(Luca 8, 41-56)
Evanghelia acestei Duminici ne istoriseşte două mari minuni ale
Mântuitorului: vindecarea femeii cuscurgere de sânge şi învierea fiicei
lui Iair. În primul caz, femeia încercase toate posibilităţile omeneşti
de vindecare. Boala era veche de 12 ani, iar Evanghelia de la Marcu
notează că „multe îndurase de la mulţi doctori, cheltuindu-şi toate ale
sale, dar nefolosind nimic, ci mai mult mergând înspre rău” (Mc. 5, 26).
Cât despre fiica lui Iair, dacă până era „pe moarte” (Lc. 8, 42) tatăl
spera ca Învăţătorul din Nazaret s-o mai poată scăpa, după ce murise,
toţi socoteau că nu se mai poate face nimic. Cel care venise să-i anunţe
lui Iair moartea copilei ţine chiar să exprime acest gând: „A murit
fiica ta. Nu mai supăra pe Învăţătorul” (Lc. 8, 49; cf. Mc. 5, 45).
Învierea fiicei lui Iair este una dintre cele trei învieri de care ne
vorbesc Sfintele Evanghelii. Există, desigur, o mare deosebire între
învierea tânărului din Nain, a fiicei lui Iair sau a lui Lazăr, pe de o
parte, şi Învierea lui Hristos, pe de altă parte. Cei trei au fost
readuşi la o viaţă pământească temporară, care avea să sfârșească prin
moartea trupească. Este însă infinit mai înaltă și cu totul
incomparabilă cu aceste învieri trupești minunea Învierii lui Hristos,
cu trup îndumnezeit şi preamărit. Şi va fi infinit mai înaltă și cu
totul incomparabilă cu aceste învieri trupești minunea învierii în slavă
a sfinţilor, la a doua venire a lui Hristos. Minunea Învierii lui
Hristos este temeiul tuturor minunilor care se săvârşesc în Biserică şi
în viaţa credincioşilor. Hristos Cel preamărit de-a dreapta Tatălui,
„Acelaşi ieri şi azi şi în veci” (Evrei 13, 8) şi Care a făgăduit că va
fi cu ai Săi „în toate zilele, până la sfârşitul veacului” (Mt. 28, 20),
ca oarecând pe plaiurile Ţării Sfinte, Se apropie cu milă de cei ce-L
cheamă în suferinţele şi necazurile lor şi, în chip minunat, îi mângâie,
îi miluieşte şi îi vindecă. Credincioşii sunt adeseori beneficiari ai
minunilor lui Hristos. Afirmăm acest lucru cu hotărâre şi fără nici un
fel de confuzie între ceea ce este cu adevărat o minune şi nenumăratele
năluciri şi false minuni.
Dincolo însă de tot ceea ce face Hristos în chip minunat în viaţa
credincioşilor Săi, există o mare minune căreia ne-am făcut părtaşi toţi
membrii Bisericii, fără excepţie. O minune cu mult mai mare decât toate
celelalte pe care le-am putea dori. Din puterea Învierii Lui am fost cu
toţii înviaţi duhovniceşte prin Taina Sfântului Botez (Rom. 6, 3 şi
urm.; Ef. 2, 5-6; Col. 2, 12-13). Am trecut, împreună cu El, prin moarte
şi înviere. Ne-am făcut părtaşii vieţii Lui tainice şi dumnezeieşti
(cf. Col. 3, 3-4). O mare minune a pus astfel temei vieţii noastre celei
noi, în Hristos şi în Biserică. Şi tot din puterea Învierii Lui se va
săvârşi minunea sculării celei slăvite, cu trupul, a Sfinţilor, „întru
învierea vieţii” (In. 5, 29), la Parusie.
Adevărul minunilor dumnezeiești
Sfintele Evanghelii sunt pline de istorisiri despre minunile
Mântuitorului. Şi totuşi ele nu-şi propun să prezinte toate minunile,
ci ne spun că, de fapt, minunile însoţeau fiecare pas al lui Iisus. De
multe ori, într-o prezentare rezumativă, Sfintele Evanghelii ne spun pur
şi simplu că El a vindecat pe toţi bolnavii din locurile pe unde
trecea. Iar minunile nu încetează cu plecarea Sa la Tatăl. Ele sunt
prezente mereu în Biserică. Vieţile Sfinţilor sunt pline de mărturii ale
minunilor pe care Mântuitorul continuă să le săvârşească în lume prin
aleşii Săi. Putem, deci, spune că minunile sunt nedespărțite de taina și
de însăşi structura credinţei creştine. Creștinismul însuși este o mare
minune.
