“În vremea aceea a venit la Iisus un om al cărui nume era Iair şi
care era mai-marele sinagogii. Şi, căzând la picioarele lui Iisus, Îl
ruga să intre în casa lui, că numai o fiică avea, ca de doisprezece ani,
şi ea era pe moarte. Şi, pe când se ducea El, mulţimile Îl împresurau.
Iar o femeie, care de doisprezece ani avea curgere de sânge şi cheltuise
cu doctorii toată averea ei şi de nici unul n-a putut să fie vindecată,
apropiindu-se pe la spate, s-a atins de poala hainei Lui şi îndată s-a
oprit curgerea sângelui ei. Şi a zis Iisus: Cine este cel ce s-a atins
de Mine?
Dar toţi tăgăduind, Petru şi ceilalţi care erau cu El au zis:
Învăţătorule, mulţimile Te îmbulzesc şi Te strâmtorează, şi Tu întrebi:
Cine este cel ce s-a atins de Mine? Iar Iisus a zis: S-a atins de Mine
cineva, căci am simţit o putere care a ieşit din Mine. Şi femeia,
văzându-se vădită, a venit tremurând şi, căzând înaintea Lui, a spus de
faţă cu tot poporul din ce pricină s-a atins de El şi cum s-a tămăduit
îndată. Iar El i-a zis: Îndrăzneşte, fiică, credinţa ta te-a mântuit.
Mergi în pace! Şi, încă vorbind El, a venit cineva de la mai-marele
sinagogii, zicând: A murit fiica ta. Nu mai supăra pe Învăţătorul. Dar
Iisus, auzind, i-a răspuns: Nu te teme; crede numai şi se va izbăvi. Şi,
venind în casă, n-a lăsat pe nimeni să intre cu El decât numai pe Petru
şi pe Ioan şi pe Iacov şi pe tatăl copilei şi pe mamă. Şi toţi plângeau
şi se tânguiau pentru ea. Iar El a zis: Nu plângeţi; n-a murit, ci
doarme. Şi râdeau de El, ştiind că a murit. Iar El, scoţând pe toţi
afară şi apucând-o de mână, a strigat, zicând: Copilă, scoală-te! Şi
duhul ei s-a întors şi a înviat îndată; şi a poruncit El să i se dea
copilei să mănânce. Şi au rămas uimiţi părinţii ei. Iar El le-a poruncit
să nu spună nimănui ce s-a întâmplat.” ((Învierea fiicei lui Iair) Luca 8, 41-56
“Dumnezeu n-a făcut moartea şi nu Se bucură de pieirea celor
vii. El a zidit toate lucrurile spre viaţă (…) Dumnezeu a zidit pe om
spre nestricăciune şi l-a făcut chip al propriei Sale veşnicii. Iar prin
pizma diavolului moartea a intrat în lume (…)” (Septuaginta,
Înţelepciunea lui Solomon, 1, 13-14 şi 2, 23-24).
Minunea pe care o prezintă Evanghelia Duminicii a XXIV-a după
Rusalii, şi anume, învierea fiicei lui Iair, precum şi celelalte două
minuni de înviere a morţilor săvârşite de Mântuitorul Iisus Hristos –
învierea fiului văduvei din Nain şi a lui Lazăr din Betania – sunt
prefigurări ale Învierii Mântuitorului Iisus Hristos. Prin aceste
minuni, Mântuitorul arată că omul a fost creat nu pentru a sta în
mormânt, ci pentru a trăi veşnic în iubirea Preasfintei Treimi, în
Împărăţia cerurilor.
Omul a fost creat de Dumnezeu pentru a fi incoruptibil sau nemuritor.
Altfel spus, el avea în sine premisele nemuririi, dar nu plinătatea
nemuririi. Omul a fost creat după chipul Dumnezeului veşnic viu, dar el
trebuia să dobândească asemănarea cu Dumnezeu prin libera alegere a
voinţei sale sau prin stabilitatea sa în comuniunea cu Dumnezeu –
Izvorul unic al vieţii veşnice. Incoruptibilitatea sau nemurirea nu a
fost un dat definitiv al naturii umane, ci mai degrabă un dar care
trebuia cultivat prin comuniunea spirituală a omului cu Dumnezeu.
Aceasta arată că viaţa este dar oferit creaturilor de Dumnezeu,
Creatorul Care aşteaptă dăruirea de sine a creaturilor, pentru ca
existenţa lor să se împlinească în starea de comuniune în iubire.
