Pr. dr. Gabriel Valeriu Basa
Biserica
a rânduit ca pericopele evanghelice care se
citesc în Duminicile dintre Paşti şi Rusalii
să ne amintească, în primul rând, de martorii Învierii. În rândul acestora
- pe lângă Sfinţii Apostoli - au intrat şi câteva femei mironosiţe, a căror
pomenire o facem în Duminica aceasta.
Pericopa evanghelică citită la Sfânta Liturghie ne aduce înainte
purtarea plină de devotament a sfintelor femei care au slujit pe Domnul atât
înainte, cât şi după moartea şi învierea Sa. Sfântul Evanghelist Marcu ne relatează că
„în ziua cea dintâi a săptămânii”, deci Duminica, după
rânduiala iudeilor, dis-de-dimineaţă, pe
când răsărea soarele (Marcu 16, 1), câteva femei au plecat spre mormânt ca să ungă cu miruri sau cu miresme
trupul lui Iisus, fapt pentru care s-au şi numit purtătoare de mir sau mironosiţe, fapt care a determinat ca această
Duminică, în care facem pomenirea lor, să
primească numele de „a Mironosiţelor”.
Sfântul Evanghelist Marcu menţionează trei
nume de astfel de femei: Maria Magdalena , Maria lui Cleopa - mama lui
Iacov, şi Salomeea, soţia lui Zevedeu şi mama celor doi fraţi, Iacov şi Ioan. În schimb, în Evanghelia scrisă de Sfântul Evanghelist Luca aflăm că mai erau şi
alte femei, care au fost de faţă în momentele
tragice ale răstignirii, morţii şi îngropării Domnului şi care după
ziua sâmbetei, în prima zi a săptămânii, deci Duminica, foarte de dimineaţă, au venit la mormânt cu
miresmele pe care le pregătiseră
(Luca 23, 55-56 şi 24, 1-10). Acestea erau: Ioana, Suzana, precum şi Maria şi
Marta, surorile lui Lazăr.
Spre
surprinderea lor aveau să vadă că piatra de la uşa mormântului a fost răsturnată
şi, au văzut un înger care le-a adus vestea biruinţei vieţii asupra morţii, vestea că „Iisus Nazarineanul cel răstignit a
înviat!”. Şi tot îngerul le-a dat
porunca de a duce Apostolilor vestea
cea mare a Învierii Domnului (Marcu 16, 6-7). Dar pe când mergeau ele să ducă această veste ucenicilor, le-a
întâmpinat însuşi Iisus zicându-le: „Bucuraţi-vă!
Iar ele apropiindu-se, au cuprins picioarele
Lui şi I s-au închinat!”. Apoi le-a zis: „Duceţi-vă şi vestiţi fraţilor Mei să meargă
în Galileea şi acolo Mă vor vedea” (Matei, 28, 9-10 şi Marcu 16, 9).
Dumnezeu le-a binecuvântat pe femeile mironosiţe cu o
răsplată întreită: - de a fi aflat
cele dintâi despre Înviere, - de a fi
văzut cele dintâi pe Iisus Cel Înviat şi - de a fi dus cele dintâi vestea cea
mare ucenicilor Săi. Aşa după cum
femeia auzise osânda rostită de Dumnezeu - după căderea în păcat -, tot femeia
va auzi cea dintâi vestea cea mare a izbăvirii din morţi, prin Iisus Hristos
Cel Înviat. Prin aceasta,
Mântuitorul a ridicat femeia din starea de inferioritate şi a reabilitat-o ca soţie şi ca
mamă.
Privind retrospectiv, istoricii bisericii au desprins constatarea că şi marii părinţi şi dascăli ai Bisericii îşi
datorează, în cea mai mare măsură, evlavia şi formaţia religios-morală mamelor lor, care au fost exemple
vii de credinţă şi de trăire a
învăţăturii creştine. Să ne gândim la Antuza, mama Sfântul Ioan Gură de Aur, la Monica, mama Fericitului Augustin,
care s-a rugat timp de 18 ani pentru reîntoarcerea fiului ei la Hristos, să ne
amintim de Nona, mama Sfântul Grigorie Teologul, de Emilia, mama Sfântului Vasile cel Mare, de
împărăteasa Elena, femeie şi mamă
creştină, care a sfătuit pe fiul ei, împăratul Constantin cel Mare, să
dea libertate credinţei creştine în Imperiul roman şi a dispus să se caute crucea pe care a fost răstignit
Mântuitorul în Ierusalim. Prin urmare, avem nenumărate dovezi asupra faptului
că exemplul femeilor mironosiţe a
fost urmat de un număr mare de femei,
care au contribuit la întărirea vieţii de familie, la creşterea copiilor lor în duhul Evangheliei, la întărirea
dragostei dintre oameni şi la schimbarea
climatului spiritual al vremii lor. Acestora le pot fi alăturate exemple
de femei virtuoase din trecutul poporului nostru:
atâtea soţii de voievozi români care au ctitorit - biserici şi mănăstiri;
atâtea călugăriţe din mănăstirile noastre, care au trăit în muncă şi rugăciune pentru semenii lor; atâtea soţii de
preoţi, care au fost exemple de viaţă familială şi atâtea femei creştine, care au contribuit, prin munca lor, la prosperarea ţării
iar când a fost nevoie, şi-au dat
viaţa pentru apărarea ei.
