Arhim. Zaharia Zaharou
“În Vechiul Testament Dumnezeu a vorbit
poporului Său prin gura Prorocului Iezechiel: „Lepădaţi de la voi toate
păcatele voastre cu care aţi greşit şi vă faceţi o inimă nouă şi un duh
nou. De ce să muriţi voi, casa lui Israel?” Şi iarăşi: „Vă voi da inimă
nouă şi duh nou vă voi da.“ Iar împăratul David s-a rugat Domnului
astfel: „Inimă curată zideşte întru mine şi duh drept înnoieşte întru
cele dinlăuntru ale mele.” Prorocii din vechime ştiau că omul nu se
poate naşte întru împărăţia lui Dumnezeu, dacă nu dobândeşte mai întâi
un duh nou şi o inimă nouă – „inima adâncă”, cum o numeşte Părintele
Sofronie, care este de mare preţ înaintea lui Dumnezeu.
Această naştere din nou schimbă din
temelii viaţa omului, reînnoindu-i întreaga fiinţă. Ea este însoţită de
simţiri şi cugete noi, dumnezeieşti, de o nouă însuflare şi de o
dragoste arzătoare pentru Sfânta Scriptură. Părintele Sofronie o
aseamănă cu „Big Bang-ul” despre care vorbesc astronomii zilelor
noastre, căci omul trece de la realitatea pământească la realitatea
cerească, în care duhul său este răpit de Duhul lui Dumnezeu. Insă dacă
nu va izbuti să-şi afle adâncul inimii, nu va pătrunde niciodată în
tărâmul Duhului şi nu va putea cunoaşte tainele Lui.
În Noul Testament, Hristos vorbeşte cu
Nicodim despre naşterea din nou în Duh. Taina aceasta este însă de
nepatruns pentru învăţătorul de lege, care Ii cere Domnului să-i
desluşească înţelesul cuvintelor Sale. Domnul îi răspunde: „Vântul suflă
unde voieşte şi tu auzi glasul lui, dar nu ştie de unde vine, nici
încotro se duce. Astfel este cu oricine e născut din Duhul.“
Văzând că Nicodim încă nu înţelege,
Domnul îl mustra uşor: „Dacă v-am spus cele pământeşti şi nu credeţi,
cum veţi crede cele cereşti?” Apoi îi descoperă în chip lămurit că El
este Mesia, Omul „Care S-a pogorât din ceruri“ şi Cari trebuie să Se
înalţe precum odinioară şarpele înălţat de Moise în pustie spre
tămăduirea fiilor lui Israel: „Şi dupa cum Moise a înălţat şarpele în
pustie, aşa trebuie să se înalte Fiul Omului.”
Convorbirea dintre Hristos şi Nicodim,
ca de altfel intreaga Evanghelie după Ioan, ne arată că omul poate
cunoaşte adevărurile dumnezeieşti numai din cercare, iar pentru aceasta
trebuie să facă un experiment. Trebuie să guste adevărul, căci nu poate
pătrunde cu mintea necercetatele cai ale Duhului, şi cu atât mai puţin
firea Lui cea dumnezeiasca: omul poate cunoaşte numai lucrarea Duhului
în viaţa sa. „Vino şi vezi”, îl îndeamnă Filip pe Natanael. „Încearcă tu
însuţi acest lucru şi vezi ce se întâmplă.” Acesta este şi îndemnul pe
care Domnul i-l adresează lui Nicodim. Numai schimbarea vieţii sale prin
încredinţarea lăuntrică ca „s-a mutat de la moarte la viaţă” îl poate
convinge şi întari întru Adevăr.
Înnoirea şi renaşterea omului sunt ţelul
de căpătâi ale Evangheliei lui Hristos. Sfântul Petru, de pildă, vorbi
despre naşterea din nou „nu din sămânţă stricăcioasă, ci din
nestricăcioasă, prin cuvântul lui Dumnezeu cel viu şi care rămâne în
veac“. Iar Sfântul Pavel adevereşte că omul duhovnicesc, omul care s-a
născut din nou, nu poate fi judecat de nimeni şi de nimic din lumea
aceasta; însă, fiind duhovnicesc, el are puterea să judece toate
lucrurile. Într-adevăr, duhul omului care a fost renăscut în Hristos
poate „măsura” întreg pământul într-o singură mişcare.
Domnul ne cere să împlinim lucruri care
pentru mintea noastră omenească pot părea lipsite de noimă. De pildă, El
ne porunceşte să ne urâm pe noi înşine şi însăşi viaţa noastră, dacă
vrem să fim ucenicii Lui. Ţelul acestor porunci aspre este însă unul
ceresc şi mântuitor, căci sunt menite să ne călăuzească la renaşterea
întru viaţa cea veşnică.