Harul divin dăruieşte existenţă făpturilor inteligente pentru ca
viaţa lor să se manifeste drept mulţumire sau recunoştinţă-euharistie.
Păcatul lui Adam şi Eva ca neascultare faţă de Dumnezeu este de fapt o
ruptură a comuniunii de iubire cu Dumnezeu. Când omul vrea să devină ca
Dumnezeu, fără Dumnezeu şi împotriva lui Dumnezeu, existenţa sa
spirituală menţinută de suflarea divină încetează a mai fi comuniune în
univers şi începe să decadă în lăcomie pătimaşă sau iraţională a
materialităţii terestre, golită de spiritualitatea celestă: “te vei
întoarce în pământul din care eşti luat; căci pământ eşti şi în pământ
te vei întoarce” . Creat după chipul Dumnezeului veşnic, omul este
chemat să dobândească nemurirea sau viaţa veşnică prin libera comuniune
cu Dumnezeu. “Slava lui Dumnezeu – spunea Sfântul Irineu de Lyon – este
omul viu, iar viaţa omului este vederea lui Dumnezeu.”
Întrucât comuniunea liberă a omului cu Dumnezeu este esenţială pentru
a dobândi asemănarea cu Dumnezeu, adică sfinţenia şi viaţa veşnică,
ruperea comuniunii cu Dumnezeu prin păcat a dus la moarte şi stricăciune
care sunt contrare vocaţiei omului creat după chipul Dumnezeului Celui
veşnic viu. Tocmai de aceea Noul Testament nu consideră moartea un
fenomen natural, ci un duşman al omului de care Hristos ne eliberează
prin Înviere. Mai mult, întreaga făptură supusă stricăciunii “se va
izbăvi din robia stricăciunii ca să fie părtaşă la libertatea măririi
fiilor lui Dumnezeu”. Sfântul Vasile cel Mare precizează că “moartea
este o urmare necesară a păcatului: ne apropiem de moarte în măsura în
care ne îndepărtăm de viaţă, care este Dumnezeu; moartea este privarea
vieţii: Adam, îndepărtându-se de Dumnezeu, s-a expus morţii”.
Prin păcatul lor – tulburare a existenţei interioare – Adam şi Eva au
transmis urmaşilor natura lor căzută, adică supusă coruptibilităţii şi
morţii. Sfântul Apostol Pavel ne învaţă astfel: “precum printr-un om a
intrat păcatul în lume şi prin păcat moartea, aşa şi moartea a trecut la
toţi oamenii”. Sfinţii Părinţi ai Bisericii, urmând Sfintei Scripturi,
învaţă şi ei că urmările păcatului care au afectat natura au fost
transmise întregii umanităţi. Unii Sfinţi Părinţi consideră că această
transmitere se face pe cale biologică încă de la concepere. În acelaşi
sens se exprimă Sfântul Grigorie Palama: “Moartea survine în suflet prin
păcat; ea nu doar corupe însuşi sufletul…, ci împovărează şi trupul cu
dureri şi patimi, îl face stricăcios şi în cele din urmă îl supune
morţii. De altfel, după moartea omului interior prin păcat, Adamul
pământesc a auzit: “Eşti pământ şi în pământ te vei întoarce”.
În acelaşi timp, mai mulţi Sfinţi Părinţi greci afirmă un aspect
spiritual providenţial (proniator) şi pedagogic al morţii. Astfel,
moartea a permis “împiedicarea răului de a deveni nemuritor” (Metodie de
Olimp, Grigorie de Nazianz, Ioan Scărarul, Ioan Gură de Aur). Potrivit
Sfântului Maxim Mărturisitorul, moartea a permis ca “puterea sufletului
să nu fie pe veci închisă în mişcarea sa împotriva naturii, ceea ce ar
fi însemnat nu doar ultimul nivel al răului şi eliminarea evidentă a
identităţii omului, dar mai cu seamă negarea vădită a bunătăţii divine”.
Dar, dincolo de acest aspect pedagogic ori proniator al morţii care
împiedică răul să devină nemuritor sau veşnic, moartea îl opreşte totuşi
pe om să fie pe deplin chip al Dumnezeului Celui Viu şi Veşnic. Din
cauza acestui fapt moartea nu este naturală în sensul naturii voite de
Dumnezeu, ci doar naturală în sensul obişnuinţei omului cu păcatul şi cu
moartea.
Moartea este, aşa cum afirmă Sfântul Apostol Pavel, “vrăjmaş” al
omului, al celor pe care frica morţii îi ţine în robie toată viaţa.
