Soliile creştinilor de azi: să mai pot pune mâna pe moşia
asta, atunci pot muri... să-mi mai fac o casă nouă, atunci pot muri... să-mi
mai rotunjesc suma de banii, atunci pot muri».
Acum miercuri a fost praznicul bătrânului
Simeon, cu declaraţia lui că poate muri liniştit fiindcă L-a primit pe Domnul,
după ce L-a aşteptat o viaţă întreagă.
Praznicele sunt puse să trecem prin ele cu
folos de învăţătură sufletească. Eu mă întreb însă, câţi au trecut prin praznicul
de miercuri alegându-se cu o învăţătură de mântuire sufletească. În legătură cu
bătrânul Simeon, vom da câteva gânduri duhovniceşti.
În viaţa bătrânului Simeon stă ascunsă toată
taina vieţii noastre de creştini. Întreagă viaţa lui n-a fost altceva decât o
aşteptare a Mântuitorului. N-a fost altceva decât o dorinţă de pregătire pentru
primirea Mântuitorului. Rostui vieţii lui s-a încheiat cu aflarea şi primirea
Mântuitorului.
Acesta trebuie să fie şi rostul vieţii şi
mântuirii noastre sufleteşti: aflarea şi primirea cea adevărată a
Mântuitorului. Sunt însă aşa de puţini cei ce-L află şi-L primesc cu adevărat.
Fratele meu! Poate şi tu ştii despre un
Hristos ce S-a născut în peştera Vifleemului, S-a botezat în Iordan, a învăţat
multe lucruri frumoase şi pe urmă a murit pe Crucea Golgotei ca „să şteargă
păcatul lui Adam”. E frumos şi e bine că ştii aceste lucruri, dar ele nu-ţi
sunt de nici un folos sufletesc câtă vreme nu cunoşti pe un Hristos care S-a
născut pentru tine, a trăit pentru tine, a murit pentru tine, a înviat pentru
tine şi petrece şi acum în lume pentru tine; vrea să trăiască cu tine, vrea să
intre în casa ta, în viaţa ta, în inima ta, în toate gândurile şi faptele tale.
Acesta este Mântuitorul pe care bătrânul Simeon L-a aşteptat şi L-a primit în
braţele sale. Acesta este Mântuitorul pe care trebuie să-L primim şi noi, nu
în braţe, ci în inimile noastre.
„De atâta vreme sunt cu voi şi tu, Filipe, nu
M-ai cunoscut” (In 14, 10). De atâtea şi atâtea veacuri a venit Mântuitorul în
lume şi cei mai mulţi oameni nici acum nu-L cunosc. De atâta vreme a sosit
Mântuitorul şi cei mai mulţi creştini trăiesc fără El; nu cunosc şi nu primesc
mântuirea adusă de El.
Toată viaţa noastră ar trebui să curgă spre
El, numai spre El. Ca şi viaţa bătrânului Simeon, viaţa noastră ar trebui să se
încheie cu strigătul de bucurie: „Acum slobozeşte... acum pot muri... am aflat
pe Domnul... am aflat pe Mântuitorul şi mântuirea sufletului meu...”.
Însă altfel de „acum slobozeşte” se aud astăzi
prin lume. În toate părţile se aud dorinţe ca acestea: „Să mai pot pune mâna pe
moşia asta, atunci pot muri...”; „Să-l mai văd pe vecinul meu sărac şi umilit,
atunci pot muri...”; „Să-mi mai fac o casă nouă, atunci pot muri...”; „Să-mi
mai pot rotunji banii la suma asta, atunci pot muri...”. Vai, câtă păgânătate
este în aceste „acum slobozeşte”! Din belşugul inimii vorbeşte gura. Astfel de
ultime dorinţe au oamenii cei lumeşti, care nu-L cunosc şi nu-L aşteaptă pe
Iisus Mântuitorul.
Ah, ce lucru groaznic şi grozav este a trece
prin această lume şi a ieşi din ea fără să-L afli pe Mântuitorul, fără să-I
simţi braţele Lui şi darurile Lui şi fără să guşti din apa Lui şi din sângele
Lui. O astfel de viaţă este o viaţă pierdută şi trăită în zadar. O astfel de
viaţă este un câştig al iadului.
Şi iarăşi, nu este nimic mai dulce şi mai
scump în această lume decât aflarea şi primirea Mântuitorului.
A mai zis ceva bătrânul Simeon când ţinea
Pruncul în braţe. A zis cuvintele: «Iată, acesta este pus spre căderea şi ridicarea
multora întru Israel şi spre semnul căruia i se va zice împotrivă».
Domnul Iisus este şi azi prăbuşirea unora şi
ridicarea altora. El a venit în lume pentru mântuirea tuturor. El S-a
răstignit şi S-a jertfit pentru toţi. „Şi toţi câţi L-au primit pe El şi
Jertfa Lui, le-a dat putere să se facă fii lui Dumnezeu” (In 1, 12). Pentru
aceştia, Domnul este o ridicare.
Dar, vai, cei mai mulţi nu-L primesc pe
Domnul şi Jertfa Lui cea sfântă. „Între al Săi a venit, dar nu-L primiră pe Dânsul”
(In 1, 11). Pentru aceştia, Domnul este o prăbuşire. „Dacă n-aş fi venit şi nu
le-aş fi grăit lor, păcat n-ar avea. Dar acum răspuns nu au pentru păcatele
lor” (In 15, 22).
„Dacă nu M-aş fi răstignit pentru tine, o,
omule... dacă n-aş fi suferit pentru tine, o, omule... dacă n-aş fi murit pentru
tine, o, omule... păcat n-ai avea. Dar acum răspuns nu ai pentru păcatele
tale.” Nu pentru păcate vor fi judecaţi oamenii, ci pentru că n-au primit pe
Cel ce a venit să-i scape de păcate.
Şi încă ceva ne apune Evanghelia. O femeie
bătrână, Ana prorociţa, a început şi ea să-L vestească cu glas mare pe Domnul.
Ce lucru ciudat e şi aci! Doi oameni bătrâni şi neînvăţaţi – Simeon şi Ana – Îl
cunosc pe Domnul şi Îl vestesc cu glas mare, în timp ce leviţii, preoţii şi
cărturarii, şi fariseii cei învăţaţi, care cunoşteau din scoarţă-n scoarţă
legea lui Moise şi prorocii, n-aveau ochi şi vedere sufletească să-L cunoască
pe Cel făgăduit.
Puterea Duhului Sfânt, spune Evanghelia că a
fost peste Simeon şi Ana, ca să-L cunoască pe Cel sosit. Puterea Duhului Sfânt
face şi azi acest lucru. Ea deschide ochii şi inimile oamenilor, să-L afle şi
să-L primească pe Iisus Mântuitorul şl Jertfa Lui cea sfântă.
Duhurile Sfinte, luminează-ne neîncetat şi ne
ajută neîncetat „să-L cunoaştem” pe scumpul nostru Mântuitor şi să trăim o
viaţă cu El.
«Glasul Dreptăţii» nr. 6 / 6 febr.
1938, p. 5
Părintele Iosif Trifa la zile de sărbătoare
Editura Oastea Domnului
Sibiu, 2016
Editura Oastea Domnului
Sibiu, 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!