Cât s-au mărit lucrurile Tale, Doamne, toate cu înţelepciune le-ai
făcut!” (Psalmi 103, 25), exclama încă în vechime Psalmistul. Ce este,
aşadar, acea înţelepciune (sau, pe greceşte, sophia), prin care s-au
făcut toate?
În alt psalm se spune: „Cu cuvântul Domnului cerurile s-au întărit şi
cu duhul gurii Lui toată puterea lor” (Psalmi 32, 6). Iar Sfântul
Evanghelist Ioan Teologul glăsuieşte: „La început era Cuvântul şi
Cuvântul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul. Acesta era întru
început la Dumnezeu. Toate prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a
făcut din ce s-a făcut” (Ioan 1, 1-3).
Înţelepciunea lui Dumnezeu sau Cuvântul lui Dumnezeu, prin care toate
s-au făcut de Dumnezeu nu este doar un concept abstract al unei
însuşiri a lui Dumnezeu. Acelaşi evanghelist glăsuieşte mai departe: „Şi
Cuvântul S-a făcut trup şi S-a sălăşluit între noi şi am văzut slava
Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl” (Ioan 1, 14).
Aşadar, Cuvântul prin Care toate s-au făcut este Unul-Născut, Fiul
lui Dumnezeu, a doua Persoană a Sfintei Treimi. El se mai numeşte şi
„înţelepciunea lui Dumnezeu”, aşa cum spune în epistola sa Sfântul
Apostol Pavel: „Fiindcă şi iudeii cer semne, iar elinii caută
înţelepciune, însă noi propovăduim pe Hristos cel răstignit..., puterea
lui Dumnezeu şi înţelepciunea lui Dumnezeu” (I Corinteni 1, 22-24).
Fiul lui Dumnezeu Se numeşte Cuvântul şi înţelepciunea lui Dumnezeu
pentru că Dumnezeu-Tatăl pe toate le săvârşeşte prin Fiul Său. În acest
fel, prin Fiul lui Dumnezeu, Tatăl ni Se vesteşte prin faptele Sale şi
prin El [Fiul] s-a arătat în diversitatea ei înţelepciunea lui Dumnezeu.
Înţelepciunea lui Dumnezeu s-a manifestat prima oară la crearea lumii
văzute şi nevăzute. Noi vedem acum lumea ajunsă la starea păcătoasă,
după ce şi-a pierdut bunătatea dintru început, dar lumea este minunată,
chiar şi stricată de păcat şi răsfrânge în ea înalta înţelepciune a
Creatorului.
Dacă vom privi cerul, vom vedea mişcările armonioase ale
luminătorilor cereşti, totul se mişcă după legi veşnice, date naturii de
Ziditor, la facerea ei. Dacă vom privi în jurul nostru, în fiecare
plantă, în fiecare animal, chiar şi în oricare pietricică vom vedea
înţelepciunea Celui ce le-a zidit!
Fiecare vietate, până la cele mai mici insecte, este înzestrată cu
toate însuşirile necesare pentru supravieţuirea, apărarea şi dezvolarea
vieţii sale şi pentru înmulţirea speciei. Fiecare corp însufleţit şi
neînsufleţit din natură este compus din particule minuscule, distribuite
armonios, care alcătuiesc o zidire minunată, o ţesătură graţioasă a
Marelui Artist şi Ziditor.
Să ne uităm în noi înşine, ce combinaţie minunată şi înţeleaptă a
nevăzutului cu văzutul alcătuim! Prin trupul nostru aparţinând lumii
zidite, noi alcătuim cea mai meşteşugită zidire, în care fiecare celulă
îşi are menirea ei.
Cu cât ştiinţa pătrunde mai adânc în tainele naturii, cu atât devine
mai evident că natura este zidirea unei preamăreţe înţelepciuni şi cu
atât mai sus se înalţă ochiul minţii noastre, în cunoaşterea Creatorului
său.
