Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
(Umblarea pe mare – Potolirea furtunii) Matei 14, 22-34
„În vremea aceea Iisus a silit pe
ucenicii Săi ca să intre în corabie şi să treacă înaintea Lui pe ţărmul
celălalt, până ce va da drumul mulţimilor. Iar El, dând drumul
mulţimilor, S-a suit în munte, ca să Se roage deosebi. Şi făcându-Se
seară, era singur acolo. Iar corabia era acum la multe stadii departe de
ţărm, fiind învăluită de valuri, căci vântul era împotrivă. Iar la a
patra strajă din noapte, a venit la ei Iisus, umblând pe mare. Văzându-L
umblând pe mare, ucenicii s-au spăimântat, zicând că este o nălucă, şi
de frică au strigat. Dar El le-a vorbit îndată, zicându-le: Îndrăzniţi,
Eu sunt; nu vă temeţi!
Atunci Petru, răspunzând, a zis: Doamne, dacă
eşti Tu, porunceşte-mi să vin la Tine pe apă. El i-a zis: Vino! Iar
Petru, coborându-se din corabie, a mers pe apă şi a venit către Iisus.
Dar văzând vântul, s-a temut şi începând să se scufunde, a strigat,
zicând: Doamne, scapă-mă! Iar Iisus, întinzându-i îndată mâna, l-a
apucat şi i-a zis: Puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit? Şi
suindu-se ei în corabie, s-a potolit vântul. Iar cei din corabie I s-au
închinat, zicând: Cu adevărat Tu eşti Fiul lui Dumnezeu. Şi, trecând
marea, au venit în pământul Ghenizaretului.”
Evanghelia care se citeşte în Duminica a
IX-a după Rusalii este plină de înţelesuri duhovniceşti. Ea priveşte nu
numai pe Sfântul Apostol Petru şi pe ceilalţi ucenici din corabia
aflată în primejdie de scufundare, ci, profetic, ea priveşte Biserica
întreagă şi pe fiecare creştin în parte. Înţeleasă în mod simbolic,
corabia reprezintă Biserica încercată de valurile sau furtunile
istoriei, de persecuţii, de erezii, de forţe întunecate potrivnice ei.
Vântul care este potrivnic corabiei reprezintă vremurile sau situaţiile
în care Biserica întâlneşte ostilitate şi respingere în lucrarea ei
misionară de-a trece pe oameni de la viaţa pământească efemeră la viaţa
cerească eternă, într-o lume învolburată de păcate, de patimi egoiste
individuale şi colective. În acest sens, în cartea „Constituţiile
Apostolice” se spune că biserica-lăcaş de cult trebuie construită în
formă de corabie sau navă, arătând astfel legătura profetică dintre
prezenţa lui Hristos în corabie pe mare şi prezenţa Sa în Biserica din
lume.
Aşadar, biserica în formă de navă sau
corabie este normativă potrivit Constituţiilor Apostolice scrise la
sfârşitul secolului al III-lea, începutul secolului al IV-lea. În
Constituţiile Apostolice, cartea a II-a, cap. 57, se prevede ca
biserica, înainte de toate, „să fie lungă şi încăpătoare, apoi să fie
îndreptată cu altarul spre răsărit, de amândouă părţile în faţă să aibă
pastoforii, adică proscomidiarul şi diaconiconul; în fine, să fie
asemenea unei corăbii”. Acesta este un act normativ privind modul în
care trebuie construită biserica. Forma prescrisă aici nu este însă
întâmplătoare şi nici arbitrară.
Corabia – simbol profetic al Bisericii
Forma de corabie a bisericii ca lăcaş de
cult a fost inspirată din Sfânta Scriptură a Vechiului Testament şi din
Sfânta Evanghelie. Mai întâi, biserica a fost prefigurată simbolic de
corabia lui Noe sau corabia salvării de potop a unor oameni şi a unor
vieţuitoare, potrivit unui plan al lui Dumnezeu. În acest sens, biserica
zidită în formă de corabie sugerează duhovniceşte că ea este un spaţiu
de salvare sau de mântuire a oamenilor de păcat şi de moarte. Prin
urmare, corabia lui Noe era o prefigurare a bisericii, care ajută pe
creştini să lupte cu furtunile şi marea învolburată a istoriei şi să
treacă de la viaţa pământească efemeră la viaţa cerească eternă.
