Este o informaţie foarte foarte
preţioasă pentru noi să ştim că cel dintâi moştenitor al raiului a fost un
tâlhar, un tâlhar pocăit, un tâlhar schimbat, un tâlhar care nu mai era tâlhar,
dar care a fost totuşi tâlhar şi pe care Domnul Hristos l-a primit ca cel
dintâi moştenitor al raiului, pentru că l-a schimbat şi l-a făcut vrednic de
rai. Şi este important să ştim că cea dintâi căreia i s-a arătat Domnul Hristos
după Înviere, a fost o femeie, Maria Magdalena, de care, spune Sfântul
Evanghelist Marcu, fără să se sfiască, că Domnul Hristos scosese din ea şapte
draci.
Raiul este un fel de generalizare a
Taborului.
La noi la mănăstire, Dumnezeu să-l
odihnească, era un părinte. Şi zicea: „Măi frate – Părintele Serafim îl chema –
aici poate să fie raiul pe pământ”. Şi eu ziceam: „Da părinte, dar cu alţi
oameni”. Adică raiul e o realitate pe care o face omul de rai.
Dacă eşti un om
care face raiul, atunci raiul e acolo unde eşti tu. Mie îmi place să spun că
mănăstirea e tinda raiului, că mănăstirea e poarta cerului, că mănăstirea e
casa lui Dumnezeu şi locul împlinirilor. Şi zic totdeauna: să ştiţi că dacă nu
e locul împlinirilor, adică dacă nu te împlineşti în mănăstire prin Dumnezeu,
şi-ţi mai trebuie lucruri din lumea asta ca să te împlineşti, deci dacă nu-i
locul împlinirilor nu-i nici tinda raiului, nu-i nici casa lui Dumnezeu, nu-i
nici poarta cerului. Dar tot aşa oamenii îşi pot face din căminul lor o tindă a
raiului, o casă a lui Dumnezeu, o poartă a cerului. Se îmbină cerul cu pământul
acolo unde este omul cel credincios. Cerul este o realitate care se
răspândeşte, nu e un loc, un spaţiu anume: acesta e cerul, de aici începe
pământul şi de aici începe cerul. Unde e omul care îl poartă în sufletul său pe
Dumnezeu, unde e omul purtător de Dumnezeu, acolo e cerul, acolo e bucuria,
acolo e pacea, acolo e binecuvântarea, acolo e iertarea păcatelor, acolo sunt
darurile Învierii.
În rai va fi cam cum e la Paşti, iar
la Paşti e bucurie, în rai e o bucurie. În raiul cel din lumea cealaltă, cel de
deasupra pământului, este ceva asemănător cu ceea ce trăim noi la Paştile cele
mântuitoare, la Paştile cele curăţitoare, la Paştile cele veşnice, la Paştile
care sunt izbăvirea de întristare. E ceva ce trăim noi la Paştile Domnului..
Dacă vrea să ştie cineva cum e în rai,
ce se face în rai, să se gândească ce se face la Sfânta Liturghie şi mai ales
ce se face în Săptămâna Luminată.
Noi credem că în veşnicie raiul cel de
dincolo de lumea aceasta va fi aşa cum e raiul anului bisericesc, o izbucnire
de bucurie în legătură cu Învierea Domnului nostru Iisus Hristos.
Părintele Teifil Părăian, din ”Veniți de luați bucurie”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!