Despre înalta înţelepciune a lui Dumnezeu mărturiseşte cu deosebire
duhul nostru cel după asemănarea lui Dumnezeu, care-l înalţă pe om
deasupra pământului şi a mării vieţii acesteia şi ne dă putinţa să ne
împărtăşim chiar şi în viaţa aceasta de puterile înaltului...
Toate acestea le avem chiar şi acum, în starea noastră păcătoasă, a
omului căzut, supusă stricăciunii naturii. Cum a fost, dar, frumuseţea
şi bunătatea lumii la zidirea ei!
Încântat de propria frumuseţe, primul dintre îngeri, Luceafărul de
dimineaţă, s-a mândrit şi dorind să se facă deopotrivă cu Cel Preaînalt,
a căzut de la Dumnezeu. Alungat din cer, el l-a pizmuit pe omul creat
şi l-a ademenit să încalce porunca lui Dumnezeu. Păcătuind Adam, cel
întâi zidit, o dată cu el întreaga omenire s-a lipsit de slava şi de
cinstea ei cea dintru început.
Mintea omului s-a întunecat, voinţa i-a slăbit, simţurile i s-au
întinat. Omul s-a lipsit de comuniunea harică cu Dumnezeu, Izvorul
vieţii, şi a devenit muritor.
Pierzând omul cununa zidirii, s-a produs o schimbare în întreaga
lume, căci urmările păcatului s-au simţit peste tot. Întreaga lume a
devenit stricăcioasă şi păcătoasă. Natura, începând cu animalele, a
început să-i facă rău omului, iar omul, înlăuntrul său, era chinuit de
despărţirea de Dumnezeu.
Însă Preaînţeleptul Dumnezeu, încă înainte de zidirea lumii, nu numai
că a prevăzut căderea omului pe care urma să-l zidească, dar a şi
hotărât dinainte cum să-l îndrepteze, înainte ca lumea să fie zidită. În
Sfatul Sfintei Treimi a fost dinainte rânduit că a doua Persoană a
Sfintei Treimi, Fiul lui Dumnezeu, va deveni om şi va lua asupra Lui
păcatele lumii, îndreptând greşeala lui Adam.
Nimănui nu i-a fost dezvăluit leacul pregătit pentru boala omenească;
hotărârea Sfatului Sfintei Treimi a rămas o taină pentru întreaga lume
zidită. Trebuia pregătit pe pământ un adăpost vrednic să-l primească pe
Fiul lui Dumnezeu, Cel ce urma să Se întrupeze.
În neamul omenesc stricat de păcat trebuia găsit un vas nepângărit,
în care să Se coboare Cuvântul lui Dumnezeu, Cel Care pe toate le-a
zidit şi cu trupul primit, să Se sălăşluiască printre oameni, El însuşi
devenind om.
De multe veacuri a fost nevoie ca să se pregătească împlinirea
preaînţeleptei chivernisiri a lui Dumnezeu. Şi a apărut o Fecioară
Curată, vrednică a deveni Maica după trup a Aceluia prin Care s-au făcut
cerul şi pământul şi prin Care urmau să se împlinească cele dinainte
hotărâte de Preaînţeleapta Treime, pentru mântuirea lumii.
Când a venit plinirea vremii (Galateni 4, 4) şi a venit sorocul ca să
Se întrupeze Fiul lui Dumnezeu pe pământ, taina minunatului Sfat al
Sfintei Treimi a fost dezvăluită de Dumnezeu Arhanghelului Gavriil, care
a fost trimis în Nazaret să-i binevestească Preacuratei Fecioare Maria
despre naşterea Mântuitorului lumii, ce avea să se petreacă de la ea.
Sfatul cel mai dinainte de veci descoperindu-l Pruncei, Gavriil se
înfăţişă Preacuratei, vestindu-i: „Bucură-te, ceea ce eşti plină de har,
Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei. Vei naşte Fiu
şi vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare şi Fiul Celui Preaînalt
se va chema” (Luca 1, 28-32).
