Cât s-au mărit lucrurile Tale, Doamne,
toate cu înţelepciune le-ai făcut!” (Psalmi 103, 25), exclama încă în
vechime Psalmistul. Ce este, aşadar, acea înţelepciune (sau, pe
greceşte, sophia), prin care s-au făcut toate?
În alt psalm se spune: „Cu cuvântul
Domnului cerurile s-au întărit şi cu duhul gurii Lui toată puterea lor”
(Psalmi 32, 6). Iar Sfântul Evanghelist Ioan Teologul glăsuieşte: „La
început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era
Cuvântul. Acesta era întru început la Dumnezeu. Toate prin El s-au
făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut” (Ioan 1, 1-3).
Înţelepciunea lui Dumnezeu sau Cuvântul
lui Dumnezeu, prin care toate s-au făcut de Dumnezeu nu este doar un
concept abstract al unei însuşiri a lui Dumnezeu. Acelaşi evanghelist
glăsuieşte mai departe: „Şi Cuvântul S-a făcut trup şi S-a sălăşluit
între noi şi am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl”
(Ioan 1, 14).
Aşadar, Cuvântul prin Care toate s-au
făcut este Unul-Născut, Fiul lui Dumnezeu, a doua Persoană a Sfintei
Treimi. El se mai numeşte şi „înţelepciunea lui Dumnezeu”, aşa cum spune
în epistola sa Sfântul Apostol Pavel: „Fiindcă şi iudeii cer semne, iar
elinii caută înţelepciune, însă noi propovăduim pe Hristos cel
răstignit…, puterea lui Dumnezeu şi înţelepciunea lui Dumnezeu” (I
Corinteni 1, 22-24).
Fiul lui Dumnezeu Se numeşte Cuvântul şi
înţelepciunea lui Dumnezeu pentru că Dumnezeu-Tatăl pe toate le
săvârşeşte prin Fiul Său. În acest fel, prin Fiul lui Dumnezeu, Tatăl ni
Se vesteşte prin faptele Sale şi prin El [Fiul] s-a arătat în
diversitatea ei înţelepciunea lui Dumnezeu.
Înţelepciunea lui Dumnezeu s-a
manifestat prima oară la crearea lumii văzute şi nevăzute. Noi vedem
acum lumea ajunsă la starea păcătoasă, după ce şi-a pierdut bunătatea
dintru început, dar lumea este minunată, chiar şi stricată de păcat şi
răsfrânge în ea înalta înţelepciune a Creatorului.
Dacă vom privi cerul, vom vedea
mişcările armonioase ale luminătorilor cereşti, totul se mişcă după legi
veşnice, date naturii de Ziditor, la facerea ei. Dacă vom privi în
jurul nostru, în fiecare plantă, în fiecare animal, chiar şi în oricare
pietricică vom vedea înţelepciunea Celui ce le-a zidit!
Fiecare vietate, până la cele mai mici
insecte, este înzestrată cu toate însuşirile necesare pentru
supravieţuirea, apărarea şi dezvolarea vieţii sale şi pentru înmulţirea
speciei. Fiecare corp însufleţit şi neînsufleţit din natură este compus
din particule minuscule, distribuite armonios, care alcătuiesc o zidire
minunată, o ţesătură graţioasă a Marelui Artist şi Ziditor.
Să ne uităm în noi înşine, ce combinaţie
minunată şi înţeleaptă a nevăzutului cu văzutul alcătuim! Prin trupul
nostru aparţinând lumii zidite, noi alcătuim cea mai meşteşugită zidire,
în care fiecare celulă îşi are menirea ei.
Cu cât ştiinţa pătrunde mai adânc în
tainele naturii, cu atât devine mai evident că natura este zidirea unei
preamăreţe înţelepciuni şi cu atât mai sus se înalţă ochiul minţii
noastre, în cunoaşterea Creatorului său.
