Plecând Iisus de acolo,
doi orbi se ţineau după El strigând şi zicând: Miluieşte-ne pe noi,
Fiule al lui David. După ce a intrat în casă, au venit la El orbii şi
Iisus i-a întrebat: Credeţi că pot să fac Eu aceasta? Zis-au Lui: Da,
Doamne! Atunci S-a atins de ochii lor, zicând: După credinţa voastră,
fie vouă! Şi s-au deschis ochii lor. Iar Iisus le-a poruncit cu asprime,
zicând: Vedeţi, nimeni să nu ştie. Iar ei, ieşind, L-au vestit în tot
ţinutul acela. Şi plecând ei, iată au adus la El un om mut, având
demon. Şi fiind scos demonul, mutul a grăit. Iar mulţimile se minunau
zicând: Niciodată nu s-a arătat aşa în Israel. Dar fariseii ziceau: Cu
domnul demonilor scoate pe demoni. Şi Iisus străbătea toate cetăţile şi
satele, învăţând în sinagogile lor, propovăduind Evanghelia împărăţiei
şi vindecând toată boala şi toată neputinţa în popor. (Matei 9, 27-35)
Un lac fără apă mai poate fi numit lac?
Nu; e mai degrabă un crater uscat. Un om fără Dumnezeu mai poate fi
numit om? Nu; e mai degrabă un mormânt. După cum apa e tot ce-i mai de
seamă dintr-un lac, tot așa Dumnezeu în om.
Dacă sufletul omului ar fi cu totul
deschis către Dumnezeu (și acest lucru presupune închiderea către lume),
omul acela s-ar întoarce la încântarea primordială a vederii lui
Dumnezeu. Credința înseamnă, mai înainte de toate, amintirea acelei
pierdute primordiale vederi a lui Dumnezeu, amintire rămasă întipărită
în conștiință.
După întunecimea Gadarei, a viețuirii
păgâne, unde Domnul nu a întâlnit nici un strop de credință la oameni –
nici măcar după marea minune a vindecării celor doi îndrăciți – urmează,
una după alta, câteva împrejurări când Hristos găsește mare credință la
câte cineva. Hristos putea, cu un singur cuvânt al Său, să vindece
într-o clipă toți bolnavii de pe pământ, spune înțeleptul Gură-de-Aur.
Dar pentru ce? Ar fi însemnat să-i pună pe oameni pe aceeași treaptă cu
necuvântătoarele, care sunt lipsite și de libera voință, și de libera
alegere, și de scopuri mai înalte. Ar fi coborât oamenii, să zicem, la
scara lunii și a stelelor, care sunt legate prin legi să strălucească;
și la scara stâncilor, care sunt legiuite să stea și să cadă la poruncă;
și a apelor din râuri, care curg după cum li s-a rânduit. Dar omul are
înțelegere, el trebuie să facă de bunăvoie ceea ce creaturile
necuvântătoare fac în virtutea legii puse lor: să fie credincioși lui
Dumnezeu și să împlinească poruncile Lui. „Dumnezeu poruncește și sunt
legată să-L ascult”, spune întreaga fire. „Dumnezeu poruncește și am
datoria morală să-L ascult”, spune omul. Omul are alegerea; nu între
două bunuri, ci între bine și rău. Daca alege binele, va fi prieten lui
Dumnezeu și fiu in împărăția cea veșnică, și va fi deasupra firii. Dacă
alege răul, va fi retezat de la Dumnezeu și va fi mult mai jos decât
necuvântătoarele.
