(a Sf. Părinţi de la Sinodul VII ecumenic)
Evanghelia de la Luca 8,5-15
5 Ieşit-a
semănătorul să semene sămânţa sa. Şi semănând el, una a căzut lângă drum
şi a fost călcată cu picioarele şi păsările cerului au mâncat-o. 6 Şi alta a căzut pe piatră, şi, răsărind, s-a uscat, pentru că nu avea umezeală. 7 Şi alta a căzut între spini şi spinii, crescând cu ea, au înăbuşit-o. 8
Şi alta a căzut pe pământul cel bun şi, crescând, a făcut rod însutit.
Acestea zicând, striga: Cine are urechi de auzit să audă. 9 Şi ucenicii Lui Îl întrebau: Ce înseamnă pilda aceasta? 10
El a zis: Vouă vă este dat să cunoaşteţi tainele Împărăţiei lui
Dumnezeu, iar celorlalţi în pilde, ca, văzând, să nu vadă şi, auzind, să
nu înţeleagă. 11 Iar pilda aceasta înseamnă: Sămânţa este cuvântul lui Dumnezeu. 12
Iar cea de lângă drum sunt cei care aud, apoi vine diavolul şi ia
cuvântul din inima lor, ca nu cumva, crezând, să se mântuiască. 13
Iar cea de pe piatră sunt aceia care, auzind cuvântul, îl primesc cu
bucurie, dar aceştia nu au rădăcină; ei cred până la o vreme, iar la
vreme de încercare se leapădă. 14 Cea căzută între spini sunt
cei ce aud cuvântul, dar umblând cu grijile şi cu bogăţia şi cu
plăcerile vieţii, se înăbuşă şi nu rodesc. 15 Iar cea de pe pământ bun sunt cei ce, cu inimă curată şi bună, aud cuvântul, îl păstrează şi rodesc întru răbdare.
1. „De ce le vorbeşti lor în pilde?”
Varianta lucanică a parabolei Semănătorului şi explicarea dată ei de
Mântuitorul, pe care ni le prezintă Evanghelia acestei Duminici, sunt
întru totul asemănătoare cu cele din Evanghelia de la Matei
(13,3-9.18-23). Ca şi în Evanghelia de la Matei (13,10-17), între
parabola însăşi şi explicarea ei, Domnul le dă ucenicilor, îndeosebi, un
răspuns la întrebarea de ce le vorbeşte oamenilor în parabole. Textul
acestui intermezzo este mai scurt la Luca: „Vouă vă este dat să
cunoaşteţi tainele Împărăţiei lui Dumnezeu, iar celorlalţi în pilde,
ca, văzând, să nu vadă şi, auzind, să nu audă” (v. 10). Întotdeauna în
activitatea Sa învăţătorească a folosit Mântuitorul vorbirea parabolică
sau alegorică. De pildă, când zicea: „Voi sunteţi sarea pământului” şi
„voi sunteţi lumina lumii” (Mt 5,13); sau: „Nu aruncaţi mărgăritarele
voastre înaintea porcilor” (Mt 7,6). În Evanghelia de la Luca, parabola
celor doi datornici (7,41-43) este anterioară parabolei Semănătorului.
Totuşi, se pare că ucenicii au constatat o schimbare în felul Său de a
vorbi; ei se miră de faptul că Iisus foloseşte în faţa mulţimii diferite
parabole susceptibile de interpretări diverse, fără alt comentariu
decât avertismentul sentenţios: „Cine are urechi de auzit să audă!” De
aceea Îl întreabă, după Matei (13,10b): „De ce le vorbeşti lor în
pilde?” Iisus răspunde cu o precizare pe care Sfântul Luca o rezumă în
cuvântul de mai sus, arătând că e nevoie de o disponibilitate
spirituală pentru a putea, într-adevăr, recepta mesajul Evangheliei,
de o voinţă de a te supune exigenţelor ei.
2. Patru feluri de pământ.
Parabola Semănătorului ne vorbeşte, în esenţă, de patru feluri de
pământ, de patru părţi de sămânţă şi de patru randamente diferite ale
seminţei.
