Nimeni din cei ce vor să sporească în rugăciune să nu
cuteze a cugeta şi a judeca în chip uşuratic cu privire la rugăciunea cea
rostită cu gura şi cu glasul întru luarea-aminte a minţii, socotind-o lucrare
de puţină însemnătate, care nu merită cinstire. Dacă Sfinţii Părinţi vorbesc de
sterpiciunea rugăciunii cu gura şi cu glasul care nu e împreunată cu
luarea-aminte, de aici nu trebuie trasă încheierea că ei ar fi lepădat sau ar
fi defăimat această rugăciune în sine. Nu ! Ei doar cer luare-aminte în timpul
acestei rugăciuni. Rugăciunea cu gura şi cu glasul săvârşită întru luare-aminte
e temeiul şi pricina rugăciunii minţii. Rugăciunea cu gura şi cu glasul
săvârşită întru luare-aminte e, totodată, şi rugăciune a minţii. Să ne deprindem
mai întâi a ne ruga întru luare-aminte cu rugăciunea gurii şi glasului: atunci
vom deprinde cu înlesnire a ne ruga doar cu mintea întru liniştea cămării
lăuntrice.
Rugăciunea cu gura şi cu glasul ne este arătată de Sfânta
Scriptură; pildă atât a ei cât şi a cântării cu glas tare ne-a dat însuşi
Mântuitorul, ne-au dat şi Sfinţii Apostoli, urmând predaniei Domnului. Şi
cântând, după terminarea Cinei celei de Taină, ne povesteşte Sfântul
Evanghelist Matei despre Domnul şi Apostolii Lui, au ieşit în muntele
Măslinilor (Mt. XXVI, 30). Domnul S-a rugat în auzul tuturor înainte de a-1
învia pe Lazăr cel mort de a patra zi (In. XI, 41-42).
Sfântul Apostol Pavel şi tovarăşul său Sila, închişi fiind
în temniţă, se rugau lui Dumnezeu şi-I înălţau cântare în miez de noapte:
ceilalţi întemniţaţi luau aminte la ei. Fără de veste, la auzul cântării lor, s-a
făcut
cutremur mare, de s-au clătit temeliile temniţei: şi numaidecât s-au deschis
toate uşile, şi legăturile tuturor s-au dezlegat (Fapte XVI, 26). Rugăciunea Sfintei Ana,
maica proorocului Samuil, adeseori dată de Sfinţii Părinţi ca pildă a
rugăciunii, nu era doar rugăciune a minţii. Ea, spune Scriptura, grăia întru inima sa: doar
buzele ei se mişcau, iar glasul nu se auzea (1 împ. 1,13). Rugăciunea aceasta, cu toate că nu era
făcută cu glas tare, era rugăciune a inimii şi totodată a gurii. Sfântul
Apostolul Pavel a numit rugăciunea cu gura roadă buzelor - îndeamnă pe
creştini să aducă jertfă de laudă pururea lui Dumnezeu, adică roadă buzelor
ce se mărturisesc numelui Lui (Evr. XIII, 15); le porunceşte să vorbească între ei în psalmi
şi laude şi cântări duhovniceşti, lăudând şi cântând în inimile lor Domnului
(Ef. V, 19), rugăciunea
şi cântarea avându-le totodată şi în gură. El dojeneşte neluarea-aminte în
rugăciunea cu gura şi
cu glasul. Trâmbiţa de va da glas fără de semn (necunoscut, neînţeles),
spune el, cine se va găti la război ? Aşa şi voi: prin limbă de nu veţi da
cuvânt cu bună înţelegere, cum se va cunoaşte ceea ce veţi grăi ? (1 Cor.
XIV, 8, 9). Deşi
Apostolul a zis cuvintele acestea pentru cei ce se roagă şi vestesc insuflările
Sfântului Duh în limbi străine, Sfinţii Părinţi pe bună dreptate le aplică şi
celor ce se roagă fără luare-aminte. Cel ce se roagă fără luare-aminte, şi ca
atare nu înţelege cuvintele pe care le rosteşte, ce este altceva faţă de sine
însuşi decât un vorbitor de limbă străină ?
întemeindu-se pe acest fapt, Preacuviosul Nil Sorski spune
că cel care se roagă fără luare-aminte cu glasul şi cu gura se roagă văzduhului, iar nu lui Dumnezeu.