S-a tulburat smerita copilă auzind această prevestire. De la vârsta
de trei ani ea se afla la templu, fiind dată de părinţi şi petrecând
necontenit în rugăciune, a fost crescută în Sfânta Sfintelor, unde a
auzit glasurile locuitorilor cereşti, dar cu toate acestea n-ar fi putut
gândi să devină Maica Răscumpărătorului, dând în acelaşi timp şi
făgăduinţa de a rămâne Fecioară.
„Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va
umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui
Dumnezeu se va chema” - rosti îngerul, răspunzându-i la întrebarea: „Cum
va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?”. „Iată roaba
Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” - răspunse Maria cu smerenie şi cu
supunere faţă de voia lui Dumnezeu (Luca 1, 35-38).
Atunci Cuvântul lui Dumnezeu, Fiul Cel Unul-Născut al lui Dumnezeu Se
sălăşlui în Maria. Cel pe Care cerul şi cerurile cerurilor nu-L încap
(III Regi 8, 27; II Paralipomena 6, 18), Căruia Cerul îi este scaun şi
pământul aşternut picioarelor (Isaia 66, Fapte 7, 49), Şi-a ales ca
sălaş o Fecioară, din pântecele ei făcându-Şi Prestol şi pântecele ei
mai mult decât cerurile lărgindu-l. „Mai întinsă decât cerurile” s-a
făcut Fecioara Maria.
Peste nouă luni ea a născut un Fiu, pe Dumnezeu arătat în trup.
„Taina cea ascunsă din veac şi de îngeri neştiută, prin Născătoarea de
Dumnezeu, Dumnezeu Se arătă pe pământ, în unire neamestecată întrupat”.
Însă Fecioria Maria şi întruparea, prin ea, a Fiului lui Dumnezeu au
rămas o taină pentru diavol, până când Domnul nu a împlinit lucrarea
mântuirii noastre. „Primind de bunăvoie pentru noi crucea asupra Sa”,
suferind moarte şi înviind din morţi, Domnul Iisus Hristos a dăruit
viaţă neamului omenesc şi i-a deschis Raiul care fusese pecetluit
[pentru el].
Întrupându-se din Fecioara Născătoare de Dumnezeu, „Adam s-a chemat,
Eva s-a slobozit, blestemul s-a sfârşit, moartea s-a omorât şi noi am
înviat”.
Împreună cu omul, întreaga lume este izbăvită de stricăciune,
pregătindu-se de acum pentru ziua când lumea va fi curăţată prin foc,
când toată făptura va fi slobozită de robia stricăciunii, când cerul cel
nou şi pământul cel nou vor dezvălui zidirea lui Dumnezeu în toată
frumuseţea şi bunătatea ei.
Astfel, este sfărâmată uneltirea răutăţii diavoleşti şi Ziditorul
lumii, cu înalta Sa înţelepciune, le îndreaptă pe toate după voia Sa
pentru binele întregii făpturi. Aşa cum Dumnezeu a creat la început
lumea prin Cuvântul Său, adică prin Fiul Său, la fel prin Fiul lui
Dumnezeu lumea este renăscută după căderea în păcat.
Prin Cel prin care s-a arătat înţelepciunea lui Dumnezeu în zidire,
tot prin Acela s-a descoperit înţelepciunea lui Dumnezeu şi în
restaurarea lumii distruse de păcat şi în întoarcerea bunăvoirii lui
Dumnezeu asupra lumii.
De aceea, Fiul lui Dumnezeu este numit înţelepciunea lui Dumnezeu
sau, în greceşte, Sophia, pentru că prin El noi L-am cunoscut şi îl
cunoaştem pe Preaînţeleptul Dumnezeu. Iisus Hristos pentru noi S-a făcut
înţelepciune de la Dumnezeu şi dreptate şi sfinţire şi răscumpărare (I
Corinteni 1, 30).
Preacurata Fecioară, prin care S-a întrupat Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, Ziditorul şi Mântuitorul nostru, ca să ne dăruiască viaţa
veşnică, a fost scara pe care Dumnezeu S-a coborât pe pământ şi a
devenit pentru noi puntea pe care urcăm la cer.
