Iubiţi credincioşi, iată deschidem Sfânta Evanghelie iară şi iară,
pentru a ne întâlni încă o dată, şi în Duminica aceasta, cu Cuvântul lui
Dumnezeu şi cu lecţia pe care El a rânduit-o pentru noi, oameni de la
finele veacului, tocmai pentru a moşteni veacul ce va să vie. Evanghelia
de astăzi, care cu-prinde vindecarea lunaticului, se găseşte în
Evanghelia de la Matei, la capitolul 17, versetele 14-23. Să luăm
aminte!
„Şi, mergând ei spre mulţime, s-a
apropiat de El un om, câzându-I în genunchi şi zicând: «Doamne,
miluieşte pe fiul meu că este lunatic şi pătimeşte rău, căci adesea cade
în foc şi adesea în apă. Şi l-am adus la ucenicii Tăi şi n-au putut
să-l vindece». Iar Iisus, răspunzând, a zis: «O, neam necredincios şi
îndărătnic, până când voi fi cu voi? Până când vă voi suferi pe voi?
Aduceţi-l aici la Mine.»
Şi Iisus l-a certat şi demonul a
ieşit din el şi copilul s-a vindecat din ceasul acela. Atunci,
apropiindu-se ucenicii de Iisus, I-au zis deosebi: «De ce noi n-am putut
să-l scoatem?»
Iar Iisus le-a răspuns: «Pentru
puţina voastră credinţă. Căci adevărat grăiesc vouă: Dacă veţi avea
credinţă cât un bob de muştar, veţi zice muntelui acestuia: Mută-te de
aici dincolo, şi se va muta; şi nimic nu va fi vouă cu neputinţă. Dar
acest neam de demoni nu iese decât cu rugăciune şi post».
Pe când străbăteau Galileea, Iisus
le-a spus: «Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor. Şi-L vor
omorî, dar a treia zi va învia». Şi ei s-au întristat foarte!»
Iată, iubiţilor, că în Evanghelia de
astăzi ne întâlnim iarăşi cu Domnul şi Dumnezeul şi Mântuitorul nostru,
vindecătorul de suflete şi de trupuri, vindecând un lunatic. Ce boală va
fi fost aceasta? Unii o pun pe seama somnambulismului, alţii oricum o
socotesc o deviere, ceva ce ţine de mintea omului şi nu de sufletul său.
Întâlnirea dintre Mântuitorul şi tatăl
copilului acestuia este fundamentală pentru copil. Iată că se vădeşte
din nou că părinţii pot mijloci pentru copiii lor înaintea lui Dumnezeu,
pentru că cel ce iese înaintea Domnului este tatăl, zicând: „Doamne,
miluieşte pe fiul meu că este lunatic şi pătimeşte rău, căci adesea cade
în foc şi adesea în apă”. Cu alte cuvinte, copilul omului aceluia –
cine ne poate spune vârsta?! – tânărul probabil, era îndelung chinuit de
un duh care-l purta pretutindeni, luându-i parcă minţile şi văzul,
devreme ce, iată, îl descoperim căzând în foc şi adesea în apă. Dar omul
acela mai vine cu un adaos: „Şi l-am adus la ucenicii Tăi şi n‑au putut
să-l vindece”.
Vă aduceţi aminte că, la un moment dat,
Domnul trimite pe ucenici prin lume numai cu straiţa-n băţ şi cu harul
Său pentru a vindeca bolnavii, pentru a alunga demonii, pentru a-i
surghiuni dintre oameni, şi pentru a-i elibera pe oameni din surghiunul
acestora. Iată că acest copil fusese dus la Apostoli, la ucenicii lui
Hristos, şi nu putuseră să facă nimic. Domnul mustră oarecum ultimele
cuvinte ale omului, spunând: „O, neam necredincios şi îndărătnic, până
când voi fi cu voi? Până când vă voi suferi pe voi? Aduceţi-l aici la
Mine”.
Copilul este adus înaintea
Mântuitorului, Domnul ceartă demonul, acesta iese din copil şi copilul
s-a vindecat din ceasul acela. O minune printre celelalte multe minuni.
Dar ce lecţie minunată constatăm citind-o şi analizând gesturile
Domnului! Pentru că, iată, ucenicii vin, ca unii ce erau oamenii de
taină ai Mântuitorului, şi-L întreabă direct: „De ce noi n-am putut să-l
scoatem?” Domnul le-a răspuns: „Pentru puţina voastră credinţă”.
În Duminica ce a trecut, Petru, pentru
puţina lui credinţă, văzând valurile ridicându-se, s-a scufundat în apă.
Iată că în Duminica aceasta şi neamul necredincios, şi ucenicii, pentru
puţina lor credinţă, nu pot vindeca pe aproapele: „Dacă veţi avea
credinţă – spune Domnul – veţi zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo şi se va muta; şi nimic nu va fi vouă cu neputinţă”.