„Trecând Iisus de acolo, doi orbi se
țineau după El și strigau și ziceau: Miluiește-ne pe noi Fiule al lui
David”. „Fiul lui David”, Fiul Omului, fiind totodată și Fiul lui
Dumnezeu, îi miluiește și îi tămăduiește. Nici n-au plecat bine orbii,
acum văzând și nemaiavând trebuință de călăuză, că au și adus la Domnul
un pătimitor mut și îndrăcit. Mut si îndrăcit! Nici minte având să
izvodească cuvinte, nici grai să le poată rosti. Domnul nu i-a cerut
acestuia credință, pentru că ce credință poate sa aibă un nebun? Sau cum
să poată un mut să-și mărturisească credința? Dar Hristos a văzut
credința celor care-l aduseseră pe mut la Dânsul.
Cu toate acestea, vă dați seama ce faptă
uriașă: sa scoți diavolul dintr-un om, să-i descui graiul și să-l faci
să vorbească deslușit! E mai mult decât un război despre care se scriu
cărți. Un război poate purta oricine, dar numai Dumnezeu poate izgoni
diavolul și poate da grai buzelor mute.
Ni se spune ca Domnul a scos întâi
demonul și abia după aceea omul a vorbit. Acest lucru ne arată de
asemenea ca Domnul merge întotdeauna de la suprafață în adânc, până la
rădăcina răului. În om se încuibase duhul rău și duhul rău îi legase
graiul. Trebuia scos întâi duhul și legăturile cu care fusese ferecat
omul aveau să cadă de la sine. Domnul, așadar, scoate întâi duhul rău
din om, apoi îi dă puterea înțelegerii și a vorbirii. La ce bun să fi
dezlegat graiul omului cu demonul încă sălășluind în el? Să-i deschidă
graiul ca sa poată diavolul dintr-însul huli împotriva lui Dumnezeu și a
semenilor? Pentru ce sa scapi omul de un rău mai mic decât răul căruia
îl lași pradă mai departe? Nu l-ar fi legat demonul din nou, amuțindu-l
iar?
Unii se minunează; iar alții rad. Unii
se bucură de bine, alții se pornesc împotriva binelui. Poporul dă slavă
lui Dumnezeu, căpeteniile pomenesc pe diavol. Cei neînvățați îl numesc
pe Hristos „Fiu al lui David”, iar cărturarii mândri de învățătura lor
zic că-i trimisul lui Beelzebub, starostele demonilor.
Fariseii nici ei n-au tăgăduit minunea
Hristos – și nu s-ar fi dat în lături s-o tăgăduiască daca ar fi avut
cum, daca ar fi putut s-o ascundă sau să tocmească martori mincinoși, ca
la Înviere – numai ca totul se făcuse în văzul lumii, înaintea a
mulțime de norod. Ei, așadar, din nou o spunem, n-au tăgăduit minunea,
ci au răstălmăcit-o după inima lor: „Cu domnul demonilor
scoate pe demoni”. I-o mai aruncaseră pe aceasta Domnului în câteva
împrejurări, iar El le răspunsese fără înconjur. „Daca satana s-a sculat
împotriva sa însuși… nu poate să dăinuiască”, le-a spus Domnul.
Într-adevăr, cu greu și-ar putea închipui cineva, oricâtă minte ar avea –
multă sau puțină – o interpretare mai ridicola, mai lipsită de noimă a
faptelor lui Hristos decât cea pe care o găsesc capetele întunecate ale
mai-marilor din Israel. Să scoți pe diavol cu ajutorul satanei! E totuna
cu a zice: să ucizi pe tatăl copiilor cu ajutorul tatălui! Sau sa
distrugi armata unui comandant cu ajutorul comandantului! Doamne Iisuse,
Fiul Dumnezeului Celui Viu, miluiește-ne pe noi! Fie ca sa învățăm a
slăvi numele Tău în noi înșine, în neamul nostru și în lumea toată a
celor vii și a celor morți deopotrivă; numele Tău si numele
Preasfântului Tău Tata Cel fără de început, împreună cu Tatăl și cu
Sfântul Duh, Treimea cea deoființă și nedespărțită, acum și pururi și în
vecii vecilor. Amin!
Sfântul Nicolae Velimirovici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!