O parte din sămânţă, ne spune parabola, a
căzut „lângă drum”. Aceasta nu înseamnă neapărat că semănătorul este
neglijent. Era normal însă ca la semănat unele boabe să cadă pe (sau
lângă) drumul care mărginea ogorul sau pe cărările bătătorite pe ogorul
însuşi de la recolta anterioară până la semănat, ştiut fiind faptul că
în agricultura tradiţională din Ţara Sfântă mai întâi se seamănă, şi
numai după aceea se ară. Desigur că „păsările cerului”, dacă nu sunt
alungate, mănâncă repede boabele care li se oferă astfel.
În Palestina sunt apoi multe ţarini
pietroase, unde, sub un strat foarte subţire de sol vegetal, se ascunde
stânca. În aceste condiţii, grâul răsare repede, stimulat de căldura de
la suprafaţă; dar planta piere tot atât de repede din lipsă de pământ
adânc.
„Spinii” pot însemna aici buruienile, în
general, care răsar şi cresc foarte repede. Dar poate fi vorba, de
asemenea, de tufe de mărăcini; într-adevăr, în Orient poţi vedea
adeseori astfel de tufe în mijlocul ogorului cu grâu sau cu alte
cereale.
Randamentul „pământului celui bun”, de
până la o sută la unu (v. 8: „a făcut rod însutit”), depăşeşte, de
departe cele mai bune recolte din Ţara Sfântă. Este adevărat că în
cartea Facerii (26,12) se spune că Isaac a cules, prin binecuvântarea
Domnului, „rod însutit”. În textul evanghelic însă, cifra are mai
degrabă o valoare simbolică.
După ce a rostit această parabolă,
ucenicii nu numai că L-au întrebat pe Mântuitorul, în general, de ce
vorbeşte în pilde, ci I-au şi cerut, cum ne spune Sfântul Luca: „Ce
înseamnă pilda aceasta?”; adică, I-au cerut să le explice pilda însăşi a
Semănătorului. Domnul îi ascultă. Explicaţia Sa, ca şi parabola însăşi,
este redată în toate cele trei Evanghelii sinoptice (Mt 13,18-23; Mc
4,13-20; Lc 8,11-15). Această explicaţie conţine mai multe elemente
alegorice.
Deşi parabola este numită „a
Semănătorului”, în ea este vorba aproape exclusiv de sămânţă sau mai
degrabă de condiţiile foarte variate care i se oferă acesteia în urma
semănării. În ce priveşte identitatea Semănătorului, luând în seamă
contextul de la Matei, ne dăm seama că Acesta este, ca şi în parabola
neghinelor (Mt 13,37), „Fiul Omului”. Simbolismul seminţei este precizat
de la bun început în varianta lucanică a explicaţiei parabolei:
„Sămânţa este cuvântul lui Dumnezeu” (Lc 8,11). Totuşi, în continuare nu
mai este vorba atât de sămânţă, de cuvântul lui Dumnezeu, ci de
modurile diferite în care acesta este primit de oameni, de „solurile”
diferite în care cade sămânţa cuvântului. Rezultatele diferite ale celor
patru părţi de sămânţă se datorează, într-adevăr, calităţii diferite a
pământului. Nici Semănătorul, nici sămânţa nu au vreo vină pentru lipsa
de roade a celor din primele trei categorii. Ar fi fost, poate, de ajuns
ca Mântuitorul să spună numai atât: Semănătorul face tot ceea ce
trebuie făcut; sămânţa este bună; nu mai rămâne decât ca şi voi să fiţi
pământul cel bun pentru ca sămânţa să-şi aducă rodul însutit. Domnul
intră însă în detalii, spre a releva într-un mod mai concret piedicile
care se opun rodirii seminţei cuvântului.
