. Iar de cel ce se va lepăda de Mine
înaintea oamenilor şi Eu mă voi lepăda de el înaintea Tatălui Meu, Care
este în ceruri.
Cel ce iubeşte pe tată ori pe mamă
mai mult de-cât pe Mine nu este vrednic de Mine; cel ce iubeşte pe fiu
ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine.
Şi cel ce nu-şi ia crucea şi nu-Mi urmează Mie nu este vrednic de Mine».
Atunci Petru, răspunzând, I-a zis: «Iată, noi am lepădat toate şi Ţi-am urmat Ţie. Ce, oare, va fi no-uă?»
Iar Iisus le-a zis: «Adevărat zic
vouă că voi cei ce Mi-aţi urmat Mie, la înnoirea lumii, când Fiul Omului
va şedea pe tronul Slavei Sale, veţi şedea şi voi pe douăsprezece
tronuri, judecând cele douăsprezece seminţii ale lui Israel. Şi oricine a
lăsat fraţi şi surori sau tată sau mamă, sau femei, sau copii sau
ţarine, sau case, pentru numele Meu, înmulţit va lua înapoi şi va
moşteni viaţa veşnică.
Şi mulţi dintâi vor fi pe urmă, şi cei de pe urmă vor fi întâi».”
Iată, aşadar, iubiţi credincioşi, în
Duminica aceasta, prima după Rusalii, că Cina Domnului, începută prin
naşterea Bisericiiîn Duminica ce a trecut, se prelungeşte cuvânt lângă
cuvânt, taină lângă taină, până la noi. Pentru că „mulţi din cei dintâi
vor fi pe urmă şi cei de pe urmă vor fi întâi”.
Domnul a pus această Evanghelie la inima
mul-tora dintre oamenii pământului acestuia şi iată: unul dintre
exemple este Sfântul Antonie cel Mare, despre care am auzit marea
majoritate dintre noi, cel care, auzind într-o dimineaţă această
Evanghelie citită în biserica satului, a localităţii unde locuia, a
lăsat averea sa întreagă – şi nu era puţină – şi a ple-cat în pustie,
aşa înţelegând el să moară lumii pen-tru Hristos.
Dar, dacă vreţi cu adevărat să
surprindem as-pectul major al acestei Duminici, cred că este bine să
începem cu începutul: Zis-a Domnul către ucenicii Săi: „Oricine va
mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi şi Eu pentru el
înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri”.
Iată-ne, aşadar, puşi înaintea mărturiei
lui Hristos, mărturisirii lui Hristos. Şi aş vrea astăzi să discutăm
despre un soi aparte de oameni, despre unii care au luat foarte în
serios acest mod de a-L vesti pe Hristos, de a-L mărturisi pe Iisus
Hristos înaintea oamenilor, cu preţul vieţii lor. Şi m-am referit de
data aceasta la Sfinţii martiri, la Sfinţii mucenici din veacurile
primare ale Bisericii, cei despre care am aflat o serie de date din
Actele lor martirice – aşa se cheamă, să spunem noi, procesele verbale
întocmite cu această ocazie benefică pentru Biserică, prin care sângele
martirilor s-a făcut sămânţă pentru Împărăţia lui Dumnezeu; pentru că
din moartea lor a dospit Biserica într-atât încât a cuprins marginile
lumii, pentru că prin moartea lor ei s-au făcut asemănă-tori lui
Hristos.
Primul martir îl cunoaştem cu toţi:
este Sfântul Arhidiacon Ştefan; deşi unii socotesc că pruncii ucişi în
dimineaţa Naşterii Domnului, amintiţi de noi, deci pruncii ucişi în zona
Betleemului în numele lui Hristos, au devenit martiri tot pentru
Hristos, înain-te de învierea lui Hristos.
Martir a fost, mai întâi, Sfântul
Mucenic Ştefan, cel care, scos afară din cetate, la Porţile Damascului,
este ucis cu pietre. Martiri au fost, apoi, toţi Sfinţii Apostoli care
n-au murit nici unul de vârstă sau de bunătatea firii, cum ar zice
poetul, ci fiecare dintre ei a pătimit sub diferiţi împăraţi romani, mai
cu seamă sub diferite pedepse date de puterea fie religioasă a
Israelului, fie laică a împăratului roman.
