Înţelegând înfrânarea ca o condiţie de sănătate a sistemului nervos,
iar desfrânarea ca o povârnire spre dezechilibru, e bine să precizăm limitele
biologice şi psihologice ale acestei porunci a firii, evitând bănuiala de
neînţelegere a chestiunii şi, pe cât cu putinţă, cârteala şi vijelia mâniei.
Sunt oameni care ar vrea să petreacă după dreapta socoteală, dar nu
îndrăzneşte nimeni ca să le-o spună. Chiar autorii de cărţi privitoare la
această poruncă a firii dau sfaturi mai rele de cum ar da la vite. Ei nu
consideră omul şi în natura lui morală şi spirituală. De i-ar îndruma măcar
la rânduiala vitelor, ar fi cu mult mai înţelepţi. Medicul, care crede că,
povăţuind pe oameni, n-are trebuinţă de suflet şi de Dumnezeu - autorul şi
stăpânul vieţii - e, până la un loc, un bun veterinar. Dar dorm cam tot pe
aceeaşi dungă şi oamenii ce nici nu vor să ştie de vreo socoteală, de vreo
frână morală, sau de vreo pedeapsă automată şi fără îndurare a
libertinajului lor, care-i va ajunge din urmă.
Mă folosesc însă de orientarea spre psihologie şi spirit a medicinii
moderne, în urma căreia îşi dă silinţa să fie mai mult o medicină
preventivă. Deci n-am să strâmtorez pe nimeni spre porţile Cerului, ci ajut
numai lămurirea problemei şi libera hotărâre a oricui, spre un câştig mai
bun, aprofundând corespondenţa mediului endocrin cu mediul moral, şi
reflexul lor în conştiinţă.
Este o corespondenţă între trup şi suflet, între calitatea trupului şi
caracterul sufletului; o interpătrundere ondulatorie. Presupuneţi o noapte cu
lună şi un lac liniştit, în care cineva aruncă două pietre în puncte diferite; se
văd valurile apei, întretăindu-se în cercuri, şi pe ele mişcându-se petece de
lună. Cam aşa ceva ar fi atingerea sufletului cu undele trupului, deşi
sufletul e de altă natură, nu mai puţin deosebită de trup, decât oglindirea de
lună pe vălurelele apei. Şi totuşi se răsfrâng întreolaltă.
Hormonii, prin trup, influenţează spiritul; într-un fel, al bărbatului, şi
într-alt fel, al femeii. Astfel bărbatul dobândeşte, pe lângă configuraţia
vigorii anatomice, şi sentimentul virilităţii sale. Intelectualitatea biruie
asupra sensibilităţii; puterile minţii se dovedesc creatoare. Cu alţii e activ;
înclinat mai mult spre tiranie, decât spre supunere; mai curând spre
brutalitate, decât spre bunătate. Cu cât notele diferenţiale sunt mai
accentuate, cu atât avem de-a face cu un caracter mai agresiv. Mi se pare că
tot aici trebuie căutat şi suportul trufiei.
Poate de aici îşi are obârşia faptul că, mai ales bărbaţii, nici lui
Dumnezeu nu vor să se supună, iar când se aprind la mânie, nu găsesc
cuvânt mai expresiv ca înjurătura de Dumnezeu şi de toate cele sfinte.
Caracterul agresiv al masculului se observă ca o notă comună şi în firea
animală. Omul gândeşte cu toate organele sale.
Foliculina, hormonul feminin, are o acţiune cu totul diferită. Astfel,
pe lângă configuraţia anatomică, proprie destinului de mamă, îi păstrează
totuşi însuşirile copilăriei: voce subţire, înfăţişarea de copil, prietena
copiilor; mai mult sensibilă decât intelectuală, mai mult primitoare decât
creatoare. Presimte prin instinct, nu prin judecăţi. Mintea ei e inima. E
înclinată mai bucuros spre suferinţă şi supunere, decât spre asuprire şi
dominaţie şi, după Scriptură, veşnic atrasă (preocupată) spre bărbat
(Facerea 3:16).
Deci, dacă am socoti numai capătul fiziologic al deosebirii bărbatfemeie,
găsim o mare disonanţă. Tot rostul fiziologic al bărbatului - ca de
altfel în întreg regnul animal - nu e altul decât aventura, cu prima
întâmplată în cale.
Bărbatul e poligam din fire - aşa ca evreii de odinioară şi ca turcii de
până mai dăunăzi. Înţeleptul Solomon avea o mie de femei, însă i-au plătit
femeile bine - că l-au smintit la minte, încât s-a lepădat de Dumnezeu
(3 Regi 11:3-4).
Tot rostul şi configuraţia femeii e maternitatea. Chiar şi mântuirea ei
e condiţionată de naşterea de fii - dacă stăruie cu deplină înţelepciune în
credinţă, în iubire şi în sfinţenie (1 Timotei 2:15).
Între instinctul poligamic şi instinctul maternităţii e un adevărat
conflict biologic şi pricină de tragedii. Ce vrea unul, nu corespunde cu ce
vrea altul. Drept aceea, li s-au dat oamenilor normele divine şi minte, ca să
trăiască într-o rânduială după fire - rânduială morală şi spirituală, dispuse
ierarhic - iar nu să-şi facă de cap, trăind împotriva firii, împotriva moralei,
împotriva spiritului, cu totul anarhic, ceea ce de multe ori au să plătească
cu capul, sau ei, sau urmaşii lor.
Şi încă n-am isprăvit corespondenţa endocrinologie - neurologie şi
psihologie, mai trebuie şi genetică, fiindcă un convoi nesfârşit de necăjiţi
mă sileşte să le scriu durerea.
Reamintim orânduirea firii, că organismul întreg şi îndeosebi sistemul
nervos se dezvoltă bine datorită şi hormonilor genetici - însă numai sub o
cenzură de înfrânare. De aceea, până la căsătoria legală, toţi tinerii trebuie
să fie curaţi, cu fecioria păzită, şi băieţi şi fete. Minunea e şi cu putinţă şi
cu trebuinţă. Din ce în ce, se află tot mai mulţi medici care zic aşa. Dar
chiar de n-ar zice nici unul, omul e o realitate mult mai complexă decât
sectorul studiat de medic, şi vom vedea că situaţia lucrurilor, în realul lor, impune categoric frâna a şaptea a lui Dumnezeu, ca să normalizeze în
ierarhia naturală, morală şi spirituală, năbădăile acestui instinct anarhic,
binecuvântat şi plin de blestem.
din «Cărarea Împărăţiei» scrisă de Părintele Arsenie Boca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!