Pr. Dr. Ioan
Moldoveanu
În istoria religiilor, preoţia a jucat un rol esenţial
şi decisiv. Preoţia este aceea care dădea culoare unei religii şi care fixa
ritmul de urmat: “dacă preoţii unei religii se ridică prin evlavia, ştiinţa,
viaţa lor până la apogeul acestei religii, ei întruchipează cu adevărat idealul
acestei credinţe, iar în unele culte naturiste ajungeau până la rangul de zei,
în religiile superioare la acelea de prooroci şi înţelepţi, iar în creştinism
la acela de sfinţi”[1].
Preoţia Vechiului Testament era de origine divină,
reprezentând o cinste inegalabilă, pe când diferitele preoţii ale păgânismului
nu depăşeau stadiul de magie. Preoţia creştină, mai apoi, are cu totul altă
faţă. Ea devine o instituţie divină creată prin harul Domnului Iisus Hristos şi
are caracteristica de a continua opera Lui în lume. Scopul pe care şi-l propune
preoţia lui Hristos, este menţionat şi lămurit încă cu primele scrieri
creştine, începând cu Sf. Apostol Pavel şi continuând cu acelea ale Sf. Părinţi[2]. Preoţia creştină avea să
fie, potrivit cuvintelor Sf. Ioan Gură de Aur “semnul iubirii lui Hristos”.
Sfinţii Părinţi, în general, văd în ea “cea mai sfântă
şi folositoare slujire a credincioşilor şi un omagiu adus lui Hristos-Dumnezeu”[3]. De aceea, nu este lipsit
de importanţă că în creştinism apar tratate elaborate ce analizează toate
implicaţiile ce decurg din însuşirea unei astfel de responsabilităţi. Încă de
la primii Părinţi şi Scriitori ai Bisericii, poate chiar imediat după Sf. Ap.
Pavel, au apărut aprecieri asupra Tainei Preoţiei, ca dintre cele mai
importante Taine ale Bisericii. Odată cu adâncirea noii învăţături şi
sistematizarea concepţiilor teologice în primele cinci secole, apar tratate
care se vor referi exclusiv la Taina preoţiei aşa cum ştim că au scris Sf.
Grigorie de Nazianz, Sf. Ioan Gură de Aur, Sf. Efrem Sirul. Practic, ele
concentrau în sine toată concepţia acelor prime secole despre modul în care
înţelegeau creştinii preoţia. Se înţelege că nu era lucru de neluat în serios,
ba era Taina care implica cele mai adânci responsabilităţi asupra cărora nu se
mai putea reveni uşor. Însuşi Sf. Vasile cel Mare, chiar dacă nu a scris ca şi
ceilalţi doi Capadocieni un tratat pe această temă, vedea preoţia ca pe o “sarcină de grea răspundere ce necesită o
pregătire atentă şi o viaţă curată, preotul fiind un om al faptelor”[4]. Deci de la Sfântul Vasile
nu ne-a rămas o “sumă de gândire” pe marginea acestei probleme, tratată într-un
corpus unitar, dar nu putem spune nici că nu a fost preocupat de problematică,
când ştim prea bine că întreaga-i viaţă şi-a dedicat-o slujirii lui Dumnezeu şi
a aproapelui. Însă ce gândea el concret la adresa acestei Sfinte Taine, şi ce
îndemnuri dădea celui care “îndrăznea” s-o îmbrăţişeze, vom încerca să redăm în
rândurile ce urmează.
Acest mare Sfânt Părinte a fost înzestrat cu calităţi
morale şi intelectuale deosebite pe care şi le-a pus în slujba Bisericii, ca
preot şi ierarh. A fost, cum deja cunoaştem, excepţional păstor de suflete,
strălucit teolog al Duhului Sfânt, fapt ce a produs impunerea supranumelui de
“cel Mare” în conştiinţa urmaşilor şi a întregii Biserici.
Deşi a avut o viaţă frământată şi tulburată, Sf.
