Dumnezeu-Treimea este Viaţă. Fiind Viaţă,
toţi suntem chemaţi să ne împărtăşim din Aceasta. Orice formă de a-L
înţelege altfel pe Dumnezeu decât ca Viaţă se soldează cu eşecul
soteriologic al omului. Dacă este Viaţă, sigur este şi Taină. Viaţă şi
Taină, două realităţi intrinseci ale (în)dumnezeirii. Poticnirea omului
în faţa acestor două realităţi rezidă în modul cum îngemănează,
articulează, din punct de vedere teologic şi experienţial, punctul de
sudură dintre acestea. Extremele pot surveni cu multă uşurinţă: fie este
numai Viaţă, deci dezvelire totală în faţa omului, adică imanentism
gratuit, fie este numai Taină, închizând, în acest fel, pe Dumnezeu în
cuşca de cleştar a transcendenţei.
Riscul divorţului dintre Viaţă şi Taină este
catastrofal, mai ales din perspectiva gnoseologică a Teologiei. Desprins
de Taină, Dumnezeu devine o realitate care este supusă disecării
conceptelor şi raţionamentelor. Cu alte cuvinte, transformarea Lui
într-o simplă piruetă a minţii şi, prin urmare, o realitate înăbuşită de
abstract. Despuiat de Viaţă, Dumnezeu devine o realitate iluzorie, o
pură convenţie a celor care şi-au propus să-l exileze în transcendenţă,
transformându-L într-un Act pur. Amfilohie Radovic esenţializează
riscurile acestui divorţ dintre Viaţă şi Taină: „Un Dumnezeu abstract nu
diferă mult de un Dumnezeu „mort”. Dimpotrivă, este „înaintemergătorul”
Acestuia” (Amfilohie Radovici).
Este foarte important să subliniem faptul că întreaga
esenţă a teologiei se rezumă la modul cum interferează Viaţa şi Taina,
la modul cum reuşeşte gnoseologia să încopcieze cele două dimensiuni ale
aceleiaşi realităţi, care este Dumnezeirea. Prin urmare, experienţa
teologică se concentrează asupra troposului de existenţă al celor două dimensiuni.
Răspunsul şi soluţia teologică definitivă le găsim în
gândirea duhovnicească a Sfântului Grigorie Palama, acest mare dascăl
al experienţei. Prin teologia energiilor necreate şi fiinţiale, „axioma
fundamentală a sistemului palamit” (André de Halleux), Sfântul Grigorie
Palama anulează falsa dihotomie, pretinsul conflict, iluzoria tensiune
ireconciliabilă între Viaţă şi Taină. În fond şi la urma urmei între
participat şi neparticipat, între creat şi necreat.
Teologia energiilor necreate este o teologie prin
excelenţă antinomică, ca de altfel întreaga gândire patristică.
Renunţarea la dimensiunea antinomică a teologiei este echivalentă cu
deschiderea „cutiei Pandorei”, în cazul nostru, a ereziilor. Astfel,
antinomic teologhisind, Dumnezeu este în acelaşi timp Viaţă şi Taină,
fără să se contrazică în vreun fel. Este comprehensibil, împărtăşibil,
văzut, trăit prin energiile care pornesc din fiinţă, dar fără să fie
însăşi Fiinţa Lui, precum şi incomprehensibil, neîmpărtăşibil, nevăzut,
de neexperiat în fiinţa Sa, care este „neapropiată”, intangibilă.
Ca să ştii că este Taină trebuie mai întâi să simţi
că este Viaţă. Pătrunzând în Viaţă, realizezi că te învăluieşte Taina.
Orice tendinţă de a suprima, de a raţionaliza Taina denotă că nu ai fost
în Viaţă. Experienţa şi trăirea celor dumnezeieşti te învaţă puterea de
negrăit a Tainei. De aceea, gândul teologic al Sfântului Grigorie
Palama este o perpetuă invitaţie la viaţă, la experienţă, pentru că ea
este singurul chezaş nezdruncinat al adevărurilor vieţii în Dumnezeu:
„Auzind de ochii sufletului, care cunosc prin experienţă comorile cele
cereşti, să nu crezi că e vorba de cugetare. Căci aceasta cugetă prin
sine atât la cele sensibile, cât şi la cele inteligibile. Însă precum o
cetate pe care n-ai văzut-o încă, dacă cugeţi la ea, nu înseamnă că ai
şi fost acolo, tot aşa e şi cu Dumnezeu şi cu cele dumnezeieşti:nu cugetându-L, ci teologhisindu-L pe Dumnezeu, îl experiezi.