O bună parte dintre oamenii zilelor noastre nu mai cred în minuni. Şi
nu e nicidecum vorba numai de atei, ci de oameni care se consideră
„religioşi”. Numai că în „religia” lor nu mai au loc minunile. Deoarece
ei cred că fie caracterul lui Dumnezeu, fie caracterul naturii exclud
posibilitatea minunilor.
Vom începe cu obiecţiunea din urmă, care este şi cea mai populară:
că, adică, posibilitatea minunilor ar fi exclusă de caracterul însuşi al
naturii. Adeseori auzim sau citim că nu se poate să existe minuni,
deoarece ele sunt contrare legilor naturii. „Da, zic aceşti
contestatari, oamenii din trecut puteau crede în minuni deoarece ei nu
cunoşteau legile naturii. Acum însă ştim că ele sunt cu neputinţă”. Sau:
„Primii creştini credeau, desigur, că Hristos este Fiul Fecioarei; dar
noi ştim că aşa ceva este o imposibilitate ştiinţifică”. Credinţa în
minuni, susţin aceştia, ar fi apărut într-o perioadă când oamenii
ignorau în asemenea măsură mersul naturii, încât nu-şi dădeau seama că
minunile îi sunt contrare.
Luând însă aminte la relatările evanghelice despre minuni, ne dăm
seama cât de falsă este o asemenea supoziţie. Dreptul Iosif, descoperind
că logodnica sa urmează să aibă un copil, se hotărâse s-o părăsească;
ceea ce arată că el era nu mai puţin conştient decât oamenii de astăzi
de „mersul naturii”. A fost nevoie ca îngerul să-i vestească taina
zămislirii de la Duhul Sfânt (Mt. 1, 20-21) pentru a accepta minunea ca
pe ceva dincolo de uniformitatea legilor naturii. Acelaşi lucru îl
descoperim în toate relatările evanghelice despre minuni. Toate minunile
din Evanghelii suscită frica şi „minunarea” celor prezenţi, ceea ce
arată că aceştia toţi erau foarte conştienţi de legile naturii şi de
depăşirea acestor legi prin minunile lui Iisus; de aceea, ei şi
consideră aceste minuni ca dovezi ale puterii Sale supranaturale.
Astfel, credinţa în minuni este departe de a depinde de o ignoranţă în
materie de legi ale naturii. Dimpotrivă, ea este posibilă exclusiv în
măsura în care aceste legi sunt cunoscute. Omul a ştiut dintotdeauna că,
în cazul minunilor, este vorba de ceva de dincolo de natură, de o
invadare a naturii, de o forţă din afara ei. Astfel, percepţia minunilor
nu a avut cum să fie modificată de trecerea timpului sau de dezvoltarea
ştiinţei. Credința și necredința sunt realități mereu prezente în
istoria lumii. Temeiurile și ale uneia, ca și ale celeilalte sunt
aceleaşi astăzi ca şi acum două mii.
Ştim că, în general, natura este regulată, că ea se comportă conform
unor legi fixe. Această observaţie nu implică însă nicidecum
imposibilitatea minunilor. Fizicianul ştie că o bilă împinsă cu o
anumită forţă pe o suprafaţă plană se va deplasa într-un anumit fel. Dar
el ştie tot atât de bine, tocmai pentru că e fizician, că dacă apare un
factor nou, pe care nu l-a luat în calcul – de pildă, dacă bila e
deformată –, atunci comportamentul ei se va deosebi cu necesitate de cel
aşteptat. Nu pentru că legea e falsă, ci pentru că e adevărată.
Minunea, din punctul de vedere al omului de ştiinţă, implică tocmai
introducerea unui factor nou, anume puterea supranaturală, dumnezeiască.