„Ciudată e dorinţa ta ca Dumnezeu să te audă atunci când tu singur nu te
auzi!" - grăieşte Sfântul Dimitrie al Rostovului, împrumutând aceste spuse
de la Sfinţitul Mucenic Ciprian al Cartaginei - şi tocmai asta se
întâmplă cu cei care se roagă fără luare-aminte cu gura şi cu glasul: ei nu se
aud pe sine până-ntr-atât, îşi îngăduie a se împrăştia până-ntr-atât, se
depărtează cu gândurile de la rugăciune spre felurite lucruri până-ntr-atât că
nu arareori li se întâmplă să se oprească dintr-odată, nemaiştiind ce citeau;
sau încep să spună în locul cuvintelor din rugăciunea citită cuvinte dintr-o
altă rugăciune, chiar dacă au cartea deschisă în faţa ochilor. Cum să nu
prihănească Sfinţii Părinţi astfel de rugăciune fără luare-aminte, vătămată,
nimicită de răspândire! „Luarea-aminte", grăieşte sfântul Simeon Noul
Teolog, „trebuie să fie aşa legată şi nedespărţită de rugăciune cum sunt legate
trupul şi sufletul, care nu pot fi despărţite, nu pot fi unul fără celălalt.
Luarea-aminte trebuie să apuce înaintea vrăjmaşilor şi să-i pândească precum
un străjer; ea, cea dintâi, să lupte împotriva păcatului, să se împotrivească
gândurilor viclene ce se apropie de inimă; iar luării-aminte să îi urmeze
rugăciunea, ce nimiceşte şi omoară neîntârziat toate gândurile viclene cu care
luarea-aminte a început lupta, fiindcă aceasta singură nu le poate omorî. De
această luptă dusă de luare-aminte şi rugăciune atârnă viaţa şi moartea
sufletului. Dacă vom păstra rugăciunea curată prin mijlocirea luării-aminte,
vom izbuti; iar de nu ne vom strădui a o păstra curată, ci o vom lăsa nepăzită,
ne vom face de nici o treabă, vom fi lipsiţi de sporire".
Rugăciunii cu gura, cu glasul, ca şi oricărei alteia,
trebuie să-i fie tovarăşă luarea-aminte. Cu aceasta trebuie să înceapă
nevoitorul. Pe aceasta o predaniseşte în primul rând Sfânta Biserică fiilor ei. „Rădăcina
vieţuirii călugăreşti este cântarea psalmilor", a grăit Sfântul Isaac
Şirul. „Biserica", spune Sfântul Petru Damaschinul, „cu scop
bun şi plăcut lui Dumnezeu a primit cântările şi feluritele tropare din pricina
neputinţei minţii noastre, pentru ca noi, neînţelegătorii, atraşi de dulceaţa
cântării psalmilor, să lăudăm pe Dumnezeu chiar împotriva voii noastre. Cei
care pot pricepe şi pătrunde cuvintele rostite de către ei vin la străpungere
şi în acest chip, ca pe o scară, urcăm în gândurile cele bune. După măsura
sporirii noastre în deprinderea gândurilor dumnezeieşti apare în noi dorirea
cea dumnezeiască şi ne trage să ajungem la înţelegerea închinării Tatălui în
Duh şi Adevăr, după porunca Domnului". Gura şi limba care se
îndeletnicesc adesea cu rugăciunea şi citirea Cuvântului lui Dumnezeu dobândesc
sfinţire, se fac neînstare a grăi în deşert, a râde, a rosti vorbe glumeţe,
ruşinoase şi putrede. Vrei să sporeşti în rugăciunea minţii şi inimii ?
învaţă-te să fii cu luare-aminte în cea cu gura şi cu glasul: rugăciunea cu
gura întru luare-aminte trece de la sine în rugăciunea minţii şi inimii. Vrei
să te înveţi a alunga degrabă şi cu putere gândurile semănate de vrăjmaşul cel
de obşte al omenirii ? Goneşte-le atunci când eşti singur în chilie prin
rugăciunea cu glasul întru luare-aminte, rostind cuvintele ei fără grabă, cu
străpungere. Răsună în văzduh rugăciunea întru luare-aminte, cu gura şi cu
glasul - şi îi prinde cutremurul pe stăpânitorii văzduhului, slăbănogesc
puterile lor, putrezesc şi se strică cursele lor ! Răsună în văzduh rugăciunea
întru luare-aminte, cu gura şi cu glasul - şi se apropie sfinţii îngeri de cei
care se roagă şi cântă, se alătură lor, iau parte la cântările lor
duhovniceşti, precums-au învrednicit a vedea oarecare bineplăcuţi ai lui
Dumnezeu, şi printre alţii contemporanul nostru, fericitul stareţ Serafim de
Sarov. Mulţi Părinţi mari s-au îndeletnicit toată viaţa lor cu rugăciunea săvârşită
cu glasul şi cu gura, şi aveau din belşug darurile Duhului. Pricina acestei
sporiri a lor era faptul că la ei cu glasul şi cu gura erau unite mintea,
inima, întregul suflet şi întregul trup; ei rosteau rugăciunea din tot
sufletul, din toată vârtutea lor, din toată fiinţa lor, din tot omul. Astfel,
Preacuviosul Simeon cel din Muntele Minunat citea de-a lungul nopţii toată Psaltirea.
