Al aceluiași Neofit monahul și zăvorâtul
Cuvânt la Preacurata Adormire a Preasfintei Stăpânei noastre
Născătoarea de Dumnezeu și pururea Fecioara Maria
Binecuvintează, părinte,
1. Vrând eu să laud, prealăudată, preasfânta ta
adormire cea mai presus de cinste, învrednicește-mă de iertare și
dăruiește-mi cuvânt potrivit, ceea ce ai zămislit și născut în chip de
negrăit pe Cuvântul cel negrăit și la El ai plecat astăzi în chip
nepovestit și ți-ai dat duhul tău cel cu totul fără de prihană în
mâinile Lui, ale Celui Care a binevoit în chip străin să fie ținut în
sfintele tale brațe ca un Prunc. Căci cel ce vrea să te laude pe tine
are cu adevărat nevoie de dumnezeiesc cuvânt care să răsune până la
margini și de ochi înțelegători care să poată să vadă înălțimea ta,
curată de Dumnezeu fericită, și de o limbă de înger care să poată să
laude minunile tale în chip mai presus de fire.
2. Dar eu deși le am pe cele potrivnice acestora,
nu sufăr să tac. Și deși eu adeseori pe mine însumi m-am mustrat ca să
tac, nu m-am liniștit, ci iarăși gândul necăjindu-mă, a biruit și,
cerându-mi cu îndrăzneală să spun cele mai presus de mine, m-a convins.
Și acum că m-a convins, pun înainte mijlocitoare bunătatea ta fără de
pată, pentru ca o picătură din lumina curăției tale să stropească inima
mea și harul dumnezeiesc al sfintei adormirii tale să trezească mintea
mea și astfel să văd limpede și să vorbesc cu folos cele ale tale, de la
tine și pentru tine, preanevinovată.
3. Și tu, o, Stăpână prealăudată, nu ai nevoie de
laudele limbii muritoare ca una care locuiești în palatele împărătești
de sus împreună cu Tatăl ca o mireasă și împreună cu Fiul ca o maică și
împreună cu Duhul Sfânt ca una care ești preanevinovată și potrivită a-L
primi. Ci noi mai curând avem nevoie de ajutorul tău nebiruit ca unii
care avem multe pete și care umblăm prin mijlocul a multe curse și ne
primejduim adeseori cutreierând pe meterezele cetăților.
4. Căci nici marea nu are nevoie de curgerile
râurilor, nici de picăturile de ploaie, totuși le primește pe acestea.
Și aceea nu-și înmulțește apele prin ele, dar acelea unindu-se cu ea
ajung la lărgime și părăsind orice înălțime și locuri pustii și piscuri
și crăpăturile pământului se bucură pe bună dreptate de țărmuri și
limanuri și de bogata mare. Așadar, și tu însăți, o, preacurată Stăpână
preabună, ca un nor de lumină picură-ne nouă dumnezeiasca ploaie și ca o
mare înțelegătoare și preanevinovată primește-o pe aceasta iarăși
pentru ca ale tale dintru ale tale ție aducându-ți să se arate
bineprimite.
5. Și iată, dintru ale tale, preacurată Stăpână,
Mireasa lui Dumnezeu, ție îți aducem, zicând: Fericimu-te pe tine toate
neamurile, precum ai prorocit, fericim preacinstita ta adormire.
Fericesc arhiereii și preoții și leviții sfânta ta mutare. Te fericesc
pe tine împărați și căpetenii și oștirile lor. Te fericește pe tine
mulțime nesfârșită a celor puternici împreună cu înțelepții și cei mai
simpli, bogații și săracii, bătrânii cu cei mai tineri și cu fecioarele.
Te fericesc pe tine de atunci și până acum și pururea adunările
credincioșilor.