Pe de altă parte, ar fi inexact să spunem că minunea încalcă legile
naturii. Când, prin intervenţia lui Dumnezeu, apare o situaţie nouă şi
neobişnuită, natura digeră sau asimilează această nouă situaţie, ea se
instalează în această nouă situaţie. Dacă un eveniment vine din afara
naturii, în clipa când acesta intră pe tărâmul ei, se şi supune tuturor
legilor sale. Vinul miraculos va ameţi, zămislirea miraculoasă va duce
la sarcină, cărţile inspirate vor suferi toate procesele de alterare
textuală, pâinea miraculoasă va fi mistuită.
Ca orice eveniment, minunea are şi ea o cauză şi are efecte sau
consecinţe. Numai că, dacă în ce priveşte consecinţele, acestea decurg
potrivit legii naturale, cauza ei este o lucrare specială a lui
Dumnezeu. Dacă în ce priveşte consecinţele ei minunea este interconexată
cu întreaga natură, ea nu este interconexată cu istoria anterioară a
naturii. Or, tocmai acest lucru li se pare inadmisibil celor care
contestă minunile. Iar motivul pentru care ei socotesc inacceptabilă
interferenţa unei cauze din afara naturii este acela că pornesc de la
premisa că natura este totalitatea realităţii. Ei iau o parte a
realităţii drept totalitate. Socotindu-ne credincioşi, putem fi de
acord că întreaga realitate trebuie să fie interdependentă şi
consecventă. Dar nu putem fi de acord că natura este întreaga realitate.
Şi afirmăm că, în considerarea realităţii, trebuie să ţinem seama nu
numai de natură, ci, deopotrivă, de Dumnezeu şi de lucrarea Sa. În
realitatea astfel considerată, minunea nu mai apare ca un eveniment ce
nu şi-ar avea locul în armonia ansamblului. Dimpotrivă, natura și legile
ei, pe de o parte, și minunile, pe de altă parte, sunt corelate prin
originea lor comună în Dumnezeu și ca ținând împreună de lucrarea Sa în
creație (a se vedea C. S. Lewis, Despre minuni, trad. de Sorin Mărculescu, Ed. Humanitas, Bucureşti, 1997).
Merităm noi ca Dumnezeu să ne acorde o atenție specială?
Împotriva credinței în minuni se recurge şi la un alt fals argument.
Anume, se spune că oamenii din vechime puteau crede în minuni deoarece
ei credeau că pământul este centrul lumii şi că omul este regele
creaţiei. Acum însă, când ştim că planeta noastră nu este decât un fir
de praf în imensitatea universului, ar fi ridicol să credem că am merita
ca Dumnezeu să ne acorde atenţia Sa specială. Şi că Dumnezeu ar fi
coborât tocmai la noi.
Dar, în primul rând, nimeni n-a putut dovedi că omul nu este, de
fapt, regele creaţiei. Şi apoi, cine zice că trebuie să fim foarte
importanţi pentru ca Fiul lui Dumnezeu să Se coboare la noi? El Se face
om şi moare pentru mântuirea neamului omenesc nu din cauză că acest neam
omenesc ar merita acest lucru – şi creştinismul ne învaţă foarte bine
să ne recunoaştem umilinţa –, ci din cauză că Dumnezeu este intrinsec
iubire. El iubeşte nelimitat. Şi cu cât este omul mai neînsemnat, ba,
mai mult, cu cât este mai disperată starea lui de decădere, cu atât mai
mult se apleacă asupra lui iubirea lui Dumnezeu. „Căci Fiul Omului a
venit să caute şi să mântuiască pe cel pierdut” (Lc. 19, 10); şi: „unde
s-a înmulţit păcatul, a prisosit harul” (Rom. 5, 20).
Un „dumnezeu” care nu face minuni
Dar lumea „modernă” crede că minunile sunt excluse nu numai de
caracterul naturii și de insignifianța omului și a lumii sale, ci şi de
însuși caracterul lui Dumnezeu. Omul „modern”, chiar când zice că crede
în Dumnezeu, nu crede că Dumnezeu face minuni. Şi aceasta pentru că,
într-adevăr, dumnezeul conceput de această lume „modernă” nu face
minuni.
