„S-a suit în munte, ca să Se roage deosebi. Și făcându-se seară, era acolo singur” (Matei 14, 23)
Iubiți credincioși,
Întrucât în Sfânta Evanghelie de astăzi se vorbește de patru ori despre rugăciune, vom vorbi acum despre sfânta rugăciune, care este numită de dumnezeieștii părinți „maica tuturor faptelor bune”.
Că precum nu putem trăi fără hrană și apă, așa nu putem trăi și nu ne
putem mântui fără rugăciune. Ce este rugăciunea? Rugăciunea este
vorbirea noastră directă cu Dumnezeu. Rugăciunea este viața noastră în
Hristos și a întregii lumi văzute și nevăzute. Credința în Dumnezeu este izvorul rugăciunii, iar iubirea de Dumnezeu este sufletul ei.
Rugăciunea este îndeletnicirea neîncetată a îngerilor, care slăvesc
fără odihnă pe Dumnezeu, cântând: „Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot;
plin este cerul și pământul de mărirea Lui!“ (Isaia 6, 3). Rugăciunea
este cununa de laudă a tuturor sfinților din cer, începând cu Maica
Domnului, care se roagă neîncetat înaintea Preasfintei Treimi pentru
mântuirea noastră, a celor de pe pământ.
„Însuși Duhul Sfânt se roagă pentru noi cu suspine negrăite“, spune
Apostolul Pavel (Romani 8, 26). Ba, Însuși Fiul lui Dumnezeu se roagă
Tatălui zicând: „Părinte Sfinte, păzește-i în numele Tău pe cei pe care
Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem și Noi!“ (Ioan 17, 11).
Astfel, tot cerul este în neîncetată rugăciune de laudă, de mulțumire
și cerere înaintea Tatălui, începând cu Domnul și Mântuitorul nostru
Iisus Hristos, până la îngerii cei mai de jos. Toți laudă, „pe Tatăl, pe
Fiul și pe Duhul Sfânt, Treimea cea de o ființă și nedespărțită". Toți
se închină și mulțumesc lui Dumnezeu pentru răscumpărarea neamului
omenesc prin întruparea, moartea și învierea Fiului Său. Toți se roagă
pentru mântuirea noastră și a întregului neam omenesc. Rugăciunea deci, este viața, lucrarea, și bucuria veșnică a tuturor îngerilor și sfinților din cer.
Dar și pe pământ, rugăciunea de laudă, de mulțumire și de cerere,
formează lucrarea de căpetenie a creștinilor, a călugărilor, a mamelor, a
copiilor, și a întregii creații. Slujbele din biserică, în frunte cu
Sfânta Liturghie, formează cea mai înaltă rugăciune și jertfă de laudă
și de mulțumire adusă de oameni lui Dumnezeu, în numele întregului
univers. Apoi rugăciunile neîncetate din casele lor, formează al doilea
imn de laudă, de mulțumire și de cerere înaintea Preasfintei Treimi,
după jertfa cea fără de sânge a Sfintei Liturghii.
După cuvântul proorocului David, toată zidirea laudă pe Dumnezeu,
Creatorul ei, și păsările văzduhului și peștii mărilor și animalele
pământului și stelele cerului și soarele și luna și norii și vânturile
toate cele de sub cer (Psalm 148). Toate în frunte cu oamenii de pe
pământ și cu sfinții și îngerii din cer sunt în neîncetată rugăciune
întru slava Preasfintei Treimi, pentru că rugăciunea de laudă și de
mulțumire este însăși viața lumii văzute și a celei nevăzute.
Iubiți credincioși,
Să vedem cum ne învață Domnul să ne rugăm în Evanghelia de astăzi.
După ce Mântuitorul a înmulțit cele cinci pâini și doi pești prin
rugăciune și binecuvântare și a hrănit cu ele atâtea mii de oameni, ca
să ne învețe și pe noi a face toate cu rugăciune, „a silit pe ucenicii
Săi să intre în corabie și să meargă înaintea Lui, la celălalt țărm.“
(Matei 14, 22). De ce i-a trimis Hristos pe ucenici să meargă noaptea singuri pe mare?