6. Și atunci ridicând glas de laudă o femeie din mulțime despre sfânta ta naștere a strigat limpede: Fericit este pântecele care Te-a purtat și sânii pe care i-ai supt. Iar astăzi, noi, credincioșii, fericim după datorie în mod special odihna ta. Moartea bărbatului este odihnă, a cărui cale este ascunsă, potrivit dreptului Iov. Dar dacă moartea bărbatului este odihnă pentru
dreptate și numai, ce oare ar putea spune cineva despre Maica lui
Dumnezeu cea fără de prihană, Maica nesfârșitei obârșii a vieții, care
covârșește dreptatea tuturor făpturilor și care se grăbește acum să se
mute cu strălucire, ca o Fecioară și Maică, la Fiul și totodată
Stăpânul. Astăzi și dumnezeieștile oștiri stau de față cu evlavie la
înmormântarea de Dumnezeu cinstită a Preacuratei. Și Stăpânul acestora
și al ei și totodată Fiul vine la ea.
7. Vai, taină străină! De câtă slavă s-a bucurat
Preanevinovata în ziua aceasta! Dar mai degrabă nu numai în ziua
aceasta, ci și mai înainte de aceasta, în multe zile și după aceasta
necontenit și prin ea și mulțime de credincioși care au trăit bine. Căci
pe mulți drepți, cum am auzit din cărțile sfinte, Stăpânul i-a cinstit
cu prezența Lui. Dar mai degrabă nu prezență, ci trebuie să o numim
arătarea Lui (ἐπιφάνεια), potrivit Sfântului Pavel. Căci prezența și
absența sunt ale celor ce vin și pleacă, cum ar fi îngerii și oamenii și
alte făpturi care se mută din loc în loc cu ușurință. Dar arătarea
(ἐπιφάνεια) este universală, prezență manifestată tainic după bunăvoire,
când o și voiește.
8. Căci nici soarele nu aleargă ici și colo ca să
se arate sau să fie văzut, ci săvârșindu-și propria destinație, cu
ușurință ne vede pe noi și noi îl vedem pe el cu ușurință. Dar pe
„soarele dreptății” a-L vedea nu putem din pricina norilor întunecați ai
greșeșlilor noastre. Dar Acela pretutindeni fiind și pe toate
plinindu-le nu numai pe noi, ci și pe toate cele tăinuite ale inimilor
noastre, dar Se arată celor vrednici de El descoperindu-Se pe Sine și
manifestându-Se la vreme, precum odinioară drepților acelora, celor mai
înainte de lege și după lege. În har, pe mulți mucenici și cuvioși i-a
învrednicit de arătarea Lui, pentru ca și pe robii Lui să-i bucure și
propria făgăduință să o pecetluiască prin faptă. Făgăduință, adică aceea
de odinioară că: Mă voi sălășlui în ei și voi umbla prin ei și iarăși că: Mă voi arăta Lui, adică celui ce ține adică sfintele Lui porunci.
9. Și ca să nu mai amintesc pe mulți din Vechiul
și din Noul Testament și să lungesc cuvântul, voi aminti numai de unul
dintre marii cuvioși și îndată după aceea voi readuce cuvântul la
început. Căci mi se par foarte vrednice de crezare povestirile despre
mucenici și cuvioși. Căci când voi auzi că S-a arătat Dumnezeu lui
Avraam și celor de un chip cu el, și că Se arăta adeseori marelui
Paisie, nu îl voi socoti pe acesta mai mic decât pe acela, ci mai mult
decât pe cei vechi voi admira pe cei mai recenți, ca unele care sunt mai
aproape de mine și pline de tot adevărul și harul.
10. Dar nimeni să nu ne învinuiască pe noi, ca
unii care părem să spunem unele în loc de altele și ca unii care am
abătut, chipurile, cuvântul de la preacurata adormire și l-am îndreptat
către bărbații drepți ai Vechiului și Noului Testament. Totuși nu vom
ieși de pe direcția cuvântului, ci toate câte le vom spune, cu harul
dumnezeiesc, le vom spune bineînțeles spre slava Preaslăvitei și ne vom
ridica ochii minții către preacinstita ei adormire și vrem să arătăm
prin cuvânt iubirea de oameni a lui Hristos care covârșește toată mintea
și apoi astfel să înțelegem cât de mult a fost în mijlocul Preacuratei
Lui Maici și al sfinților robilor Lui.
