"Zis-a Domnul: Pe cel ce Mă va mărturisi înaintea oamenilor, îl voi
mărturisi şi Eu înaintea Tatălui Meu care este în ceruri, iar de cel ce
se va lepăda de Mine înaintea oamenilor. Mă voi lepăda şi Eu înaintea
Tatălui Meu care este în ceruri... Cel ce iubeşte pe tatăsau pe mamă mai
mult decât pe Mine, acela nu este vrednic de Mine. Cel ce iubeşte pe
fiu sau pe fiicămai mult decât pe Mine, acela nu este vrednic de Mine.
Şi cel ce nu-şi ia crucea să-Mi urmeze Mie, acela nu este vrednic de
Mine" (Matei 10,32-38).
Apostolii care au auzit aceste sentinţe,
după cum vedeţi categorice şi severe şi, să recunoaştem, greu de înţeles
şi de pus în practică, nedumeriţi l-au pus pe Petru să-L întrebe pe
Mântuitorul: "Doamne, iată noi am lăsat toate şi ţi-am urmat Ţie. Ce va
fi cu noi?" Mântuitorul i-a consolat: "Adevărat vă grăiesc vouă că, la
naşterea a doua a făpturii, când Fiul Omului va şedea pe scaunul slavei
Sale, atunci şi voi, cei ce Mi-aţi urmat Mie, veţi şedea pe douăsprezece
scaune judecând cele douăsprezece seminţii ale lui Israel"' (Matei 19,
27-28).
După ce i-a răspuns aceasta lui Petru, a mai adăugat însă
ceva şi pentru toţi ceilalţi, un cuvânt care se adresa tuturor
oamenilor, nu numai apostolilor: "Şi tot cel ce a lăsat case, sau fraţi,
sau surori, sau tată, sau mama, sau soţie, sau copii, sau ţarine pentru
numele Meu, va primi însutit şi va moşteni viaţa veşnică" (Matei 19,
29) După ce a spus acestea, a făcut o încheiere cam ciudată şi
neaşteptată, faţă de speranţele pe care li le dăduse "însă mulţi din cei
dintâi vor fi pe urmă, şi din cei de pe urmă, întâi" (19,30).
Acum,
după ce am auzit întregul text al Evangheliei, alcătuit din pericope
disparate în Evanghelia lui Matei, dar rânduite anume aşa, ca să se
potrivească amintirii şi înţelegerii de către noi a sacrificiilor şi
recompenselor sfinţilor, ne dăm seama că într-adevăr, textul cere
explicaţii cu privire la câteva din sentinţele rostite de Mântuitorul în
convingerea Sa cu ucenicii. Cum adică: să nu iubeşti pe tata şi pe
mama? Cum adică: cei dintâi să fie pe urmă şi cei de pe urmă să fie
întâi? Printre multele cuvinte enigmatice ale Mântuitorului, şi acestea
par anume adunate la un loc, să ne pună la încercare capacitatea de
cuprindere şi de tâlcuire.
Pentru a reuşi acest lucru, va trebui
să le lăsăm deocamdată deoparte şi să revenim la semnificaţia Sărbătorii
Tuturor Sfinţilor. Să ne aducem aminte că Biserica ne-a pus în faţă,
înainte de orice, textul despre necesitatea mărturisirii lui Iisus în
faţa oamenilor, deci despre necesitatea de a face o declaraţie formală
de credinţă.
Ce nseamnă mărturisirea credinţei? Ce înseamnă a
mărturisi pe Iisus în faţa oamenir? Aici răspunsul e mai simplu:
înseamnă a recunoaşte în Dumnezeu pe creatorul universului şi al
oamenilor, înseamnă a-L recunoaşte pe lisus Hristos drept Fiul lui
Dumnezeu şi Dumnezeu. Înseamnă, prin urmare, a intra într-o ordine de
gândire religioasă. Înseamnă a nu ne consideră autonomi, ci dependenţi
de Dumnezeu, atât cu privire la începutul, cât şi la sfârşitul nostru.