Un grăunte de muştar – adică vârful
acului, pentru că bobul de muştar în sine este mic, dar’mite grăuntele
din el! Micimea aceasta, puţinătatea credinţei pe care o cere Domnul, în
imaginea aceasta a bobului de muştar, ne pune pe noi înşine faţă în
faţă cu realitatea credinţei noastre. Cât de mare e bobul muştarului
credinţei noastre? Câţi dintre noi credem că, într-adevăr, în Hristos
Iisus nimic nu este cu neputinţă?
Se duceau unii la un avvă modern,
contemporan nouă, la Rafael Noica, fiul lui Constantin Noica,
spunându-i: „Am auzit, părinte, că este foarte greu să te mântuieşti”.
Şi părintele, şi el învăţat de alţi părinţi, răspundea: „Nu-i greu, e
imposibil. Fără Iisus Hristos nimic nu este cu putinţă”. Şi iată că avea
dreptate. Pentru că Domnul ne spune că, având credinţă cât un bob de
muştar, nimic nu ne va fi nouă cu neputinţă.
Există o pildă în Pateric, o carte în
care se povesteşte despre viaţa sfinţilor mai vechi, mai ales a celor
retraşi în pustie, în care se relatează despre un avvă care la un moment
dat explica ucenicilor săi tocmai acest pasaj din Evanghelie. Şi le
spune avva citând din Mântuitorul: „Iată, fiilor, de veţi avea credinţă
cât un bob de muştar, veţi zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo
şi se va muta”. Şi îndată ce a zis avva: „Mută-te de aici!”, muntele a
început să plece către mare; la care avva a început să strige: „Oho, tu
opreşte-te acum! Opreşte-te!” şi muntele s-a oprit.
Basm? Poveste? Credinţă de-am avea cât
un bob de muştar, am putea reedita întotdeauna această mutare a munţilor
din loc. Domnul spune însă că, iată, nu-i vorba numai de necredinţa
celor care au venit în întâmpinarea Lui, ci şi de faptul că acest neam
de demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu post. Îi îndeamnă,
aşadar, pe ucenici să pri-ceapă că a sluji Lui, Dumnezeului Slavei, nu
putem s-o facem decât în rugăciune şi în post.
Dacă vreţi, ne atrage atenţia
întotdeauna că atunci când ieşim în întâmpinarea Domnului cu câte o
problemă de-a noastră sau cu câte un lunatic de lângă noi, sau dacă nu,
noi înşine cu propriul nostru bob de boală, Domnul ne cere fiecăruia
însă rugăciune şi post. Rugăciune şi post – aripi ale vindecării noastre
sufleteşti.
Cei care merg la Sfântul Maslu, de
obicei, merg la întâlnirea cu părinţii slujitori, ca şi cum ar fi vorba
de o contra-magie. Nu de puţine ori oamenii îl văd pe preot ca un
contra-vrăjitor şi merg să li se facă tot felul de dezlegări, fără ca ei
să facă nici un efort duhovnicesc, ci cel mult material. Tocmai aruncă
ţigara la intrarea în biserică, se închină – nimeni nu spune că nu se
închină – se închină, intră în biserică şi aşteaptă de la Sfântul Maslu
ca boala lui, pierderea lui, prin apă şi prin foc, să se vindece cu de
la sine putere. Ori Hristos Domnul nu lucrează împotriva credincioşiei
noastre, pentru că fiecare este mântuit prin ceea ce crede. Cei care
cred în Hristos de Hristos sunt mântuiţi.
Drumul ucenicilor însă în Evanghelia de
astăzi se încheie cu întâia vestire a Patimilor Domnului. „Pe când
străbăteau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va să fie dat în
mâinile oamenilor, şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Şi ei s-au
întristat foarte!” S-au întristat foarte, pentru că n-au priceput nimic
din vindecarea lunaticului şi din prezenţa lui Isus Hristos printre ei.
S-au întristat foarte şi pentru că vedeau că undeva, în viitor, va
trebui să se despartă – fie şi numai câteva clipe, iată „a treia zi va
învia” – de Învăţătorul, de Cel care, astăzi, dăruieşte vindecarea
lunaticului.
Dar bine ar fi să ne întoarcem înapoi,
la cuvintele acelea: „Mută-te de aici dincolo şi muntele se va muta şi
nimic nu va fi vouă cu neputinţă, de veţi avea credinţă cât un grăunte
de muştar”.
Care era grăuntele de muştar al
Bisericii Primare, al credincioşilor din Biserica Primară? Cât
înţelegeau ei că este grăuntele de muştar? Dumnezeu să ne ajute să
pricepem că puţina credinţă a celor din veacul dintâi era imensă
credinţă pe lângă îndoiala noastră cea de toate zilele.
