Ca un izbavitor al celor robiti si celor saraci folositor,
neputinciosilor doctor, conducatorilor ajutator,
purtatorule de biruinta, Mare Mucenice Gheorghe,
roaga pe Hristos Dumnezeu sa mintuiasca sufletele noastre
(Troparul Sfintului)
neputinciosilor doctor, conducatorilor ajutator,
purtatorule de biruinta, Mare Mucenice Gheorghe,
roaga pe Hristos Dumnezeu sa mintuiasca sufletele noastre
(Troparul Sfintului)
Iubiti credinciosi,
Astazi facem pomenirea Sfintului Mare Mucenic Gheorghe, purtatorul de
biruinta, preaslavitul ostas al Mintuitorului nostru Iisus Hristos.
Acest preaviteaz ostas al Imparatului ceresc, s-a nascut in Capadocia
dintr-o familie crestina aleasa. Inca din frageda copilarie s-a deprins
pe sine la toata fapta cea buna, fiind crescut in frica de Dumnezeu de
catre mama sa, care era din Cezareea Palestinei, unde ea avea multa
avere.
Dupa ce tinarul Gheorghe a ajuns in virsta, a fost luat la oaste, iar
fiindca era viteaz si iscusit in rinduiala sa, a fost ridicat la gradul
de tribun si i s-a incredintat un corp de armata, spre a-l conduce.
Aratindu-se, apoi, a fi mare luptator si biruitor in razboaie, a fost
cinstit de imparatul Diocletian cu rangul de comite si in sfirsit a fost
numit comandant al armatei romane de rasarit.
Dar, hotarindu-se o mare persecutie a crestinilor, el s-a impotrivit
planurilor imparatului, marturisind cu mare indrazneala pe Iisus
Hristos. Imparatul s-a tulburat mult pentru vitejeasca impotrivire a
sfintului, incit nu putea nici vorbi si a facut semn antipatului sa-i
raspunda lui Gheorghe. Acesta, chemindu-l mai aproape, i-a zis: "Cine
te-a indemnat sa vorbesti cu atita indrazneala?" Iar Sfintul i-a
raspuns: "Adevarul!"
Din intrebarile si raspunsurile ce au urmat, s-a constatat ca este
crestin si gata a patimi pentru Hristos. Atunci, insusi Diocletian
incearca prin cuvinte magulitoare a-l atrage pe sfintul, dar el a ramas
hotarit in marturisirea sa. Dupa aceea a fost dus in temnita si supus
torturilor celor mai grele, punindu-i-se o piatra mare pe piept, incit
aproape l-a strivit. A doua zi, infatisindu-se inaintea imparatului cu
pieptul turtit, abia putea sa mai vorbeasca. Apoi, marturisind ca ramine
nestramutat in hotarirea sa, a fost legat de o roata si sfisiat de
fiarele ascutite prin care trecea corpul sau.
Aceste chinuri le suferea Sfintul cu multa rabdare, laudind pe
Dumnezeu din adincul inimii. Imparatul, crezind ca a murit, a plecat
plin de bucurie, iar Sfintul Gheorghe a fost dezlegat si vindecat de
ranile sale, prin puterea lui Dumnezeu. Apoi un inger luminos a venit
sa-l imbarbateze.
Ostasii, mirindu-se de cel intimplate, au spus toate acestea
imparatului. Si iata, insusi Sfintul Gheorghe a venit in mijlocul lor
sanatos ca mai inainte, incit multi s-au minunat si au crezut in Iisus
Hristos, Care preamareste pe sfintii Sai. Insasi imparateasa Alexandra,
vazind pe mucenic tamaduit prin puterea lui Dumnezeu si auzind de
aratarea ingereasca, a crezut in Dumnezeu, cunoscind adevarul. Imparatul
a poruncit apoi ca Sfintul Gheorghe sa fie ingropat intr-o groapa cu
var nestins, dar si de aici a iesit nevatamat. Apoi a fost incaltat cu
incaltaminte de fier, cu piroane inrosite in foc, care l-au ranit greu
la picioare, dar in chip minunat s-a vindecat. A doua zi, imparatul a
indemnat pe Sfintul Gheorghe sa jertfeasca idolilor, dar el cu multa
indrazneala marturisind credinta in Hristos a fost batut cu curele de
piele, pina ce trupul sau s-a umplut de rani.
Dar, vazind Diocletian ca s-a facut din nou sanatos si crezind ca
este fermecator, a poruncit unui vrajitor renumit, Atanasie, sa-l omoare
cu otrava. Dar nici otrava nu la vatamat. Dupa aceasta, Sfintul sculind
pe un mort, multi au crezut in Iisus Hristos, intre care si vrajitorul
Atanasie. Peste noapte i s-a aratat Domnul in vis si l-a imbarbatat
vestindu-i ca in curind va primi cununa muceniciei. A doua zi,
Diocletian incerca din nou sa induplece pe Sfintul Gheorghe cu cuvinte
blinde, dar el s-a dus in templul lui Apolon si prin rugaciunile sale a
risipit toti idolii la pamint.