Sau precum aurul, dacă nu-l posezi în chip sensibil (palpabil), nu-l ai
în mâini şi nu-l vezi, chiar dacă ai avea în cugetare de zeci de mii de
ori noima lui, tot nu l-ai avea, nu l-ai vedea şi nu l-ai poseda; la
fel e şi cu comorile dumnezeieşti: de le-ai cugeta de zeci de mii de
ori, dacă nu le pătimeşti/experiezi cele dumnezeieşti şi nu le vezi cu
ochii inteligibili şi mai presus de cugetare, nu vezi, nu ai şi nu
posezi cu adevărat nimic din cele dumnezeieşti” (Sfântul Grigorie
Palama,Triada I, 3:34, Despre lumina dumnezeiască).
Teologia energiilor necreate – teologia dăruirii lui Dumnezeu oamenilor
Prin distincţia fiinţă-energii fiinţiale şi necreate,
Taina şi Viaţa se află într-un raport perihoretic, de interferenţă.
Ascunzimea şi condescendenţa negrăită a lui Dumnezeu devin realităţi
perfect conciliabile. De partea Tainei stau tăcerea, uimirea şi
negrăitul, iar de partea Vieţii stă experienţa.
Dumnezeu nu mai este un subiect al disecării
raţionale, ci devine Viaţă şi Taină, fără să existe vreun antagonism
între cele două. Viaţa revelează Taina, care le preschimbă în cele ale
Ei, adică în cele dumnezeieşti.
Teologia energiilor necreate este manifestul pentru
Viaţă, cunoaştere, comuniune reală şi deplină a lui Dumnezeu, şi nu
filosofare despre cele dumnezeieşti, cunoaştere care este rod al
ascezei, al dezgolirii minţii de tot ceea ce este murdar şi constituie
un obstacol în vederea lui Dumnezeu. De altfel, din punct de vedere
duhovnicesc, în sintagma „viaţă murdară de păcate” este o contradicţie
în termeni, fiindcă viaţa nu poate fi decât curată, exersată în tainele
ascezei şi ale rugăciunii. „O viaţă plină de păcate” este, de fapt,
omorârea vieţii, devenind „o viaţă plină de moarte”, pentru că păcatul
înseamnă moarte, în timp ce virtutea, viaţă, lumină. Prin urmare, viaţa
presupune asceza şi despătimirea, care este combustibilul vieţii în
Dumnezeu. Sfântul Grigorie Palama este extrem de explicit în acest sens:
„A zice ceva despre Dumnezeu şi a fi împreună cu Dumnezeu nu e acelaşi
lucru. În primul caz e necesar cuvântul grăit, poate şi arta cuvântului,
dacă nu vrea cineva numai să aibă, ci să şi folosească şi să
împărtăşească cunoaşterea; ba chiar silogismele de tot felul, diferite
mijloace de demonstraţie şi exemplele luate din lume, din vederea şi
auzirea cărora se cunosc aproximativ toate sau cea mai mare parte din
lucrurile ce se petrec în lumea aceasta şi a căror cunoştinţă o câştigă
şi înţelepţii veacului acestuia, chiar dacă nu sunt curaţi cu viaţa şi
cu sufletul. A dobândi pe Dumnezeu şi a petrece în curăţie cu El şi a ne
amesteca cu lumina cea preacurată, pe cât este cu putinţă firii
omeneşti, e cu neputinţă dacă pe lângă purificarea prin virtute nu ieşim
din noi sau mai degrabă nu ne ridicăm deasupra noastră; şi asta în aşa
fel încât, părăsind tot ce e sensibil, împreună cu simţirea şi
înălţându-ne deasupra cugetărilor, a gândurilor şi a cunoaşterii ce vine
din acestea, ne adâncim întregi în lucrarea imaterială şi inteligibilă a
rugăciunii” (Sfântul Grigorie Palama, Triada I, 3:42, Despre lumina dumnezeiască).
Teologia energiilor necreate este teologia dăruirii
lui Dumnezeu oamenilor. În ea se reflectă cel mai bine caracterul
personal al unui Dumnezeu Care nu rămâne închis în fiinţa Sa, ci iese
din Sine înspre făptură, îndumnezeind-o prin focul iubirii Lui
dăruitoare, prin rugul nestins al energiilor necreate şi fiinţiale.
Îndumnezeirea – proces al înfierii, îmbrăcării în har şi depăşire a tuturor nedesăvârşirilor firii umane
Pentru Sfântul Grigorie Palama, îndumnezeirea, ca
vocaţie definitivă şi unică a omului, nu este o simplă metaforă
teologică. Realismul şi consistenţa ei rezidă în dăruirea şi prezenţa
triipostatică a lui Dumnezeu în/prin energiile necreate şi fiinţiale.