A doua prefigurare a bisericii în formă
de corabie (sau spaţiu dreptunghiular) era cortul lui Moise sau Cortul
Mărturiei, care însă era mobil sau deplasabil pe uscat. În spaţiul din
cort numit Sfânta Sfintelor se afla Chivotul Legii, care conţinea:
Tablele Legii, Toiagul lui Aaron şi cupa cu Mana din pustie, iar în
spaţiul numit Sfânta se rugau preoţii, în timp ce poporul se ruga în
exteriorul templului, în tabăra situată în faţa şi împrejurul Cortului
Mărturiei.
A treia prefigurare a bisericii în formă
de corabie (sau spaţiu dreptunghiular) era templul lui Solomon din
Ierusalim, care imita Cortul lui Moise, dar era mai mare şi era zidit
din piatră. Acesta era compus tot din trei spaţii distincte: Sfânta
Sfintelor – spaţiul interior rezervat pentru rugăciunea Marelui Preot
care intra aici o dată pe an, Sfânta (sau curtea înaltă) – spaţiul
interior rezervat pentru rugăciunea preoţilor, şi Curtea mare,
exterioară, în care intrau evreii şi alte etnii (neamurile), iar în
mijlocul ei se afla o curte mai mică în care intrau numai evreii. Aceste
spaţii ale templului erau organizate în terase. În Sfânta Sfintelor se
afla Chivotul Legii, având patru colţuri şi fiind străjuit de doi
heruvimi din aur. Acesta conţinea Tablele Legii, Toiagul lui Aaron şi
cupa cu Mana din pustie. În Sfânta se aflau: Sfeşnicul cu şapte braţe
(menora), Altarul pâinilor (12) şi Altarul tămâierii. În curtea mică a
templului, se aflau Altarul jertfelor (de animale) şi Marea de aramă,
adică bazinul pentru spălarea rituală a preoţilor, aşezat pe doisprezece
tauri, grupaţi câte trei, cu capetele îndreptate către cele patru
puncte cardinale. De reţinut este faptul că rugăciunea lui Solomon
rostită la sfinţirea Templului din Ierusalim a fost integrată în slujba
de sfinţire a unei biserici creştine ortodoxe, iar Chivotul Legii din
Sfânta Sfintelor a fost interpretat ca fiind o prefigurare a Mesei
Sfântului Altar din biserica ortodoxă, şi anume: Tablele Legii
prefigurau Evanghelia lui Hristos, Toiagul lui Aaron care a înverzit
peste noapte prefigura Sfânta Cruce care a odrăslit viaţa veşnică, iar
Mana din pustie coborâtă din cer prefigura Sfânta Euharistie ca pâine
cerească, întrucât Hristos este Pâinea coborâtă din cer (cf. Ioan 6,
51).
Toate aceste prefigurări
vechi-testamentare ale bisericii în formă de corabie sau navă
dreptunghiulară sunt confirmate ca fiind prefigurări ale bisericii lui
Hristos de însăşi mărturia Sfintelor Evanghelii privind legătura dintre
Hristos şi corabie.
Iată trei exemple: pescuirea minunată pe
mare, potolirea furtunii pe mare şi umblarea lui Iisus pe mare ca pe
uscat, minune prezentată în Evanghelia acestei Duminici.
Pescuirea minunată pe mare are loc în
corabia care a înaintat spre largul mării, iar apoi, după ce ucenicii au
pescuit mult peşte, Domnul Iisus Hristos îi spune lui Petru: „De acum
înainte vei fi pescar de oameni” (cf. Luca 5, 10), adică, vei pescui nu
cu mreaja, ci prin propovăduirea Evangheliei, prin modul de a chema şi
de a păstori pe oameni. Deci, corabia din pescuirea minunată pe mare
este o certă prefigurare a tainei Bisericii ca adunare a celor ce cred
în Hristos şi ca simbol al spaţiului liturgic al bisericii, zidită în
formă de corabie. În acest sens, în primele veacuri creştine, numele
grec al peştelui (ichtis) era un simbol al lui Hristos.