Despre înalta înţelepciune a lui
Dumnezeu mărturiseşte cu deosebire duhul nostru cel după asemănarea lui
Dumnezeu, care-l înalţă pe om deasupra pământului şi a mării vieţii
acesteia şi ne dă putinţa să ne împărtăşim chiar şi în viaţa aceasta de
puterile înaltului…
Toate acestea le avem chiar şi acum, în
starea noastră păcătoasă, a omului căzut, supusă stricăciunii naturii.
Cum a fost, dar, frumuseţea şi bunătatea lumii la zidirea ei!
Încântat de propria frumuseţe, primul
dintre îngeri, Luceafărul de dimineaţă, s-a mândrit şi dorind să se facă
deopotrivă cu Cel Preaînalt, a căzut de la Dumnezeu. Alungat din cer,
el l-a pizmuit pe omul creat şi l-a ademenit să încalce porunca lui
Dumnezeu. Păcătuind Adam, cel întâi zidit, o dată cu el întreaga omenire
s-a lipsit de slava şi de cinstea ei cea dintru început.
Mintea omului s-a întunecat, voinţa i-a
slăbit, simţurile i s-au întinat. Omul s-a lipsit de comuniunea harică
cu Dumnezeu, Izvorul vieţii, şi a devenit muritor.
Pierzând omul cununa zidirii, s-a produs
o schimbare în întreaga lume, căci urmările păcatului s-au simţit peste
tot. Întreaga lume a devenit stricăcioasă şi păcătoasă. Natura,
începând cu animalele, a început să-i facă rău omului, iar omul,
înlăuntrul său, era chinuit de despărţirea de Dumnezeu.
Însă Preaînţeleptul Dumnezeu, încă
înainte de zidirea lumii, nu numai că a prevăzut căderea omului pe care
urma să-l zidească, dar a şi hotărât dinainte cum să-l îndrepteze,
înainte ca lumea să fie zidită. În Sfatul Sfintei Treimi a fost dinainte
rânduit că a doua Persoană a Sfintei Treimi, Fiul lui Dumnezeu, va
deveni om şi va lua asupra Lui păcatele lumii, îndreptând greşeala lui
Adam.
Nimănui nu i-a fost dezvăluit leacul
pregătit pentru boala omenească; hotărârea Sfatului Sfintei Treimi a
rămas o taină pentru întreaga lume zidită. Trebuia pregătit pe pământ un
adăpost vrednic să-l primească pe Fiul lui Dumnezeu, Cel ce urma să Se
întrupeze.
În neamul omenesc stricat de păcat
trebuia găsit un vas nepângărit, în care să Se coboare Cuvântul lui
Dumnezeu, Cel Care pe toate le-a zidit şi cu trupul primit, să Se
sălăşluiască printre oameni, El însuşi devenind om.
De multe veacuri a fost nevoie ca să se
pregătească împlinirea preaînţeleptei chivernisiri a lui Dumnezeu. Şi a
apărut o Fecioară Curată, vrednică a deveni Maica după trup a Aceluia
prin Care s-au făcut cerul şi pământul şi prin Care urmau să se
împlinească cele dinainte hotărâte de Preaînţeleapta Treime, pentru
mântuirea lumii.
Când a venit plinirea vremii (Galateni
4, 4) şi a venit sorocul ca să Se întrupeze Fiul lui Dumnezeu pe pământ,
taina minunatului Sfat al Sfintei Treimi a fost dezvăluită de Dumnezeu
Arhanghelului Gavriil, care a fost trimis în Nazaret să-i binevestească
Preacuratei Fecioare Maria despre naşterea Mântuitorului lumii, ce avea
să se petreacă de la ea.
Sfatul cel mai dinainte de veci
descoperindu-l Pruncei, Gavriil se înfăţişă Preacuratei, vestindu-i:
„Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine.
Binecuvântată eşti tu între femei. Vei naşte Fiu şi vei chema numele lui
Iisus. Acesta va fi mare şi Fiul Celui Preaînalt se va chema” (Luca 1,
28-32).