Numai dimensiunea ascetică a îndumnezeirii poate
anestezia şi spulbera, cu adevărat, răul şi păcatul din viaţa omului.
Asceza ca despătimire de tot ceea ce ne deturnează de la împlinirea
completă şi înfrumuseţarea desăvârşită a sufletului prin exerciţiul
haric al virtuţilor este premisa, prin excelenţă, a îndumnezeirii. Fără
lupta cu patimile, cu tot ceea ce stinge lumina discernământului şi a
raţiunii, antropologia rămâne un simplu şi artificial discurs despre om.
De aceea, antropologia Sfântului Grigorie Palama esteascetică şi, finalmente, theosică. Fără aceste două dimensiuni totul pare o pură speculaţie de ordin teologic.
Asceza şi îndumnezeirea sunt încopciate de experienţa
sincatabatică a lui Dumnezeu, Care se dăruieşte, în chip personal,
omului, creat cu intenţia precisă şi concretă de a deveni un vas vrednic
de primirea luminii dumnezeieşti. Ne scapă de multe ori din vedere
faptul că pentru Sfântul Grigorie Palama omul trebuie să vieţuiască în
lumina îndumnezeirii pentru a converti tot ceea ce este în jurul lui
într-un Tabor duhovnicesc, în care Hristos se dezvăluie în slavă, iar
ucenicii experiază, se desfată – prin extensie şi noi – de contemplarea
preafrumoasă a luminii suprafireşti.
În acest fel, antropologia Sfântului Grigorie Palama
este o pledoarie pentru omul pnevmatizat, diafan, transparent, permeabil
la chemările tainice ale harului şi luminii necreate a lui Dumnezeu,
Care este lumină şi ni Se arată în lumină; este un manifest duhovnicesc
pentru sudarea dimensiunii praxice, ascetice a creatului cutheoria
luminii necreate a unui Dumnezeu, Care se lasă trăit, gustat, simţit în
taina rugăciunii, în bucuria desfătătoare a Euharistiei şi în
experienţa eshatologică a sălăşluirii Acestuia în inima de lut a omului.
Îndumnezeirea nu este o simplă acţionare a vreunei
dimensiuni potenţiale existente în noi. Îndumnezeirea este un dar
suprafiresc al lui Dumnezeu. Este o lucrare/energie a Persoanelor
Treimice, dăruită omului. Este total greşit să credem că este un fel de habitus
al firii noastre. În acest caz, îndumnezeirea apare ca un produs al
umanului, care ţine de creatural, apare ca o „ameliorare etică” a
acestuia, transformând-o într-un proces psihologic de mare elevaţie
spirituală. Mai mult, este aproape incoerent să vorbeşti de
îndumnezeire, debranşând-o de la sursa, izvorul acesteia, care este
Dumnezeu, şi conferindu-i o dimensiune creaturală.
Îndumnezeirea, ca proces al înfierii, al îmbrăcării
în har şi depăşire a tuturor nedesăvârşirilor firii umane, este
epectatică în conţinutul ei. Sfârşitul ei este nemărginirea, dorul
nestins de a urca perpetuu în slavă. Este mergere din slavă în slavă
înspre Dumnezeul slavei celei negrăite. Niciodată cel îndumnezeit nu va
putea spune: am prea multă lumină ca să mai pot primi ceva. Conştiinţa
autosuficienţei este un indiciu că nu suntem pe calea îndumnezeirii şi
încă suntem lipiţi de cele efemere.
Considerăm că nu poate fi epilog mai bun pentru taina
îndumnezeirii, în gândirea teologică a Sfântului Grigorie Palama, decât
textul în care ne este descrisă starea isihastului ajuns la
contemplaţia preafrumoasă a lui Dumnezeu, prin energiile fiinţiale şi
necreate ale Sale: „Iată motivul pentru care cel ce doreşte unirea cu
Dumnezeu părăseşte viaţa păcătoasă şi o alege pe cea monahală şi
singuratică, voind mai bine să petreacă în tainele nepătrunse ale
isihiei, nelucrând cele ale lumii şi netulburându-se de griji, liber de
orice legătură. În acelaşi fel de viaţă desfăcânduşi sufletul, pe cât
posibil, de orice legături necurate, îşi dedică mintea rugăciunii
neîntrerupte către Dumnezeu, prin care devenind întreg al Său, află un
urcuş nou şi negrăit spre ceruri: întunericul nepătruns al tăcerii
tainice ascunse. Cufundânduşi mintea cu o desfătare negrăită, în
această noapte adâncă, plină de o linişte curată, deplină şi dulce, de-o
adevărată netulburare şi tăcere, se înalţă în zbor peste toate
creaturile. În felul acesta ieşind cu totul din sine şi devenind întreg
al lui Dumnezeu, vede o lumină dumnezeiască, inaccesibilă simţului,
pentru că a simţit dar vedere scumpă şi sfântă sufletelor şi minţilor
curate; vedere fără de care n-ar putea fi mintea unită cu cele deasupra
ei, numai prin faptul că are simţul mintal, aşa precum nici ochiul
trupului n-ar putea vedea fără o lumină sensibilă” (Sfântul Grigorie
Palama, Triada I, 3:46, Despre lumina dumnezeiască).