Ca să se deprindă și ei a se ruga mai mult lui Dumnezeu, mai ales în
vreme de primejdie, și ca să se învețe a se lupta cu valurile și furtuna
ispitelor acestei vieți, căci marea este imaginea lumii lovite de
răutate, de păcate, de boli, de necredință, de ură și de tot felul de
păcate.
Dar în timp ce apostolii erau singuri în corabie și se luptau cu
valurile mării, Iisus Hristos a eliberat mulțimea și „S-a suit în munte
ca să Se roage deosebi. Și, făcându-se seară, era acolo singur“ (Matei
14, 23). Rugăciunea în liniște și singurătate, este cea mai înaltă rugăciune.
Este rugăciunea sfinților, a sihaștrilor, a călugărilor și a celor mai
râvnitori creștini. Ea se face în totală reculegere și singurătate, mai
ales noaptea când nimeni nu te vede și nimic nu-ți poate fura gândul și
simțirea inimii de la rugăciune. Aceasta se cheamă și rugăciunea inimii,
pentru că izvorăște din inimă și se urcă cel mai repede la cer.
Mântuitorul, ca Dumnezeu, nu avea nevoie să se retragă la liniște și
în singurătate pentru a se ruga Tatălui ceresc, căci El vedea și vorbea
față către față cu Tatăl. Dar obișnuia uneori să se roage singur, mai
ales noaptea, precum făcea de obicei pe Muntele Taborului și în Grădina
Ghetsimani, ca să ne învețe și pe noi a iubi mai mult rugăciunea în
liniște și cea din timpul nopții decât cea din timpul zilei. Sfinții
Părinți numesc rugăciunea de noapte "de aur" pentru că noaptea mintea se
poate ruga fără gânduri și imaginații. În schimb, rugăciunea de
dimineață o numesc "de argint" fiind amestecată cu oarecare griji și
gânduri, iar cea din timpul zilei o numesc "de aramă" pentru mulțimea
grijilor și a gândurilor pământești care slăbesc mult puterea
rugăciunii.
Prin rugăciunea de pe munte, Domnul ne îndeamnă la cea mai înaltă rugăciune individuală,
numită de unii Sfinți Părinți „rugăciunea minții și a inimii". Iar,
când suntem trimiși pe cale sau grijile vieții ne înconjoară corabia
inimii ca niște valuri, atunci să ne rugăm cu rugăciunea apostolilor
loviți de furtună pe mare. În aceste momente, creștinii trebuie să
repete psalmii lui David, să facă rugăciuni scurte pe de rost sau, mai
ales, să repete cu atenție și simțire rugăciunea inimii: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul!".
Aceasta este cea mai înaltă rugăciune personală ortodoxă practicată de
mulți sfinți și sihaștri, adică repetarea deasă, neîncetată și tainică a
numelui lui Iisus Hristos. Se cheamă și „rugăciunea inimii".
Ne spune Evanghelia că în a patra strajă a nopții, adică pe la orele trei în zorii zilei, a mers Domnul la ucenicii Săi, umblând pe mare ca pe uscat.
Când L-au văzut ucenicii de departe, „de frică au strigat", adică s-au
rugat, crezând că ar fi vreo arătare de noapte. Aceasta ni se întâmplă
și nouă. Când mergem noaptea singuri pe întuneric, pe cărări necunoscute
de păduri și ni se pare că auzim sau vedem vreo nălucire sau animale
sălbatice, facem ca și ucenicii Domnului, adică de frică strigăm, ne
rugăm, facem semnul crucii, zicem rugăciuni scurte cu credință, din
toată inima și îndată scăpăm de primejdie.
Domnul însă i-a liniștit pe apostoli prin cuvintele: „Îndrăzniți! Eu sunt, nu vă temeți!“ Petru atunci, cuprins de îndoială, s-a rugat, zicând: „Doamne, dacă ești Tu, poruncește-mi să vin la Tine pe apă!"