Vasile a lăsat foarte mult Bisericii, dar şi lumii, în general. S-a remarcat,
în special, prin opera caritabilă ce a întreprins-o, dar nu mai puţin prin
opera teologică prin care a dat o lovitură de graţie ereziilor vremii (Contra lui Eunomiu, Despre Sfântul Duh).
El este autorul unora dintre cele mai profunde rugăciuni folosite până azi în
Biserica Ortodoxă, este autorul unuia dintre cele trei texte ale Sfintelor
Liturghii care s-au impus la noi, la ortodocşi, este de asemenea autor de
reguli şi rânduieli pentru monahi, dar şi rânduitor al vieţii morale prin
impunerea de canoane, valabile şi acestea până azi, şi nu mai puţin sfătuitor
al preoţilor de atunci şi de acum pentru ca ei să-şi poată îndeplini slujirea
cu toată cinstea ce se cuvenea[5]. Sf. Vasile s-a
identificat cu adevărurile teologice şi a înţeles că “preoţia este apostolat şi
o stare de slujire a lui Hristos, a Bisericii şi credincioşilor, servind
aspiraţiile păstoriţilor săi de a merge spre mai bine”[6].
Chiar dacă el nu a scris un tratat cu privire la
preoţie, a lăsat în urmă exemplul nescris al unei vieţi angajate pe deplin în
slujirea lui Dumnezeu şi a aproapelui. Exemplu care sună mereu a îndemn[7]. El ne-a lăsat peste timp
modelul adevăratului preot “prin sfinţenia vieţii sale, prin cugetarea sa
genială, prin ortodoxia învăţăturii, prin dragostea sa de Dumnezeu şi de
aproapele, prin lucrarea sa de îmbunătăţire a vieţii oamenilor”[8] şi chiar dacă nu a apucat
să culeagă roadele muncii sale (a murit la numai 49 de ani), el a semănat
totuşi pentru viitor, cum frumos spune un autor străin[9]. Cu alte cuvinte, el ne-a
prezentat prin propria-i existenţă chipul adevăratului preot, prin aceea de se
fi străduit să trăiască preoţia în toată dimensiunea şi măreţia ei, constituind
pildă de urmat pentru preoţi şi pentru cei ce se pregătesc de o asemenea
responsabilitate[10].
Ca atare, am încercat şi noi să redăm coordonatele
principale care definesc chipul unui preot, potrivit cerinţelor marelui ierarh
care înţelegea prin preoţie misiunea întregului sacerdoţiu creştin în care
intră diaconii, preoţii şi episcopii. Lucrarea preotului este “sublimă şi
complexă, pretinzând de la preot calităţi deosebite, o pregătire temeinică, un
suflet ales, răbdare în toate, însă mai ales dragoste de Dumnezeu şi faţă de
oameni”[11]. Pentru că preoţii sunt
în primul rând slujitorii lui Dumnezeu cel nevăzut, spiritual, dar omniprezent
prin atotputernicie, au datoria de a cunoaşte şi a iubi pe Dumnezeu cu toată
fiinţa sa, de a-I sluji în curăţie, sfinţenie, smerenie[12]. Este evident gândul Sf.
Vasile cel Mare.
Dar, preoţia depinde mult şi de vocaţia, căreia Sfinţii
Părinţi îi dau mare importanţă. Sfântul Vasile cerea ca Taina preoţiei să fie
precedată de o atentă analiză a candidatului, de o cercetare a faptelor trecute
şi toate acestea se cer însoţite de o judecată matură pentru că, după ce va fi
primită hirotonia, nu mai pot exista circumstanţe atenuante, ci numai
responsabilităţi. Cel ce simte o asemenea vocaţie este invitat să mediteze
asupra măreţiei misiunii care i se va încredinţa şi la posibilităţile personale
pe care el le poate oferi acestei slujiri. Iată concret, cum relatează Marele
Părinte felul în care se recrutau preoţii: “Nu
se primeau altădată preoţii decât după ce au fost examinaţi timp îndelungat. Se
fixa un examen riguros al vieţii lor trecute, se informau dacă ei nu erau
clevetitori, beţivi, dacă au fost credincioşi în tinereţe şi dacă erau
înzestraţi cu calităţile necesare pentru a cuceri sfinţenia, fără de care e
imposibil a vedea pe Dumnezeu”[13]. Toate acestea se
impuneau ca necesare şi obligatorii pentru cei ce vor voii să aleagă calea preoţiei.