Altă dată, Iisus potoleşte furtuna pe
mare. Marea era învolburată, iar Iisus Se odihnea în corabie. Însă
ucenicii Îl trezesc din somn pe Iisus, pentru că erau înspăimântaţi de
puterea furtunii şi mărimea valurilor cărora nu le mai puteau face faţă
singuri. Dar, după ce ucenicii L-au trezit pe Iisus, El a certat vântul
şi marea, iar acestea s-au liniştit. Atunci ucenicii s-au întrebat între
ei, zicând: „Cine este, oare, Acesta, că şi vântul şi marea I se
supun?” (cf. Marcu 4, 41). În tâlcuirea Sfinţilor Părinţi, marea
învolburată reprezintă lumea, adică istoria plină de încercări,
persecuţii, schimbări neprevăzute sau transformări rapide de situaţie,
iar corabia prefigura Biserica lui Hristos ca mijloc şi spaţiu de
salvare sau de mântuire. În general, se iscă tulburare mare în istorie
când oamenii uită de Dumnezeu. Însă dacă, prin credinţa unită cu
rugăciunea săvârşită în biserică, oamenii Îl trezesc pe Hristos Cel
tainic prezent lângă ei, El salvează oamenii de la moartea spirituală şi
fizică.
O altă minune, tot în legătură cu
corabia, este cea din Evanghelia de astăzi, când Domnul Iisus Hristos
umblă pe mare ca pe uscat. După ce S-a rugat noaptea în munte, El a mers
peste valuri spre ucenicii Săi care se aflau în corabie şi se luptau cu
valurile învolburate ale mării ridicate de furtună. Atunci, Sfântul
Apostol Petru, dorind să întâmpine pe Iisus, coboară din corabie şi
începe să meargă pe apă, dar, îndată ce se sperie de vântul puternic şi
se îndoieşte, începe a se afunda. Iar Domnul Iisus îl mustră zicând:
„Puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?” (cf. Matei 14, 31). Apoi,
după ce Iisus a urcat în corabie, furtuna s-a potolit, iar ucenicii Lui
au mărturisit că El este Fiul lui Dumnezeu.
Aceste lucrări minunate ale lui Iisus
săvârşite pe mare pentru ucenicii care erau în corabie ne arată taina
Bisericii Lui exprimată simbolic prin prezenţa Sa în corabie împreună cu
ucenicii Săi ori venind spre corabie, pentru a salva pe ucenicii din
corabia cuprinsă de valuri mari. Având în vedere aceste motive,
Constituţiile Apostolice recomandă ca biserica – lăcaş de cult să fie
construită în formă de corabie fiind simbol şi memorial al lucrării
mântuitoare sau salvatoare a lui Dumnezeu pentru oameni în Vechiul
Testament şi în Noul Testament. Rezumând cele menţionate mai înainte,
constatăm că, din punct de vedere arhitectural, cea mai populară imagine
simbolică a spaţiului liturgic este biserica zidită în formă de
corabie, în general având catarg în chip de cruce.
Mai târziu, când gândirea teologică
privind semnificaţia lăcaşului de cult creştin a luat în considerare nu
numai Evangheliile, ci şi alte scrieri ale Noului Testament, în special
Epistolele pauline, care ne învaţă că Hristos, Capul Bisericii, este şi
Pantocratorul, Cel ce menţine în existenţă toată creaţia, iar Biserica
este Trupul Său mistic (cf. 1 Corinteni 12, 12-13 şi 27; Efeseni 1,
22-23; 4, 15; 5, 23; Coloseni 1, 18), s-a simţit nevoia ca Biserica să
integreze în corabie Taina Crucii şi a Învierii lui Hristos.
