„Lăudaţi pre Domnul întru Sfinţii Lui”
Prăznuim astăzi pomenirea cea de peste an a Sfântului Dimitrie cel Nou
sau Basarabov, ale cărui sfinte moaşte odihnesc aici, în Catedrala
Patriarhiei noastre. Cine a fost acest sfânt? Când şi cum a trăit? Ce
fapte de seamă a făcut, pentru a fi cinstit astăzi de milioanele de
credincioşi de pe întinsul ţării noastre şi al Bulgariei vecine?
Răspunsul îl vom avea dacă vom asculta istoria vieţii lui, din care vom
desprinde şi învăţătura cea de folos pentru sufletele noastre.
De mult, acum vreo șase-șapte sute de ani în urmă, pe vremea când
românii şi bulgarii alcătuiau o singură împărăţie, într-un sat mic şi
sărac de dincolo de Dunăre, numit Basarabov, trăia un tânăr cu numele de
Dimitrie. Era fiul unor părinţi sărmani, dar încă de mic strălucea prin
smerenia, curăţia sufletească, nevinovăţia, bunătatea şi blândeţea lui.
Crescând cu anii, s-a făcut păzitor de vite: păzea pe câmp vitele
satului, ducându-le la păşune. În liniştea câmpului, pe malurile
înverzite ale râului Lom, care curgea pe acolo, tânărul Dimitrie se
gândea des la Dumnezeu, Făcătorul a toate, şi la cuvintele Sfintei
Evanghelii pe care le auzea citindu-se Duminica în biserica satului.
Avea un suflet blând, delicat şi plin de gingaşe simţiri.
Era bun şi
milostiv şi cu oamenii şi cu vitele pe care le păzea. Ca un bun păstor,
le ducea totdeauna la păşunea cea mai grasă şi la apa cea mai limpede,
mânându-le din urmă cu vorbe blânde. Dacă vreuna se răzleţea din turmă, o
readucea înapoi cu dragoste şi răbdare. Aducea uneori în sat şi vitele
rătăcite ale altora, care nu-i fuseseră încredinţate spre pază.
Umblând însă odată cu vitele prin iarba deasă a câmpului, a călcat cu
piciorul, din nebăgare de seamă, un cuib de păsărele, strivind puişorii
dintr-însul. Atât de mâhnit a rămas tânărul Dimitrie pentru moartea
acestor nevinovate făpturi ale lui Dumnezeu, încât a hotărât să
pedepsească piciorul vinovat pentru omorul fară voie: trei ani l-a ţinut
desculţ, iarna şi vara, târându-l prin arşiţa verii şi zăpada iernii,
prin buruieni şi colţuri de stânci şi facându-l să sângereze adesea din
cauza rănilor şi a bătăturilor. Mai târziu, dorind să se desăvârşescă pe
sine în viaţa cea după Dumnezeu, a lăsat îndeletnicirea de păzitor de
vite şi, căutând singurătatea, s-a retras la o mănăstire ce era într-o
peşteră, pe malurile de piatră ale râului Lom, nu departe de satul
Basarabov. Acolo s-a desăvârşit şi s-a sfinţit prin ascultare şi
smerenie în toate şi şi-a strunit corpul prin postirea îndelungată şi
aspră, prin rugăciune neîntreruptă şi prin nesomnul privegherii. Pentru
aceasta, s-a învrednicit încă din viaţă de darul facerii de minuni.
Între altele, Dumnezeu i-a hărăzit să-şi cunoască dinainte sfârşitul
vieţii. Iar apropiindu-se clipa în care trebuia să-şi dea sufletul,
Sfântul a ieşit din mănăstire, s-a dus, şi-a aşezat truditu-i trup între
două pietre dintr-o scorbură de pe malul stâncos al râului Lom şi acolo
şi-a dat sfârşitul.