S-a tulburat smerita copilă auzind
această prevestire. De la vârsta de trei ani ea se afla la templu, fiind
dată de părinţi şi petrecând necontenit în rugăciune, a fost crescută
în Sfânta Sfintelor, unde a auzit glasurile locuitorilor cereşti, dar cu
toate acestea n-ar fi putut gândi să devină Maica Răscumpărătorului,
dând în acelaşi timp şi făgăduinţa de a rămâne Fecioară.
„Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi
puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va
naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema” – rosti îngerul,
răspunzându-i la întrebarea: „Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu
de bărbat?”. „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” –
răspunse Maria cu smerenie şi cu supunere faţă de voia lui Dumnezeu
(Luca 1, 35-38).
Atunci Cuvântul lui Dumnezeu, Fiul Cel
Unul-Născut al lui Dumnezeu Se sălăşlui în Maria. Cel pe Care cerul şi
cerurile cerurilor nu-L încap (III Regi 8, 27; II Paralipomena 6, 18),
Căruia Cerul îi este scaun şi pământul aşternut picioarelor (Isaia 66,
Fapte 7, 49), Şi-a ales ca sălaş o Fecioară, din pântecele ei făcându-Şi
Prestol şi pântecele ei mai mult decât cerurile lărgindu-l. „Mai
întinsă decât cerurile” s-a făcut Fecioara Maria.
Peste nouă luni ea a născut un Fiu, pe
Dumnezeu arătat în trup. „Taina cea ascunsă din veac şi de îngeri
neştiută, prin Născătoarea de Dumnezeu, Dumnezeu Se arătă pe pământ, în
unire neamestecată întrupat”.
Însă Fecioria Maria şi întruparea, prin
ea, a Fiului lui Dumnezeu au rămas o taină pentru diavol, până când
Domnul nu a împlinit lucrarea mântuirii noastre. „Primind de bunăvoie
pentru noi crucea asupra Sa”, suferind moarte şi înviind din morţi,
Domnul Iisus Hristos a dăruit viaţă neamului omenesc şi i-a deschis
Raiul care fusese pecetluit [pentru el].
Întrupându-se din Fecioara Născătoare de
Dumnezeu, „Adam s-a chemat, Eva s-a slobozit, blestemul s-a sfârşit,
moartea s-a omorât şi noi am înviat”.
Împreună cu omul, întreaga lume este
izbăvită de stricăciune, pregătindu-se de acum pentru ziua când lumea va
fi curăţată prin foc, când toată făptura va fi slobozită de robia
stricăciunii, când cerul cel nou şi pământul cel nou vor dezvălui
zidirea lui Dumnezeu în toată frumuseţea şi bunătatea ei.
Astfel, este sfărâmată uneltirea
răutăţii diavoleşti şi Ziditorul lumii, cu înalta Sa înţelepciune, le
îndreaptă pe toate după voia Sa pentru binele întregii făpturi. Aşa cum
Dumnezeu a creat la început lumea prin Cuvântul Său, adică prin Fiul
Său, la fel prin Fiul lui Dumnezeu lumea este renăscută după căderea în
păcat.
Prin Cel prin care s-a arătat
înţelepciunea lui Dumnezeu în zidire, tot prin Acela s-a descoperit
înţelepciunea lui Dumnezeu şi în restaurarea lumii distruse de păcat şi
în întoarcerea bunăvoirii lui Dumnezeu asupra lumii.
De aceea, Fiul lui Dumnezeu este numit
înţelepciunea lui Dumnezeu sau, în greceşte, Sophia, pentru că prin El
noi L-am cunoscut şi îl cunoaştem pe Preaînţeleptul Dumnezeu. Iisus
Hristos pentru noi S-a făcut înţelepciune de la Dumnezeu şi dreptate şi
sfinţire şi răscumpărare (I Corinteni 1, 30).
Preacurata Fecioară, prin care S-a
întrupat Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Ziditorul şi Mântuitorul nostru, ca
să ne dăruiască viaţa veşnică, a fost scara pe care Dumnezeu S-a
coborât pe pământ şi a devenit pentru noi puntea pe care urcăm la cer.