Auzind aceasta, imparateasa Alexandra n-a mai putut tainui credinta
sa si, alergind la locul unde se afla marele mucenic Gheorghe, a inceput
a striga: "Dumnezeul lui Gheorghe, ajuta-mi, ca numai tu esti
atotputernic". Dupa ce s-a potolit minia poporului, imparatul vazind ca
toate incercarile lui sint zadarnice, a poruncit sa-i taie capul, atit
Sfintului, cit si imparatesei Alexandra, sotia sa. Ostasii ducindu-i la
locul de taiere, Sfinta imparateasa Alexandra a murit pe cale, iar
ostasul lui Hristos, Sfintul Gheorghe, dupa ce s-a rugat cu caldura lui
Dumnezeu, multumindu-i pentru binefacerile primite, si-a plecat capul cu
bucurie si a primit cununa cea nevestejita a maririi, in ziua de 23
aprilie.
Dar si dupa moarte, Sfintul Gheorghe a facut multe minuni, dintre
care vom aminti doar citeva. A adus stilpul de piatra al unei vaduve,
aruncindu-l in mare, pina in orasul Ramel, unde se zidea o biserica
inchinata Sfintului Gheorghe. A vindecat mina cea bolnava a unui saracin
(arab), care voia sa loveasca cu sabia in icoana Sfintului. A izbavit
pe un copil din robia saracinilor si l-a adus intr-o clipa in casa
parintilor sai, pe cind servea la masa pe stapinul sau. A adus, de
asemenea, din robie, pe un alt copil al unui preot, pe cind acesta
slujea Sfinta Liturghie, la pomenirea Sfintului Gheorghe. A scapat, ca
un viteaz ostas al lui Hristos, pe un tinar Gheorghe din robie si multe
alte minuni a facut Sfintul.
Nu vom tacea insa, a povesti minunea cu uciderea balaurului. In
partile Siriei, aproape de Beirut, era un lac in care traia un balaur
urias, care se hranea cu carne de om. Cu sfat de obste, au hotarit toti
locuitorii acelei cetati sa-si dea fiecare pe rind cite un copil spre
mincare balaurului. La urma, venind si rindul imparatului, si-a dat si
el pe fiica sa. Si pe cind fecioara astepta pe malul apei, plingind cu
mare frica, iata, apare Sfintul Gheorghe, in chip de ostas, calare pe un
cal alb si cu sulita in mina. "Nu te teme, fecioara, ca eu, in numele
Domnului Dumnezeului meu Celui adevarat, te voi izbavi de balaur", i-a
zis Sfintul.
Apropiindu-se fiara aceea, sfintul s-a insemnat cu semnul Sfintei
Cruci si a zis: "In numele Tatalui si al Fiului si al Sfintului Duh".
Apoi, repezindu-se asupra balaurului, l-a lovit cu sulita in gitlej si
l-a doborit. Deci a zis fecioarei aceleia sa-l lege cu briul sau si sa-l
duca in mijlocul cetatii. Adunindu-se poporul cu frica, Sfintul a
strigat: "Nu va temeti, ci nadajduiti spre Domnul nostru Iisus Hristos
si credeti intru El, ca El m-a trimis sa va izbavesc de balaur". Si
indata, taind fiara aceea cu sabia, tot poporul a crezut in Hristos si a
cerut botezul.
Moastele Sfintului Mare Mucenic Gheorghe au fost asezate in orasul
Lida din Tara Sfinta, intr-o biserica unde veneau credinciosi din tarile
crestine si primeau sanatate si ajutor. Dupa secole de liniste,
Palestina a ajuns sub ocupatie araba si turceasca, iar sfintele sale
moaste au fost aduse in Europa si impartite la biserici si minastiri.
La biserica sa din Lida se pastreaza mormintul Sfintului Gheorghe,
candela sa din care se miruiesc pelerinii si lanturile de fier cu care
marele mucenic a fost legat in temnita.
Iubiti credinciosi,
Sfintul Mare Mucenic Gheorghe, numit si "Purtatorul de biruinta",
pentru ca a purtat biruinta asupra diavolului si a paginilor, rabdind cu
vitejie toate, pentru dragostea lui Hristos, este cinstit in Biserica
Ortodoxa printre cei mai mari sfinti martiri. Cumplitele sale chinuri,
ranile de moarte pe care i le faceau ostasii lui Diocletian, vindecarea
minunata a trupului sau zdrobit de dureri ca si marea sa credinta in
Dumnezeu, rabdarea sa supraomeneasca, barbatia si curajul sau de a-l
marturisi pe Hristos l-au facut pe Sfintul Mare Mucenic Gheorghe cel mai
cinstit si mai pretuit in intreaga crestinatate.
