„«Ieşit-a semănătorul să semene
sămânţa sa. Şi, semănând el, una a căzut lângă drum şi a fost călcată cu
picioarele şi păsările cerului au mâncat-o. Şi alta a căzut pe piatră
şi, răsărind, s-a uscat, pentru că nu avea umezeală. Şi alta a căzut în
mijlocul spinilor şi spinii, crescând cu ea, au înăbuşit-o. Şi alta a
căzut pe pământul cel bun şi, crescând, a făcut rod însutit. Acestea
zicând, strigă: Cine are urechi de auzit să audă.»
Şi ucenicii Lui îl întrebau: «Ce
înseamnă pilda aceasta?» El a zis: «Vouă vă este dat să cunoaşteţi
tainele Împărăţiei lui Dumnezeu, iar celorlalţi în pilde, ca, văzând, să
nu vadă şi, auzind să nu înţeleagă. Iar pilda aceasta înseamnă: sămânţa
este Cuvântul lui Dumnezeu. Iar cea de lângă drum sunt cei care aud,
apoi vine diavolul şi ia cuvântul din inima lor, ca nu cumva, crezând,
să se mântuiască. Iar cea de pe piatră sunt aceia care, auzind cuvântul,
îl primesc cu bucurie, dar aceştia nu au rădăcină; ei cred până la o
vreme, iar la vreme de încercare se leapădă. Cea căzută între spini sunt
cei ce aud cuvântul, dar, umblând cu grijile şi cu bogăţia şi cu
plăcerile vieţii, se înăbuşă şi nu rodesc. Iar cea de pe pământ bun sunt
cei ce, cu inimă curată şi bună, aud cuvântul, îl păstrează şi rodesc
întru răbdare».”
Cine are urechi de auzit să audă!
Iubiţilor, iată‑ne înaintea unei pilde pe care Însuşi Domnul o
tălmăceşte. Şi pare că este suficient să citim cea de‑a doua parte a
Evangheliei, pentru a înţelege despre ce e vorba în prima parte. Şi aşa
este. Pentru că ne zice nouă Domnul şi ne-o spune prin Apostoli că
sămânţa este Cuvântul lui Dumnezeu. Şi apoi vorbeşte despre sămânţa
căzută lângă drum, despre cea căzută pe loc pietros, despre cea căzută
între spini şi despre cea căzută pe pământul bun, tălmă-cind fiecare
sămânţă cu rostul ei. Sămânţa este Cuvântul lui Dumnezeu.
Iată-ne, aşadar, iubiţilor, că suntem
puşi în situaţia de a ne analiza un pic modul nostru de a fi în raport
cu Cuvântul lui Dumnezeu. Ce minunat se exprimă Mântuitorul şi cât de
atent este în icoana aceasta a semănătorului care, cu mâna întinsă,
împrăştie sămânţa peste pământ. E apropiată de noi, de fiecare dintre
noi în parte. Agricultorii descoperă aici faptul că Iisus, iată, poate
fi cot la cot cu ei, ţăran semănând. Ceilalţi fiecare identificăm, în
parte, cuvinte ce ni se adresează, dureros câteodată, dar ni se
adresează.
Alegând pilda aceasta, Domnul arată
tuturor dintre cei prezenţi că El nu este străin vieţii noastre şi că El
nu vine de undeva de sus neapărat, dintr-o înălţime a îngâmfării, ci
dintr-o înălţime a smereniei şi a dragostei, făcându-Se pentru noi,
iată, semănă-tor al propriului Său Cuvânt. Le-a spus-o Dumne-zeu aceasta
oamenilor exact după ce unele dintre femei fuseseră vindecate de duhuri
rele şi de boli: Maria, numită Magdalena, din care ieşiseră şapte
demoni, şi Ioana, femeia lui Huza, un iconom al lui Irod, şi Suzana şi
multe altele care le slujeau din avutul lor.
Pilda venea, aşadar, după ce Cuvântul,
sămânţa Împărăţiei, izbucnise deja în câteva dintre pământurile bune,
dintre acele locuri care-L primeau pe Dumnezeu în inima lor, făcând să
rodească. Dragostea lui Dumnezeu era identică faţă de fiecare dintre cei
prezenţi acolo, cum astăzi este identică faţă de fiecare dintre noi.
Aşa cum semănătorul aruncă cu dărnicie sămânţa sa pe orice fel de
pă-mânt, tot astfel şi Hristos Domnul dăruieşte oricărui pământ
sufletesc cuvintele credinţei Sale şi dragostea Sa. Semănătorul nu-şi
opreşte mâna în a împrăştia sămânţa şi pe drum. O socoteşte o pierdere
necesară, pentru ca în deschiderea mâinii Sale, în arcul deschiderii
mâinii Lui, să fie cuprins şi pământul cel bun.