11. Dar a ajuns cuvântul la acel cuvios de care
ne-a făgăduit nouă cu puțin înainte să amintească. Căci vorbea despre
marele Sisoe, cel de trei ori cuvios și nevoitorul, că atunci când a
ajuns la sfârșitul vieții lui și zăcea pe patul de moarte și văzând și
vorbind a început a zice: Iată, a venit corul profeților, iată, a venit
soborul apostolilor, iată, a venit și mulțimea mucenicilor și, când au
venit și cetele îngerilor, iată, a venit și Stăpânul Hristos, zicând:
Aduceți la Mine vasul cel mare al pustiei. Și acestea zicându-le, a
adormit în Domnul.
12. Și dacă așa a știut Hristos să cinstească
preacuvioasa adormire a robilor Lui, cât de mult oare nu a cinstit
preacurata adormire a propriei Lui Maici și Preacuratei? Cu adevărat a
venit atunci în cetatea Sionului, a venit acolo Hristos Dumnezeu și
mulțimea oștirii cetelor cerești, care ca niște puteri dreptmăritoare și
iubitoare de Stăpân, să-I aducă Stăpânului obișnuita slujire și să
împodobească îngroparea prealăudatei Lui Maici cu strălucire, iar El, ca
un Dumnezeu atotputernic, să despartă cu ușurință sufletul de trup și
să ia sufletul curat din trup fără prihană, și ca un fiu iubitor să o
cinstească pe Maica Fecioară și să-i răsplătească ei înmulțit cele
datorate. Care sunt cele datorate? Cele ale purtării sarcinii străine,
ale nașterii negrăite, ale sfintei alăptări, ale purtării la sân, ale
scutecelor acelora, ale fugii în Egipt, ale întoarcerii de acolo, ale
sălășluirii și creșterii în Nazaret mai presus de minte, dorul cel către
El, evlavia cea multă.
13. Și dorul ei îl vedem când pentru trei zile căutându-L, L-a aflat pe El stând în mijlocul învățătorilor și Fiule, pentru ce ne-ai făcut nouă așa, zice, și iată, noi Te căutăm îngrijorați. Iar evlavia ei o vedem la nunta din Cana: nu mai au vin, zice.
Ai văzut evlavia, iubite, a preacinstitei Maice? Căci nici nu a trecut
cu desăvârșire sub tăcere rugămintea, nici iarăși nu strecoară
îndrăznire, ci cu mult respect și evlavie, zice: nu mai au vin. Dar fiindcă nu era încă vremea minunilor Lui dumnezeiești nu primește foarte bucuros rugămintea și zice: Ce-ți este ție și Mie, o, femeie? Încă nu a venit ceasul Meu. Totuși a făcut minunea, ca să nu treacă cu vederea rugămintea mamei și preschimbă în chip de negrăit apa în vin.
14. Și altă dată iarăși, căutând să-L vadă, nu putea din cauza mulțimii. Și a zis cineva către El: Mama Ta și frații Tăi stau afară, vrând să Te vadă. Și
dacă cineva ar vrea să treacă acestea și altele asemenea cu vederea și
să o vadă pe ea tânguindu-se la patima cea de voie, acolo o va vedea pe
ea mistuită de dor și sabie ascuțită de durere trecând prin inima ei,
cum a spus Simeon.
15. Aceste datorii a venit Stăpânul să i le
plătească Maicii, ca Fecioară, ca Mireasă curată a Tatălui celui fără de
moarte, ca vas preacurat al Preasfântului Duh, ca sălaș desfătat a
toată virtutea și evlavia și ca temeiul chemării noastre din robie. Căci
era robit neamul nostru și prin ea a fost chemat. Ca și cum cineva ar
izvodi o parabolă de acest fel: S-a întâmplat ca fiul unui mare Împărat
să fie amăgit de un tiran rău și înșelător. Și amăgindu-l, l-a scos pe
el afară din bogăția părintească și din Împărăția lui și l—ar sălășlui
într-o țară străină, chipurile, ca să împărățească acolo și să se
asemene tatăluui și să-i fie lui deopotrivă în toate.