Îndată după aceea însă, Biserica a
cunoscut lucruri noi, lucruri pe care, oricât de mult am vrea să le
cuprindem cu inima, ne este greu; şi de aceea a vorbi despre martiri
astăzi mi se pare extrem de indicat, mai cu seamă că, iată, Domnul
Însuşi spune că pentru cel ce va mărturisi pentru Mine înaintea
oamenilor „mărturisi-voi şi Eu înaintea Tatălui Meu, Care este în
ceruri”. Să-L rugăm, aşadar, pe Domnul să ne descopere bucuria
martirilor Săi.
Când spunem martiraj, de obicei
ne gândim la martiraj ca o formă de ucidere, de moarte, şi vedem
întotdeauna că a fi martir pentru o idee, a fi martir pentru un crez
ţine nu de ceva de suprafaţă din viaţa omului, ci ţine de fiinţa sa şi
de dragostea pentru crezul pe care-l mărturiseşte sau de persoa-na
ascunsă în crez.
Sfântul Ştefan, în tot ceea ce s-a
întâmplat cu el, a văzut mâna lui Dumnezeu şi la un moment dat s-a
identificat cu Hristos, pentru că şi Hristos fusese scos afară din
cetate; şi asupra Lui se aduseseră false vini, şi moartea Lui a fost ca
una dintre cele mai umile. Dacă Hristos moare pe Cruce, Ştefan moare sub
pietre; şi găseşte aceeaşi putere ca Mântuitorul, în clipa morţii sale,
să le spună că îi iartă şi, mai cu seamă cere iertare înaintea
cerurilor, înaintea lui Dumnezeu pentru cei care nu ştiu ce fac.
Şi atunci Ştefan, ţineţi minte că am mai
spus-o, „vede cerurile deschizându-se şi pe Fiul lui Dumnezeu stând
de-a dreapta Tatălui”, semn că ceea ce a spus Domnul: că va mărturisi
pentru aceştia înaintea Tatălui Său din ceruri, este real. Hristos n-a
minţit; Îşi aştepta prietenii.
Că întotdeauna martirii au văzut acest
lucru în modul lor de a muri pentru Hristos, iată ne-o spune un act
martiric al Sfintei Felicitas, când este între-bată de soldaţii care
păzeau închisoarea, pe la anul 203, în Cartagina, în Africa. Iată ce
spun ei: „Dacă acum tu suferi atât de mult, ce vei face atunci când vei
fi aruncată fiarelorpe care le-ai dispreţuit, fiind-că n-ai voit să
jertfeşti zeilor?” pentru că ea nu voise să jertfească zeilor. Ea le-a
răspuns: „Acum eu sufăr ceea ce sufăr, acolo însă, deci în mijlocul
fiarelor, un Altul, Hristos, va fi în mine, Care va pătimi pentru mine.
Şi eu voi pătimi pentru El”.
Hristos din mine pătimeşte înaintea
fiarelor, spuse sfânta femeie şi iată că Domnul n-a dispreţuit aceasta.