Începuseră să apară în epocă moravuri uşoare la creştini şi chiar în rândul
multora dintre candidaţi, moravuri faţă de care Sf. Vasile nu putea să nu ia
atitudine, mai ales atunci când era vorba de doritori de astfel de sarcini
mari. Se mai întâmpla un lucru: date fiind frământările dogmatice prin care
Biserica trecea (Sf. Vasile, să nu uităm, trăise în preajma celui de-al II-lea
Sinod Ecumenic) se ajungea de multe ori la compromisuri, unii fiind primiţi în
cler pentru a nu trece de partea adversarilor, fără a se verifica în prealabil
dacă respectivul are vreo înclinaţie către preoţie. Nu sunt rare cazurile în
care ereziarhii ademeneau cu preoţia, ba chiar cu funcţii înalte în cler pe
mulţi dintre aceia care le-ar fi putut aduce din aceste poziţii servicii. Odată
ajunşi în aceste funcţii ecleziastice, se întâmpla şi ca respectivii să
plătească poliţe celor care altădată li se opuseseră sau care avuseseră
îndrăzneala să apere adevărul. Câţi dintre ierarhii ortodocşi nu sfârşiseră în
exiluri în primele şase secole datorită unor astfel de situaţii?[14]
Pornind de la cuvintele Sf. Ap. Pavel, “Nu-ţi pune mâinile peste nimeni prea degrabă”
(I Tim. V, 22), Sf. Vasile fixa în
“Regulile” sale monahale să nu se ajungă la atari compromisuri şi, ca urmare, “hirotonia să nu fie dată cu uşurinţă, ci cu
băgare de seamă. Viaţa preoţilor şi a diaconilor se impune a fi ireproşabilă”[15].
Trecând mai departe, Sfântul Părinte fixa şi
criteriile după care se impunea o astfel de alegere: fizice, religios-morale,
intelectuale. Candidatul la preoţie trebuia să îndeplinească, mai întâi,
anumite condiţii de ordin fizic: să fie sănătos şi integru din punct de vedere
fizic, fapt pentru care pretindea o educaţie oarecare a mişcărilor trupului. Nu
este de ignorat nici pregătirea religios-morală, condiţie supremă pentru
preoţie, deoarece curăţenia morală înseamnă sfinţenie, iar sfinţenia este unul
dintre atributele lui Dumnezeu. Sfinţenia este conferită preoţiei prin harul
Sf. Duh, împreună cu dragostea. Preotul trebuie, într-un cuvânt, să fie virtuos
şi cu viaţă ireproşabilă[16].
Sfântul Vasile constata cu durere că există mulţi
nedemni de slujirea preoţească. La începutul episcopatului său, el scria
horepiscopilor “să fie mult mai atenţi şi
să aplice canoanele Părinţilor atunci când recomandă pe cineva la diaconie sau
preoţie, deoarece s-au strecurat în rândul clerului mulţi nevrednici, admişi
fie din motive de rudenie, fie din alte motive afective, mai ales că mulţi vor
să scape de serviciul militar”[17]. În această situaţie,
Sfântul nu putea decât să condamne păcatul simoniei prin care se săvârşea o
dublă fărădelege: luarea de bani pe un lucru sfânt şi promovarea în cler a unor
elemente nevrednice pentru o asemenea slujire[18].