Când fiinţa noastră se pătrunde de
veşnicie, întrezărim primele semne ale acestei naşteri din nou. În
primul rând, ne împăcăm cu Dumnezeu şi nu ne mai temem de El, ci îl
iubim ca pe un Tată, ca pe Binefăcătorul şi Mântuitorul nostru. Sfântul
Antonie cel Mare a fost întrebat odată de un alt nevoitor al pustiei:
„Cum de s-a mărit numele tău între oameni mai mult decât al meu, deşi eu
mă ostenesc mai mult decât tine?” La care Sfântul a răspuns: „Pentru că
îl iubesc pe Dumnezeu mai mult.”
În al doilea rând, ne împăcăm cu semenii
noştri, trăind in pace şi înţelegere cu tot omul. Sfântul Apostol Pavel
spune: „Iertaţi unul altuia, precum şi Dumnezeu v-a iertat vouă, în
Hristos.“‘ Dobândind noi înşine iertare, putem ierta cu uşurinţă şi
celorlalţi. Nu-l mai vedem pe aproapele nostru ca pe o ameninţare, ci
precum îl vede Dumnezeu, ca pe una din frunzele unui copac uriaş,
membrul unei mari familii. Fiecare semen al nostru este un dar al lui
Dumnezeu pentru noi, de aceea se cuvine să-I mulţumim Domnului pentru
fraţii noştri şi pentru darurile pe care le-a revărsat asupra lor.
În al treilea rând, ne împăcăm cu viaţa
noastră. Nu ne mai tulburăm şi nu ne mai facem griji pentru ce se va
întâmpla cu noi, fiindcă ne încredinţăm pe noi înşine cu nadejde proniei
lui Dumnezeu. Hristos ne-a făgăduit că nici un fir de păr din capul
nostru nu va cădea fără ştirea Lui. El ne poartă de grijă mai mult decât
păsărilor cerului, care nu duc lipsă de nimic, căci Tatăl Ceresc le
hrăneşte şi le ocroteşte. În acest chip ne păstrăm pacea, oricâte
greutăţi ne-ar aduce viitorul, pentru că ne punem toată nădejdea în
Dumnezeu, Care neîncetat veghează asupra noastră în marea Sa iubire de
oameni.
În al patrulea rând, ne împăcăm cu noi
înşine. Fiind pe deplin împăcaţi cu Dumnezeu şi ştiind că veşnicia a
început să ne ocârmuiască viaţa, ne împăcăm acum cu însăşi fiinţa
noastră. Firea nu ne mai este dezbinată în chip tragic, diferitele
puteri ale sufletului încetează să ne mai tragă în direcţii opuse.
Trupul, mintea şi inima, toate mădularele şi simţurile noastre lucrează
în desăvârşită armonie, căci Dumnezeu ne-a dat puterea să trecem zidul
firii noastre căzute şi să nu mai vieţuim nouă înşine, ci lui Hristos
Care sălăşluieşte în noi. Astfel ne împăcăm cu noi înşine, pentru că El
ne-a tămăduit şi ne-a readus la comuniunea cu El.
Nenumărate şi negrăite sunt
manifestările vieţii veşnice, atunci când ea începe să se reverse din
belşug în inima noastră! Totuşi, chiar şi cele mai înalte daruri
duhovniceşti şi cea mai adâncă pace nu sunt decât chezăşia vieţii
dumnezeieşti, de care ne vom împărtăşi pe deplin în veacul viitor.
Primind pregustarea celor ce vor să fie,
petrecem în nădejdea vie şi în aşteptarea unor lucruri încă şi mai
mari. O astfel de nădejde ne ajută nu doar să vieţuim în chip înţelept
aici pe pământ, dând întâietate celor netrecătoare faţă de cele
vremelnice, ci ea însăşi poartă mărturie vieţii veşnice care deja s-a
sălăşluit întru noi”.
Arhimandrit Zaharia Zaharou,
“Adu-ţi aminte de dragostea cea dintâi (Apoc. 2, 4-5)”.
Cele trei perioade ale vârstei duhovniceşti în teologia Părintelui Sofronie,
pag. 365 – 369, Editura Doxologia, 2015
“Adu-ţi aminte de dragostea cea dintâi (Apoc. 2, 4-5)”.
Cele trei perioade ale vârstei duhovniceşti în teologia Părintelui Sofronie,
pag. 365 – 369, Editura Doxologia, 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!