† Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Duminica dinaintea Înălţării Sfintei Cruci
(Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17
“Zis-a Domnul: Nimeni nu s-a suit la cer
decât Cel ce S-a coborât din cer, Fiul Omului, Care este în cer. Şi,
după cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să Se înalţe
Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă
veşnică. Pentru că Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel
Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă
viaţă veşnică. Fiindcă n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume ca să
judece lumea, ci ca să se mântuiască prin El lumea.”
Sfânta Evanghelie a Duminicii dinaintea
Înălţării Sfintei Cruci face referire la cea mai importantă prefigurare a
Sfintei Cruci în Vechiul Testament, şi anume înălţarea şarpelui pe un
stâlp de către Moise în pustie, pentru a vindeca pe evrei de muşcăturile
şerpilor veninoşi (cf. Numerii 21, 8-9).
În Sfânta Scriptură a Vechiului
Testament sunt multe locuri în care este prefigurată taina Crucii şi a
izbăvirii neamului omenesc prin Pătimirile şi răstignirea Mântuitorului
Iisus Hristos.
Sfânta Cruce este preînchipuită în
Vechiul Testament în primul rând de “pomul vieţii”, sădit de Dumnezeu în
mijlocul Raiului, alături de “pomul cunoştinţei binelui şi răului” (cf.
Facere 2, 9). Această legătură dintre Crucea Domnului şi pomul vieţii a
fost evidenţiată în mod deosebit de imnografii Bisericii. Astfel, în
cultul Bisericii Ortodoxe, Crucea este înţeleasă ca fiind chiar pomul
vieţii situat în centrul lumii, pe Golgota sau “locul căpăţânii”, unde
se crede că era mormântul lui Adam, cel prin care a venit moartea în
lume. Crucea reînnoieşte şi sfinţeşte întreaga creaţie, prin lucrarea
mântuitoare a Celui ce S-a răstignit pe ea: “Lemn al vieţii cu adevărat
cel sădit în locul căpăţânii, prin care a lucrat mântuirea Împăratul
veacurilor, în mijlocul pământului înălţat fiind astăzi, sfinţeşte
marginile lumii şi se înnoieşte Casa Învierii…” 1. “Eu, cel ce am murit
prin pom, te-am aflat pe tine pom de viaţă, purtătoare de Hristos,
Crucea mea…” 2. Precum primul pom, pomul vieţii, se afla în Rai, acum
cel de-al doilea pom se află în raiul cel nou, care este Biserica lui
Hristos: “Alt rai, ca şi cel de mai înainte, s-a cunoscut Biserica,
având lemn purtător de viaţă Crucea Ta, Doamne, din care prin atingere
luăm nemurire” 3.
Sfinţii Părinţi au văzut o prefigurare a
Crucii în Vechiul Testament şi în lemnele purtate în spate de Isaac,
fiul lui Avraam, pentru jertfirea lui (cf. Facere 22, 2-12). Aceeaşi
prefigurare a Crucii o au altarele şi jertfele de la templul iudaic.
Referitor la această preînchipuire, precum şi la alte preînchipuiri ale
Crucii în Vechiul Testament, Sfântul Ioan Gură de Aur zice: “Pentru
jertfa de pe Cruce, proorocii au fost trimişi mai dinainte, patriarhii
au prezis, iar crucea a fost preînchipuită şi prin cuvânt, şi cu fapta.
Junghierea lui Isaac ne-a arătat crucea (Facere 22, 1-14); de aceea şi
spunea Domnul: Avraam, părintele vostru, a fost bucuros să vadă slava
Mea; şi a văzut-o şi s-a bucurat (Ioan 8, 56). Deci patriarhul s-a
bucurat văzând icoana crucii, iar El a voit să fugă de cruce? Moise
învingea pe Amalec atunci când arăta semnul crucii (Ieşire 17, 8-13). Şi
poţi găsi în Vechiul Testament mii şi mii de fapte care preînchipuie
crucea” 4.
Patriarhul Iacov binecuvântează pe cei
doi nepoţi, Manase şi Efraim, în semnul crucii, prin încrucişarea
mâinilor. Fiind bătrân şi orb, el a chemat pe Iosif cu cei doi fii ai
săi, Manase şi Efraim, ca să-i binecuvânteze (cf. Facere 48, 12-20).