Sfântul Ioan Gură de Aur subliniază că frica morţii exercită asupra
tuturor oamenilor o tiranie care îi determină să facă orice pentru a o
evita. Sfântul Grigorie de Nyssa descrie faptul că frica morţii dă
naştere angoasei, melancoliei, dezgustului, disperării şi, cel mai rău, a
urii faţă de Dumnezeu şi a revoltei împotriva Lui. Refuzul şi
respingerea morţii determină omul să se ataşeze în chip pătimaş de viaţa
biologică terestră, ca posesie a bunurilor lumii pământeşti, temându-se
că le va pierde prin moarte.
Hristos Mântuitorul eliberează omul şi vindecă definitiv natura umană de moarte şi stricăciune
Pentru ca omul să nu se mai despartă de Dumnezeu, Fiul veşnic al lui
Dumnezeu S-a făcut El Însuşi Om, unind în Persoana Sa natura divină
eternă şi sfântă cu natura umană muritoare sau stricăcioasă, pentru a
vindeca această natură umană de înclinarea spre păcat ca moarte
spirituală a sufletului şi de coruptibilitate (stricăciune) ca moarte
fizică a trupului. Prin ascultarea Sa ca dăruire de Sine lui
Dumnezeu-Tatăl până la moartea pe Cruce, Hristos a vindecat sufletul
uman de neascultare. Prin coborârea Sa în iad cu sufletul Său unit cu
dumnezeirea Sa şi prin Înviere, Hristos a eliberat natura umană de
coruptibilitate dăruindu-i nemurirea şi viaţa veşnică. Moartea fizică a
lui Hristos a fost separarea sufletului Său de trupul Său, însă unirea
sufletului Său şi a trupului Său cu dumnezeirea Sa veşnică era mai
puternică decât moartea Sa cu trupul. Astfel, Hristos Dumnezeu-Omul a
învins moartea trecând prin moarte şi intrând în viaţa eternă.
Vindecarea naturii umane de moarte arată că mântuirea nu înseamnă doar
iertarea păcatelor, ci şi participarea sufletului şi a trupului omenesc
la viaţa veşnică a lui Dumnezeu.
Viaţa lui Hristos Cel înviat nu este revenire la o viaţă biologică
terestră pătrunsă de coruptibilitate, ci la o viaţă nouă, viaţa veşnică,
nemuritoare şi nestricăcioasă. Deci, Învierea lui Hristos şi învierea
de obşte (universală) nu înseamnă reanimarea unui cadavru sau revenirea
la viaţa pământească, biologică, trecătoare, amestecată cu suferinţă şi
moarte, ci o viaţă nouă, cerească, în care trupul va fi transfigurat,
înduhovnicit, liber de determinismele naturii ca foame, sete, teamă,
durere. Această Viaţă veşnică arătată în Hristos Cel înviat este
viitorul absolut al omenirii, întrucât ceea ce este acum muritor sau
stricăcios trebuie să devină nemuritor: “Carnea şi sângele – spune
Sfântul Apostol Pavel – nu pot să moştenească împărăţia lui Dumnezeu,
nici stricăciunea nu moşteneşte nestricăciunea… Căci trebuie ca acest
trup stricăcios să se îmbrace în nestricăciune şi acest trup muritor să
se îmbrace în nemurire… Iar boldul morţii este păcatul… Dar să dăm
mulţumire lui Dumnezeu, Care ne-a dat biruinţa prin Domnul nostru Iisus
Hristos!” Credinţa în Învierea lui Hristos mărturisită de Apostoli şi
credinţa în învierea întregii umanităţi promisă de Hristos şi predicată
de Biserică reprezintă sensul şi scopul ultim al întregii vieţi
omeneşti.
Mântuitorul Însuşi a spus: “Eu sunt învierea şi viaţa; cel ce crede
în Mine, chiar dacă va muri, va trăi. Şi oricine trăieşte şi crede în
Mine nu va mai muri în veac” (Ioan 11, 25-26). Cu alte cuvinte, cine
crede în Hristos, chiar dacă va muri cu trupul, va trăi cu sufletul în
comuniunea de viaţă eternă cu Hristos. Vorbind despre Învierea de obşte
sau universală, Mântuitorul spune: “toţi cei din morminte vor auzi
glasul Lui, şi vor ieşi cei ce au făcut cele bune, spre învierea vieţii,
iar cei ce au făcut cele rele, spre învierea osândirii” (Ioan 5,
28-29). Învierea fiind darul lui Dumnezeu pentru toată lumea, toţi
oamenii vor învia, dar numai cei care l-au iubit pe Dumnezeu pe pământ
se vor bucura de fericirea comuniunii cu El şi în ceruri, pentru că
Dumnezeu respectă libertatea oamenilor de a crede sau nu în El şi nu
impune nimănui iubirea Lui.
