PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
Evanghelia de la Matei 10,32-35.37-38; 19,27-30
1. Toți sfinții.
Duhul Sfânt a venit în lume să facă sfinți din toţi cei care-L primesc
şi pun în lucrare în viaţa lor darurile şi puterile Sale. De aceea s-a
și rânduit sărbătoarea Tuturor Sfinților în prima Duminică după cea a
Pogorârii Duhului Sfânt.
Pe mulţi sfinţi îi pomenim pe nume, la
sărbătorile lor, dar şi în fiecare zi a anului. Calendarul nostru
ortodox este plin de nume de sfinţi. Sinaxarul este încă şi mai bogat,
căci la fiecare zi ne dă mai multe nume de sfinţi decât cele care încap
în calendar. În Vieţile sfinţilor ni se istorisesc multe din faptele
acestora, şi mai ales sfârşitul lor bine plăcut lui Dumnezeu. Cu toate
acestea, avem conştiinţa că nu toţi sfinţii sunt cunoscuţi. Că nu toate
numele sfinţilor au fost reţinute de memoria Bisericii. Iată de ce a
socotit Biserica necesară dedicarea unei Duminici din an pomenirii
tuturor sfinţilor. Şi anume, aşa cum spuneam, a acestei Duminici, prima
după sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt.
2. Cetele sfinților.
La Toţi sfinţii o pomenim, desigur, în primul rând, pe Maica Domnului.
Ea este cinstită de Biserică mai presus nu numai decât toţi oamenii
sfinţi de totdeauna, ci şi mai presus de puterile îngereşti. Spunem în
cântarea Axion-ului că Născătoarea de Dumnezeu este „mai cinstită decât
Heruvimii şi mai mărită, fără de asemănare, decât Serafimii”. Ori,
Heruvimii şi Serafimii sunt cei mai cinstiţi între cetele îngereşti, cei
mai apropiaţi de tronul slavei dumnezeieşti.
Cinstim apoi pe Sfinţii Îngeri, toate
făpturile cereşti, care-L slujesc necurmat pe Dumnezeu şi Îl laudă după
cuviinţă. Pe baza datelor biblice, se vorbeşte de nouă cete îngereşti:
Serafimi, Heruvimi, Scaune (sau Tronuri), Domnii, Puteri, Stăpânii,
Începătorii, Arhangheli şi Îngeri. Toţi aceştia, ascultând de voia lui
Dumnezeu, sunt şi slujitori ai mântuirii noastre. De aceea îi cinstim şi
cerem mijlocirea lor în rugăciune către Dumnezeu.
Îi cinstim apoi pe sfinţii care au
trăit pe pământ, pe toţi acei oameni care, prin desăvârşită ascultare de
Dumnezeu şi de voia Lui, s-au învrednicit de răsplătirea Sa în ceruri.
Ei înşişi pot fi grupaţi în cete, după chemarea lor deosebită şi după
felul în care L-au slujit pe Dumnezeu. Astfel, între oamenii sfinţi,
după Maica Domnului, îl cinstim mai întâi pe Sfântul Ioan Botezătorul,
căci, după mărturia Mântuitorului Însuşi, „nu s-a ridicat între cei
născuţi din femei unul mai mare decât Ioan Botezătorul” (Mt 11,11). În
icoana numită Deisis, Hristos Cel preamărit, Împărat şi Arhiereu şezând
pe tronul slavei dumnezeieşti, are de-a dreapta Sa pe Maica Domnului,
iar de-a stânga pe Sfântul Ioan Botezătorul. Împreună cu Sfântul Ioan
Botezătorul, îi cinstim pe toţi Sfinţii Prooroci ai Vechiului Testament,
cei prin care Dumnezeu Însuşi a grăit oamenilor şi a vestit venirea lui
Mesia şi, prin El, a mântuirii lumii. Urmează Sfinţii Apostoli, în
ceata cărora Biserica îi socoteşte nu numai pe Cei Doisprezece (de fapt
treisprezece, căci grupului restrâns al Celor Doisprezece s-a adăugat,
tot ca unul dintre ei, Sfântul Apostol Pavel), ci şi pe Cei Şaptezeci
şi, de fapt, pe toţi bărbaţii sfinţi ai Bisericii primare ale căror nume
apar în scrierile Noului Testament şi care sunt desemnaţi uneori ca