A-L
mărturisi pe Dumnezeu şi pe Iisus Hristos înseamnă a mărturisi filiaţia
noastră divină. Înseamnă a mărturisi că suntem creaţi de Dumnezeu şi că
trăim şi existăm în această ordine, în această rânduială divină.
Înseamnă a recunoaşte că nu suntem autonomi, aşa cum nu putem fi
autonomi faţă de tatăl nostru cel pământesc.
Putem noi să ne
lepădăm de propria noastră naştere? De propriii noştri părinţi? Nu
putem. Nu putem fi autonomi faţă de ei. Putem fi autonomi faţă de multe
alte lucruri. Putem fi creatori de artă, de cultură, de filosofie, de
orice. Aici avem toată autonomia şi, în sens larg, toată libertatea. Dar
noi cei credincioşi nu putem fi autonomi faţă de părinţii noştri de pe
pământ şi, cu deosebire, nici faţă de Părintele nostru cel ceresc.
Depindem de El, trebuie să-L mărturisim, să-L recunoaştem. Şi odată cu
El şi pe Fiul Său, Iisus Hristos, şi pe Duhul Sfânt.
La aceasta ne
cheamă de fapt cuvântul Evangheliei: să ne mărturisim dependenţa de
Dumnezeul cel ceresc şi de Fiul Său, Iisus Hristos, pe care îl acceptăm
ca Mântuitor şi stea polară care ne orientează spre împărăţia Cerurilor,
prin Duhul Sfânt. Fără această dependenţă, recunoaştere şi acceptare,
nu putem fi creştini.
Cum trebuie să ne mărturisim credinţa? În
trei feluri. În primul rând mărturisind credinţa în Dumnezeu sub chipul
Treimii, prin Simbolul credinţei. În taina sufletului nostru şi în
comunitate, aşa cum facem, de pildă, în biserică, în timpul slujbei
Sfintei Liturghii, când îl recităm în comun: " Cred într-unul
Dumnezeu... Şi într-unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu... şi
întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţa făcătorul".
Prin Simbolul
credinţei facem o declaraţie de credinţă, şi nu numai o declaraţie, ci
şi o mărturisire de credinţă. Dăm mărturie despre Dumnezeu "în Treime",
despre credinţa noastră în Dumnezcu-Stapanitorul. Creatorul,
Proniatorul, adică Cel care are grijă de noi şi de lumea creată de El
şi, desigur, şi de Dumnezeu-Judecatorul. Îi recunoaştem acest drept de a
ne judeca, după criteriile legilor morale pe care ni le-a predat
Mântuitorul, şi ni le-au codificat Evanghclistii, ceilalţi autori ai
Sfintei Scripturi şi Sfinţii Părinţi în Sinoadele ecumenice.
Dăm
apoi mărturie despre Dumnezeu în familia noastră. Toţi avem o familie.
Suntem datori să dăm mărturie despre Dumnezeu celor care ne-au adus pe
noi pe lume, şi fraţilor noştri, şi celor pe care îi aducem noi în lume,
şi pe care îi aducem numai pentru ă Dumnezeu le dă viaţă, nu pentru că
noi le dăm viaţa, căci viaţa vine numai de la Dumnezeu. În familie,
aşadar, dăm a doua mărturie despre Dumnezeu-Tatăl, despre Iisus Hristos
şi despre Sfântul Duh. A treia mărturie o dăm, cum spune chiar textul
Evangheliei, în faţa oamenilor, adică unul faţă de altul, în public, nu
numai privat nu numai în ascuns, adică nu numai ca pe o declaraţie de
credinţa personală, făcută în faţa propriei noastre conştiinţe, ci ca pe
o declaraţie publică, făcută în faţa celorlalţi.
(sursa:
www.crestinortodox.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!