Crucea integrată în corabie – Biserica iubirii jertfelnice
Este vorba aici de imaginea cruciformă a
bisericii sau a bisericii având crucea înscrisă în plan, şi anume
biserica în formă de cruce latină, cu trei braţe egale şi al patrulea
prelungit, şi de biserica în formă de cruce greacă, cu patru braţe
egale. Prin urmare, în simbolismul său arhitectural, biserica – lăcaş de
cult trebuie să cuprindă mai explicit în forma ei de corabie şi taina
prezenţei lui Hristos Cel răstignit, înviat şi înălţat întru slavă
cerească, deoarece Hristos este permanent prezent în corabia-biserică, o
conduce spiritual din Sfântul Altar, în care se află Sfânta Evanghelie,
Sfânta Cruce şi Sfânta Euharistie. Totodată, trebuia subliniat faptul
că Hristos Cel tainic prezent în Sfântul Altar în chip smerit este în
acelaşi timp prezent în ceruri întru slavă, iar Liturghia Bisericii
rugătoare de pe pământ se uneşte cu Liturghia îngerilor şi a sfinţilor
din ceruri.
Prin legătura arhitecturală care se
stabileşte între absida principală a Sfântului Altar şi cupola sau turla
mare a bisericii de pe naos se exprimă simbolic credinţa în prezenţa
harică vie a lui Hristos, Cel răstignit, înviat şi înălţat la cer, în
Biserica Sa, întrucât El S-a făcut Om şi a vieţuit pe pământ întru
smerenie, ca pe noi, oamenii, să ne înalţe întru slavă la ceruri. Acest
adevăr al credinţei creştine este evidenţiat arhitectural-simbolic prin
cupola bizantină centrală şi în mod deosebit prin turla moldavă în formă
de lumânare, care conţine în cupola ei interioară icoana lui Hristos
Pantocrator şi semnifică prin dinamica ei atât coborârea lui Hristos pe
pământ, prin Întrupare smerită, cât şi înălţarea umanităţii Sale în
slavă prin Învierea şi Înălţarea Sa la ceruri.
Corabia cruciformă este luminată de iubirea Preasfintei Treimi
Iisus Hristos, Capul şi Mirele
Bisericii, nu este niciodată singur în cer şi pe pământ, ci El este
întotdeauna împreună cu Tatăl şi cu Duhul, iar cei care se împărtăşesc
cu Trupul şi Sângele lui Hristos sunt cei botezaţi în numele Preasfintei
Treimi. De aceea, cultul ortodox este permanent ritmat de cântarea de
preamărire a Preasfintei Treimi: Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului
Duh şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Iar dacă Îl lăudăm pe
Dumnezeu Cel în Treime preamărit, acum, aici pe pământ, Îl vom lăuda,
pururea şi în vecii vecilor, şi în ceruri. În acest sens, Biserica lui
Hristos este pe pământ pregustare şi anticameră a comuniunii
credincioşilor dreptmăritori cu Preasfânta Treime din Împărăţia
cerurilor (Sfântul Nicolae Cabasila). Acest adevăr fundamental este
foarte puternic subliniat mai ales în slujba ortodoxă de sfinţire
(târnosire) a bisericii noi, când se cântă troparul: „Această casă
(biserică), Tatăl a zidit-o; această casă (biserică), Fiul a-ntărit-o;
această casă (biserică), Duhul Sfânt a înnoit-o, a luminat-o, a
sfinţit-o şi a sfinţit şi sufletele noastre”. Deci, biserica nouă se
sfinţeşte, pentru ca noi, oamenii, să ne sfinţim în ea prin harul
Preasfintei Treimi. Prin urmare, biserica în formă de corabie a
mântuirii, spaţiu cruciform al iubirii jertfelnice a lui Hristos Cel
răstignit, înviat şi înălţat la cer, este şi casa sau biserica
Preasfintei Treimi. În acest înţeles, tot ce este în lăcaşul de cult
compus din trei elemente asemănătoare sau din trei părţi distincte
alăturate poate fi o referinţă simbolică la harul şi iubirea Preasfintei
Treimi, ca de pildă: planul triconc sau triconic al bisericii, trei
nave, trei abside, trei turle, trei uşi, trei arcuri alăturate etc. sau
trei spaţii distincte alăturate: altarul, naosul şi pridvorul. Prin
toate se poate exprima simbolic adevărul că Hristos este Unul din Sfânta
Treime, iar creştinii, botezaţi în numele Sfintei Treimi, pregustă în
slujbele din biserică, încă din lumea aceasta, pacea şi bucuria eternă a
iubirii Preasfintei Treimi; acum în arvună, iar după Înviere, în
plinătate.