16. Dar s-a întâmplat contrariul. Și în loc să se
asamene tatălui celui mare și să împărățească precum el, a fost dus în
cea mai de pe urmă robie și a fost încins cu tunici de piele și a răbdat
necazuri mari în țara aceea mult întristătoare, mult chinuitoare și
mult îndurerată și mult păcătoasă. Dar i s-au născut lui fii și fiice și
s-a întins neamul la mulțime multă. Dar îl ținea rob și îl tiranisea cu
cruzime cel ce l-a amăgit pe el și l-a robit pe născătorul lui și îi
osândea pe ei la altă robie, adică la osânda lui cea neînserată. Și nici
nu i-a chemat pe ei degrabă acel drept Împărat și Tată, nici nu i-a
părăsit desăvârșit. A vrut, pe de o parte, să-l îngrădească pe cel ușor
de înșelat, iar pe de altă parte, să plece în jos sprânceana înălțată a
vrăjmașului și să smerească nemăsurata lui mândrie. Ca și cum, ținându-i
robi pe moștenitorii Împărăției, fără de măsură s-ar făli.
17. Dar ce face Marele acela Împărat și
Atotputernic? Nu îl învrednicește pe tiran de o luptă împărătească, nici
nu înarmează vreo oștire împotriva lui. Căci numai unul dintre oștenii
Lui ar fi de ajuns ca să nimicească pe tiran și toată obștea lui. Ci a
binevoit să-L ridice din sfântul Lui sân pe Fiul Lui Cel Unul Născut,
Cel iubit și de o ființă, Cel de un tron cu El și deopotrivă cu El
Împărat, și să-L trimită în țara aceea.
18. Ce face atunci Fiul cel iubit și deopotrivă cu
El în slavă? Neștiind să nu asculte de Tatăl, ci să I Se supună în
toate până la moarte, Se ridică în grabă cu bucurie. Și vezi-mi mie
înțelepciune și pricepere cu adevărat împărătească, și putere negrăită.
Nu ia cu Sine armată, nici oșteni înarmați cu sulițe, nu semne
împărătești. Căci nici nu era cu putință ca țara aceea să-L poarte pe El
sau să-L țină ascuns, dacă S-ar fi arătat astfel.
19. A trimis în ascuns pe unul din voievozii Lui
în țara robilor acelora la o Fecioară fără de prihanăși desăvârșit fără
de pată, având frumusețe peste putință și virtute vrednică de mirare,
vestindu-i ei taina cea ascunsă, că prin ea se va face eliberarea
robilor și chemarea neamului.
20. Nedumerită este Fecioara de mărimea lucrului,
dar îi dezleagă limpede nedumerirea voievodul. Se învoiește Fecioara să
slujească minunii. Vine în chip de negrăit Împăratul prin Fecioară în
țara aceea, încinge chip de rob, Se amestecă cu robii, Se aseamănă întru
toate acestora, afară de păcat. Începe amăgitorul să-și întindă
mrejele, încearcă să-L prindă pe Izbăvitorul ca pe un rob, se luptă să-L
numere pe Acesta împreună cu robii. Și Împăratul de voie vine în
temniță și Se numără împreună cu robii și devine izbăvire celor robiți,
vedere orbilor, cum a arătat cineva dintre cei ai Lui despre El. Apoi
descoperă puterea stăpânirii Lui acolo nu folosindu-Se de mulțimea
armatelor pentru luptă, ci așa cum singur a călcat în teasc, tot așa
singur a pierdut tirania vrăjmașului.
21. Îl înfrânge pe tiran și oștirea lui, piere cu
sunet pomenirea lui, zdrobește arcurile celor puternici și încuietorile
de fier le sparge distruge cămările cele tiranice cu ușurință. Îi ia cu
putere mare și cu braț înalt pe cei robiți și îi ridică sus bucurându-Se
ca un uriaș care aleargă drumul lui. Plinește toate faptele bunătății,
cântă cântare de biruință slăvește după cuviință pe Fecioara aceea și o
lasă pe ea ca un zid nezdrobit. Ține țara celor odinioară robi, iar El
ca un viteaz biruitor și ca un oștean nebiruit Se duce în palatele
împărătești și îi duce acolo liberi ca un dar preaînalt Tatălui pe cei
odinioară robi. Dar aduce cu Sine sus și ceea ce a asumat din țara
aceea, prin care a și pus trofeu de biruință și devine șezător de-a
dreapta Tatălui ca mai înainte și Alt Mângâietor, precum El Însuși,
trimite în țara aceea. Și cine poate să povestească iarăși cele ale
aceluia? Lipsește timpul pentru cel ce vrea să povestească minunile
Aceluia.