Iosif i-a aşezat cu faţa spre tatăl său, Iacov, pe Manase – ca cel întâi
născut – în faţa mâinii drepte, iar pe Efraim la mâna stângă. Şi când
i-a binecuvântat, Iacov a încrucişat mâinile, punând mâna dreaptă, în
chip profetic, pe Efraim – cel din stânga -, deşi era cel mic, iar mâna
stângă pe Manase.
Sfânta Cruce a fost simbolizată în
Vechiul Testament şi prin lovirea Mării Roşii de către Moise cu toiagul
şi despărţirea ei, pentru a scăpa poporul evreu de mânia lui faraon.
Dumnezeu îi spune lui Moise: “Iar tu ridică-ţi toiagul şi-ţi întinde
mâna ta asupra mării şi o desparte, şi vor trece fiii lui Israel prin
mijlocul mării ca pe uscat” (Ieşirea 14, 16). Iată ce spune Sfântul Ioan
Gură de Aur despre aceasta: “A întins Moise toiagul pe care-l avea în
mână, a lovit apa, şi curgerea cea nestatornică a apelor s-a despărţit
uitându-şi însuşirea ei (Ieşirea 14, 21). Când porunceşte Dumnezeu, şi
un element ca acesta îşi uită însuşirile lui. Ca o slugă înţeleaptă,
marea, când a văzut pe robul Stăpânului, s-a supus şi a ascultat. A
ascultat nu pentru că respecta lemnul cel uscat, ci din pricina Celui ce
avea să fie răstignit pe lemn. A văzut marea chipul crucii, a înţeles
îndată adevărul şi s-a dat înapoi. Treci tu, îi spune marea lui Moise,
tu şi tot poporul lui Israel. Şi a trecut Moise şi tot poporul lui
Israel” 5. De asemenea, Crucea este simbolizată de toiagul lui Moise,
când, la Meriba, lovind cu toiagul său stânca, a ieşit apă pentru a
potoli setea poporului (cf. Ieşirea 17, 1-7). Un simbol al crucii este
şi toiagul lui Aaron, care a odrăslit (cf. Numerii 17, 8-10).
Apoi, Crucea mai este prefigurată de
Moise când, în timpul luptei poporului evreu cu amaleciţii, se roagă
întinzându-şi mâinile orizontal, fiind sprijinite de Aaron şi Or, şi le
ţine aşa până ce Israel, având în fruntea oastei pe Iisus Navi, a biruit
pe Amalec (Ieşirea 17, 9-16). “Vedeţi fraţilor, cum a fost dată
închipuirea prin Moise, şi adevărul a fost adus de către Iisus Hristos.
Şi încă: pe Muntele Sinai, atunci când amaleciţii au venit să-i atace pe
evrei, braţele lui Moise erau ţinute ridicate de două părţi prin Or şi
Aaron (Ieşirea 17), dar Iisus Hristos şi-a ţinut El Însuşi mâinile
întinse pe cruce. În care vedeţi cum a fost dat chipul şi cum a fost
adus adevărul…” 6
Cea mai importantă prefigurare a Crucii
în Vechiul Testament este lemnul pe care Moise a ridicat şarpele de
aramă în pustie. Se ştie că în timp ce poporul evreu traversa pustia,
mulţi oameni mureau fiindcă erau atacaţi de şerpi veninoşi. Atunci
Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să înalţe un şarpe de aramă şi oricine
privea la şarpele de aramă, înălţat în pustie, se vindeca: “Fă-ţi un
şarpe de aramă şi-l pune pe un stâlp; şi de va muşca şarpele pe vreun
om, tot cel muşcat, care se va uita la el, va trăi” (Numerii 21, 8-9).