Pentru că, în cele din urmă, modul în care martirii au murit cu bucurie,
senini şi răbdători în chinuri şi-n moarte fără revolte sau orgolii,
modeşti, fără să se laude cu sacrificiul lor în faţa păgânilor,
rugându-se pentru prigonitorii lor, iertându-i, aşa cum Domnul Hristos
i-a iertat pe cei care L-au răstignit, repet, încrezători în dreptatea
cauzei sfinte pentru care mureau, cu credinţa puternică ce i-a întărit
în mijlocul celor mai grozave chinuri, imaginabile şi poate că
asemănătoare doar cu ceea ce s-a întâmplat în Aushwitz-ul sau în marile
lagăre de concentrare ale comunismului modern, iată, aşadar, că martirii
au simţit în întâlnirea aceasta nunta cu Hristos. Aveau întărirea
Duhului Sfânt de la Cincizecime; erau mădulare ale Bisericii şi ei ştiau
că dacă suferă o parte a trupului suferă şi Capul, şi precum Capul
Bisericii a fost încununat cu spini, şi mădularele, pentru a se face
împreună părtaşe cu Capul, trebuie să sufere spini. Iată cum se
adresează Sfântul Ignatie Teoforul creştinilor din Roma, el fiind
martirizat la anul 107, în circul Coloseumului: „Scriu tuturor
Bisericilor şi le spun tuturor că mor de bunăvoie pentru Dumnezeu, numai
dacă voi nu mă veţi împiedica. Vă rog să nu-mi arătaţi o bunăvoinţă
nepotrivită. Lăsaţi-mă să fiu mâncare fiarelor prin care pot ajunge la
Dumnezeu. Sunt grâu al lui Dumnezeu şi voi fi măcinat de dinţii
fiarelor, ca să fiu găsit pâine curată a lui Hristos”. Conştiinţa
aceasta, conştiinţa aceasta a morţii pentru Hristos şi a învierii cu El o
întăreşte, cerându-şi iertare în acest chip: „Iertaţi-mă, fraţilor! Nu
mă împiedicaţi să trăiesc în Hristos, nevrând voi ca să mor. Nu daţi
lumii pecel ce vrea să fie al lui Dum-nezeu şi nu mă amăgiţi prin
materii! Lăsaţi-mă să primesc lumina cea curată. Ajuns acolo, voi fi om.
Îngăduiţi-mi să fiu imitator al suferinţelor Dum-nezeului meu”.
Iată, aşadar, cum vedeau martirii
această împlinire a poruncii, a mărturiei lui Hristos până la capăt.
Pentru că martirii mărturiseau o dată pe Iisus Hristos în raport cu
credinţa şi cu credincioşii creştini, dar mai cu seamă în raport şi cu
păgânii, cu lumea păgână.
Unul dintre cele mai vechi acte
martirice con-semnate ca atare, al Sfântului Policarp, ne spune şi el
foarte multe lucruri despre modul în care se măr-turisea Hristos în
vremea aceea. Minunată vreme a istoriei Bisericii!
Când proconsulul, deci cel care-l judecă
pe martir, stăruie şi zice: „Jură pe zei şi te voi elibera! Blastămă pe
Hristos!”, Policarpi-a răspuns: „De optzeci şi şase de ani Îi servesc
şi nici un rău nu mi‑a făcut. Cum pot, dar, să blestem pe Împăratul meu,
Cel ce m-a miluit?” Sau când acelaşi proconsul îi zice: „Dacă
dispreţuieşti, voi face să fii mistuit prin foc, de nu te îndrepţi”,
Policarp îi zice „Tu mă ameninţi cu un foc care arde un ceas şi după
puţin se stinge, pentru că nu cunoşti focul Judecăţii vii-toare şi al
pedepsei veşnice, păstrat pentru cei nelegiuiţi. Dar de ce întârzii. Fă
ceea ce voieşti!”.
Care era vina tuturor acestor martiri?
Iat-o! Ne‑o spune crainicul din stadionul morţii lui Policarp, care
strigă în mijlocul stadionului: „Policarp a mărturisit că este creştin”.
A mărturisi că este creştin este identic, în cazul martirilor, cu
condamnarea la moarte. Nelepădarea de Hristos este identică cu moartea.
Dar martirii învăţaseră un lucru: învăţaseră că dacă Hristos este Mirele
şi Biserica Mireasa, ei sunt nuntaşi la nunta Mirelui cu Mireasa şi mai
cu seamă simţeau că la Cina cea veşnică vor fi invitaţi de seamă,
îmbrăcaţi în haine albe, pe care, iată, cartea Apocalipsei Sfântului
Ioan, la capitolul 7, ni-i prezintă de fiecare dată ca fiind cei care
primeau veşmintele albe pentru că se spălaseră în Sângele Mirelui.
Sângele nu înroşea veşmintele, ci le făcea albe. În sângele martirajului
se albeau pentru Împărăţia lui Dumnezeu.