22. Vedeți câtor bunătăți s-a făcut pricină
Fecioara aceea? Căci prin ea Izbăvitorul a venit la robi, prin ea a fost
doborât tiranul, prin ea s-a făcut chemarea robilor, slobozirea din
această robie, izbăvirea din această înfricoșătoare tiranie,
introducerea fecioriei și retragerea blestemului și venirea
binecuvântării. Cine va lăuda după vrednicie pe pricina atâtor bunătăți a
robilor acelora? Sau întoarcerea ei din țara aceea în palatele
împărătești, cine o va slăvi cu laude? Nimeni dintre cei robi ori
liberi, decât numai dacă o va slăvi iarăși Împăratul, cum a slăvit-o pe
ea și mai înainte.
23. Dar de vreme ce cuvântul nostru a ajuns să
spună explicit și limpede, cu toate că și umbrit, prin parabole, cele ce
sunt mai presus de orice cuvânt și gând, caută acum să spună cu
îndrăznire cele ale Curatei Fecioare și Maicii lui Dumnezeu.
24. Era, așadar, această Fecioară împreună cu
sfântul ucenic feciorelnic, după dumnezeiasca Înălțare a Fiului ei și
Dumnezeu umblând pe pământ, având cugetul la cer. Acolo ridicându-și
ochii, acolo trimițându-și mintea și inima, acolo cugetând pururea ziua
și noaptea, acolo unde de pe Muntele cel sfânt al Măslinilor a văzut
înălțat pe Cel Preabun, privind sus cu dor, cea cu adevărat vrednică de
strălucirea de sus și plecându-și jos fruntea cea fără de prihană,
clătinând-o cu mâhnire și zicând: Când voi veni și mă voi arăta feței Fiului și Dumnezeului meu? Când
mă voi ridica de pe acest pământ la cer? Când mă voi desfăta de
fericita livadă din vechea mea patrie? Când mă voi apropia ca o maică de
Stăpânul și Fiul și Dumnezeul meu? Când voi vedea limpede strălucirea
Împărăției Lui? Când mă voi veseli ca o maică de negrăita Lui masă? Căci
dacă a făgăduit aceasta ucenicilor lui, cu cât mai mult mie, Maicii
Lui, pentru negrăita milă?
25. Nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua aceea când îl voi bea cu voi, nou, în Împărăția Tatălui Meu.
A făgăduit ca nou să îl bea pe el, nu același rod al viței – nicidecum
căci nu mai sunt astfel de vii acolo – ci nou, adică nou arătat, străin
și negrăit. Nou pentru noi toți, negrăit și necunoscut. Când, așadar, mă
voi desfăta de această făgăduință. Când mă voi întoarce acasă? Când
voi pleca de aici? Când mă voi desfăta de frumusețea Lui cea negrăită?
căci doresc să mă despart de trup și să fiu împreună cu Hristos cu Fiul și Stăpânul meu.
26. Acestea cugetându-le în bucuria inimii Mireasa
lui Dumnezeu, Stăpâna, a venit vremea slăvitei ei adormiri, a venit
ziua sfintei ei mutări, s-a apropiat ceasul mult râvnitei întoarceri
acasă. Și s-a făcut atunci străină adunare a celor cerești și a celor
pământești. O prealăudat sfârșit al fericitei și fără de prihană și
curatei Maici a lui Dumnezeu, despre care corul prorocilor cântă
armonios cântare preanevinovată. O, fericită și cinstită mutare a
fericitei celei fără de prihană. Căci Fericiți cei fără prihană în cale care umblă în legea Domnului. Dar tu ești infinit mai fericită, ca una care ești mai presus de neprihănire decât neprihăniții.
27. Atunci a fost dintr-odată și adunarea de la
marginile pământului a sfinților apostoli umblând sus prin văzduh. Căci
au venit de la margini ca oștenii la cetatea împăratului cea
însuflețită. Au venit ca să petreacă pe stratega cea nebiruită, sau mai
curând pe împărăteasa cea slăvită la palatele împărătești.