Crezul credinţei creştine are drept încheiere următoarea certitudine şi
speranţă: “aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie”.
Timpul vieţii prezente – timp de pregătire pentru viaţa veşnică
Timpul dintre Învierea lui Hristos şi învierea de obşte este timpul
pregătirii pentru viaţa veşnică incoruptibilă şi nemuritoare. Orice
săptămână începe în calendarul creştin cu duminica sau ziua Învierii.
Viaţa pământească este îndreptată către viaţa veşnică, deoarece moartea
trupului nu mai este veşnică, întrucât ea a devenit în Hristos Cel
Înviat Paşte, adică trecere definitivă a sufletului omenesc în
comuniunea cu Hristos Cel Înviat şi slăvit. Morţii sunt adormiţi întru
Domnul în aşteptarea învierii. Necropola antică – oraş al morţilor –
şi-a schimbat numele în “cimitir”, adică loc de odihnă. Lumina şi
bucuria Învierii sunt trăsăturile fundamentale ale vieţii creştine, în
pofida tuturor încercărilor şi dificultăţilor vieţii pe pământ. Credinţa
în înviere şi în comuniunea vie cu Cel Veşnic Viu, cu Hristos Cel
înviat, este pentru Apostolii şi Sfinţii Bisericii motivaţia
fundamentală pentru a preţui darul şi timpul vieţii pe pământ ca loc şi
durată de pregătire pentru viaţa veşnică. Lumina şi bucuria Învierii ne
arată în primul rând că viaţa este dar sfânt al lui Dumnezeu şi
comuniune de iubire cu El şi cu oamenii . De asemenea, faptele bune ale
credinţei săvârşite în timpul vieţii limitate pământeşti au o valoare
veşnică.
În acelaşi timp, când credinţa în înviere, rugăciunea şi comuniunea
spirituală frăţească slăbesc, scade şi adevărata bucurie în Duhul Sfânt,
iar sensul vieţii şi al morţii omeneşti devine nesigur. Fără înviere,
ca eliberare definitivă de moarte şi stricăciune, orizontul existenţei
noastre se închide în dimensiunile pământescului limitat şi trecător,
iar credinţa şi nădejdea par a fi zadarnice, fără conţinut ontologic şi
eficienţă. Din acest punct de vedere, cele mai multe dintre teoriile
secularizate legate de sfârşitul vieţii umane arată o profundă criză
spirituală a civilizaţiei occidentale (europeană şi nord-americană),
adică o sărăcie spirituală a gândirii care reduce viaţa persoanei la
biologic şi identifică autonomia omului cu autosuficienţa şi lipsa de
transcendenţă.
În concluzie, înţelegem faptul că omul este creat după chipul
Dumnezeului personal şi veşnic, el este o fiinţă personală, chemată să
participe în viaţa veşnică a lui Dumnezeu. Omul creat de Dumnezeu este
chipul vizibil al Persoanei divine necreate şi invizibile. Fără trupul
său vizibil, omul nu este om complet.
Biserica se roagă pentru odihna sufletelor celor adormiţi în Domnul,
cinsteşte şi cultivă memoria lor şi aşteaptă cu credinţă şi speranţă
învierea morţilor şi viaţa Împărăţiei lui Dumnezeu. Rugăciunile
Sfinţilor, trecuţi la viaţa veşnică, înălţate către Dumnezeu despre care
vorbeşte Sfânta Scriptură atestă existenţa invizibilă, dar reală a
persoanei umane după moartea sa fizică.
După cum Hristos Domnul a adus sănătate femeii bolnave de hemoragie,
prin vindecare, şi bucurie lui Iair, prin învierea fiicei sale, tot aşa
Biserica Lui trebuie să ajute spiritual şi material pe cei bolnavi şi să
consoleze pe cei îndoliaţi. Astfel, înţelegem că numai iubirea smerită
şi milostivă poartă în ea lumina Învierii, spre slava lui Dumnezeu şi
mântuirea oamenilor. Amin.
sursa: ActualMM.ro –
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!