Dă pământ, oare, Domnul semănătorului?
Aceasta este întrebarea. Mai avem cui rosti noi, aşadar, cuvânt cu
putere multă pentru întărirea Împărăţiei lui Dumnezeu? Fără doar şi
poate că da. Sun-tem puşi în situaţia în care, iată-ne, ajunşi la
sfârşit de veac douăzeci, să ne socotim a fi creştini numai cu numele.
Sufletele noastre sunt drumuri bătătorite de păcat, pe care nu mai
izbucneşte verdele seminţei Cuvântului lui Dumnezeu. Inimile noastre
sunt pline de pietre şi nu mai poate izbucni într-însele bucuria rodului
însutit; faptele noastre sunt pline de spini şi de pălămidă într-atât
încât fapta pentru Dumnezeu se sufocă în mulţimea faptelor făcute numai
pentru noi şi pentru idolul din noi, care suntem noi înşine. De aceea
pilda de astăzi este cutremurătoare, pentru că ne pune în faţa oglinzii
şi ne pune să spunem de-ai cui suntem: de‑ai drumului, de-ai pietrei,
de-ai pălămidei şi de‑ai spinului, sau suntem de-ai Semănătorului,
pământ bun care aduce roadă multă? Mâna aceasta bine-cuvântată a
Semănătorului ceresc, care este Mântuitorul nostru Iisus Hristos, şi-a
vărsat bogăţia Cuvântului Său în toate inimile, dar câte inimi au primit
sămânţa aceasta? În câte a încolţit pomul cel de taină al cunoaşterii
lui Dumnezeu? „Cine are urechi de auzit să audă” strigă Domnul în auzul
tuturor celor prezenţi, la rostirea dintâi a pildei şi, auzind, să
împlinească, spunem noi, pentru că de prea multe ori auzim că Dumnezeu
există, ne închinăm, trăim o viaţă formal creştină, dar când este de
fond să ne adeverim creştini prin faptele noastre, să ne redăm lui
Hristos, Semănătorul cuvintelor din inimile noastre, suntem departe,
departe şi speriaţi de tot ceea ce ar trebui, de fapt, să ne bucure.
Pilda semănătorului de astăzi ne duce cu
gândul la un alt semănător, acela care şi el are sămânţa sa: neghina.
Şi el are locurile lui, unde, extrem de important este să ţinem minte,
cât de murdare şi de căzute ar fi, tot mai izbucneşte un pic de floare
de neghină din ele. Aşa cum sunt plante care cresc şi pe drumuri
bătătorite, tot astfel sunt gânduri de diavol, care cresc în suflete
bătătorite de lipsa lui Dumnezeu; sau în pământul pietros ies şi
buruieni; sau iată, între spini şi pălămidă, fără îndoială că sămânţa
spinilor şi a pălămidei îşi găseşte loc. Semănătorul celorlalte seminţe,
acelor ale dihoniei, ale urii, ale deznădejdii, ale neiubirii de
aproapele, ale umplerii pântecelui şi ale satisfacerii subpântece-lui,
stăpânitorul lumii acesteia – cum spune Mântu-itorul – seamănă şi el,
şi, vai, de câte ori nu deschidem coşurile piepturilor noastre pentru a
primi în inimile noastre, în sufletele noastre, în fiinţele noastre
profunde, apartenenţa la un astfel de semănător. Cum din neghină nu
poate ieşi pită bună, nici din cuvântul mizer al împărăţiei
întunericului nu poate ieşi pâinea de lumină a adevăratului creştinism.
Evanghelia de astăzi este un semnal de
alarmă cum că Hristos Domnul n-are nevoie de drumuri, de pietre şi de
spini, ci de pământul bun al bucuriei şi al împlinirii în Cuvântul lui
Dumnezeu. Celorlalţi din împărăţia întunericului le sunt bune orice fel
de suflete şi se bucură mult mai mult de cei bântuiţi de deznădejde,
împietriţi de păcat şi plini de spinii şi pălămidele urii şi ale
orgoliului. Sunt unii care chiar se laudă că fac cele ale dracului şi se
bucură, ba chiar rânjesc sistematic, uneori chiar pe ecrane de
televiziune, alteori în posturi de radio, alteori pe stradă printre noi,
înfruntându-ne cu ochii cu imaginea nebună a unor roade nebune.
Facă Domnul ca între noi să nu mai fie
mână întinsă spre împrăştierea neghinei, ci numai har dumnezeiesc, care
să ne bucure pe fiecare dintre noi şi care să dăruiască sufletului
nostru putinţa de a fi pământ bun pentru sămânţa bună, în Împărăţia
bunătăţii. Amin.
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula,
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!