„bărbaţi apostolici”. Vin apoi Sfinţii Ierarhi, între care un loc aparte
îl ocupă cei care au fost şi mari teologi şi dascăli, cu un rol
hotărâtor la păstrarea, definirea şi apărarea învăţăturii ortodoxe. Un
loc deosebit în sinaxarul ortodox îl ocupă Sfinţii Mucenici (Martiri),
adică toţi acei oameni sfinţi care şi-au vărsat sângele pentru credinţa
lor creştină, pecetluind astfel cu însăşi jertfa vieţii lor mărturisirea
lui Hristos şi a Evangheliei Sale. Sfinţii Cuvioşi, călugări şi
pustnici purtători de Dumnezeu care, dorindu-L numai pe Mirele ceresc şi
Împărăţia Sa, au părăsit lumea şi plăcerile ei, făcând din toată viaţa
lor o mucenicie de bună voie. Mai putem adăuga, ca o ceată aparte, pe
Sfinţii Doctori fără de arginţi, oameni sfinţi care, trăind în lume,
şi-au pus viaţa şi ştiinţa medicală în slujba semenilor lor, fără plată,
dorind numai răsplătirea cea de la Dumnezeu. Ei nu numai că tratau pe
bolnavi cu mijloacele medicale ale epocii lor, ci, plini de credinţă şi
de sfinţenie, se şi rugau pentru cei în suferinţă, astfel încât
vindecarea venea nu numai ca efect al tratamentelor respective, ci mai
ales ca un dar al lui Dumnezeu, prin mijlocirea rugăciunilor lor. De
aceea ei şi sunt numiţi „doctori fără de arginţi şi făcători de minuni”.
Când sunt pomenite, la diferitele
slujbe ale Bisericii, diferitele categorii de sfinţi, la urmă sunt
menţionaţi întotdeauna părinţii Maicii Domnului, ale căror nume au fost
reţinute de Sfânta Tradiţie, adică Sfinţii Părinţi Ioachim şi Ana.
Iată diferitele grupe sau cete de
sfinţi, aşa cum sunt ele rânduite în Biserica Ortodoxă. Cu această
rânduială sunt pomeniţi sfinţii, de pildă, la Sfânta Proscomidie,
Agneţul având la dreapta sa, pe sfântul disc, părticica pentru Maica
Domnului, iar la stânga nouă părticele pentru diferitele cete de sfinţi,
începând cu Sfinţii Îngeri şi sfârşind cu Sfinţii Părinţi Ioachim şi
Ana.
3. Nu toți sfinții ne sunt cunoscuți.
Aşa cum spuneam însă, nu toţi sfinţii ne sunt cunoscuţi. Nu-i cunoaştem
pe toţi proorocii Vechiului Testament. Bărbaţi apostolici – şi aici
intră şi Sfintele Femei care au avut un rol important în Biserica epocii
apostolice – au fost mai mulţi decât cei ale căror nume le ştim.
Ierarhi sfinţi a avut Biserica în toate epocile; celor mai mulţi nu li
se mai ştie nici numele. Dacă sunt pomenite unele nume de martiri şi
sunt cunoscuţi şi cinstiţi în mod deosebit unii martiri din vechime,
reprezentativi prin puterea mărturiei lor, trebuie să ştim că o mulţime
mare de oameni sfinţi, despre care nu mai ştim nimic, şi-au dat viaţa
pentru Hristos, în toate epocile. Să ne gândim numai la miile de martiri
din veacul nostru. Ba chiar şi acum, în diferite părţi ale lumii, sunt
numeroase cazuri de oameni torturaţi şi ucişi pentru că sunt creştini.
În diferite ţări ale Africii (Nigeria, Sudan etc.) și ale Asiei (în
Siria, în India, în Indonezia etc.), dar şi în alte ţări ale lumii,
chiar în ultimele luni au fost ucişi destul de mulţi oameni pentru
credinţa lor în Hristos şi pentru mărturisirea Evangheliei. De asemenea,
mulţi cuvioşi au rămas necunoscuţi chiar contemporanilor lor. Marele
mitropolit Dosoftei al Moldovei (sec. XVII) mărturiseşte că în munţii
Moldovei au fost mulţi pustnici necunoscuţi şi că, deci, ţara noastră a
avut o mulţime de sfinți care n-au fost reținuți în mod special de
memoria Bisericii.