In toate tarile crestine se afla locasuri de inchinare inaltate in
cinstea lui si crestini care ii poarta cu evlavie sfintul sau nume. Sint
si armate care au avut de patron si protector in razboaie pe Sfintul
Gheorghe, Purtatorul de biruinta.
In Tarile Romane, Sfintul Mare Mucenic Gheorghe are un adevarat cult.
Sint numeroase bisericile inaltate in cinstea lui. Sint numerosi si
crestinii care-i poarta numele, cu cuvenita evlavie. Mai ales Stefan cel
Mare si Sfint avea mare respect pentru Sfintul Gheorghe. Caci, precum
acest tare mucenic a biruit prin credinta, prin barbatie si rabdare pe
diavoli, pe pagini si pe balaurul cel cumplit care ucidea oamenii, asa
si Stefan cel Mare si Sfint a biruit cu ajutorul lui Dumnezeu si al
Sfintului Mucenic pe turci si tatari si pe toti cei care voiau sa
robeasca Tara Moldovei.
El a rinduit ca patron al ostirii si al Moldovei pe Sfintul Mare
Mucenic Gheorghe. Cind plecau la lupta, ostasii purtau steagul cu icoana
Sfintului Gheorghe si se intorceau totdeauna biruitori din razboaie.
Astazi se mai pastreaza doua steaguri originale ale lui Stefan cel Mare,
cu icoana Sfintului Gheorghe pe ele, lucrate cu fir de aur, care l-au
insotit pe domn in lupta. Unul se afla la Muzeul Militar din Bucuresti
si altul se pastreaza la Minastirea Zografu din Muntele Athos, fiind
donat de marele voievod, ctitorul ei.
In anul 1488, Stefan cel Mare si Sfint a zidit in nordul Moldovei
vestita Minastire Voronet, cu hramul Sfintul Gheorghe. In fiecare an se
praznuia, ca o mare sarbatoare a Moldovei, ziua de 23 aprilie, cind se
cinsteste Sfintul Gheorghe. Tot in numele Marelui Mucenic Purtator de
biruinta, Stefan a zidit din temelie si Minastirea Zografu din Athos,
una din cele mai mari ctitorii minastiresti din lume, pe care a
inzestrat-o, printre altele, cu steagul sau de lupta si cu o frumoasa
icoana pe lemn, cu chipul Sfintului Gheorghe.
Vedeti cit de mult a patimit pentru Hristos Sfintul Mare Mucenic
Gheorghe? Vedeti barbatie de martir? Vedeti rabdare de ostas al
Bisericii lui Hristos? Vedeti cit de mare este puterea credintei in
Dumnezeu? Vedeti ca numai prin jertfa proprie se apara credinta in
Dumnezeu? Mucenicii nu varsa singele altora, ci pe al lor. Nu urasc pe
nimeni, desi sint uriti de cei rai si necredinciosi. Nu se razbuna
niciodata, ci iarta pe ucigasi. Nu se tem de moarte, ci asteapta sa fie
cit mai repede dezlegati de trup, caci cred in viata vesnica si doresc
sa ajunga mai degraba la Hristos.
Tocmai in aceasta consta taina credintei in Dumnezeu. Tocmai aceasta o
face sa fie puternica, tare, frumoasa, mintuitoare si vesnica. Sa fii
lovit si tu sa-i saruti pe chinuitori! Sa fii condamnat la moarte si tu
sa te bucuri! Sa fii ucis pentru Hristos si tu sa ierti pe toti!
Credinta puternica, barbatia, rabdarea, smerenia si iertarea crestina,
acestea sint laudele sfintilor si ale crestinilor; acestea sint cununa
Bisericii, podoabele credinciosilor si nadejdea mintuirii noastre.
Aceasta o spune si Proorocul David: Unii se lauda cu carutele lor, altii cu caii lor - adica in puterea cea trecatoare, paminteasca si neputincioasa -, iar noi ne laudam intru numele Domnului Dumnezeului nostru (Psalm 19, 8). Iar in alt loc zice: Mie imi sint foarte cinstiti prietenii Tai, Dumnezeule; foarte s-a intarit puterea lor! Duhul Sfint ii numeste "prieteni" pe sfinti, pe cei ce Il marturisesc in lume si se jertfesc pentru Evanghelie.
