Nu te teme, crede numai și se va mântui fiica ta”
Iubiți credincioși,
Cuvintele acestea, „Nu te teme, crede numai și se va mântui fiica
ta”, sunt cuvinte pe care Domnul nostru Iisus Hristos le-a rostit în
legătură cu învierea fiicei lui Iair. Cuvintele au fost rostite către
Iair, care era mai marele unei sinagogi. Acesta s-a dus la Domnul
Hristos și I-a spus că are o fiică bolnavă pe moarte și L-a rugat pe
Domnul Hristos s-o ajute, s-o ridice din boală.
Între timp, din casa lui Iair a venit vestea că copila a murit.
Bineînțeles că Iair a intrat în panică – se gândea el că Domnul Hristos
ar putea să o vindece pe fiica lui, dar n-a avut gândul c-ar putea s-o
și învie din morți. Și atunci Domnul Hristos a intervenit, spre folosul,
binele și bucuria lui Iair, și a spus: „Nu te teme, crede numai – deci
stăruie în credință – și se va mântui fiica ta”.
Cuvintele acestea, adresate lui Iair și rămase în cuprinsul Sfintei
Evanghelii, ne sunt adresate de fapt și nouă, și mai ales ne sunt
adresate și nouă când ajungem în împrejurări grele, în împrejurări de
verificare, de cercetare de noi înșine. Credința noastră – am spus de
multe ori – este o credință despovărătoare. Ce înseamnă asta?
Înseamnă că cineva care are credință în Domnul Hristos are liniște
sufletească, are bucurie, are mângâiere, are din credință curaj, are
îndrăzneală în fața necazurilor; cineva care are credință în Hristos
n-are niciodată pricină să se teamă, ci are întotdeauna pricină să fie
încredințat că Domnul nostru Iisus Hristos îi stă întru ajutor.
Noi nu știm care e planul Mântuitorului cu fiecare dintre noi, dar
știm că credința noastră ne lipește de Domnul Hristos și că nu mai
suntem singuri în lumea aceasta. Teama e semn de necredință, frica e
semn de necredință, îngrijorarea e semn de necredință, neliniștea
sufletească de orice fel ar fi, e semn că nu avem credință.
Știm că o dată, pe când ucenicii călătoreau pe mare împreună cu
Domnul Hristos, s-a stârnit o furtună și ucenicii au intrat și ei în
neliniște, în groază. Domnul Hristos dormea și L-au trezit și I-au zis:
„Doamne, mântuiește-ne, că pierim” (Marcu 8, 25). Atunci Domnul Hristos a
zis către ucenici: „De ce vă este frică, puțin-credincioșilor?”
(Matei 8, 26), iar apoi a certat vântul și marea și s-a făcut liniște.
Când Domnul Hristos le-a spus ucenicilor „Unde vă este credința?”
(Luca 8, 25) a avut în vedere o împrejurare grea, nu o împrejurare
ușoară, așa că Domnul Hristos vrea să avem credință și în împrejurări
grele. E ușor să zici că ai credință când nu te întâmpină nimic rău,
când toate merg ușor, când și cu credință și fără credință tot așa ar
fi, dar să ai credință în împrejurări grele, în împrejurări de margine;
să ai credință în împrejurări în care alții se tem și tu să nu te temi,
aceasta este un dar de la Dumnezeu.
În ceea ce privește credința, noi foarte des avem putința să ne
cercetăm pe noi înșine dacă suntem în credință, după cuvântul Sfanțului
Apostol Pavel din Epistola a II-a către Corinteni, anume: „Cercetați-vă
pe voi înșivă dacă sunteți în credință” – se înțelege, dacă sunteți cu
credință în Dumnezeu, dacă credeți în Mântuitorul nostru Iisus Hristos.
„Cred Doamne!, ajută necredinței mele!” (Marcu 9,24) a spus un om
chinuit de situația grea a fiului său când Domnul Hristos a spus: „Dacă
tu poți crede, toate-i sunt cu putință celui ce crede” (Marcu 9,23), și
omul acela a zis cu lacrimi „Cred, Doamne!, ajută necredinței mele!”
Iubiți credincioși,
Cuvintele Mântuitorului nostru Iisus Hristos sunt tot atât de vii și
trebuie să fie tot atât de lucrătoare cum au fost în vremea când Domnul
Hristos le-a rostit. I-a zis Domnul Hristos lui Iair: „Nu te teme…”, ne
spune și nouă „nu te teme”, la fiecare dintre noi ne spune „nu te teme”.
I-a spus lui Iair „crede numai“, adică stăruie în credință, nu te
clinti din credință „și se va mântui…” Sunt cuvinte pe care ni le spune
și nouă.
