"Preotul e tot om, dintre oameni. Vă mai mângâie, vă mai mustră, însă voi nu trebuie să vă supărați.Primiți, deci, pe preoți!
Căutați-i nu numai când vă merge rău în casă! Dacă vreți să nu aveți păcate multe și să nu ziceți mult, cât mai des să vă spovediți."
(Pr. Ioanichie Bălan)
)

Postare prezentată

Biserica noastră în haină de sărbătoare

vineri, 11 noiembrie 2022

11 Noiembrie - Sfatul Sfinților Părinți


"Mi-a spus duhovnicul din Sfântul Munte:
 „Trei lucruri asigură pacea:
1. Nu cer nimic [de la ceilalți];
2. Nu am așteptări;
3. ÎI ÎNDREPTĂȚESC PE CEILALȚI;
Când eu am pretenții [și zic]:
 „Sărmana de mine nu am dreptul…”
N-AI NICI UN DREPT !
Trebuie să mi-o spun mie însumi, nu să mi-o spună alții!
NU AM FĂCUT NIMIC, NU AM PRETENȚII SĂ SE FACĂ LUCRURILE DUPĂ VOIA MEA:
 
 „Doamne, ajută-mă să se întâmple lucrul acesta, după cum vreau eu!
TE ROG, FĂ ASCULTARE DE MINE !!!”
 
 ASTA NU E RUGĂCIUNE,
CI SMERIREA LUI DUMNEZEU,
NOI ÎL SMERIM...
 
ȘI SĂ-I ÎNDREPTĂȚESC PE CEILALȚI:
 „Ei, omul [atâta a putut] să facă.”
 
Vedeți cât [de mult] eliberează sufletul acest lucru !
NU AM PRETENȚII,
NU AM AȘTEPTĂRI,
ÎI ÎNDREPTĂȚESC PE CEILALȚI.
 
ÎNSĂ NU PE MINE ÎNSUMI !
 
 Aceste îndreptățiri sunt păcatul Evei din rai...
 
DE ACOLO A ÎNCEPUT RĂUL !
 
 Atunci când nu am pretenții, nu am așteptări și îi îndreptățesc pe ceilalți, – ADICĂ EI NU AU NICIO VINĂ – ATUNCI AM PACE.
 
Și spune un cuvânt din Pateric:
 „Cum e posibil să cadă cel smerit, cel care mai prejos decât toți?”
Cel care se smerește pe sine nu poate să cadă, pentru că este mai prejos decât toți.
Singur a ales această stare.
Luați aminte!
Nu vorbesc despre complexe de inferioritate!
 
 COMPLEXELE CONȚIN EGOISM, TRAUME, NU AU PACE.
SMERENIA ESTE ACEEA CARE ADUCE PACEA.
Nu este o iluzie.
Temelia păcii este smerenia.
Temelia smereniei, sau, mai bine zis, rodul smereniei este libertatea.
 
Omul liber nu are frici, nu are sentimente de nesiguranță.
Acest lucru este foarte frumos!
Este un privilegiu deosebit al duhovniciei ortodoxe și tâlcuire a Evangheliei.
Aceasta este învățătura despre om.
Lumea are sentimente de nesiguranță pentru că are egoism.
Mă refer la lume în general.
Unde există ego-ul vizibil, fie sub formă logică, fie sub formă sentimentală sau a voii proprii, nu există pace, pentru că există frică și nesiguranță. Însă, acolo unde există acea încredere în Dumnezeu și credința și smerenie, atunci se risipesc toate aceste lucruri și omul poate avea pace în sufletul său și poate primi pacea pe care o dăruiește Dumnezeu"
 
Mitropolitul Nicolae al Mesoghiei   - Grecia 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!