3. Sămânța căzută lângă drum.
În prima categorie, reprezentată de sămânţa căzută lângă drum, sunt cei
care aud cuvântul, dar încă înainte ca acesta să fi pătruns în minte,
prin meditaţia asupra lui, înainte ca acesta să fi coborât în inimă,
prin primirea sa cu dragoste şi ascultare, vine diavolul, această
„pasăre” de pradă care stă mereu la pândă, şi „ia cuvântul din inima
lor, ca nu cumva, crezând, să se mântuiască” (Lc 8,12). Aşa se întâmplă,
în general, cu oamenii lumeşti, pentru care totul trece prin simţuri şi
care se conduc după principiile unei „înţelepciuni” exclusiv omeneşti.
Unii dintre aceştia mai ascultă câte-o predică sau mai deschid Sfânta
Scriptură, dar o fac numai ca să-şi treacă timpul, sau din obicei, din
curiozitate, din gust artistic etc., iar nu căutând cu adevărat calea
mântuirii, nu cu dorinţa de a-şi însuşi şi de a pune în practică ceea ce
aud sau citesc. În astfel de suflete, care au ajuns să aibă duritatea
drumului bătut, sămânţa cuvântului nu află condiţii de a încolţi şi de a
se dezvolta. Despre cel ce aparţine acestei categorii de oameni, care
„văzând, nu văd şi auzind, nu înţeleg” (cf. v. 10), Sfântul Apostol
Pavel zice: „Omul firesc nu primeşte cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci
pentru el sunt nebunie şi nu poate să le înţeleagă, fiindcă ele se
judecă duhovniceşte (I Cor 2,14).
4. „Cea de pe piatră”. A
doua categorie este cea a ascultătorilor impulsivi şi superficiali
care, tocmai din această cauză, sunt nestatornici. Ei primesc
cuvântul aşa cum primeşte sămânţa un loc pietros. Cred îndată, fără
dificultate şi chiar „cu bucurie”. Credinţa nu-i ţine însă prea mult,
căci n-au prevăzut dificultăţile sarcinii pe care şi-au asumat-o (cf. Lc
14,30), sau, cum zice textul, „nu au rădăcină”; „ei cred până la o
vreme, iar la vreme de încercare se leapădă” (v. 13). La prima prigoană
din pricina credinţei pe care au îmbrăţişat-o, ei dau înapoi şi „nu mai
merg după Iisus” (cf. In 6,66). În timpul activităţii Sale, Mântuitorul a
cunoscut mulţi astfel de ucenici de-o zi; ştiind însă nestatornicia
lor, El „nu Se încredea în ei” (In 2,24).
5. „Cea căzută între spini”.
A treia categorie este reprezentată de cei care primesc cuvântul aşa
cum primeşte sămânţa un ogor plin de spini. În sine, pământul este bun
şi ar putea fi productiv; dar grăsimea acestui pământ este devorată de
spini şi de buruieni, care o iau înainte, crescând foarte repede, şi
înăbuşă sămânţa. Aşa sunt întotdeauna inimile împărţite între dorinţa de
a plăcea lui Dumnezeu şi iubirea faţă de lume. În zadar încearcă unii
ca aceştia să slujească la doi domni (cf. Mt 6,24). „Umblând cu grijile
şi cu bogăţia şi cu plăcerile vieţii”, ei nu pot să facă să rodească în
viaţa lor cuvântul lui Dumnezeu (v. 14). În aceşti oameni, după un
început bun şi promiţător, „cuvântul” tânjeşte şi, în cele din urmă,
rămâne fără roadă. Grijile şi plăcerile vieţii înăbuşă dragostea faţă de
Dumnezeu şi faţă de împlinirea poruncilor Sale. De aceea, încă în
Predica de pe Munte, Mântuitorul ne atrage atenţia să nu ne lăsăm
stăpâniţi de grija pentru cele pământeşti (Mt 6,19-34). E adevărat, omul
are nevoie de hrană, de îmbrăcăminte şi de alte lucruri, pe care
trebuie să şi le câştige cu efort. Credinciosul nu uită însă niciodată
că are un Tată în ceruri. Astfel încât grija sa pentru cele pământeşti
nu-i înăbuşă preocuparea pentru cele cereşti. El nu uită niciodată că
există o prioritate, un „mai întâi” al vieţii sale, cuprins în acest
îndemn al Mântuitorului Hristos: „Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui şi toate acestea se vor adăuga vouă” (Mt 6,33).
