Dar aceste cuvinte ale lui Hristos:
“unge capul tău şi faţa ta o spală” rostite atât de hotărât, au
înţelesul lor lăuntric profund. Deoarece, dacă Domnul S-ar fi gândit
numai la capul cel trupesc şi la faţa cea trupească, cu siguranţă că El
nu ne-ar fi poruncit să ne ungem capul şi să ne spălăm faţa atunci când
postim. El ar fi spus că este un lucru de mică importanţă şi lipsit de
sens, unde se amestecă roadele postirii, să-ţi ungi sau să nu-ţi ungi
capul, să-ţi speli sau să nu-ţi speli faţa.
Este limpede faptul că, în adâncul
acestor cuvinte se ascunde un înţeles tainic. De altfel, cel care
înţelege această poruncă a lui Hristos sub înfăţişarea ei de suprafaţă
şi începe, mai ales atunci când posteşte, să-şi ungă capul şi să-şi
spele faţa, va cădea în chipul celălalt al făţărniciei. El va pune
iarăsi în privelişte, înaintea oamenilor postirea sa, însă într-un chip
diferit. Dar Domnul tocmai aceasta a căutat să ne înveţe în chip
lămurit, ca să nu facem.
Atunci, nu mai există nici o îndoială că această poruncă şi are înţelesul său lăuntric.
Care este acela? Este asemenea celui pe
care l-a dat Apostolul Pavel tăierii împrejur, întregind tăierea
împrejur a inimii ca mijloc mântuitor, şi socontind că înfăţişarea de la
suprafaţă a tăierii împrejur ca nefiind mai importantă ca nesăvârşirea
acestei tăieri (Galateni 6:15; Romani 2:29).
Atunci, “unge capul tău” înseamnă: unge
mintea ta cu Duhul Sfânt. Fiindcă “capul” semnifică “mintea” şi întregul
suflet, şi uleiul înmiresmat cu care se unge capul semnifică Duhul
Sfânt. Şi aceasta înseamnă: posteşte de toate gândurile cele rele şi
înfrânează-te de la toate cuvintele neruşinate şi fără de folos.
Dimpotrivă: umple-ţi mintea cu gândurile lui Dumnezeu, ale lucrurilor
Sale sfinte, ale curăţiei, ale credinţei şi dragostei şi cu toate cele
ce sunt vrednice de Duhul Sfânt. Fă la fel şi cu limba ta – pentru că
vorbirea şi mintea una sunt – fie că te înfrânezi în întregime de la
vorbire, ori, dacă vorbeşti, spune numai ceea ce este spre slava lui
Dumnezeu şi spre mântuirea sufletului. Fă la fel şi cu inima ta:
posteşte de toată ura şi de tot răul, zavistia şi mândria, hula împotriva
lui Dumnezeu şi a omului, de orice păcat şi poftire păcătoasă, patimă
şi dorinţă – înfrânează-te de la toate astea şi lasă Duhul Sfânt liber,
ca să semene în inima ta fiecare fel de plantă sfântă şi bine-plăcută
lui Dumnezeu, floare cerească. Fă la fel cu voia sufletului tău:
posteşte de la fiecare scop păcătos şi de la fapta păcătoasă,
înfrânează-te de la tot răul şi lasă Duhul Sfânt liber, ca să ungă
sufleul tău învârtoşat, cu uleiul înmiresmat al lui, să-i vindece rănile
şi să-l întoarcă înspre Dumnezeu, să-l îndemne către lucrările cele
bune şi să-l umple cu setea pentru fiecare bună lucrare care se află în
Dumnezeu.
Acesta este înţelesul cuvintelor: “unge
capul tău”. Altfel spus: înfrânează şi stăpâneşte omul tău lăuntric,
care este de cea mai mare însemnătate, opreşte-l de la fiecare rău şi
îndeamnă-l către tot ceea ce este bun.
Ce înţeles au cuvintele: “şi spală faţa
ta”? Faţa semnifică omul pe dinafară, omul trupesc, simţitor – trupul
omului. Sufletul se arată lumii acesteia, prin mijlocirea trupului.
Pentru Dumnezeu, sufletul este faţa omului, dar pentru lume, sufletul
este trupul omului. Prin simţirile şi mădularele trupului arătăm lumii
ce gândim, ce simţim şi ce vrem. Limba transmite gândurile minţii, ochii
arată simţămintele inimii şi picioarele duc la bun sfârşit scopul
sufletului.
“Spală faţa ta” înseamnă: curăţeşte-ţi
trupul tău de săvârşirea oricărui păcat, oricărei necurăţii şi oricărui
rău. Înfrânează-ţi simţurile de la tot ceea ce este de prisos şi
primejdios; păzeşte-ţi ochii ca să nu zăbovească prin amestecările
acestei lumi; păzeşte-ţi urechile de la toate cele care nu slujesc
mântuirii sufletului; păzeşte-ţi nasul, pentru ca sufletul tău să nu
inspire mirosul acestei lumi, care degrabă se schimbă în duhoare;
înfrânează-ţi limba şi stomacul de poftirea de multă mâncare şi băutură;
înfrânează-ţi întregul tău trup, ca să nu se facă peste măsură de
delicat, şi să nu-ţi ceară mai mult decât îi are nevoie pentru vieţuire.
Pe lângă toate acestea, înfrânează-ţi
mâinile, ca să nu bată şi să nu chinuiască oamenii şi animalele;
înfrânează-ţi picioarele ca să nu te ducă în păcat, să nu te ducă la
petreceri prosteşti, la distracţii fără de Dumnezeu, la lupte şi
furturi. Şi, împotriva tuturor acestora, fă din trupul tău o adevărată
biserică pentru sufletul tău; nu fă din el o cârciumă de la marginea
drumului, unde se adună tâlharii ca să-şi împartă prada şi să-şi facă
planuri pentru noi atacuri, ci biserică a Dumnezeului Celui viu.
Acesta este înţelesul cuvintelor: “şi
spală faţa ta”. Aceasta este postirea care duce la mântuire. Acesta este
postul pe care îl propovăduieşte Hristos, post fără făţărnicie, post
care scoate duhurile cele rele, şi aduce omului biruinţă slăvită şi
roade bogate, atât în această viaţă, cât şi în cea următoare.
Este important să observăm aici, că
Hristos vorbeşte mai întâi despre cap şi apoi despre faţă – mai întâi
despre suflet şi apoi despre trup. Făţarnicii posteau numai în trup şi
arătau oamenilor postirea lor prin mijloace trupeşti. În contrast cu
aceasta, Hristos aşează postirea lăuntrică pe primul loc şi apoi
postirea din afară, trupească, nu pentru a socoti postirea trupească mai
neînsemnată – căci El Însuşi obişnuieşte să postească trupeşte – dar să
începem cu începutul: mai întâi se curăţeşte izvorul şi apoi râul; mai
întâi se curăţeşte sufletul şi apoi oglinda sufletului. Omul trebuie mai
întâi să se străduiască să facă postirea în minte, inimă şi în voia
lui, şi apoi să întregească postul cu bunăvoire şi bucurie în trupul
său, aşa cum pictorul face mai întâi priveliştea în sufletul său şi apoi
degrabă şi cu veselie, zugrăveşte priveliştea cu mâna. Aşadar, postirea
trupească trebuie să fie cu veselie şi nu cu tristeţe. De aceea Domnul
foloseşte cuvintele “unge” şi “spală”; pentru că, aşa cum acestea aduc
bună plăcere şi bucurie omului celui trupesc, tot aşa postirea – atât a
sufletului, cât şi a trupului – trebuie să aducă veselie şi bucurie
sufletului omului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!