Fiindcă vorbim de sfinţi români, se
cuvine să notăm faptul că Biserica românească şi-a dovedit, pe parcursul
îndelungatei sale istorii, autenticitatea şi vitalitatea tocmai prin
numărul şi prin calitatea sfinţilor ei. De la Sfântul Apostol Andrei şi
de la martirii din primele veacuri creştine, care au mărturisit pe
pământul ţării noastre, până la apărătorii Ortodoxiei din Transilvania,
până la Sfântul Calinic de la Cernica şi, foarte aproape de noi, până la
sfinţii care au martirizați în închisorile comuniste, iată un adevărat
drum de sânge şi de jertfă care străbate întreaga istorie a Bisericii şi
a neamului românesc.
Cum să nu-i cinstim pe sfinţi, când
prin ei a ajuns la noi, curată şi deplină, Evanghelia lui Hristos? Cum
să nu-i cinstim, când datorită lor Biserica în care ne mântuim există,
până azi, vie şi biruitoare? Cum, oare, dorind să ne mântuim, nu vom
avea pururi în faţa ochilor noştri duhovniceşti pilda vieţii lor sfinte?
Cum să nu preţuim necontenita şi puternica lor mijlocire în rugăciunea
cea pentru noi?
4. Prietenii lui Dumnezeu.
Îi cinstim pe sfinţi ca pe prietenii lui Dumnezeu – Mântuitorul Însuşi
îi numeşte pe Sfinţii Apostoli „prietenii” Săi (In 15,14-15) – şi ca
„fiii” sau „copiii” Săi (In 1,2). Sfântul Ioan Damaschin zice: „Dacă
Creatorul tuturor Se numeşte Împăratul împăraţilor, Domnul domnilor,
Dumnezeul dumnezeilor, negreşit că şi sfinţii se numesc dumnezei, domni,
împăraţi… Nu spun că sunt dumnezei, împăraţi şi domni prin fire, ci
sunt numiţi aşa pentru că au împărăţit şi au stăpânit peste patimi şi au
păzit nefalsificată asemănarea şi chipul dumnezeiesc, potrivit căruia
au fost creaţi – căci şi icoana împăratului se numeşte împărat – şi
pentru că sunt uniţi cu Dumnezeu după voinţă şi L-au primit locuitor
înlăuntrul lor, iar prin participarea la El au devenit prin har ceea ce
este El după fire. Pentru ce dar nu trebuie cinstiţi cei care au ajuns
slujitori şi prieteni şi fii ai lui Dumnezeu? Căci cinstea dată de cei
împreună robi către cei buni este dovada dragostei faţă de Stăpânul
tuturor” (Dogmatica, trad. de Pr. D. Fecioru, ed. a III-a, Ed. Scripta,
Bucureşti, 1993, p. 173-174).
Mântuitorul Însuşi mărturiseşte pentru
sfinţi înaintea Tatălui ceresc, cum ne spune în Sfânta Evanghelie de
astăzi: „Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor,
mărturisi-voi şi Eu pentru el înaintea Tatălui Meu Care este în ceruri”
(Mt 10,32). Cum, atunci, nu vom mărturisi şi noi pentru ei, împreună cu
Domnul şi Mântuitorul nostru?
5. Modele pentru noi.
Pe de altă parte, îi mărturisim şi îi cinstim pe sfinţi ca modele
pentru noi, ca unii pe care dorim şi trebuie să-i imităm, în dragostea
şi jertfelnicia lor pentru Hristos. Tot în Evanghelia de astăzi,
exigenţa urmării lui Hristos apare formulată într-un mod radical: „Cel
ce iubeşte pe tată, ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este vrednic
de Mine; cel ce iubeşte pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu
este vrednic de Mine. Şi cel ce nu-şi ia crucea şi nu-Mi urmează Mie, nu
este vrednic de Mine” (Mt 10,37-38). Sfinţii sunt tocmai acei oameni
care au îmbrăţişat fără rezerve aceste exigenţe radicale ale urmării lui
Hristos. „Iată, noi am lăsat toate şi Ţi-am urmat Ţie” – mărturisesc
Sfinţii Apostoli (Mt 19,27). Iar Mântuitorul zice că prin această totală
lepădare a lumii de dragul Lui, ei nu numai că vor dobândi viaţa
veşnică, ci vor fi şi judecători ai lumii (Mt 19,28-29). Iată cinstea pe
care o dă Dumnezeu sfinţilor Săi! Şi noi să refuzăm a recunoaşte
această cinste, să refuzăm a-i cinsti pe cei pe care Dumnezeu Însuşi îi
cinsteşte?