Am zis că noi nu știm planurile lui Dumnezeu cu noi, iar dacă știm că
Domnul Hristos ne este favorabil, că este pentru noi, că ne ajută, că
ne întărește în împrejurări grele, că ne scapă de împrejurări pe care
noi nu le putem ocoli. De aceea, credința noastră e despovărătoare,
credința noastră e mântuitoare. Ce înseamnă mântuire? Mântuire înseamnă
eliberare, despovărare și dacă zicem că credința ne mântuiește, zicem în
același timp și că credința ne despovărează. Noi nu așteptăm ca Domnul
Hristos să învie acum pe cei morți ai noștri, dar știm că va fi o
înviere, cum a zis și Marta despre fratele său, Lazăr: „Știu că va
învia, la înviere, în ziua cea de apoi” (Ioan 11, 24).
Credința în înviere și în nemurirea sufletului
Moartea nu-i ultimul cuvânt, nu-i ultimul lucru în viața oamenilor,
pentru că sufletul e nemuritor, sufletul nu moare niciodată, nu poate
muri. Este și o moarte a sufletului, dar asta nu înseamnă nimicirea
sufletului, ci înseamnă depărtarea sufletului de Dumnezeu; asta e
moartea sufletului, o moarte fără moarte, moarte în care moartea nu
poate face nimic. De ce? Pentru că Dumnezeu rânduiește lucrurile în așa
fel încât omul să nu moară și chiar dacă moare omul, moare ca să învie.
Aceasta este credința noastră, și cine n-are credința asta n-are nici
credință despovărătoare, are o credință care nu-i lucrătoare.
Cineva, însă, care are o credință despovărătoare, o credință
lucrătoare, acela știe că trecem din această viață prin moarte la o altă
viață, la viața de după viață. Aceasta e credința noastră pentru că
aceasta e învățătura Bisericii. Noi credem ce învață Biserica, noi
credem ce învață Evanghelia, și dacă nu credem trebuie să ne silim să
credem, să cerem de la Domnul Hristos ajutorul ca să ne dea mai multă
credință să credem și în nemurirea sufletului, să credem și în judecata
particulară, să credem și în judecata universală, să credem în rai și în
iad, să credem în răsplată, să credem în toate acestea pentru că toate
acestea ni le descoperă numai credința.
E adevărat că flecare dintre noi suntem în așa fel alcătuiți încât nu
ne vine să credem că murim; știm că vom muri, dar nu ne vine să credem.
De ce? Pentru că noi am fost făcuți de Dumnezeu pentru viață, pentru
nemurire, pentru înviere, și nouă ne spune Domnul Hristos cum i-a spus
Martei: „Eu sunt învierea și viața, cel ce crede în Mine, chiar dacă va
muri, viu va fi”, și noi, mărturisind această credință zicem la slujbele
pentru cei răposați, pentru cei morți, pentru cei trecuți din viața
aceasta: „Că Tu ești învierea și viața și odihna adormitului robului
Tău, Hristoase Dumnezeul nostru, și Ție mărire înălțăm, împreună și
Celui fără de început al Tău Părinte și Preasfântului și bunului și de
viață făcătorului Tău Duh, acum și pururea și în vecii vecilor”. Spunem
aceasta pentru că credem aceasta.
Învierile din Sfânta Scriptură – Noul Testament
Iubiți credincioși,
În Sfintele Evanghelii ni s-au păstrat istorisirea câtorva învieri din morți, trei, și anume:
– învierea tânărului din Nain,
– învierea fiicei lui Iair și
– învierea lui Lazăr.
Iar în cartea Faptelor Sfinților Apostoli avem de asemenea două istorisiri de minuni ale învierii și anume
– învierea unei tinere, Tavita, despre care citim, în Faptele Sfinților
Apostoli în capitolul IX, că Sfântul Apostol Petru a înviat pe o tânără,
– învierea unui tânăr, Eutihie, minune descrisă tot în Faptele Sf.
Apostoli, și pe care a făcut-o tot Sfântul Apostol Pavel
(Faptele Apostolilor 20).
Este interesant de observat că toate învierile istorisite în Sfânta
Scriptură a Noului Testament, toate cele cinci, se referă la tineri nu
la oameni în vârstă. Noi, bătrânii, știm ce ne așteaptă, deși nu ne vine
să credem, nu e în firea omului să creadă că moare.
Trebuie să faci fel și fel de raționamente, să ai fel de fel de
gânduri, să te silești cumva să crezi că mori pentru că nu crezi că
mori, nu-ți vine să crezi că mori; asta e experiența bătrânilor.