Mai este un aspect interesant de privit
aici, pentru că, iată, la un moment dat, Petru îl întreabă pe Domnul:
„Iată, noi am lăsat toate şi Ţi-am urmat Ţie. Ce, oare, va fi nouă?” Iar
Iisus le-a zis: „Adevărat zic vouă că voi, cei ce Mi-aţi urmat Mie, la
naşterea din nou a lumii – la naşterea din nou a lumii… Auziţi ce
minunăţie! adică la Învierea Mea, când am restaurat lumea şi la
pogorârea Duhului Sfânt, când am reaşezat-o în noutatea ei, când va
şedea Fiul Omului pe tronul Slavei Sale, adică la a doua Venire, o altă
naştere din nou a lumii – veţi şedea şi voi pe douăsprezece tronuri,
judecând cele douăsprezece seminţii ale lui Israel”. Şi auziţi: „Şi
oricine a lăsat fraţi sau surori, sau tată sau mamă, sau femeie, sau
copii, sau ţarine, sau case, pentru numele Meu, înmulţit va lua înapoi
şi va moşteni viaţa veşnică”.
Iată, aşadar, că de fiecare dată aceasta
era cerinţa: a lăsa totul pentru Hristos şi Numele Său. Un moment
extraordinar de impresionant în această privinţă, din Actele martirice,
mi se pare a fi consemnat în martiriul Sfântului Irineu din Sirmium,
mort la 6 aprilie 304. Şi el este chinuit de guvernatorul Probus. Şi,
poruncind acesta să fie chinuit, îl întreabă pe Irineu: „Ce zici,
Irineu, jertfeşti?” Iar Irineu a răspuns: „Jertfesc, prin buna
mărturisire a credinţei mele, Dumnezeului meu, Căruia I-am jert-fit
întotdeauna”. Dar, iată, venind însă părinţii lui şi văzând că el este
chinuit, îl rugau să jertfească zeilor. Iar copiii lui – Irineu este un
episcop căsătorit – copiii lui, îmbrăţişându-i picioarele, îi ziceau „Ai
milă de tine şi de noi, tată!”. Erau de faţă şi femeile, adică: soţia
şi rubedeniile sale, care, plângând pentru tinereţea şi frumuseţea lui,
îl rugau să jertfească. În jurul său se aflau plânsul si bocetele
tuturor rudelor, gemetele slujitorilor, ţipetele vecinilor şi vaietele
prietenilor care, cu toţii plângând, îi ziceau: „Fie-ţi milă de floarea
tinereţii tale!”. Dar el, cum s-a spus, cuprins de o dorinţă mai înaltă,
având înain-tea ochilor porunca lui Dumnezeu Care a zis: „De cel ce se
va lepăda de Mine înaintea oamenilor şi Eu Mă voi lepăda de el înaintea
Tatălui Meu care este în ceruri”, dispreţuind toate, n-a răspuns nimănui
din-tre ei, căci se grăbea să ajungă la speranţa chemării celei de Sus.
Atunci guvernatorul Probus i-a zis: „Ce zici? Lasă-te, pentru lacrimile
acestora, de nebunia ta şi, luând aminte la tinereţea ta, jertfeşte!”
Irineu a răspuns: „Iau aminte la mine neîncetat dacă nu voi jertfi”.
Normal că Irineu moare. Este ucis,
lăsând părinţi, copii, soţie, rubedenii, planşete, lăsând de-o parte
tinereţea sa, ca această floare a unei tinereţi trecătoare să se
scuture, pentru floarea tinereţii celei netrecătoare care este Împărăţia
lui Dumnezeu.
De ce merită să ne amintim în Duminica
aceasta, întâia după Rusalii, de această Duminică a Tuturor Sfinţilor,
aşadar de ce merită să ne aducem aminte de mucenicii aceştia? Pentru că
niciodată n‑am fi existat, dacă ei n-ar fi existat, dacă trupul lor nu
s-ar fi făcut cărămidă vie la picioarele Sfântului Altar din Biserica
cerească, dacă conştiinţa lor n-ar fi primit în ea tăria de a-L
mărturisi pe Iisus Hristos.