Faptul că trebuie să-i cinstim pe
sfinţi ca modele de urmat pentru noi este subliniat cu multă putere de
Apostolul de astăzi (din Evrei 11,33 şi urm.). Prin credinţă, sfinţii au
săvârşit lucruri mari şi mai presus de puterea omenească. Au putut
săvârşi aceste lucruri deoarece Dumnezeu Însuşi era prezent în ei şi
lucra prin ei. Sfinţii, „prin credinţă au biruit împărăţii, au făcut
dreptate, au dobândit făgăduinţele, au astupat gurile leilor, au stins
puterea focului, au scăpat de ascuţişul sabiei, s-au împuternicit, din
slabi ce erau s-au făcut tari în război, au întors taberele vrăjmaşilor
în fugă. Prin ei, unele femei şi-au luat pe morţii lor înviaţi” (Evrei
11,33-35a).
Apostolul arată însă în continuare şi câte au avut ei de suferit
pentru credinţa lor (Evrei 11,35b-38). Lumea nu i-a iubit niciodată pe
sfinţi. Mântuitorul arată care este cauza urii pe care lumea o poartă
sfinţilor: „Dacă aţi fi din lume, lumea ar iubi ce este al său; dar
pentru că nu sunteţi din lume, ci Eu v-am ales pe voi din lume, de aceea
lumea vă urăşte” (In 15,19). Nici sfinţii n-au iubit „lumea”, în sensul
în care foloseşte evanghelistul aici acest cuvânt; ei n-au iubit şi
n-au putut iubi lumea de păcat. Nu puteau avea ochi pentru această lume
cei ce se simţeau pe pământ „străini şi călători”, dorind o patrie „mai
bună” decât lumea pământească, anume „pe cea cerească” (Evrei 11,13-16).
Nu puteau avea ochi pentru lume şi pentru deşertăciunile ei cei care
erau „cu ochii aţintiţi asupra lui Iisus, începătorul şi plinitorul
credinţei” (Evrei 12,2). Înconjuraţi cum suntem de ispitele lumii, cum
nu vom avea mereu în faţa ochilor aceste modele, pe sfinţii care au avut
tăria de a-şi îndrepta privirea numai spre Iisus Mântuitorul şi spre
dorita Patrie cerească? Apostolul însuşi ne îndeamnă să luăm aminte
mereu la acest „nor de martori”.
6. Adorarea lui Dumnezeu și cinstirea sfinților.
Cu toate acestea, sunt astăzi mulţi care se cred buni creştini şi
foarte fideli cititori şi împlinitori ai cuvântului Scripturii şi care
totuşi refuză cinstirea sfinţilor, ba chiar o confundă cu idolatria.
Trebuie să spunem că această rătăcire – căci, într-adevăr, este vorba de
o gravă rătăcire – pleacă de la câteva presupoziţii eronate.
În primul rând, ei consideră că cinstirea sfinţilor ar prejudicia
într-un chip oarecare închinarea care se cuvine numai lui Dumnezeu. E
vorba însă aici de o gravă confuzie. Căci nu este acelaşi lucru adorarea
lui Dumnezeu sau închinarea care I se cuvine numai Lui cu cinstirea
sfinţilor. Cinstirea sfinţilor nu înseamnă nicidecum a-L confunda pe
Dumnezeu-Creatorul cu creatura Sa. Pe sfinţi îi cinstim ca purtători de
Dumnezeu, ca cei care s-au învrednicit de îndumnezeirea după har. Dar
numai lui Dumnezeu Îi aducem închinare sau adorare. Cum s-ar putea ca
cinstirea sfinţilor să prejudicieze închinarea cuvenită numai lui
Dumnezeu? Această cinstire nu numai că nu înseamnă lepădarea unicului şi
adevăratului Dumnezeu şi a închinării cuvenite numai Lui, ci,
dimpotrivă, ea înseamnă de fapt mărturisirea Aceluiaşi Dumnezeu, Care
S‑a sălăşluit întru sfinţii Săi, Care i-a sfinţit şi i‑a preamărit.