Sfântul Isaac Şirul pomeneşte de oarecare fericit bătrân care se îndeletnicea
cu citirea psalmilor şi căruia i se îngăduia a simţi că citeşte numai de-a
lungul unei singure „slave", după care dumnezeiasca mângâiere a pus
stăpânire pe el cu asemenea putere încât rămânea cu zilele în stare de extaz
sfânt, nesimţind nici scurgerea timpului, nici pe sine însuşi.
Preacuviosul Serghie de Radonej în vremea citirii Acatistului a fost cercetat
de către Maica Domnului însoţită de Apostolii Petru şi Ioan. Se
povesteşte de Preacuviosul flarion de Suzdal că atunci când citea în Biserică
Acatistul cuvintele zburau din gura lui ca şi cum ar fi fost de foc, cu o
netâlcuită putere şi lucrare asupra celor de faţă147. Rugăciunea săvârşită
cu gura a sfinţilor era însufleţită de lua-re-aminte şi de Harul Dumnezeiesc,
care unea puterile omului cele despărţite de păcat: de aceea respira asemenea
putere suprafirească şi avea o asemenea înrâurire asupra ascultătorilor.
Sfinţii „cântau" lui Dumnezeu „întru mărturisirea inimii";
ei „cântau" şi „se mărturiseau" lui Dumnezeu „întru linişte",
adică fără împrăştiere: ei cântau lui Dumnezeu cu înţelegere (Ps. XLVI,
7)
Trebuie să băgăm de seamă că preacuvioşii monahi ai
primelor timpuri şi toţi cei care au dorit a spori în rugăciune nu se
îndeletniceau nicidecum (ori o făceau foarte puţin) cu cântarea propriu-zisă,
ci prin numele „cântare de psalmi" care se află pomenit în Vieţile şi
scrierile lor trebuie să înţelegem citirea lipsită de grabă, foarte rară a
psalmilor şi altor rugăciuni. Citirea rară este neapărat trebuincioasă pentru
păstrarea unei luări-aminte neştirbite şi pentru a scăpa de împrăştie-re. Din
pricina ritmului său rar şi a asemănării cu cântarea acest fel de citire se
numea „cântare de psalmi". Ea era săvârşită pe dinafară; monahii acelor
vremuri aveau ca pravilă să înveţe Psaltirea pe dinafară: rostirea psalmilor
pe dinafară ajută foarte mult luării-amin-te. Acest fel de citire - care deja
nu mai este citire, fiindcă se săvârşeşte nu după carte, ci prin „cântare de
psalmi1" în înţelesul propriu al cuvântului - poate fi
săvârşită în întunericul chiliei, cu ochii închişi (ceea ce păzeşte de
împrăştiere, în vreme ce lumina care este neapărat trebuincioasă pentru citirea
după carte şi însăşi privitul la carte împrăştie şi smulg mintea de la inimă
către cele dinafară). „Aceştia cântă", grăieşte Sfântul Simeon Noul
Teolog, „adică se roagă cu gura". „Cei ce deloc nu
cântă", spune Sfântul Grigo-rie Sinaitul, „de asemenea bine fac, dacă sunt
în sporire: fiindcă aceştia nu au trebuinţă de rostirea psalmilor, ci de
tăcere şi necurmată rugăciune". „Citire" în înţelesul
propriu Părinţii numesc citirea Sfintei Scripturi şi a scrierilor Sfinţilor
Părinţi, iar „rugăciune" ei numesc prin excelenţă rugăciunea lui Iisus -
de asemenea, rugăciunea vameşului şi alte rugăciuni foarte scurte, care
înlocuiesc din plin cântarea de psalmi: ceea ce pentru începători e de
neînţeles şi nu li se poate tâlcui în chip mulţumitor, fiind mai presus de
înţelegerea sufletească şi cu putinţă de tâlcuit doar prin
cercarea cea fericită.
Fraţilor! Să fim cu luare-aminte în rugăciunile noastre
cele cu gura şi cu glasul, pe care le rostim la slujbele bisericeşti şi în
singurătatea chiliei. Să nu facem ostenelile noastre şi viaţa noastră în
mănăstire neroditoare prin neluarea-aminte şi nepăsarea în lucrul lui
Dumnezeu. Pierzătoare e nepăsarea în rugăciune ! Blestemat, spune
Sfânta Scriptură, cel ce face lucrul Domnului cu nebăgare de seamă (Ier.
48,10). E limpede lucrarea blestemului acestuia: desăvârşita nerodire şi
neizbândă, în ciuda petrecerii îndelungate în monahism. Să punem la temelia
nevoinţei rugăciunii, care-i cea mai de căpetenie şi mai trebuincioasă între
nevoinţele călugăreşti, pentru care sunt toate celelalte nevoinţe, să punem la
temelia ei rugăciunea cu gura şi cu glasul, pentru care Milostivul Dumnezeu
dăruieşte la vremea potrivită nevoitorului statornic, răbdător, smerit
rugăciunea minţii, a inimii, harică. Amin.
Ignatie Briancianinov
sursa:http://www.sufletortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!