Una dintre marile dimensiuni pe care preoţia trebuia
să le arate creştinismului şi lumii întregi, în afară de sfinţenie de care
depindea moralitatea unui preot, era şi dragostea faţă de Dumnezeu şi de
oameni. Datorită acestei mari dimensiuni a preoţiei, Sfinţii Trei Ierarhi au
făcut din preoţia lor o “realitate profundă, cuceritoare şi transformatoare de
inimi”[19]. Preotul era dator cu
dragoste semenilor pentru că aceştia formează Biserica lui Hristos în lume. Din
dragoste faţă de aproapele, Sf. Vasile a creat aceea instituţie de asistenţă
socială - Vasiliada - şi tot aceeaşi dragoste i-a dat putere să se aplece
asupra rănilor celor mulţi şi oropsiţi, oferindu-le mângâiere.
Apoi, din profilul moral al preotului nu poate lipsi
evlavia, care tot din dragoste trebuie să izvorască; “evlavia dă tărie în ceasurile de ispită iar prin ea preotul capătă
forţa de a răspândi linişte în sufletul credincioşilor”[20]. În acest sens, una din datoriile preotului este aceea de “a feri pe credincioşii săi de patimile
trupeşti şi sufleteşti care pot pune stăpânire pe ei, iar când acestea au
cuprins pe unii dintre ei să-i ajute să se elibereze”[21].
În cele din urmă, Sfântul Vasile îndeamnă pe preoţi să
se ferească de cele materiale, care nu fac altceva decât să-i coboare.
Dar, candidatul la preoţie, pe lângă vocaţie,
sfinţenie şi dragoste, trebuie să posede o pregătire intelectuală solidă, care
să dubleze profilul său moral. Marele ierarh cerea ferm de cel ce se pregăteşte
să devină preot, ca toţi ceilalţi Părinţi, “să
facă dovada unei temeinice pregătiri intelectuale, a unui orizont larg şi a
unei cunoaşteri aprofundate a teologiei”[22]. Preotul trebuie să se
iniţieze la fel de bine în filosofie şi-n ştiinţe în scopul de a-şi forma o
pregătire multilaterală. Dar, în primul rând, trebuie să facă dovada
cunoaşterii doctrinei ortodoxe. Pe lângă acestea, se mai cerea preotului să fie
şi un bun cunoscător al sufletelor, adică un bun psiholog, datorită problemelor
dificile cu care va fi confruntat. Însă, cultura rămâne inoperantă fără
concursul cuvântului, fapt pentru care Sf. Vasile mai spune: “odată stăpân pe cuvânt, Evanghelia trebuie
predicată cu toată îndrăzneala şi tăria, iar adevărul să fie mărturisit, chir
dacă unii pun piedici şi persecută până la moarte pe predicatori”[23]. Cuvântul, însă, “nu trebuie spus cu ostentaţie sau spre
linguşirea ascultătorilor, ci spre slava lui Dumnezeu”[24].
Iată câteva dintre regulile ce trebuia un preot să şi
le impună pentru ca preoţia sa să fie roditoare.
În ce priveşte activitatea unui preot, aceasta trebuia
să se desfăşoare pe patru planuri: haric, moral, social şi misionar-pastoral.
Pe plan haric, lucrarea preotului este centrată în Sf.
Euharistie: “lumina şi dragostea trimisă
de Dumnezeu prin Sf. Taine trebuie să umple sufletul preotului. Prin Sf. Taine,
preotul uneşte pe cei ce-au fost cu cei ce sunt şi cu cei ce vor fi”[25]. În acest plan se
întâlnesc cele trei slujiri hristice, de sfinţitor, jertfitor şi liturghisitor
care dau, de altfel, măreţie slujirii acesteia. Este ceea ce-l făcea pe preot
superior chiar şi îngerilor. Cuvintele Sf. Vasile sunt sublime atunci când se referă
la aceste aspecte sau când vorbeşte de latura jertfitoare a preoţiei. Nu se
poate îngădui un preot fără ca acesta să fie un liturghisitor cu adevărat, or
aici exemplul personal al Marelui Ierarh este prea evident.