Cu mult înainte de întruparea lui
Hristos au prevestit despre ea proorocii, cei care profeţeau venirea lui
Mesia. Profetul Iezechiel o vede ca pe o poartă închisă la răsărit,
prin care trece Domnul şi care rămâne închisă, ceea ce înseamnă că până
la naştere, în timpul naşterii şi după naştere, Maria a rămas Fecioară.
Profetul Daniel, tâlcuind misteriosul
vis al lui Nabucodonosor, o preînchipuie ca pe un munte feciorelnic din
care o piatră se desprinde de la sine, fără ajutorul vreunei mâini
omeneşti, şi umple pământul, ceea ce iarăşi înseamnă naşterea fără de
sămânţă şi neprihănită a lui Hristos din Fecioară.
„Iată, Fecioara va lua în pântece şi va
naşte fiu şi Strămoşul Iacov a văzut în vechime în
vis o scară sprijinită pe pământ, al cărei vârf ajungea la ceruri şi
care o preînchipuia pe cea prin care S-a pogorât pe pământ Fiul lui
Dumnezeu.
Regele David, Psalmistul, o cântă ca pe o
Regină aşezată de-a dreapta Regelui, îmbrăcată în veşminte de aur şi
împodobită, a cărei întreagă slavă se află înlăuntrul ei.
Iar înţeleptul Solomon vorbeşte despre
ea în Cartea Pildelor ca despre Casa înţelepciunii: „înţelepciunea şi-a
zidit casă rezemată pe şapte stâlpi” (Pilde 9,1). Iar casa în care S-a
sălăşluit Preaveşnica înţelepciune la întrupare este tocmai Preacurata
Fecioară Maria.
Stâlpii acestei case sunt virtuţile ei.
La popoarele orientale din vechime, cifra şapte simboliza desăvârşirea
şi cei şapte stâlpi ai casei închipuie desăvârşirea în bine a Maicii
Domnului. De aceea, în icoane este reprezentată înţelepciunea lui
Dumnezeu – Fiul lui Dumnezeu pe tron, ca şi cum S-ar afla într-o clădire
aşezată pe şapte stâlpi, care o închipuie pe Preacurata Sa Maică.
Deasupra sunt şapte arhangheli, de
amândouă părţile stau şapte prooroci cu suluri de hârtie acoperite cu
profeţii despre Maica Domnului, iar dedesubt sunt numele celor şapte
virtuţi. Cifra şapte repetată de multe ori închipuie desăvârşirea
duhovnicească a Preasfintei Fecioare.
Astăzi, când cântăm „Naşterea ta,
Născătoare de Dumnezeu Fecioară, a vestit bucurie întregii făpturi”, se
chiverniseşte Casă pământeană pentru înţelepciunea Cea veşnică, se
pregăteşte lăcaş pentru Fiul lui Dumnezeu, Cel ce vine din ceruri pentru
mântuirea neamului omenesc….
Pentru întâmpinarea Lui se zideşte o
Cămară însufleţită, o Biserică sfinţită, în care Se va sălăşlui Cuvântul
lui Dumnezeu Cel dinainte de veci, coborât pe pământ, pentru ca de aici
să înceapă rezidirea lumii, ca să unească din nou cerul cu pământul.
Să ne bucurăm, aşadar şi să ne veselim
de Naşterea Alesei de Dumnezeu Prunce Maria, să o lăudăm pe cea mai
cinstită decât oştirile cereşti, Preacurata Fecioară Născătoare de
Dumnezeu, Casa înţelepciunii dumnezeieşti, să dăm cinstirea cuvenită
drepţilor ei părinţi şi împăratului veacurilor, Celui Nestricăcios,
Nevăzutului, Singurul Dumnezeu Preaînţelept, prin Iisus Hristos, Căruia I
se cuvine cinstea şi slava în vecii vecilor (I Tim. 1, 17). Amin.
(Cindao, 1948)
sursa: http://www.doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!