În al doilea rând, Cei care refuză cinstirea sfinților confundă
mijlocirea pentru noi a sfinţilor, prin rugăciunea lor pentru noi, cu
mijlocirea mântuitoare a lui Hristos prin Jertfa de pe Cruce, unică,
atoteficientă și nerepetabilă. Trebuie să ştim însă că, cerând sfinţilor
să se roage pentru noi, nu ne abatem nicidecum de la credinţa şi
mărturisirea că „Unul este Mijlocitorul între Dumnezeu şi oameni, Omul
Iisus Hristos” (I Tim 2,5). Şi în viaţă fiind, sfinţii s-au rugat
stăruitor pentru semenii lor. Ei n-au abandonat această preocupare
atunci când au trecut dincolo. Plini de iubire pentru oameni şi voind,
ca şi Domnul lor, „ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa
adevărului să vină” (I Tim 2,4), se se roagă necontenit pentru lume.
Apocalipsa ni-i şi prezintă pe toţi sfinţii – cei 144.000, număr
simbolic care tocmai aceasta înseamnă: toţi – împreună cu Hristos, în
ceruri. Fiind aproape de Hristos, ei au „îndrăzneală” la El (Evagrie
Ponticul, Schiţă duhovnicească, în „Filocalia”, vol. I, Sibiu, 1947, p.
46). Mântuitorul Însuşi i-a asigurat că le va împlini orice rugăciune:
„Dacă rămâneţi întru Mine şi cuvintele Mele rămân în voi, cereţi ceea ce
voiţi şi se va da vouă” (In 15,7); şi: „Cereţi şi veţi primi, ca
bucuria voastră să fie deplină” (In 16,24). Pe baza acestor făgăduinţe
ale Domnului, avem credinţa că sfinţii pun această îndrăzneală a lor în
slujba iubirii faţă de cei ce au nevoie de ajutor şi în slujba mântuirii
lor, cerând acest ajutor şi rugându-se lui Dumnezeu pentru mântuirea
oamenilor (Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă,
vol. III, Bucureşti, 1978, p. 314).
7. Cinstirea moaștelor sfinților. De cinstire sunt vrednice nu
numai numele şi faptele sfinţilor, ci şi moaştele Prin viaţa lor sfântă,
ei s-au făcut cămări şi locaşuri curate ale lui Dumnezeu. Înseşi
trupurile lor s-au făcut temple ale Duhului Sfânt (I Cor 6,19). Iar
moartea lor este mai degrabă somn decât moarte; şi „cinstită este
înaintea Domnului moartea cuvioşilor Lui” (Ps 115,6). Sfântul Ioan
Damaschin zice: „Stăpânul Hristos ne-a dat ca izvoare mântuitoare
moaştele sfinţilor, care izvorăsc, în multe chipuri, faceri de bine şi
dau la iveală mir cu bun miros. Nimeni să nu fie necredincios! Dacă prin
voinţa lui Dumnezeu a izvorât în pustiu apă din piatră tare (Ieş
17,5-6; Num 20,7-11) şi din falca măgarului, apă pentru Samson căruia îi
era sete (Jud 15,19), este de necrezut să izvorască mir bine mirositor
din moaştele mucenicilor? Cu nici un chip pentru cei care cunosc puterea
lui Dumnezeu şi cinstea pe care o au sfinţii de la Dumnezeu” (op. cit.,
p. 174).
Cinstindu-i pe sfinți, după cuviință și după voia lui Dumnezeu, şi
cerând puternicul lor ajutor în rugăciunea către ei, să ne silim și mai
mult să le urmăm pilda vieții lor curate și deplin dăruite lui Hristos.
PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
LUMINA EVANGHELIEI Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!