Cu mult înainte de întruparea lui Hristos au prevestit despre ea
proorocii, cei care profeţeau venirea lui Mesia. Profetul Iezechiel o
vede ca pe o poartă închisă la răsărit, prin care trece Domnul şi care
rămâne închisă, ceea ce înseamnă că până la naştere, în timpul naşterii
şi după naştere, Maria a rămas Fecioară.
Profetul Daniel, tâlcuind misteriosul vis al lui Nabucodonosor, o
preînchipuie ca pe un munte feciorelnic din care o piatră se desprinde
de la sine, fără ajutorul vreunei mâini omeneşti, şi umple pământul,
ceea ce iarăşi înseamnă naşterea fără de sămânţă şi neprihănită a lui
Hristos din Fecioară.
„Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele
lui Emanuel, care se tâlcuieste: Cu noi este Dumnezeu” (Isaia 7,14;
Matei I, 23).
Strămoşul Iacov a văzut în vechime în vis o scară sprijinită pe
pământ, al cărei vârf ajungea la ceruri şi care o preînchipuia pe cea
prin care S-a pogorât pe pământ Fiul lui Dumnezeu.
Regele David, Psalmistul, o cântă ca pe o Regină aşezată de-a dreapta
Regelui, îmbrăcată în veşminte de aur şi împodobită, a cărei întreagă
slavă se află înlăuntrul ei.
Iar înţeleptul Solomon vorbeşte despre ea în Cartea Pildelor ca
despre Casa înţelepciunii: „înţelepciunea şi-a zidit casă rezemată pe
şapte stâlpi” (Pilde 9,1). Iar casa în care S-a sălăşluit Preaveşnica
înţelepciune la întrupare este tocmai Preacurata Fecioară Maria.
Stâlpii acestei case sunt virtuţile ei. La popoarele orientale din
vechime, cifra şapte simboliza desăvârşirea şi cei şapte stâlpi ai casei
închipuie desăvârşirea în bine a Maicii Domnului. De aceea, în icoane
este reprezentată înţelepciunea lui Dumnezeu - Fiul lui Dumnezeu pe
tron, ca şi cum S-ar afla într-o clădire aşezată pe şapte stâlpi, care o
închipuie pe Preacurata Sa Maică.
Deasupra sunt şapte arhangheli, de amândouă părţile stau şapte
prooroci cu suluri de hârtie acoperite cu profeţii despre Maica
Domnului, iar dedesubt sunt numele celor şapte virtuţi. Cifra şapte
repetată de multe ori închipuie desăvârşirea duhovnicească a Preasfintei
Fecioare.
Astăzi, când cântăm „Naşterea ta, Născătoare de Dumnezeu Fecioară, a
vestit bucurie întregii făpturi”, se chiverniseşte Casă pământeană
pentru înţelepciunea Cea veşnică, se pregăteşte lăcaş pentru Fiul lui
Dumnezeu, Cel ce vine din ceruri pentru mântuirea neamului omenesc....
Pentru întâmpinarea Lui se zideşte o Cămară însufleţită, o Biserică
sfinţită, în care Se va sălăşlui Cuvântul lui Dumnezeu Cel dinainte de
veci, coborât pe pământ, pentru ca de aici să înceapă rezidirea lumii,
ca să unească din nou cerul cu pământul.
Să ne bucurăm, aşadar şi să ne veselim de Naşterea Alesei de Dumnezeu
Prunce Maria, să o lăudăm pe cea mai cinstită decât oştirile cereşti,
Preacurata Fecioară Născătoare de Dumnezeu, Casa înţelepciunii
dumnezeieşti, să dăm cinstirea cuvenită drepţilor ei părinţi şi
împăratului veacurilor, Celui Nestricăcios, Nevăzutului, Singurul
Dumnezeu Preaînţelept, prin Iisus Hristos, Căruia I se cuvine cinstea şi
slava în vecii vecilor (I Tim. 1, 17). Amin.
(Cindao, 1948)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!