Deci, această vindecare a oamenilor care erau muşcaţi de şerpi era o
preînchipuire a Crucii Mântuitorului Iisus Hristos. În acest sens,
Sfântul Ioan Gură de Aur spune: “Nu vedeţi potrivirea chipului cu
adevărul? Atunci evreii au scăpat de moarte, dar de o moarte temporală;
acum credincioşii sunt scăpaţi de moartea veşnică. Atunci şarpele
înălţat în aer vindeca muşcăturile şerpilor; Iisus vindecă rănile pe
care le face dragonul duhovnicesc (diavolul). Acolo, cel ce privea cu
ochii trupului era vindecat; aici cel ce vede cu ochii sufletului se
uşurează de toate păcatele sale. Acolo spânzura (atârna) un chip de
aramă, care reprezenta un şarpe; aici trupul Domnului pe care l-a format
Duhul Sfânt. Acolo, un şarpe muşca şi un şarpe vindeca; aici moartea
biruieşte moartea şi moartea dăruieşte viaţă” 7. Referitor la această
legătură dintre taina răscumpărării neamului omenesc prin Mântuitorul
Iisus Hristos şi şarpele înălţat de Moise în pustie, Sfântul Chiril al
Alexandriei spune: “Şarpele înseamnă păcatul amar şi de oameni ucigător,
care chinuia tot neamul omenesc de pe pământ, muşcând în multe moduri
sufletul fiecărui om şi vărsându-şi în el veninul de multe feluri al
răutăţii. Şi nu puteau scăpa altfel de păcatul care îi biruia decât prin
ajutorul cel din cer. S-a făcut deci Dumnezeu-Cuvântul întru asemănarea
trupului păcatului, ca să osândească, precum s-a scris, păcatul în trup
(Romani 8, 3) şi să Se arate pricină veşnică de mântuire celor ce
privesc la El printr-o credinţă tare şi prin pătrunderea dogmelor
dumnezeieşti. Iar faptul că s-a fixat şarpele pe un stâlp înalt (Numerii
21, 9) arată pe Hristos ridicat la înălţimea văzută şi cunoscută, ca să
nu rămână necunoscut nimănui pe pământ, cum zice El însuşi (Ioan 12,
32), pentru pătimirea de pe cruce” 8.
Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful, de
asemenea, vede în stâlpul de lemn pe care Moise a înălţat şarpele o
prefigurare a Crucii: “Tot ca figură şi ca semn a fost şi ridicarea
Crucii aceleia făcute împotriva şerpilor care muşcau pe fiii lui Israel,
pentru mântuirea celor ce aveau să creadă că încă de atunci s-a
propovăduit moartea şarpelui şi mântuirea celor muşcaţi şi care se
refugiau la Cel care avea să fie răstignit” 9.
O altă prefigurare a Sfintei Cruci în
Vechiul Testament este lemnul pe care Moise îl aruncă, la porunca lui
Dumnezeu, în apa amară a râului Mara, pentru a o îndulci ca să poată bea
din ea poporul lui Israel, care era însetat de trei zile (cf. Ieşirea
15, 22-27).
Proorocul Iezechiel ne descoperă şi
forma grafică a crucii, şi anume litera “thau” sau “tav”, ultima literă a
alfabetului ebraic, care avea formă de cruce în acea vreme (secolul VI
î.Hr.). De asemenea, şi în alfabetul vechi grec litera “tau” avea forma
unei cruci. Din cauză că se înmulţise fărădelegile şi se profanase
locaşul sfânt, Dumnezeu hotărăşte pieirea celor nelegiuiţi, iar pentru a
feri pe cei credincioşi, care sufereau şi plângeau văzând ticăloşiile
acelora, porunceşte proorocului să însemneze pe frunte cu acest semn în
formă de cruce pe cei credincioşi: “Şi i-a zis Domnul: Treci prin
mijlocul cetăţii, prin Ierusalim, şi însemnează cu semnul crucii (litera
“tau” care în alfabetul vechi grec avea forma unei cruci) pe frunte, pe
oamenii care gem şi care plâng din cauza multor ticăloşii care se
săvârşesc în mijlocul lui (…). Să nu vă atingeţi de nici un om, care are
pe frunte semnul “†”! (…)” (Iezechiel 9, 4-6).
În Noul Testament, Crucea este altarul
de jertfă pe care S-a răstignit Mântuitorul Iisus Hristos şi pe care a
sfinţit-o cu sfântul Său Sânge pentru răscumpărarea neamului omenesc. În
acest sens, Sfântul Apostol Pavel spune că “El (Hristos) a intrat o
dată pentru totdeauna în Sfânta Sfintelor, nu cu sânge de ţapi şi de
viţei, ci cu însuşi sângele Său, şi a dobândit o veşnică răscumpărare.