28. Căci venind Împăratul în țara noastră, a
robilor, cum a arătat mai înainte cuvântul, și ținând-o pe ea și
pierzând pe tiran, a lăsat străji, adică pe Sfinții Apostoli și pe
Preacurata Stăpână. Pe unii, i-a lăsat ca pe cei mai buni și credincioși
oșteni înarmați, iar pe ea, ca un zid nezdrobit, ca armă nebiruită, ca
strateg greu de învins și ca pe o împărăteasă de Dumnezeu încununată,
pentru ca să păzească țara și totodată să propovăduiască lumii o singură
împărăție.
29. Și ea, ca o împărăteasă, a locuit în cetatea
împărătească Sion și a păzit lumea cu rugăciunile, iar ei ca cei mai
viteji oșteni s-au împrăștiat până la marginile lumii, răsturnând
împărați și tirani, nu mânuind arme și scuturi și săbii, ba nici traistă
și toiag nu li s-a îngăduit să poarte, ci numai coiful mântuirii și ca sabie a Duhului, cuvântul lui Dumnezeu. Și trimiși fiind ca mieii, au doborât pe lupi.
30. Acestea săvârșindu-le și alergând
pretutindeni, adormirea împărătesei nu le-a rămas ascunsă și printr-o
negrăită putere au ajuns în Sion, împreună cu care era și dumnezeiescul
Ierotei, care era ucenic al lui Pavel, fiind învățător al lui Dionisie
Areopagitul după Pavel, cum însuși spune Dionisie, care și mărturisește
covârșitoarea uimire a aceluia. Era cu totul ieșit din sine, cu totul
schimbat, cu totul răpit, văzând vasul primitor de Dumnezeu.
31. Asemenea și Petru, cea mai înaltă și cinstită
culme a apostolilor și Iacov, ruda Domnului și soborul celorlalți
apostoli erau de față cu evlavie și aduceau laude de îngropăciune
Născătoarei de Dumnezeu în chip văzut, iar în chip nevăzut cetele
îngerilor, și mai înaintea tuturor Gavriil cel preabun, arhidiaconul ei,
îi cântau „Bucură-te, curată” și iarăși „Domnul este cu tine”. Căci
L-ai zămislit pe El atunci prin Duhul Sfânt, iar acum Lui i-ai
încredințat duhul tău.
32. Bucură-te că te-ai mutat din viața cea vremelnică la cea veșnică.
Bucură-te, Maică a cerului și a luminii celei fără de pată, că astăzi te-ai mutat la lumina cea neînserată.
Bucură-te, Maică a vieții, că ai moștenit viața cea fără de sfârșit.
Bucură-te, cea prin care Viața S-a arătat și moartea s-a omorât.
Bucură-te, prin care Raiul cel odinioară închis se deschide și moștenitori ai împărăției se fac cei mai înainte robi.
Bucură-te, că Împăratul nostru, al tuturor și Ziditorul și Domnul acum vine la tine.
33. După ce a spus acestea Gavriil, Mântuitorul Se arată și îngerii L-au lăudat: Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului. Dumnezeu este Domnul și S-a arătat nouă. Și Preanevinovata: Doamne, pleacă cerurile și Te pogoară, Cel ce șezi pe heruvimi, arată-Te. Și
S-a arătat Domnul zicând către ea: Bucură-te, Maică, bucură-te,
Preacinstită, bucură-te, Fecioară curată. Bucură-te, de Dumnezeu
fericită. Pace duhului tău, pace inimii tale, pace trupului tău.
Ridică-te, să mergem de-aici. Credința ai păzit și prin tine
mulți au cunoscut-o, fecioria ai păzit-o fără de prihanăși mulți prin
tine o vor cunoaște. Și te așteaptă pe tine de-acum Împărăția cerurilor.
Ridică-te, să mergem de-aici.
34. Și Fecioara: Tu, Doamne, ne vei păzi pe
noi de acum și până în veac. Căci a trimis Dumnezeu mila Lui și adevărul
Lui și a izbăvit sufletul meu. Fie numele Domnului binecuvântat de acum
și până în veac. Și zice cu respect Fiului ei și Stăpânului: „Dacă
am aflat har de maică înaintea Ta și dacă m-ai cunoscut pe mine mai
presus de toți, Tu Însuți primește cu propriile Tale mâini cele fără de
prihană duhul meu”, de vreme ce Însuți ai binevoit să fii ținut în
brațele mele, iar eu acum în mâinile Tale îmi voi da duhul meu, și
profeția aceasta se va împlini astăzi.