A rămas acolo trupul sfinţit al Sfântului - între cele două pietre
multă vreme, neştiut de nimeni. Dar, umflându-se odată râul din cauza
ploilor multe, apa lui s-a revărsat peste maluri; valurile înfuriate
s-au înălţat până la cele două pietre de pe stânca pe care odihnea
trupul sfântului şi, luându-le în curgerea lor, le-a prăvălit până jos
în albia râului, cu trup cu tot. Şi iarăşi au rămas acolo seminţele
sfântului multă vreme, ascunse sub apa râului care curgea peste ele. De
albe şi curate ce erau, deoarece fuseseră înzestrate cu darul
neputrezirii, ele străluceau în lumina soarelui ca aurul. În locul
acela, oamenii din sat vedeau adesea jucând o vâlvătaie de lumină şi
credeau că acolo se află o comoară. Dar fiind voia lui Dumnezeu ca ele
să nu rămână multă vreme tăinuite, sfântul s-a arătat în vis unei copile
din satul Basarabov, care pătimea de epilepsie, şi i-a arătat locul
unde se aflau, spunându-i: „Dacă vei spune părinţilor tăi şi mă vor
scoate de aici, eu te voi tămădui”. Şi fata a spus părinţilor săi, iar
aceştia, luând oameni din sat şi preoţi, au venit cu lumini şi au scos
moaştele sfântului din apă. Şi străluceau acestea ca aurul şi ca
mărgăritarele. Iar ei cunoscând că sunt ale unui sfânt şi că într-însele
sălăşluieşte puterea lui Dumnezeu, le-au luat cu multă cinste, şi,
ducându-le, le-au aşezat în bisericuţa din satul lor, ca pe o comoară
scumpă.
Şi ducându-se vestea despre ele, au început a veni oameni mulţi din
toate părţile şi de pe cele două maluri ale Dunării, ca să se închine
moaştelor sfântului. Însuşi domnul de pe atunci al Ţării Româneşti a
trimis bani şi meşteri de au făcut în satul Basarabov o biserică mai
mare şi mai frumoasă decât cea dinainte, şi au aşezat într-însa moaştele
sfântului. Şi multe minuni au făcut ele cât au stat acolo, tămăduind pe
mulţi bolnavi şi alinând multe suferinţe. Unele din ele au fost
însemnate în scris, de oameni pricepuţi, care le-au văzut, şi ele pot fi
citite în cărţile noastre bisericeşti. Voi pomeni numai câteva din ele
acum. Astfel, fata aceea, care suferea de epilepsie şi căreia i s-a
arătat sfântul, s-a tămăduit de boala cumplită de care zăcea îndată ce
moaştele sfântului au fost scoase din apă. Un iubitor de Dumnezeu,
episcop al Preslavului, cu numele de Ioanichie, căzând într-o boală
foarte grea, încât nu putea fi purtat decât pe o targă, şi neputându-se
vindeca de fel, a fost adus de patru inşi în biserica Sfântului Dimitrie
şi l-au pus cu aşternutul lui lângă sicriul cu moaştele sfântului. Şi
slujindu-se Sfânta Liturghie pentru el, după trei ceasuri s-a sculat
sănătos şi umbla pe picioarele sale, lăudând pe Dumnezeu şi mulţumind
sfântului.
Iar între anii de la Hristos 1769 şi 1774, iscându-se război
între ruşi şi turci, care stăpâneau pe atunci şi ţara vecină a
bulgarilor, generalul rus Petru Salticov a trecut Dunărea şi a cucerit
de la turci mai multe sate româneşti şi bulgăreşti de pe cele două
maluri le Dunării, între care şi Basarabov. Generalul a luat atunci, ca
pradă de război, şi moaştele sfântului, voind să le ducă în Rusia. Dar,
întâmplându-se pe lângă el un binecredincios român cu multă trecere,
numit Hagi Dimitrie, l-a rugat pe general să lase românilor sfintele
moaşte, ca răsplată a ajutorului pe care ei îl dăduseră armatelor
ruseşti şi ca despăgubire pentru stricăciunile suferite de satele
româneşti din pricina războiului. Şi îndurându-se conducătorul oştilor
ruseşti, a dat sfintele moaşte românilor, care, cu multă bucurie le-au
adus şi le-au aşezat cu cinste în biserica Sfintei Mitropolii din
Bucureşti, Catedrala Patriarhală de astăzi, în care stau până acum.