Căci dacă sângele ţapilor şi al taurilor şi cenuşa junincii, stropind pe
cei spurcaţi, îi sfinţeşte spre curăţirea trupului, cu atât mai mult
sângele lui Hristos, Care, prin Duhul cel veşnic, S-a adus lui Dumnezeu
pe Sine jertfă fără de prihană, va curăţi cugetul vostru de faptele cele
moarte, ca să slujiţi Dumnezeului celui viu” (Evrei 9, 12-14). Crucea
este, de asemenea, mijlocitoarea preamăririi lui Hristos (cf. Filipeni
2, 8-9; Luca 24, 26), mijlocul prin care s-a înlăturat vrăjmăşia dintre
oameni şi împăcarea lor cu Dumnezeu (cf. Efeseni 2, 16; Coloseni 1, 20),
semnul biruinţei lui Hristos asupra morţii şi semnul Fiului Omului,
care se va arăta pe cer la a doua venire a Domnului (cf. Matei 24, 30),
puterea lui Dumnezeu pentru cei ce vor să se mântuiască (cf. I Corinteni
1, 18), pecetea lui Dumnezeu asupra celor meniţi să scape de la
pierzanie (cf. Iezechiel 9, 4-6; Apocalipsa 7, 2-3; 9, 4)10.
În Antichitate, crucea era un instrument
de tortură şi de ocară pentru răufăcători. În Vechiul Testament era
considerat “blestemat înaintea Domnului tot cel spânzurat pe lemn” (cf.
Deuteronom 21, 23). Însă Mântuitorul Iisus Hristos, primind a fi
răstignit pe Cruce din iubire pentru oameni şi luând asupra Sa păcatele
lumii, “ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcându-Se pentru noi
blestem” (Galateni 3, 13). Pentru a explica cum Hristos S-a făcut
blestem pentru oameni şi pentru mântuirea lor, Sfântul Chiril al
Alexandriei spune: “(Hristos) a luat asupra Sa osânda ce atârna cu
dreptate asupra celor păcătoşi, în baza Legii. Pentru că S-a făcut
pentru noi blestem, căci “Blestemat este tot cel spânzurat pe lemn”,
după cum s-a scris (Galateni 3, 13). Iar blestemaţi suntem noi toţi,
care nu voim să împlinim Legea dumnezeiască. Căci în multe păcătuim toţi
(Iacob 3, 2), firea omenească fiind foarte lunecoasă spre aceasta.
Fiindcă a zis Legea dumnezeiască: “Blestemat este oricine nu stăruie
întru toate cele scrise în cartea Legii, ca să le facă” (Deuteronom 27,
26). Deci blestemul se referă la noi, şi nu la altceva. Căci cei
vinovaţi de călcarea Legii şi duşi cu repeziciune la lunecarea din ceea
ce s-a rânduit se cuvine să fie pedepsiţi. Cel ce n-a ştiut de păcat S-a
făcut blestem pentru noi, ca să ne elibereze pe noi de vechiul blestem.
Fiindcă a fost de ajuns să pătimească pentru toţi Dumnezeu Cel mai
presus de toţi, ca, prin moartea trupului Său, să obţină răscumpărarea
tuturor” 11.
Aşadar, prin moartea Sa, Hristos Domnul a
biruit păcatul şi moartea, iar prin Învierea Sa din morţi a arătat
slava Crucii ca fiind slavă a iubirii Sale jertfelnice, sfinţitoare şi
de viaţă făcătoare. De aceea, cântăm noi în fiecare Duminică: “Iată, a
venit prin Cruce bucurie la toată lumea”. Deci, Hristos a transformat
crucea din instrument de ocară şi de tortură în simbol al iubirii de
viaţă făcătoare.
Sfânta Cruce este semnul lui Hristos,
semnul Fiului Omului, care se va arăta pe cer când va veni El să judece
viii şi morţii (cf. Matei 24, 30). Demonii se tem de Sfânta Cruce,
pentru că iubirea smerită a lui Hristos Cel răstignit şi înviat a biruit
viclenia şi răutatea lor (cf. Coloseni 2, 14-15). Prin urmare, noi nu
înţelegem Crucea fără Hristos, şi nici pe Hristos fără Sfânta Cruce.
Crucea este nedespărţită de Hristos şi Hristos este nedespărţit de
Cruce.