Pe plan moral, activitatea preotului trebuie să
decurgă ca un corolar necesar din activitatea pe plan haric[26]. Lipsa curăţeniei morale
a preotului duce la anularea tuturor faptelor acestuia. Preotul nu poate avea
cuvânt printre credincioşi decât prin puterea exemplului personal. Atunci când
acesta nu există, întreaga activitate pastorală este pusă în pericol. Cu alte
cuvinte, îndemnul său era ca “principiul
fundamental al activităţii preotului pe plan moral să fie desăvârşita armonie
între cuvântul şi fapta sa”[27]. Şi continua prin a-i
îndemna pe preoţi să aibe o ţinută corespunzătoare slujirii ce li s-a
încredinţat şi asta mai cu seamă în timpul săvârşirii Sf. Liturghii, pe care
acest Mare Părinte punea atât de mare accent. Să vedem ce învăţături dădea el
aceluia care s-ar încumeta la asumarea răspunderii asupra căreia ne face mereu
atenţi: “Sârguieşte-te, o, preote, a te
arăta pe tine lucrătoriu neruşinat, învăţând drept cuvântul adevărului şi
niciodată să nu stai la slujbă având vrajbă asupra cuiva, ca să nu izgoneşti de
la tine pe Mântuitorul Duh. În ziua slujbei să nu te judeci, nici să te
priceşti (cerţi) cu cineva, ci în biserică stând, roagă-te şi ceteşte până la
ceasul întru carile şi se cade să săvârşeşti Dumnezeiasca Liturghie şi aşa să
stai cu umilinţă şi cu inimă curată înaintea Sfântului Jertfelnic şi să nu
cauţi aici şi acolo, ci cu groază şi cu frică să stai înaintea Învăţătorului
ceresc, să nu te grăbeşti a săvârşi (sfârşi) rugăciunile pentru vreo slujbă
omenească, nici să le scurtezi, nici să iei faţa cuiva, ci să cauţi către singur
împăratul cel ce stă înainte şi către puterile îngereşti ce stau împrejurul
lui. Fă-te vrednic pe sine sfintelor canoane. Să nu slujeşti împreună cu aceia
care sunt opriţi, nici cu ereticii. Vezi cum Îi stai înainte, cum lucrezi cele
sfinte şi pe cine cumineci cu dânsele. Să nu uiţi porunca cea stăpânească şi pe
cea a Sfinţilor Apostoli, că zice: «Nu daţi cele sfinte câinilor, nici nu aruncaţi mărgăritare
porcilor». Vezi să
nu vinzi pe Fiul lui Dumnezeu în mâinile celor nevrednici. Să nu te sfieşti, nici să te ruşinezi de cei slăviţi ai
pământului, nici de însuşi cel cu coroană încoronat în ceasul acela, iară
pe cei vrednici de împărtăşire să-i împărtăşeşti în dar precum şi tu însuţi în
dar ai luat. Pe aceia cărora dumnezeieştile canoane nu le dă voie, să nu-I
împărtăşeşti. Caută ca nu cumva din lenevirea ta să se atingă de Dumnezeieştile
Taine vreo molie sau vreun şoarece sau altceva de acest fel. Nici să se
umezească sau să se afume sau să se uneltească de cei nesfinţiţi şi nevrednici.
Aceste şi pe cele asemenea acestora de le vei păzi, vei mântui pe sine şi pe
cei ce te vor asculta pe tine”[28]. Iată, deci, cât de
importantă era pentru Sf. Vasile purtarea preotului, mai ales faţă de cele
sfinte. Dar această grijă nu poate izvorî decât dintr-o viaţă morală pe măsură,
care să poată stârni în preot acei fiori sacrii, care să-l facă responsabil de
toate acestea. Asupra tuturor faptelor de genul acesta încerca Marele Părinte
bisericesc să-i sensibilizeze pe cei ce vor dori preoţia.
Activitatea pe plan social ar trebui să urmeze
celorlalte două coordonate sau să fie o încununare a lor. Este ştiut că preotul
epocii patristice s-a remarcat prin grija faţă de oamenii simpli, în suferinţă.
Sfinţii Părinţi au depus din totdeauna eforturi pentru reformarea stărilor sociale
din vremea lor. Întru aceasta s-a remarcat Sf. Vasile cel Mare în mod deosebit.