"Vino!" i-a răspuns Domnul. Dar pe când mergea el pe valuri către
Hristos, „văzând vântul cel tare", s-a biruit de frică și îndoială și a
început a se afunda. În clipa aceea a strigat: „Doamne, mântuiește-mă!"
Iar Domnul l-a apucat de mână și l-a mustrat: „Puțin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?“ (Matei 14, 30-31).
Vedeți, fraților, urmările rugăciunii făcute cu îndoială
și cu puțină credință? În vreme de primejdie și ispită nu te ajută
decât în parte. Oare nu tot așa se roagă mulți din credincioșii noștri?
„Doamne, dacă ești Tu cu adevărat în cer și în inima mea, ajută-mi să
vin la Tine! Ajută-mi să fac minuni în numele Tău! Ajută-mi să reușesc
la examene și la serviciu! Ajută-mi să biruiesc pe vrăjmașii mei și-mi
împlinește dorința mea!” O asemenea rugăciune făcută cu îndoială, fără
credință vie, din interes și mai mult pentru lucruri pământești nu este
primită la Dumnezeu și cu greu ni se împlinește cererea.
Să fugim de o asemenea rugăciune lipsită de credință,
îndoielnică, pe care o facem numai la nevoie, când apa necazurilor ne
este până la gură! Da, să ne rugăm pentru orice avem nevoie în viață,
dar mai întâi să mulțumim lui Dumnezeu pentru toate darurile ce ni le-a
dat; apoi să-L lăudăm că în veac este mila Lui și apoi să-I cerem
iertarea păcatelor și mântuirea. La urmă să cerem Domnului și cele de
nevoie vieții și să zicem: „Doamne, facă-se voia Ta!" nu voia mea, precum ne învață "Tatăl nostru".
Iar când suntem în primejdie de moarte, sau pe masa de operație, sau
într-o grea încercare, atunci să facem rugăciuni scurte, de câteva
cuvinte, rostite cu glas sau în taină, din adâncul inimii, cu lacrimi și
credință. Adică să strigăm ca și Petru, când se îneca: „Doamne,
mântuiește-mă!”; „Doamne, ajută-mi!”, cum striga femeia cananeeancă și
„Doamne miluiește-mă!” Sau să repetăm mereu „Tatăl nostru”, Crezul, un
stih din psalmi, ori rugăciunea monahilor: „Doamne, Iisuse Hristoase,
Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!”
Iubiți credincioși,
Nimeni nu poate trăi, nu se poate izbăvi de necazurile vieții și nu se poate mântui fără credință tare în Dumnezeu
și fără rugăciune vie, continuă, neîncetată, cum ne învață Sfântul
Apostol Pavel: „Rugați-vă neîncetat!“ (I Tesaloniceni 5, 17).
De veți merge regulat la biserică și veți asculta cu evlavie
sfintele slujbe, mai ales Sfânta Liturghie, multe daruri veți primi în
viață și de grele ispite și păcate veți fi izbăviți. De veți crește
copiii în frica lui Dumnezeu și veți face casele dumneavoastră locașuri
de rugăciune și de laudă lui Dumnezeu, iar nu case de ceartă, de beție
și de păcate, vă va da Domnul zile îndelungate, reușită în toate cele de
folos și mântuire. Iar de veți păși pe marea vieții cu îndoială, fără
credință, fără rugăciune și cărți sfinte de călăuză, fără biserică și
duhovnici buni, fără spovedanie și împărtășanie regulată, vă veți îneca
în marea păcatelor și veți pierde mântuirea sufletului.
Să-l rugăm pe Domnul nostru, Iisus Hristos să ne întărească credința,
să ne învețe cum să ne rugăm, să ne dea vreme de rugăciune și lacrimi
de pocăință ca să ne închinăm și noi cu Apostolii, zicând: Cu adevărat,
Tu ești Fiul lui Dumnezeu! Tu ești Mântuitorul și Salvatorul lumii!
Mântuiește-ne să nu pierim, că după Tine suspină toată făptura! Amin.
(Arhimandritul Cleopa Ilie)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!