Când cinstim Sfânta Cruce, ne aducem
aminte în primul rând de iubirea lui Hristos pentru noi, iubire mai tare
decât moartea. Iubirea aceasta smerită este singura care dă viaţă şi
libertate. De aceea, Crucea este simbolul vieţii trăite în iubire
smerită, nu în iubire posesivă, ci în iubire jertfelnică, dăruitoare de
sine, iubirea care dă viaţă, care creează comuniune, care iartă şi care
înalţă, care recuperează şi care reînnoieşte. În Hristos Cel răstignit
pe Cruce se vede iubirea Lui faţă de Dumnezeu Tatăl ca ascultare şi faţă
de oameni ca iertare, de aceea, înainte de a muri pe Cruce, Iisus a
zis: “Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac!” (Luca 23, 34). Deci,
iubirea smerită şi milostivă mai tare decât moartea se vede numai în
Sfânta Cruce.
Din acest motiv, noi creştinii aşezăm
Crucea şi pe mormântul celor dragi având credinţa că iubirea lui Hristos
Cel înviat din morţi va învia din morţi pe toţi cei care cred în El.
Desigur, toţi oamenii vor învia din morţi, dar cei care au crezut în El
se vor bucura de Înviere ca de o comuniune de iubire şi viaţă eternă cu
El, în Împărăţia Preasfintei Treimi, Care este simbolizată, de asemenea,
prin semnul Sfintei Cruci.
Să ne rugăm, aşadar, lui Hristos Cel
răstignit şi înviat să ne dăruiască bucuria Învierii Sale cuprinsă în
Sfânta Cruce, să ne dăruiască puterea harului Său, pentru a trece prin
toate greutăţile şi încercările; să ne dăruiască puterea de a ierta şi
de a ne pocăi, de a ne schimba sau înnoi viaţa noastră, prin rugăciune
intensă şi prin faptele iubirii creştine. Numai astfel vom simţi bucuria
care vine prin cinstirea Sfintei Cruci şi prin apropierea noastră de
Hristos, mai ales prin împărtăşirea noastră cu Hristos Cel răstignit şi
înviat prezent în Sfânta Euharistie şi prin toate faptele cele bune pe
care le săvârşim în numele Lui, spre slava Preasfintei Treimi şi a
noastră mântuire! Amin.
Note:
1 Mineiul pe septembrie, din slujba Vecerniei Înălţării Sfintei Cruci, E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 2003, p. 206.
2 Triod, din slujba Utreniei Duminicii Sfintei Cruci, cântarea a 9-a, E.I.B.M.O., Bucureşti, 2010, p. 322.
3 Triod, din slujba Utreniei Duminicii Sfintei Cruci, cântarea a 5-a, E.I.B.M.O., Bucureşti, 2010, p. 318.
4 Sfântul Ioan Gură de Aur, Cuvânt
la ceea ce s-a spus: “Părinte, dacă este cu putinţă…”, în vol. Omilii la
săracul Lazăr. Despre soartă şi Providenţă…, E.I.B.M.B.O.R, Bucureşti,
2005, pp. 252-253.
5 Sfântul Ioan Gură de Aur, Cuvânt
la Fericitul Avraam, III, în vol. Predici la sărbători împărăteşti şi
cuvântări de laudă la sfinţi, E.I.B.M.B.O.R, Bucureşti, 2006, p. 567.
6 Sfântul Ioan Gură de Aur, Comentar
la Evanghelia de la Ioan, omilia XIV, 4; trad. în limba română de
diacon Gheorghe Băbuţ, Ed. Pelerinul Român, Satu Mare, 1997, pp. 69-70.
7 Sfântul Ioan Gură de Aur, Comentar
la Evanghelia de la Ioan, Omilia 27, 2; trad. în limba română de diacon
Gheorghe Băbuţ, Ed. Pelerinul Român, Satu Mare, 1997, p. 129.
8 Sfântul Chiril al Alexandriei,
Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan, traducere de pr. prof. Dumitru
Stăniloae, E.I.B.M.B.O.R, Bucureşti, 2000, p. 176.
9 Sfântul Iustin Martirul şi
Filosoful, Dialogul cu Iudeul Trifon, în Apologeţi de limba greacă,
traducere de pr. prof. Olimp N. Căciulă, Bucureşti, 1980, p. 201.
10 Arhid. prof. dr. Ioan Zăgrean şi pr. prof. dr. Isidor Todoran, Dogmatica Ortodoxă, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2009, p. 236.
11 Sfântul Chiril al Alexandriei,
Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan, traducere de pr. prof. Dumitru
Stăniloae, E.I.B.M.B.O.R, Bucureşti, 2000, p. 1118.
sursa: ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!