În sarcina episcopatului din vremea sa intrau: ajutorarea văduvelor, primirea
străinilor călători, ajutorarea fetelor orfane sărace, îngrijirea bolnavilor,
toate dublate de activitatea eminamente pastorală, adică de vizitele canonice
făcute în toate locurile pe care le avea în jurisdicţie. Toate aceste sarcini
au devenit la Sf. Vasile cel Mare instituţii. Am mai amintit că Sf. Vasile
crease la Cezareea, spre 369, un aşezământ cu scop caritabil, ce-şi propusese
susţinerea acelor sarcini pe care el le punea în seama preoţiei. Nu de puţine
ori a intervenit şi pentru înlăturarea efectelor distrugătoare ale stihiilor
naturii: secetă, grindină, inundaţii, cutremure sau a luptat pentru înlăturarea
foamei. Nedreptăţile sociale stârneau în sufletul său revolta, fapt care îl
făceau să le înfiereze cu fiecare ocazie. Acesta era cu adevărat chipul
preotului în viziunea Marelui Părinte al Bisericii din veacul al IV-lea. Nu o
cerea numai altora, ci el însuşi se arăta cu exemplul, atunci când nu îl
predica. Apoi, să nu uităm că îşi pusese la bătaie propria avere pentru a
realiza toate acele lucruri pe care le cunoaştem ca fiind opera caritabilă a
Sf. Vasile. Pe de altă parte chiar recomanda, ca soluţie pentru înlăturarea
nedreptăţilor, “să se facă împărţirea celor necesare după nevoile fiecăruia”[29]. Recurgerea la un atare
gest ar fi înlăturat orice tensiune pe care posesiunea de averi o induce într-o
comunitate.
În fine, cel de-al patrulea plan pe care trebuia să se
desfăşoare activitatea preotului era cel misionar-pastoral, ceea ce implica
misiunea sa de învăţător, educator (pedagog) şi predicator. Din perspectiva
aceasta, preotul era văzut de Sf. Vasile ca doctor de suflete, care trebuie “să facă tot ce-i stă în putinţă spre a
preveni pe cele sănătoase, a vindeca pe cele bolnave şi a smulge din ghearele
morţii pe cele în agonie”[30]. Atunci, piscul operei
misionare a preotului este mântuirea credincioşilor. Dar mântuirea face şi
obiectul celorlalte planuri pe care se află preoţia, căci trebuie să se afle pe
toate cele patru nivele deodată. Cele patru planuri pe care se desfăşoară
această activitate a preotului e bine să se afle într-o permanentă
întrepătrundere, fără de care toată această lucrare ar fi lipsită de o ordine
şi de logică. În preoţie, cele patru lucrări se completează şi aşa finalitatea
este cu adevărat mântuirea celor păstoriţi.
Preotul, în concepţia Sf. Vasile cel Mare, este o
continuare a celui din paginile Sf. Scripturi, fiind susţinut de puterea
exemplului personal. Marele Ierarh a criticat aspru tot ceea ce contravenea
acestei atitudini, nedreptăţile şi necinstea şi a predicat dragostea, pacea,
slujirea lui Dumnezeu şi a aproapelui. Pe drumul pe care el aşează preoţia sunt
chemaţi să meargă toţi cei ce o îmbrăţişează.
[1] Pr. Prof. I.G. Coman, Sensul
preoţiei la Sfinţii Părinţi, “ST”, nr. 9-10, 1949, p. 739.
[2] Ibidem, p. 741.
[3] Pr. Prof. Ştefan Alexe, Consideraţii
despre preoţie şi Biserică la Sfinţii Trei Ierarhi, “BOR”, 1-2, 1972, p.
54.
[4] Sf. Ioan Hrisostom, Omilia XIII
la Geneză II, 4, Migne, PG, LIII, 110, cf. Pr. Prof. I. G. Coman, Atitudinea practică a Sfinţilor Trei
Ierarhi, “GB”, 10, 1956, p. 540; Alexe, op. cit., p. 56.
[5] Idem, Actualitatea gândirii Sf.