Aşa au ajuns moaştele Sfântului Dimitrie Basarabov, cu voia lui
Dumnezeu şi a Sfântului, în ţara noastră, adăugându-se la cele aduse de
mai înainte pe meleagurile româneşti (Sfânta Filofteia, de la Argeş,
Sfântul Ioan cel Nou, de la Suceava, Sfânta Parascheva, de la Iaşi). De
atunci - 1775 -, Mitropolia Ţării Româneşti şi-a avut pe patronul şi
ocrotitorul său, a cărui pomenire o săvârşim astăzi. La racla lui au
îngenuncheat, de aproape două sute de ani, şiruri de strămoşi şi
credincioşi ai noştri, căutând la el ajutor, alinare de necazuri şi
suferinţe, izbăvire din nevoi, aşa cum căutăm şi noi astăzi, și nu numai
o dată şi-a arătat sfântul puterea şi mila sa.
Pe la sfârşitul secolului trecut, o fată s-a vindecat de paralizie după
îndelungate rugăciuni lângă racla cu moaştele sfântului. Căci în aceste
sfinte moaşte sălăşluieşte sfinţenia şi puterea pe care Dumnezeu le-a
hărăzit sfântului încă pe când era în viaţă şi care dau osemintelor sale
darul neputrezirii şi al nestricăciunii. De aceea, ele sunt pentru noi
izvor pururea curgător de daruri minunate, de sfinţenie, de
binecuvântare, de ajutor şi vindecare mai presus de fire, din care sorb
cu folos toţi cei ce aleargă la el cu credinţă.
Care este taina acestor puteri minunate? Cum se explică mărirea cu care
sunt încununaţi sfinţii în ceruri şi cu care sunt cinstiţi pe pământ?
Ce minune a făcut dintr-un umil păzitor de vite, nebăgat în seamă de
nimeni, unuia dintre sfinţii cei mai cinstiţi în aceste părţi? Cu
Sfântul Dimitrie cel Nou s-a întâmplat cu adevărat cele ce a spus
odinioară Sfântul Apostol Pavel: că Dumnezeu a ales pe cele slabe ale
lumii ca să biruiască pe cele tari, a ales pe cele de jos ale lumii ca
să ruşineze pe cele de cinste. Sfântul Dimitrie a fost un simplu păzitor
de vite, un umil păstor, aşa cum fusese odinioară şi David însuşi
înainte de a ajunge împărat, şi sfântul prooroc Amos şi Sfântul Simion
Stâlpnicul înainte de a se retrage în pustie şi Sfântul Martir Sozont
(la 7 septembrie). Or, ce putea fi mai dispreţuit şi mai nebăgat în
seamă, în lumea de atunci, decât un păzitor de vite? Dar în sufletul
acestui umil păz tor de vite sălăşluiau atâtea alese însuşiri şi
virtuţi, care au facut din el vas ales al lui Dumnezeu. Care erau
acestea? Le-aţi auzit încă din istorisirea vieţii lui; erau, mai ales,
smerenia, simplitatea şi nevinovăţia inimii, bunătatea şi mila faţă de
toate făpturile lui Dumnezeu, iubirea faţă de oameni şi de vieţuitoarele
lipsite de grai şi de apărare.
Nu şi-a iertat toată viaţa greşeala de a fi curmat fără voie viaţa
scurtă a unor sărmani puişori de pasăre. Cât respect faţă de viaţă, de
cel mai mare bun pe care l-a dat Dumneze făpturilor Sale celor mai mici
şi mai neînsemnate, câtă delicată simţire şi gingăşie în sufletul
acestui simplu păzitor de vite! lată doar una din trăsăturile firii lui,
care a făcut din el unul dintre sfinţii bineplăcuţi lui Dumnezeu. Ce
frumoasă lecţie ne dă sfântul prin aceasta, nouă, celor care adesea ne
purtăm atât de sălbatic nu numai cu animalele, dar ofensăm, jignim şi
adesea rănim de moarte sufletele semenilor noştri, prin cuvinte şi
purtări aspre nesăbuite, lipsite de atenţie, de delicateţe şi de iubire!
„Smerit, fară de răutate, blând şi fără vicleşug, paşnic (lin) fiind,
părinte, mai presus de om, cu adevărat, în trup stricăcios fără
stricăciune, locaş vrednic lui Dumnezeu te-ai făcut, luând de la Dânsul
daruri de tămăduiri şi nouă izvorându-le”; aşa zugrăveşte chipul
sufletesc al Sfântului Dimitrie cel Nou una din cântări sfintei slujbe
de astăzi (Mineiul pe octombrie, ziua 27, stihira 3 de la Laude. Comp.
şi stihira 4 de la „Doamne strigat-am” şi stihira 1 e la Litie, ibidem).
