Motivul marii sărbători a Acoperământului
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu a fost minunata descoperire făcută
Sfântului Andrei, cel nebun pentru Hristos, când a fost înălţat până la
al treilea cer.
Aici el a văzut îngeri şi numeroşi sfinţi, dar nu a
văzut-o pe Preacurata Maica Domnului, fapt pentru care s-a tânguit
mult. I s-a spus că în acel moment Maica Domnului nu se găseşte acolo,
deoarece se află pe pământ, mângâindu-i pe oamenii necăjiţi și
suferinzi, dar că o va vedea în curând.
Într-adevăr, la scurt timp după această
nemaipomenită vedenie, Sfântul Andrei a văzut-o pe Maica Domnului, în
Biserica Vlaherne din oraşul Constantinopol, în timpul privegherii de
toată noaptea. Preasfânta Născătoare de Dumnezeu i-a apărut Sfântului
Andrei şi ucenicului său, Epifanie, în văzduh, în faţa altarului,
înconjurată de locuitori ai cerului.
Ea se ruga osârduitor în genunchi, apoi s-a ridicat şi i-a acoperit cu omoforul ei strălucitor pe toți cei ce se rugau.
Dar iată la ce vreau eu, iubiţilor întru Hristos
fiii mei, să vă atrag atenţia. Sfântul Andrei a văzut-o pe Maica
Domnului înlăcrimată. Ne-am întreba: cum se poate împăca marea ei suferinţă pentru noi, cu bucuria ei neîntreruptă, dumnezeiască şi cu necurmata ei fericire?
Desigur, dacă această amestecare n-ar fi fost
posibilă, Sfântul Andrei nu ar fi văzut-o pe Maica Domnului înlăcrimată.
Înseamnă că această amestecare este posibilă. Dar pentru a fi pe
înţelesul nostru, trebuie, iubiţilor, să ne aducem întotdeauna aminte
cuvintele apostolului Pavel: „Ca niştre întristaţi, dar pururea
bucurându-ne” (II Corinteni 6, 10). „Căci precum prisosesc Pătimirile
lui Hristos întru noi, aşa prisoseşte prin Hristos şi mângâierea
noastră” (II Corinteni 1, 5).
Odată, la preacuviosul Serafim a venit o femeie
bolnavă, foarte evlavioasă. Slujitorul lui Dumnezeu i-a spus acesteia:
„Pentru tine suferă, roabă a lui Dumnezeu, întemeietoarea Mănăstirii
Diveevo, răposata monahie Aleksandra. Du-te la mormântul ei din Diveevo,
roagă să i se facă un parastas şi tu te vei însănătoşi”.
Femeia a făcut aşa cum i-a poruncit Sfântul
Serafim şi şi-a căpătat tămăduirea. Și dacă monahia Aleksandra suferea
pentru această femeie, din cauza bolii ei, atunci cum să nu sufere
şi să nu plângă pentru noi Maica Domnului? Pentru că ea ne iubeşte mai
mult chiar decât mama noastră; pentru că ea ne este aproape în timpul
când noi suntem bolnavi, dar și atunci când asupra noastră se abat tot
felul de necazuri şi suferinţe, și ori de câte ori o rugăm să ne ajute.
Şi totuşi, ce concluzie mântuitoare trebuie să
tragem din faptul că Sfântul Andrei a văzut-o pe Preacurata Maică a
Domnului înlăcrimată? Concluzia este una singură: noi nu trebuie
s-o întristăm pe Preacurata Maica Domnului şi s-o facem să verse
lacrimi pentru multele noastre păcate şi mai ales, pentru cel mai
răspândit păcat, al poftelor noastre trupeşti sau al desfrânării.
Din nefericire, acest păcat se întâlneşte, fiind
specific şi caracteristic, nu numai la păgâni şi la heterodocşi, ci
adesea şi la creştinii ortodocşi. Aici, printre ortodocşi, se observă în
ultima vreme o oarecare întunecare a minţii în ceea ce priveşte acest
păcat trupesc; deoarece mulţi îl socotesc o manifestare de-a dreptul
naturală şi permisă.
Asemenea creştini spun: „Toţi trăiesc în
desfrânare, o să trăim şi noi astfel”. Ca şi când ar fi tot una: vom
pieri numai noi singuri sau vom pieri cu toţii. Dar dacă nu vă veţi pocăi, toţi veţi pieri la fel ‒ a zis Domnul, atunci când I S-a spus că Pilat a amestecat sângele unor galileeni cu jertfele lor (Luca 13, 1-3).
Ar trebui ca aceşti creştini ortodocşi să-şi
amintească mereu că Sfânta Biserică pedepseşte greu păcatul desfrânării,
chiar dacă există pocăinţă, deoarece îi îndepărtează pe cei căzuţi în
acest păcat de la Sfânta Împărtăşanie, pentru şapte ani din momentul pocăinţei, adică de la încetarea săvârşirii lui.
Dar acest lucru este puţin. Deoarece păcatul
trupesc capătă dimensiuni gigantice şi cuprinde în mrejele lui întreaga
lume, se apropie vremea când Domnul va rosti din nou groaznica sentinţă,
pe care cândva a rostit-o faţă de tot neamul omenesc, înaintea
Potopului Universal: „Nu va rămâne Duhul Meu pururea în oamenii aceştia,
pentru că sunt numai trup” (Geneza 6, 3).
Numai că lumea dinainte Domnul a distrus-o cu apă,
iar lumea de acum va pieri de foc, la semnul Domnului, în ziua celei
de-a doua veniri, aşa cum a prorocit despre aceasta Sfântul Apostol
Petru, spunând: „Iar ziua Domnului va veni ca un fur, când cerurile
vor pieri cu vuiet mare, stihiile, arzând, se vor desface şi pământul şi
lucrurile de pe el se vor mistui” (II Petru 3, 10).