Cunoscând aceste exemple, din timpul apostolic, din
veacurile patristice şi din
trecutul poporului nostru, este şi firesc să ne punem întrebarea: ce aşteaptă Hristos de la
femeia creştină de azi, care este menirea ei în lumea în care trăim, cum poate deveni
ea o bine-vestitoare a Învierii
Lui?
Femeii îi este rezervat un altar, în care nimeni şi
nimic în lume nu o poate înlocui. Acesta este altarul familiei, în care îşi poate pune
în valoare adevărata ei
menire în lume, ca soţie şi mai ales ca mamă. Femeia este, în primul
rând, soţie. Ea a fost făcută de
Dumnezeu ca să-i fie de ajutor
soţului (Facere 2, 18). Adevărata femeie creştină ştie să întemeieze o căsnicie
durabilă, care să fie asemenea cetăţii
despre care vorbea Mântuitorul că nu este clădită pe nisip, ci pe piatră, încât orice încercări şi necazuri ar
surveni în viaţă, ele vor putea fi uşor înlăturate. Ea nu descurajează
niciodată, ştie să rabde, merge mereu înainte alături de soţul ei şi la bucurii
şi la necazuri, însoţindu-1 până la mormânt.
În al
doilea rând, femeia este mamă. Ea poate fi numită, pe drept cuvânt, mama
neamului omenesc, pentru că numai datorită
ei se perpetuează fiinţa umană: ea dă viaţă din viaţa ei, aduce în lume o fiinţa nouă, după chipul si asemănarea
lui Dumnezeu. Prin aceasta, ea
dovedeşte că este absolut necesară omenirii. S-a spus, fără exagerare, că în această slujire a ei este „împreună-lucrătoare
cu Dumnezeu”. Ea hrăneşte pruncul, de la ea învaţă primul zâmbet şi primul cuvânt, acela de mamă. Ea sădeşte şi
dezvoltă în copil respectul faţă de
semeni, conturându-i personalitatea
şi formând omul de mâine.
Pentru noi creştinii, mama este şi primul dascăl şi
preot al copilului ei. Ea este cea care-1 învaţă
să facă semnul sfintei cruci, primul însoţitor al copilului la biserică şi apoi în faţa
Sfântului Altar, pentru a primi acolo Trupul şi Sângele Domnului în Sfânta Împărtăşanie.
La altarul unei familii
creştine, mama îndeplineşte rolul mironosiţelor din Evanghelia de azi, având grijă să
nu se stingă niciodată flacăra credinţei, a nădejdii şi a dragostei faţă de Dumnezeu şi
de oameni.
Muncind alături de soţul ei, ajutându-se şi iertându-se
reciproc, crescându-şi copiii în
frică de Dumnezeu şi dragoste de oameni, femeia de azi va avea satisfacţia muncii împlinite. O astfel de femeie
ştie să intre dimineaţa în biserică, ştie că trebuie să se spovedească şi să se
împărtăşească, ştie să-şi ducă copiii sau nepoţii de mână înaintea lui Hristos,
ştie să se roage pentru soţul ei, pentru duşmanii lor şi pentru toate
celelalte.
Urmând exemplul Maicii Domnului, al femeilor mironosiţe, al femeilor
virtuoase din trecutul Bisericii şi al neamului nostru, femeia de azi şi de
totdeauna va fi mereu un binevestitor al Învierii Iui Hristos şi al învăţăturii Sale,
un apostol al dragostei şi al păcii între oameni. Ea va aduce tuturor celor dragi şi deopotrivă tuturor semenilor săi,
mesajul plin de nădejde, de credinţă şi de dragoste, descoperit în cuvintele
Mântuitorului, adresat femeilor mironosiţe : „Bucuraţi-vă şi nu vă temeţi!” (Matei 28, 9), pe care îl va insufla pentru toţi copiii,
izvorâţi din iubirea proprie şi deopotrivă din dragostea lui Dumnezeu. În
acest fel, femeia creştină, se dovedeşte a fi vrednică de cinstire atât de
către Dumnezeu cât mai ales de semenul, soţul sau fiul său. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!