Iată cum îi descrie o scriere a unui
Părinte Apostolic, o epistolă numită „către Diognet”, pe creştini şi să
vedem cât mai semănăm noi astăzi cu bobul de muştar care era credinţa
creştinilor din veacul primar. Să ne oglindim, aşadar, în scrierea
aceasta a Epistolei către Diognet! La capitolul 5 se zice:
„Creştinii nu se deosebesc de ceilalţi
oameni nici prin pământul pe care trăiesc, nici prin limbă, nici prin
îmbrăcăminte. Nu locuiesc în oraşe ale lor, nici nu se folosesc de o
limbă deosebită, nici nu duc o viaţă străină. Învăţătura lor nu-i
descoperită de gândirea şi cugetarea unor oameni care cercetează cu
nesocotinţă; nici nu o arată, ca unii, ca pe învăţătură omenească.
Locuiesc în oraşe greceşti şi barbare, cum le-a venit soarta fiecăruia;
urmează obiceiurile băştinaşilor şi în îmbrăcăminte şi în hrană şi în
celălalt fel de viaţă, dar arată o vieţuire minunată şi recunoscută de
toţi ca nemaivăzută. Locuiesc în ţările în care s-au născut, dar ca
străini; iau parte la toate ca cetăţeni, dar pe toate le rabdă ca
străini; orice ţară străină le e patrie, şi orice patrie le e ţară
străină. Se căsătoresc ca toţi oamenii şi cresc copii, dar nu aruncă pe
cei născuţi. Întind masă comună, dar nu şi patul. Sunt în trup, dar nu
trăiesc după trup. Locuiesc pe pământ, dar sunt cetăţeni ai cerului. Se
supun legilor rânduite de stat, dar, prin felul lor de viaţă, înlocuiesc
legile. Iubesc pe toţi, dar de toţi sunt prigoniţi. Nu-i cunoa-şte
nimeni, dar sunt osândiţi; sunt omorâţi, dar dobândesc viaţă. Sunt
săraci, dar îmbogăţesc pe mulţi; sunt lipsiţi de toate, dar în toate au
de prisos. Sunt înjosiţi, dar sunt slăviţi cu aceste înjosiri; sunt
huliţi, dar sunt îndreptăţiţi. Sunt ocărâţi, dar binecuvântează; sunt
insultaţi, dar cinstesc. Fac bine, dar sunt pedepsiţi ca răi; sunt
pedepsiţi, dar se bucură, ca şi cum li s-ar da viaţă. Iudeii le poartă
război ca unora de alt neam, elinii îi prigonesc; dar cei care-i urăsc
nu pot spune pricina duşmăniei lor”. Iar în capitolul 6 se spune:
„Ca să spun pe scurt: ce este sufletul
în trup, aceea sunt creştinii în lume. Sufletul este răspândit în toate
mădularele trupului, iar creştinii în toate oraşele lumii. Sufletul
locuieşte în trup, dar nu este din trup; creştinii locuiesc în lume, dar
nu sunt din lume. Sufletul nevăzut este închis în trupul văzut; şi
creştinii sunt văzuţi, pentru că sunt în lume, dar credinţa lor în
Dumnezeu rămâne nevăzută. Trupul urăşte sufletul şi-i poartă război,
fără să-i fi făcut vreun rău, pentru că-l împiedică să se dedea
plăcerilor; şi lumea urăşte pe creştini, fără să-i fi făcut vreun rău,
pentru că se împotrivesc plăcerilor ei. Sufletul iubeşte trupul, deşi
trupul urăşte sufletul; sufletul iubeşte şi mădularele; şi creştinii
iubesc pe duşmanii lor. Sufletul este închis în trup, dar el ţine
trupul; şi creştinii sunt închişi în lume, ca într-o închisoare, dar ei
ţin lumea. Sufletul nemuritor locuieşte în cort muritor; şi creştinii
locuiesc vremelnic în cele sărăcăcioase, dar aşteaptă în ceruri
nestricăciunea. Sufletul chinuit cu puţină mâncare şi băutură se face
mai bun; şi creştinii, pedepsiţi în fiecare zi, se înmulţesc mai mult.
Într‑o atât de mare ceată i-a rânduit Dumnezeu, că nu le este îngăduit
s-o părăsească”.
Să luăm aminte, iubiţilor, aşadar, la
bobul de muştar al credinţei dintâi, să înţelegem că numai fiind
creştini cu adevărat, rânduiţi în ceata aceea pe care nu ne este
îngăduit s-o părăsim, putem să spunem că, într-adevăr, creştinii ţin
lumea.
Credinţă cât un bob de muştar de-am
avea, am spune nenorocirilor din viaţa noastră: „Mutaţi-vă din loc” şi
ele – munte – ar pleca. Am spune mun-telui de indiferenţă ce ne
înconjoară cu privire la bolnavii noştri şi săracii noştri şi
neajutoraţii noştri, să se mute din loc, aşadar, şi muntele indiferenţei
s‑ar dărâma.
Luaţi sama, dar, că acest soi de demoni nu poa-te ieşi decât cu post şi rugăciune. Şi pentru aceasta, Domnului să ne rugăm!
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula,
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!