Experienţa energiilor necreate – soluţie pentru dihotomia convulsivă dintre identitate şi alteritate a omului postmodern
Fundalul ideologic şi social al erei postindustriale
în care trăim este profund marcat de sciziunea, aproape viscerală, între
identitate şi alteritate, două dimensiuni care, în efemeritatea
cotidianului, par a se exclude din ce în ce mai mult. Taina relaţiei cu
celălalt este amplu dejucată de excesele prometeice ale identităţii.
Orice tendinţă de manifestare exclusiv identitară –
fundamentalismul (religios, etnic, cultural etc.) – apare ca o formă de
violentare a alterităţii, a existenţei celuilalt ca identitate diferită
de a mea. Sursa oricărui conflict (ideologic, interuman, interstatal,
interior) ni se înfăţişează ca o proastă developare a binomului
identitate-alteritate.
Asceza de celebrare a statutului tainic şi
complementar dintre identitate şi alteritate constituie crucea noetică
şi existenţială a postmodernului. Soluţiile în vederea asumării acestei
cruci sunt, parcă, întotdeauna căutate tocmai acolo unde ele sunt doar o
iluzie, o simplă manipulare intenţională: individul ca realitate pur
biologică, descărnat totalmente de dimensiunea lui duhovnicească,
personală.
Răspunsul definitiv şi incontestabil pentru această
dihotomie convulsivă dintre identitate şi alteritate, de care este
obsedat, fragmentat şi derutat omul postmodern, ni-l poate dărui
teologia energiilor necreate, ca taină dintre Necreat şi creat, dintre
ceea ce este distinct şi totuşi unitar.
Teologia energiilor necreate este epifania
sinergetică dintre identitate şi alteritate şi triumful asupra schismei
dintre cele două. Dacă am face un recurs anamnetic teologic la
conţinutul intern al adevărului unificator că existenţa dumnezeiască
este taina indicibilă dintre fiinţă (identitate) şi energiile fiinţiale
şi necreate (alteritatea), atunci nu am mai trăi schizofrenia lumii de
astăzi, concretizată în pactul de agresiune dintre unitate şi
pluralitate.
Teologia palamită este, prin excelenţă, exponenta
acestei dimensiuni non-antagonice între identitate şi alteritate, pentru
că Dumnezeu nu poate fi întâlnit, trăit şi simţit decât numai ca
deplină afirmare şi sinergie între acestea.
Prin har şi îndumnezeire, omul poate deveni
receptacol al simfoniei dintre acestea două. Sfântul, cel ce duce o
viaţă deiformă, n-ar fi niciodată tentat de dorinţa de a face exces de
identitate, agresându-i pe ceilalţi cu ceea ce Dumnezeu i-a dăruit, dar
nici nu renunţă, de dragul alterităţii – („mă fac tuturor toate”, în
sens diabolic de a nu face nici o delimitare între virtute şi păcat) –
la configuraţia de trăitor în lumina necreată şi inefabilă a
îndumnezeirii. Existenţa lui este pecetluită de discreţie, delicateţe
faţă de tot ceea ce i se impune ca fiind strident, atât ceea ce vine din
regiunea identităţii, cât şi din cea a alterităţii. Viaţa lui e un poem
al raportului de mutualitate între identitate şi alteritate, aşa cum
Dumnezeu rămâne identic în propria-I fiinţă, dar şi comunional prin
energiile necreate şi fiinţiale, care afirmă alteritatea Lui absolută.
Din această perspectivă, credem că teologia energiilor necreate îşi
dovedeşte pe deplin actualitatea într-o lume care trăieşte, din
nefericire, această ruptură între Necreat şi creat, între taină şi
epifanie.
Sursa: Lumea Credinţei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!