Trei Ierarhi despre preoţie, “ST”, 1-2, 1984, p. 94.
[6] Drd. Irineu Pop, Învăţături
morale şi sociale în opera Sf. Părinţi, p. 278.
[7] Pr. Prof. Ioan Rămureanu, Preotul,
slujitor al lui Dumnezeu şi al oamenilor după Sfinţii Trei Ierarhi, “BOR”,
1-2, 1970, p. 99.
[8] Alexe, op. cit., p. 93.
[9] Aimé
Puech, Histoire de la littérature greque
chretienne, III, Paris, 1930, p. 249.
[10] Ibidem.
[11] Ibidem, p. 102.
[12] Rămureanu, op. cit., p. 99.
[13] Sf. Vasile cel Mare, Epistola
LIV, Migne, PG, XII, 400, apud
J. Riviere, Saint Basile eveque de
Cesaree, Paris, 1925, p. 217, cf.
Pr. Mircea Basarab, Chipul preotului după
Sfinţii Trei Ierarhi, “MO”, 1-2, 1970, p. 4.
[14] Coman, Sensul preoţiei, p.
743.
[15] Sf. Vasile cel Mare, Moralia,
Regula LXX, Migne, PG, XXXI, 816D-820A, apud Coman, Sensul preoţiei,
p. 744.
[16] Idem, Sensul şi sarcinile
preoţiei…, “MO”, 1972, p. 9.
[17] Sf. Vasile cel Mare, Epistola
LIV către horepiscopi, ed. Yves Courtonne, Saint Basile, Lettres I, Paris, 1957, p. 139-140, cf. Alexe, Actualitatea, p. 101. Probabil că
gândul acesta al Sfântului Vasile despre cei care aleg preoţia ca să scape de
serviciul militar a alimentat concepţia mai nouă că monahismul ar fi şi el
rezultat al unei asemeni intenţii. Concret, mulţi intrau în monahism din
aceleaşi motive enunţate de Sf. Vasile, mai ales după ce unii dintre împăraţi
fixaseră prin lege că cei care îmbrăţişau monahismul erau scutiţi de serviciul
militar - vezi Savva Agouridis, Μοναχισμός (Monahismul),
Atena, 1997.
[18] Sf. Vasile cel Mare, Epistola
LXXX către horepiscopi, ed. cit., p. 138-139, cf. Alexe, op. cit., p. 101.
[19] Coman, Atitudinea practică,
p. 537, Alexe, op. cit., p. 96.
[20] Basarab, op. cit., p. 7.
[21] Rămureanu, op. cit., p.
102.
[22] Basarab, op. cit., p. 4.
[23] Sf. Vasile cel Mare, Moralia,
Regula LXX, 13, Migne, PG, XXXI, 825D, 828A, apud Coman, Sensul preoţiei,
p. 753.
[24] Idem, Regula LXX, 23, PG,
XXXI, 836A, apud ibidem.
[25] Ibidem.
[26] Ibidem.
[27] Sf. Vasile, Regula LXX, PG,
XXXI, 824 CD, apud ibidem.
[28] Învăţătură a Marelui Vasilie
către preot, în “Catihisis sau
Învăţătura pe scurt despre hristianitate”, tipărit cu binecuvântarea IPS
Veniamin Costachi, Mitropolitul Moldovei şi Sucevei, ediţia a IV-a, Iaşi, 1838,
p. 126-127.
[29] Sf. Vasile, Comentariul la
Psalmul XIV, PG, XXIX, 261C, 264A, apud
Rămureanu, op. cit., p. 104.
[30] Pr. Prof. I.G. Coman, Idei
pastorale, misionare şi sociale înnoitoare la Sfinţii Trei Ierarhi, “ST”,
1-2, 1951, p. 102.
[31] Irineu, op. cit., p. 288.
[32] Cuvântarea funebră în onoarea
Sf. Vasile cel Mare, trad. de Pr. N. Donos, Huşi, 1931, p. 119, 186; Alexe,
op. cit., p. 56.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!