Ca o concluzie, menţionăm faptul că
părintele Dumitru Stăniloae, în cartea Spiritualitate şi comuniune în
Liturghia Ortodoxă, Craiova, 1986, citează pe Sfântul Simeon al
Tesalonicului († 1429) care a sintetizat principalele semnificaţii
simbolice – mistagogice ale spaţiului liturgic ortodox, cuprinse în:
Mistagogia Sfântului Maxim Mărturisitorul, scrierile Sfântului Dionisie
Areopagitul, ale Sfântului Gherman, patriarhul Constantinopolului, şi
ale altora. Iată ce spune Sfântul Simeon: „Biserica fiind îndoită prin
cele de nepătruns (Altarul, care nu este accesibil tuturor) şi prin cele
dinafară, închipuieşte pe Însuşi Hristos Care este îndoit înţeles,
Dumnezeu şi om, două firi, după o parte văzut, umanitatea Lui şi după o
parte nevăzut, Dumnezeirea Lui. De asemenea, închipuieşte pe om care
este trup şi suflet, închipuieşte şi Taina Sfintei Treimi, Care este
neapropiată cu Fiinţa şi cunoscută în pronia şi în energiile Ei
necreate. Mai închipuieşte şi lumea aceasta, cerul, prin Sfântul Altar,
iar cele de pe pământ, prin naos. După alt înţeles, toată Biserica se
arată întreită: pridvorul, naosul şi altarul, ceea ce închipuieşte
Treimea şi cetele cele de sus, cetele îngereşti, cu ordinea lor
întreită, de trei triade de îngeri, şi grupurile credincioşilor care au o
întreită împărţire: a celor hirotoniţi, a celor în drum spre
desăvârşire şi a celor în stare de pocăinţă, catehumenii care se
pregătesc să se boteze. La fel, cele de pe pământ, din cer şi mai presus
de ceruri, căci pridvorul închipuieşte cele de pe pământ, naosul cele
din ceruri, iar Altarul cele mai presus de ceruri”. Părintele Dumitru
Stăniloae, comentând textul citat anterior, zice: „Aceste înţelesuri ale
lăcaşurilor Bisericii pot fi considerate nu ca alternative, ci
cuprinzându-se toate, unele în celelalte, complementare. Sfânta Treime
nu este despărţită de lumea îngerească, de cea pământească şi de om, ci
Ea se află în toate şi toate în Ea. Credincioşii sunt uniţi între ei, cu
creaţiunea cosmică, cu cea îngerească şi cu Treimea. Numai păcătosul
este despărţit cu voia de toate. Credinciosul este unit cu toate” (op.
cit. p. 74).
Aşadar, reţinem că biserica- lăcaş de
cult exprimă, prin simbolismul ei arhitectural, Biserica vie în
calitatea ei de comunitate creştină care mărturiseşte pe Hristos Domnul
şi se împărtăşeşte din viaţa şi iubirea Lui divino-umană eternă, prin
harul Preasfintei Treimi. În acest sens, Sfântul Altar, spaţiul în care
se sfinţesc Cinstitele Daruri, este punctul central al sfinţeniei
bisericii, întrucât reprezintă pe Însuşi Hristos Cel răstignit,
înmormântat şi înviat din morţi. De fapt, un lăcaş de cult creştin
ortodox este în ansamblul lui un cuvânt construit în simbol. Chiar dacă
nu se aude nimic în biserică, felul în care aceasta este construită
poate deveni o predică şi o reflecţie teologică vizuală, un cuvânt
teologic construit sau un cuvânt vizualizat nu numai prin icoane, ci şi
prin modul de organizare a spaţiului sacru ca spaţiu permanent folosit
pentru comuniunea oamenilor cu Dumnezeu Cel Unul Sfânt, cu Preasfânta
Treime.
Înţelegând mai bine simbolismul
spaţiului sacru sau liturgic al bisericii-lăcaş de cult, ne vom întări
mai mult în comuniunea de iubire sfântă cu Dumnezeu şi cu semenii
noştri, ca izvor de lumină şi bucurie a vieţii binecuvântate, spre slava
Preasfintei Treimi şi mântuirea noastră. Amin.
sursa: http://ziarullumina.ro
din 01.08.2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!