Am început odată să întreb pe oamenii în vârstă, pe oamenii bătrâni,
oameni serioși, dacă se simt mai aproape de moarte la bătrânețe decât la
tinerețe și toți mi-au spus că nu se simt mai aproape de moarte la
bătrânețe, decât s-au simțit la tinerețe. Ce înseamnă aceasta, iubiți
credincioși? Aceasta înseamnă ceva: înseamnă că omul nu moare, că omul
nu-i făcut să dispară, că omul nu-i făcut să se nimicească, ci e făcut
să dăinuiască. Bineînțeles că dacă nu avem gândul că vom muri, vom muri
fără gândul acesta, numai că nu vom muri în înțelesul că s-a gătat cu
noi, că acum gata, nu se mai întâmplă nimic după moarte.
Știm că se întâmplă: judecata particulară, judecata universală,
răsplata pentru cele bune și pentru cele rele pe care le-am făcut în
viață, și apoi răsplata cea veșnică. Acesta este, iubiți credincioși,
avantajul credinței noastre. Sfântul Apostol Pavel, în Epistola I-a
către Tesaloniceni zice: „Să nu vă întristați ca cei ce nu au nădejde”.
Oameni ca noi din Sfânta Scriptură
Noi avem credință, avem nădejde, avem iubire, avem atâtea și atâtea
avantaje față de cei necredincioși și toate acestea ne aduc bucurie în
suflet. Mai întâi, iubiți credincioși, pentru viață, în fața morții și
în fața veșniciei să avem gândul acesta pe care ni-1 dă Domnul Hristos
când zice: „Nu te teme, crede numai și se va mântui…”.
Și, iubiți credincioși, vreau să vă mai spun ceva: așa îmi e de drag
să mă gândesc la faptul că în Sfânta Evanghelie sunt înfățișați și
oameni cam cum suntem noi: cu viață amestecată și cu credință, și cu
necredință, și cu siguranță, și cu nesiguranță, și cu lumină, și cu
întuneric, și, iată, Iair era unul dintre aceștia. L-a luat groaza când a
auzit că fiica lui a murit, și Domnul Hristos îi spune să nu se
îngrozească: „Nu te teme, crede numai și se va mântui…”.
Hai să ne mai gândim la un om ca noi, omul acela care a zis: „Cred
Doamne, ajută necredinței mele!” – și cred și nu cred – și, iată, Sfânta
Evanghelie ni-l înfățișează ca pe un om care a fost primit de Domnul
Hristos cu credința cât a avut-o și i-a împlinit Domnul Hristos cererea.
Haideți să ne gândim și la Sfinții Apostoli cărora Domnul Hristos,
într-o împrejurare, le-a spus că nu au putut face o minune anume pentru
că nu au avut destulă credință. L-au întrebat: „De ce noi n-am fost în
stare să-l scoatem?” și Domnul Hristos a spus: „Din pricina puținei
voastre credințe” (Matei 17, 19-20). Apostolii necredincioși? Da, uite
că se poate ca și apostolii să fie necredincioși.
Bineînțeles că nu tot timpul au fost așa, dar au fost și
necredincioși, și atunci înseamnă că și noi, care avem și mai puțină
credință decât ei, putem nădăjdui să avem mai multă credință. Ucenicii
Domnului Hristos care au zis către Domnul Hristos „ Dă-ne mai multă
credință”, și-au dat seama că n-au credință câtă trebuie și știți că
Domnul Hristos i-a spus Sfântului Apostol Petru: „Simone, Simone, iată
că Satana v-a cerut să vă cearnă ca pe grâu; dar Eu M-am rugat pentru
tine ca să nu-ți piară credința, iar tu, oarecând revenindu-ți,
întărește-i pe frații tăi“ (Luca 22, 31-32).
Și a venit împrejurarea în care Sfântul Apostol Petru s-a lepădat de
trei ori de Domnul Hristos, dar aceasta a fost o împrejurare de scurtă
durată, nu a rămas în împrejurarea aceasta pentru că Domnul Hristos l-a
întărit în credință.
Ei, asta trebuie să facem și noi, iubiți credincioși: să ne întărim
în credință, să facem faptele credinței, să cerem înmulțirea credinței,
să cerem înmulțirea iubirii, să cerem să avem o credință lucrătoare prin
iubire, să cerem să avem credința aceea care ne asigură că murind nu
murim, ci trăim și după moarte; să avem credința aceea care ne asigură
că va fi o înviere a morților, nu din puterea omului, ci din puterea lui
Dumnezeu.
Așa cum Domnul Hristos a înviat pe Lazăr, cum a înviat pe tânărul din
Nain și pe tânăra fiică a lui Iair, tot așa va face El prin puterea Lui
să ni se realcătuiască trupurile la învierea cea de apoi și vom fi vii
și cu sufletul și cu trupul – cu sufletul care nu moare și cu trupul
care moare, se descompune și se recompune. Dacă nu avem credința
aceasta, să știți că nu avem destulă credință. Dacă avem credința
aceasta suntem fericiți și în viață și în moarte. Amin!
sursa: https://doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!