Într-o lume în care prea ades înjurăm de
Dumnezeu, prea des hulim pe Dumnezeu, prea des lovim în aproapele
nostru, prea mult minţim, părăsind Adevărul, prea mult deznădăjduim,
părăsind Calea, prea des furăm fericirea celorlalţi, părăsind Viaţa, vin
aceşti mucenici din veacuri primare să ne înveţe că mai presus de
Hristos nu ne sunt nici copiii, nici părinţii, nici soţia, nici
rubedeniile, nici floarea tinereţii; şi că Hristos ne este şi copil şi
tată şi mamă şi neam şi tinereţe fără bătrâneţe.
Dar mulţi din cei din urmă vor fi întâi –
spune Evanghelia. În această mărturisire a lui Hristos trebuie să ne
încadrăm şi noi. Am avut contemporanii noştri care au făcut-o şi au
făcut-o bine, semn fiind că suntem încă în viaţă. N-au ţinut neamul
românesc în picioare nici şantierele Bumbeşti-Livezeni sau altele de
genul acesta, nici marile invenţii ale medicinii şi ştiinţei; n-au ţinut
în viaţă neamul românesc nici, ştiu eu, importurile de capital de
oriunde şi nici exporturile de produse în orice altă direcţie. Au ţinut
în picioare neamul şi demnitatea românească martirii contemporani nouă,
cei care, de bunăvoie şi nesiliţi de nimeni decât de împreju-rarea de a
fi creştini – minunată silire şi minunată împrejurare –, s-au dat morţii
în lagărele comuniste în Numele lui Iisus Hristos.
Nu putem considera martiri pe acei care,
în nu-mele unei ideologii de partid, au înfundat puşcăriile. Dar mulţi
dintre cei care au înfundat în numele unei ideologii de partid
puşcăriile au descoperit acolo, prin harul lui Dumnezeu, pe Hristos cel
înviat. Pentru că acolo, în faţa martirajului celorlalţi, au învăţat că a
trăi cu Hristos înseamnă să mori cu Hristos.
Fie-mi îngăduit să aduc aminte în faţa
ochilor duhovniceşti ai frăţiilor voastre un mucenic al credinţei
creştine, nesanctificat şi netrecut în calendare, dar sigur ştiut de
Dumnezeu: marele, incomensurabilul ca persoană umană, Mircea Vulcănescu,
cel care, într-una din puşcăriile comuniste, pentru a salva un tânăr,
student la Medicină, bolnav de plămâni, se dezbracă de hainele sale, îl
pune peste corpul său, dăruindu-i căldura corpului său, pentru ca acela
să nu moară. Şi, în locul său, moare Mircea Vulcănescu, cel care
niciodată, sub nici o anchetă, în nici un prilej, n-a trădat ceea ce
ştia el despre Iisus Hristos: că Hristos este Domn şi Dumnezeu. De aceea
singur Domnul Se va fi gândit că şi „din cei de pe urmă vor fi dintâi”
în mărturisirea lui Hristos.
Şi noi suntem chemaţi la acelaşi lucru.
Nu vă minţiţi că nu suntem chemaţi la un martiraj. A-ţi face cruce când
nimeni nu-şi face cruce, a-L apăra pe Dumnezeu când toată lumea-L atacă,
a le da copiilor hrană cerească din Sfânta Scriptură şi din Sfânta
Tradiţie a Bisericii, a-i învăţa pe copiii şi pe nepoţii tăi că a merge
la biserică este mai de preţ decât a intra în bodegă şi că a te închina
la icoane este mai de preţ decât a te uita la televizor, a-l învăţa pe
aproapele tău că Dumnezeu îl iubeşte mai mult decât se iubeşte el pe
sine însuşi înseamnă enorm înaintea lui Dumnezeu. Şi dacă nu suntem
vrednici de a muri decapitaţi pentru Hristos, să învăţăm să trăim cu
capul pe umeri pentru Hristos, pentru noi şi pentru a noastră mântuire,
totdeauna, acum şi pururea şi-n vecii vecilor. Amin.
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula,
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!