6. „Cea de pe pământ bun”.
Vin, în sfârşit, cei care primesc cuvântul lui Dumnezeu aşa cum
primeşte pământul cel bun sămânţa. E vorba de „cei ce, cu inimă curată
şi bună, aud cuvântul, îl păstrează şi rodesc întru răbdare” (v. 15).
Cele câteva caracteristici menţionate aici sunt extrem de sugestive. Mai
întâi, o „inimă curată şi bună”; adică o inimă în care pocăinţa şi-a
făcut deja lucrarea de purificare de patimi şi a trezit dorul sfânt după
Dumnezeu şi după harul Său mântuitor. Un astfel de om nu numai că
primeşte „cu bucurie” cuvântul lui Dumnezeu, aşa cum fac şi cei din
categoria a doua, care „nu au rădăcină”; el îl şi „păstrează” cu
scumpătate. Şi, spre deosebire de impulsivitatea superficială a
acelora, el ştie, aşa cum ştie orice agricultor serios, că îţi trebuie
„răbdare” de la semănat şi până la seceriş.
Chiar la cei ce sunt pământul cel bun
există grade diferite de fertilitate. În Evanghelia de la Matei se
precizează că, rodind, face „unul o sută, altul şaizeci, altul treizeci”
(Mt 13,23). Aceste cifre apar în ordine crescândă la Marcu (4,8): „…şi,
crescând, au dat roade şi au adus: una treizeci, alta şaizeci, alta o
sută”. Cifre care au, cum spuneam, o valoare simbolică. Ele ar putea fi
înlocuite cu altele; totul este să se redea ideea rodirii bogate.
Totuşi, vechii comentatori, printr-o exegeză alegorică, propun anumite
aplicaţii precise, deşi foarte diverse, ale acestor cifre. Astfel, de
pildă, Fericitul Ieronim vedea în ele meritele fecioarelor („o sută”),
ale văduvelor („şaizeci”) şi, respectiv, ale celor căsătoriţi
(„treizeci”).
Parcă astfel de inimi sunt tot mai rare
în vremea noastră. Dar cât sunt ele de scumpe lui Hristos şi celor
credincioşi! Ce bucurie să întâlneşti un om care primeşte cuvântul fără
vicleşug şi cu sinceră dorinţă de a-l păstra şi de a-l împlini! Un om
care, cum zice Psalmistul, „strânge” cuvântul şi se bucură de el „ca cel
ce a aflat comoară mare” (Ps 118,162)!
Aşa trebuie primită, păstrată şi făcută
să rodească sămânţa cuvântului lui Dumnezeu! O astfel de pildă de
comportare faţă de sămânţa cuvântului, a adevărului dumnezeiesc, ne-au
lăsat-o toţi marii înaintaşi ai credinţei. Câtă grijă dovedeşte, de
pildă, Sfântul Apostol Pavel ca învăţătura lui Hristos să fie păstrată
şi transmisă fără ştirbire, ca o comoară de mare preţ şi pentru care
avem a da socoteală. „Deci, fraţilor – le scrie el tesalonicenilor –,
staţi neclintiţi şi țineţi predaniile pe care le-aţi învăţat, fie prin
cuvânt, fie prin epistola noastră” (II Tes 2,15). Sau, lui Timotei, pe
care-l lăsase episcop la Efes: „Să păzeşti porunca fără pată, fără vină,
până la arătarea Domnului nostru Iisus Hristos” (I Tim 6,14). Cum ar fi
putut Timotei să păzească „porunca” nepătată până la Parusia Domnului?
Cum putea fi făcut el responsabil pentru transmiterea cuvântului lui
Dumnezeu până la sfârşitul veacurilor? Răspunsul la această întrebare îl
aflăm din a doua Epistolă pe care i-o adresează Apostolul; el putea
să-şi împlinească această responsabilitate prin selecţionarea celor
cărora avea să le încredinţeze „comoara cea bună”, primită la rândul său
de la Apostol: „Şi cele ce ai auzit de la mine, cu mulţi martori de
faţă, acestea le încredinţează la oameni credincioşi, care vor fi
destoinici să înveţe şi pe alţii” (II Tim 2,2).