Sfintul Mare Mucenic Gheorghe este unul din marii martiri ai
Bisericii si prieten apropiat al lui Hristos. El si-a dat viata pentru
adevar. Singele lui si al altor sfinti au intarit si aparat credinta,
Biserica, unitatea si dragostea crestinilor in lume. El nu s-a luptat cu
oamenii, ci cu diavolul. In fiecare ostas care il chinuia, el vedea pe
diavolul care il indemna la aceasta. Ca nu oamenii, ci diavolii ne
urasc, fac vrajba intre frati si razboaie in lume. Ei ne ispitesc si ne
indeamna la pacat; dar este in puterea noastra sa-i respingem.
Sfintul Gheorghe este numit "primavara duhovniceasca", pentru ca prin
el s-a intarit mult crestinismul si l-a reinnoit ca o primavara. Pentru
aceasta si Biserica noastra cinta astazi asa de frumos: "Veniti toti sa
praznuim luminata pomenirea mucenicului Gheorghe si sa-l incununam pe
el cu flori de primavara ca pe cel ce este nebiruit" (Stihirile Litiei).
Iubiti credinciosi,
Sa ne aducem aminte astazi, la praznuirea Sfintului Mare Mucenic
Gheorghe, ca si noi sintem ostasi ai lui Hristos, prin botez. Oare n-am
spus noi atunci, inaintea lui Dumnezeu, a ingerilor si a preotului ca
"ne lepadam de satana si de toate lucrurile lui si de toti slujitorii
lui si de toata slujirea lui si de toata trufia lui?" N-am spus noi
atunci ca "ne unim cu Hristos?" Ne lepadam de lucrurile satanei cind
parasim lucrarea pacatului prin pocainta si ne unim cu Hristos prin
Sfinta Impartasanie, prin rugaciune si prin lucrarea faptelor bune.
Dar nu ne lepadam de satana si de toate lucrurile lui, adica de
pacate numai cind ne botezam, ci in toata viata noastra. Caci nici
ispitele pacatului nu inceteaza la Botez, ci ne lupta pina la moarte. De
aceea pina la moarte trebuie sa ne luptam si noi cu ispitele pacatului
ce vin de la diavolul, de la cei din jurul nostru si de la insusi trupul
nostru. Pina la moarte trebuie sa fim ostasi ai lui Hristos, sa ne
luptam cu pacatul, cu patimile care ne impresoara, cu gindurile rele, cu
imaginatia, cu ispitele tineretii, cu slabiciunile batrinetii si cu
sagetile ucigase ale diavolului. Caci cine nu se lupta dupa lege, nu se incununeaza(II Timotei 2, 5), zice Sfintul Apostol Pavel. Iar cel ce va rabda - necazurile pentru Hristos si pentru viata vesnica - pina la sfirsit, acela se va mintui (Matei 10, 22).
Sfintul Gheorghe este numit "Purtator de biruinta", caci a rabdat
toate pina la sfirsit si s-a luptat dupa lege, adica dupa Evanghelie.
Dar oare crestinul si calugarul care se lupta in toata viata cu diavolul
si cu patimile trupului si nu se lasa biruit de ele, nu este si el
mucenic si purtator de biruinta? Cel care-si pazeste trupul curat de
toate intinaciunile pacatelor, nu este si el mucenic de bunavoie? Cel ce
se lupta pina la moarte cu minia, cu lacomia, cu lenea, cu zgircenia,
cu mindria si cu rautatea, nu este si el un martir si ostas al lui
Hristos? Caci arde pe diavoli si-i izgoneste cu rugaciunea si smerenia,
cu spovedania si milostenia, primind astfel in camara inimii sale pe
Mirele Hristos prin Sfinta Impartasanie. La fel si cel care-si
stapineste cu tarie, limba, ochii si simturile este considerat mucenic
al lui Hristos in sens duhovnicesc.
Fratii mei, intreaga noastra viata este o lupta ca in arena. Lupta
crestinului este grea, dusmanul este cumplit, ispitele sint usor
amagitoare, credinta noastra este slaba, rugaciunea putina si grijile
vietii multe si inselatoare. Dar sa nu dam inapoi. Armele noastre de
lupta impotriva diavolului si a pacatului sint: credinta tare, vie si
adevarata, rugaciunea, Sfinta Cruce, Biserica, duhovnicul, Sfinta
Liturghie, Sfintele Taine, smerenia, aducerea aminte de moarte, exemplul
si ajutorul sfintilor, milostenia si nemuritoarea dragoste.
Cu asemenea arme de ne vom inarma, sintem adevarati ostasi ai lui
Hristos. Atunci vom putea birui pe balaurul diavol, care cauta sa ne
ucida prin pacate. Atunci si numai atunci vom primi si noi, dincolo,
cununi de biruinta si ne vom invrednici, cu rugaciunile Sfintului Mare
Mucenic Gheorghe si ale tuturor sfintilor, sa dobindim viata cea vesnica
si sa laudam impreuna pe Tatal, pe Fiul si pe Sfintul Duh. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!