Bunătate, blândeţe, compătimire şi iubire nesfarşită faţă de toţi
oamenii şi faţă de toate făpturile lui Dumnezeu sunt virtuţile care au
ridicat pe un umil păzitor de vite pe treptele sfinţeniei şi au făcut
din el un sfânt încununat cu slavă în ceruri şi cinstit de milioane de
credincioşi pe pământ. Căci ele sunt rupte de-a dreptul din fiinţa lui
Dumnezeu însuşi; pe ele se întemeiază armonia şi pacea dintru început a
Paradisului în care trăiau primii oameni înainte de a fi căzut în păcat
şi numai pe ele se va reconstrui pe pământ, în viaţa noastră şi a
popoarelor, pacea, buna înțelegere şi armonia dintru început, tulburată
de păcat, de ură şi de vrăjmăşie dintre oameni.
Aceasta este mai ales lecţia pe care ne-o dă Dumnezeu prin viaţa
minunată a sfântului pe care-l prăznuim astăzi. A fost ca şi sfantul
apusean Francisc din Assisi, un sfânt al smereniei, al bunătăţii şi al
milostivirii, virtuţi care au fost totdeauna în mare cinste la
binecredincioşii români şi prin care a strălucit şi un alt sfânt al
nostru, născut între noi: Sfântul Ierarh Calinic, episcopul Râmnicului
şi al Noului Severin, ale cărui sfinte moaşte odihnesc în Sfânta
Mănăstire Cernica. Poate şi de aceea este Sfântul Dimitrie cel Nou atât
de mult un sfânt „al nostru”, un sfânt atât de mult cinstit şi iubit.
Cinstiţi închinători, care aţi alergat astăzi din toate colţurile
pământului românesc ca să luaţi parte la sărbătorirea sfântului nostru
scump, dacă vreţi să aduceţi Sfântului Dimitrie cinstire vrednică şi
bineplăcută lui însuşi şi lui Dumnezeu, care l-a preamărit pe dânsul, străduiţi-vă
să vă asemănaţi lui, împodobindu-vă sufletul cu aceleaşi virtuţi prin
care a strălucit el: smerenie desăvârşită, dragoste nesfârşită faţă de
Dumnezeu şi de oameni, bunătate şi blândeţe. Să facem din
inimile şi din faptele noastre izvor necurmat de mângâiere, de căldură
şi de mulţumire pentru toţi cei din jurul nostru, înnecând răutatea
noastră şi a altora în noianul iubirii noastre. O rază din lumina lui
Dumnezeu, o părticică din pacea şi armonia divină a cerului în care
sălăşluiesc sfinţii se va coborî atunci şi în colţul nostru de viaţă
şi-l va lumina, arzând toată necurăţia, toată urâţenia păcatelor şi
toată nefericirea.
Aşa să ne apropiem apoi, cu credinţă şi evlavie, de racla sfinţitelor
moaşte ale sfântului sărbătorit astăzi şi să fim încredinţaţi că ne vom
întoarce mai îndreptaţi, mai uşuraţi, mai întăriţi, mai mângâiaţi. Mâna
ocrotitoare a sfântului, care a mângâiat în viaţă toiagul păstoresc, se
va coborî nevăzută şi asupra capetelor noastre, ne va mângâia dulce
frunţile.
Cu inimi şi glasuri curate, să zicem deci Sfântului Dimitrie:
„Bucură-te, odrasla cea minunată a Basarabovului! Bucură-te, podoaba
sihaştrilor şi lauda cuvioşilor! Bucură-te, chip al smereniei şi al
blândeţii! Bucură-te, ocrotitorule puternic al cetăţii noastre de scaun!
Bucură-te, prea cuvioase Părintele nostru Dimitrie! (Comp. Icosul din
slujba Sfântului).
Dumnezeu, pentru rugăciunile sfântului să ajute tuturor cu marea Sa
iubire şi îndurare, să ocrotească pe cei ce cu vrednicie poartă
cinstitul nume de Dimitrie, pe toţi cei ce i se roagă cu credinţă, pe
tot poporul românesc cel dreptcredincios, care cinsteşte astăzi
pomenirea cea de peste an a Sfântului Dimitrie cel Nou. Amin!
(Pr. Prof. Ene Branişte în Glasul Bisericii nr. 9, 1958).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!