Aşa a ajuns până la noi, „fără pată”,
învăţătura cea sfântă şi mântuitoare a Domnului. Epoca marilor Părinţi
ai Bisericii şi a Sinoadelor ecumenice stă ca o mărturie de neclintit,
peste veacuri, despre modul în care trebuie primită, păstrată şi făcută
să rodească sămânţa cuvântului lui Dumnezeu.
7. Temeiul icoanei. Îi pomenim în această Duminică pe Sfinţii Părinţi de la Sinodul VII ecumenic.
Acest Sinod răspunde unei noi şi puternice izbucniri a duhului celui
vrăjmaş împotriva învăţăturii lui Hristos. Este vorba de erezia
iconoclastă. După marile erezii antihristologice care au fost
arianismul, nestorianismul, monofizitismul şi monotelismul, erezia
iconoclastă venea ca un nou atac împotriva învăţăturii celei
mântuitoare. Temeiul esenţial al icoanei este însăşi întruparea Fiului
lui Dumnezeu. Atacul împotriva cinstirii sfintelor icoane nu era – şi nu
este – decât un atentat oarecum mai subtil împotriva învăţăturii de
bază a Creştinismului despre Dumnezeul făcut Om pentru ca pe om să-l
îndumnezeiască. Grăitor în această privinţă este însuşi faptul că
inspiraţia acestei erezii venea în bună parte din islamismul care
apăruse de curând şi care socotea idolatrie doctrina creştină despre
Sfânta Treime. Iconoclasmul însuşi este, în ultimă instanţă, o
contestare a acestei doctrine.
Deşi erezia a fost susţinută chiar de
unii dintre împăraţii bizantini ai acelei epoci, Biserica şi adevărul ei
au biruit. S-au ridicat încă o dată mari apărători ai credinţei, cum a
fost, de pildă, Sfântul Ioan Damaschinul. Iar învăţătura ortodoxă a fost
reafirmată cu tărie la Sinodul al VII-lea ecumenic, ţinut la Niceea, în
anul 787.
Citind aceste pagini de aur ale istoriei
Bisericii, te întrebi cum se mai poate ca astăzi oamenii să se poarte
cu atâta uşurătate faţă de „credinţa dată sfinţilor o dată pentru
totdeauna” (Iuda 1,3)? Cum se mai poate, de pildă, ca atâţia aşa-zişi
„creştini” să profeseze şi astăzi cel mai cras iconoclasm? Căci, trebuie
s-o spunem răspicat, protestantismul şi toate grupările neoprotestante
reactualizează, printre altele, vechiul iconoclasm; iar acest
iconoclasm modern nu este deloc mai puţin antihristologic decât era
iconoclasmul veacului al VIII-lea. Cum se explică această decădere de la
credinţă a unor oameni care s-au născut în tradiţia ortodoxă?
Răspunsul ni-l dă pilda Semănătorului.
Nu toţi sunt pământul cel bun. Sămânţa cea sfântă şi bună a Evangheliei
nu găseşte peste tot pământul cel bun care să o facă să rodească. Este
nevoie, pentru rodire, de împreună-lucrarea omului cu Dumnezeu şi cu
harul Său. Dacă inima ta este drum şi stâncă şi mărăcini, cum ar mai
putea să se vadă în viaţa ta vreo roadă a cuvântului lui Dumnezeu?
În loc de încheiere, acest îndemn al
Sfântului Apostol Pavel către Timotei: „Ţine dreptarul cuvintelor
sănătoase pe care le-ai auzit de la mine, cu credinţa şi cu iubirea care
este în Hristos Iisus. Comoara cea bună ce ţi s-a încredinţat păzeşte-o
cu ajutorul Sfântului Duh, Care sălăşluieşte întru noi” (II Tim
1,13-14).
PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!