Desigur, nu doar păcatul desfrânării va determina această pieire universală, dar şi alt păcat mare şi greu, al lepădării oamenilor de la dreapta credinţă. Dar Fiul Omului, când va veni, va găsi, oare, credinţă pe pământ? (Luca 18, 8).
Această lepădare generală de la dreapta credinţă
are loc nu numai din pricina mândriei diavoleşti. Una dintre cauzele
acestui greu păcat constă tot în păcatul desfrânării, din cauza căruia
ni se întunecă mintea, făcându-se posibilă orice rătăcire, şi mai ales
rătăcirile eretice.
De altfel, păcatul desfrânării nu este numai o crimă morală, el este în acelaşi timp şi un păcat împotriva dreptei credinţe. Căci credinţă noastră ortodoxă constă nu numai în dogme, ci şi în sfintele canoane.
Este clar că renunţarea la sfintele canoane, care
interzic desfrânarea, reprezintă un izvor al celor mai mari necazuri ale
noastre, şi anume lepădarea de dreapta credinţă, şi prin urmare, cauza
pieirii noastre veşnice.
Iată de ce, Apostolul Pavel a spus: „Nu vă
amăgiţi: (...) desfrânaţii (...) nu vor moşteni Împărăţia lui Dumnezeu”
(I Corinteni 6, 9-10).
De aceea, iubiţilor, să n-o întristăm pe
Preacurata Maică a Domnului prin păcatele desfrânării; să ne pocăim; nu
numai pentru faptele desfrânate, dar şi pentru cugetele, dorinţele şi
gândurile noastre necurate.
Nu se ştie cât ne-a mai rămas de trăit şi dacă vom
mai avea timp de pocăinţă, ca să îndepărtăm de la noi cuvintele
înspăimântătoare ale Domnului: „În ce te voi găsi, în aceea te voi
judeca” (vezi Iezechiel 3, 20; 18, 20-22).
Se poate desprinde, iubiţilor întru Hristos fiii
mei, şi o a doua concluzie mântuitoare din această vedere a Sfântului
Andrei a lacrimilor Maicii Domnului. Noi nu numai că nu trebuie
s-o mâhnim pe Preacurata Maică a Domnului prin desfrânarea noastră
necurată, dar trebuie s-o bucurăm prin fecioria noastră.
Să ţinem minte că fecioria Preacuratei Născătoare
de Dumnezeu L-a coborât din ceruri pe Dumnezeu Care S-a întrupat pentru
mântuirea noastră. Iar curăţia noastră şi fecioria ne înălţă la ceruri,
în sensul că Domnul, pentru aceasta, ne dăruieşte descoperirea
adevărurilor dumnezeieşti şi a tainelor cereşti, în măsura în care suntem noi înşine curaţi.
Iată de ce marele Sfânt părinte, Preacuviosul Ioan
Cassian, spune că Apostolul Pavel se evidenţiază dintre toţi apostolii
prin curăţia sa virtuoasă. De aceea el, mai mult decât alţi apostoli, a
fost înzestrat de la Dumnezeu cu înţelepciune dumnezeiască, cu
descoperirea adevărurilor dumnezeieşti şi a tainelor cereşti, iar
această descoperire continua în contemplarea unor revelaţii
extraordinare, pentru care lui i se arăta Mântuitorul de nenumărate ori,
şi chiar a fost înălţat până la al treilea cer.
Acest Apostol a acordat o atât de mare însemnătate
mântuitoare curăţiei noastre, încât o privea ca pe scopul suprem al
întregii noastre vieţi creştineşti. „Aveţi roada voastră ‒ zice el
‒ spre sfinţire, iar sfârşitul, viaţa veşnică” (Romani 6, 22). „Căci
Dumnezeu nu ne-a chemat la necurăţie, ci la sfinţire” (I Tesaloniceni 4,
7).
De aceea, să năzuim, iubiţilor întru Hristos
fiii mei, spre curăţia feciorelnică, spre această chemare dumnezeiască a
noastră, spre acest scop al vieţii noastre creştineşti. Să fim curaţi
nu numai în ceea ce priveşte patimile exterioare!
O asemenea curăţie, cum ar fi abţinerea chinuitoare de la desfrânare, le este caracteristică şi păgânilor şi ereticilor. Să
năzuim spre atingerea unei curăţii interioare, în simţiri şi în
gânduri. O asemenea stare aşteaptă de la noi Preacurata Maică a
Domnului. Cu asemenea curăţie o vom şi bucura. Iar ea, la
rândul său, ne va bucura cu milostivirile sale negrăite, în împlinirea
cuvintelor lui Hristos: „Cu măsura cu care măsuraţi, vi se va măsura”
(Matei 7, 2). Pentru această curăţie ne vom afla întotdeauna sub
Acoperământul Maicii Domnului.
Ea ne va acoperi întotdeauna şi ne va izbăvi de
toate păcatele şi patimile, de toate relele şi necazurile şi ne va uni
pe veci cu Fiul său, cu Domnul nostru Iisus Hristos, pentru a primi
bucuria dumnezeiască veşnică şi nesfârşită, în Împărăţia Lui cea
cerească. Amin. Bunului Dumnezeu slavă în veci. Amin!
(predică ţinută de Sfântul Serafim Sobolev, în biserica rusă „Sfântul Nicolae” din oraşul Sofia, la 1/14 octombrie 1949)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!