35. Și Stăpânul: Și cuvântul acesta al tău pe
care l-ai spus Eu îl voi face. Căci ai aflat har de Maică înaintea Mea
și te-am cunoscut pe tine mai presus de toți. Și Preanevinovata: În mâinile Tale îmi dau duhul meu. Și Cel Milostiv: Fie ție cum voiești, o, maică fără de bărbat. Căci acest lucru este cuvenit, să se facă voia ta. Și iarăși poruncește sufletului ca un Ziditor al lui și Dumnezeu. Ție
îți spun suflete prea fără de prihană. Vino afară. Căci Eu, Cel ce am
poruncit celor din legături: „ieșiți”, și celor din întuneric
„descoperiți-vă” și prietenului Lazăr: Vino afară, și ție acum îți
poruncesc suflete sfânt: Vino afară. Cu pace și cu ușurință
despărțindu-te de preacuviosul trup, vino afară. Și întinzându-și mâinile dumnezeiești ca Tatăl spre prunc, îndată sufletul drept este în mâna lui Dumnezeu.
36. Și îndată au lăudat dumnezeieștile oștiri: Cine este Dumnezeu mare, ca Dumnezeul nostru? Tu ești Dumnezeu Carele faci minuni. Și s-au înălțat, cântând în glasuri de bucurie. Și o duc pe ea acolo de unde au fugit toată durerea, întristarea și suspinul acolo unde este cămara Mirelui celui fără de moarte, acolo unde este lumina cea neînserată și Împărăția care nu are sfârșit.
37. Iar moaștele ei cele preasfinte și fără de
prihană, vestiții apostoli cu evlavie și cu frică după datorie le
îngroapă. Căci dacă aceștia s-au adunat de la marginile pământului la un
loc, cine oare dintre credincioșii care locuiau în Ierusalim sau în
jurul Ierusalimului nu a venit acolo atunci, sârguindu-se să vadă
priveliște străină și vrednică de mirare? Căci nu a fost simplă ieșire,
ca a celorlalte femei și împărătese, fiindcă nici nu era o alta asemenea
ei între femei, ci era ieșirea, sau mai degrabă intrarea Împărătesei în
Împărăția cea negrăită. Căci dumnezeiască și omenească cinste a izvorât
atunci acolo cu îmbelșugare.
38. Acestea văzându-le începătorul răutății și
pizmașul demon n-a suferit să se liniștească, ci mișcă spre pizmă pe
necredincioșii iudei. Și care este pricina, ziceau, a acestei mari și
nemăsurate cinstiri? Căci aceasta a fost doar una dintre celelalte
femei. Pe când huleau ei acestea și altele asemenea cu acestea, unul
dintre ei se învârtoșează la inimă și aleargă în grabă cu multă
îndrăznire, vrând să țină patul în care erau sfintele acelea moaște,
care erau respectate și de îngeri, înnebunit ca un fără de minte să-l
tragă în jos și să-l răstoarne.
39. Și dacă Uza acela ispitit fiind, din evlavie
să sprijine chivotul, a murit, necurat fiind, ce nu avea să pătimească
îndrăznețul și mândrul acesta? Căci apucându-se de sfântul pat, cum s-a
spus, acela s-a oprit fără să se răstoarne, dar mâinile lui cele
spurcate și hulitoare, îndată dreptatea le-a tăiat. Această minune i-a
uimit și pe necredincioși și s-a făcut pricină multora de credință, iar
pe credincioși i-a ars și mai mult spre dor dumnezeiesc.
40. Iar preasfântul și cu totul fără de prihană
trupul acela a fost petrecut de dumnezeieștii apostoli în preasfântul
sat Ghetsimani și este mutat la Dumnezeul apostolilor și petrece în
acelea pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit.
41. Și acum, o, prealăudată Stăpână, primește
acest cuvânt de îngropare. Primește-l pe el spre slava ta, de Dumnezeu
fericită Fecioară și de Dumnezeu slăvită. Primește-l pe el spre
mântuirea mea! [***]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!