Într-adevăr, dumnezeul „religiei” unei bune părţi a lumii de astăzi
nu este Dumnezeul Cel viu şi iubitor de oameni al Revelaţiei creştine,
nu este Dumnezeul personal şi Care intră cu noi într-o relaţie
personală. Spunând acest lucru, îi am în vedere nu numai pe cei din
lumea necreştină sau, la noi, pe zeloţii a tot felul de false curente şi
„spiritualităţi” de sorginte orientală. Ci şi pe mulţi oameni botezaţi
şi care se consideră „creştini”, ba chiar „ortodocşi”, dar al căror
„creştinism” este credinţa într-o „putere” sau o „forţă” abstractă. Iar
pe lângă mulţimea de anonimi pentru care Dumnezeu este o simplă forţă
impersonală, există şi teoreticieni care consideră această „religie”
drept o credinţă mai profundă, mai „spirituală” şi mai luminată decât
credința Bisericii. Moda sincretismelor orientale validează, chipurile,
caracterul „religios” al acestor aberaţii nu numai necreştine, ci
profund şi declarat anticreştine. Această „religie” poate fi numită, în
genere, panteism. Iar panteismul, care unora le pare foarte modern,
există, de fapt, de când lumea, chiar dacă el a revenit în lumea
europeană odată cu Giordano Bruno şi cu Spinoza. Panteismul, cum o arată
însăşi denumirea sa (pan â totul; theos â dumnezeu),
înseamnă credinţa că totul este Dumnezeu. Dumnezeu este văzut pur şi
simplu ca o forţă nedefinită şi prezentă în tot ceea ce există. Se poate
spune că panteismul Îl dizolvă pe Dumnezeu în natură. În această
concepţie, Dumnezeu şi natura sunt una: Dumnezeu este coborât la nivelul
naturii şi natura este ridicată la rang de dumnezeu. Idolatrii a căror
„nebunie” o vădeşte Sfântul Apostol Pavel, ca unii care „s-au închinat
şi au slujit făpturii în locul Făcătorului” (Rom. 1, 21-25), pot
pretinde şi ei aceeaşi „modernitate” ca și cea cu care se împăunează
panteiştii de astăzi.
Ei bine, este limpede, acest „dumnezeu” al panteiştilor nu face
minuni. Nu stă în „caracterul” său să facă minuni. Falsul „dumnezeu” al
panteiştilor nu face nimic, nu cere nimic. Și, mai ales, nu iubește și
nu judecă pe nimeni. „Stă la locul lui, la dispoziţia ta, ca o carte în
raft. El nu te va urmări. Nu e nici un risc ca, în orice clipă, cerul şi
pământul să dispară la o privire a lui” (Lewis, op. cit., p. 106). Iată „dumnezeul” omului „modern”! Cum să renunţe omul pătimaș și păcătos la un „dumnezeu” atât de comod?
Dumnezeu este viu!
Pe El Îl interesează tot ceea ce te priveşte. Nu-i este deloc
indiferente nici suferinţa ta, nici căderea ta şi voieşte din adâncul
Fiinţei Sale mântuirea ta. Te aşteaptă cum îşi aşteaptă tatăl fiul
risipitor. Şi te caută cum îşi caută păstorul oaia pierdută. Iată
adevărul profund pe care-l percepi atunci când Îl afli cu adevărat pe
Dumnezeu sau, mai degrabă, atunci când te laşi aflat de El.
Dumnezeu poate, deci, să facă minuni. Dar le şi face? Mulţi oameni
„religioşi” cred că nu. Ce, zic ei, ar putea fi socotit Dumnezeu ca un
tiran capricios care Îşi încalcă propriile legi? Cum spuneam însă mai
înainte, minunile nu încalcă legile date de Dumnezeu creaţiei Sale. Dacă
crezi în Dumnezeul cel viu al Revelaţiei creştine, atunci minunea nu-ţi
mai apare nicidecum ca o inconsecvenţă, ci ca suprema consecvenţă. În
lucrarea lui Dumnezeu „există reguli îndărătul regulilor şi o unitate
care e mai profundă decât uniformitatea” (ibid., p. 108). Dacă
credem în Acest Dumnezeu, dacă credem în Dumnezeul Cel viu al Bibliei,
nu avem de ales: trebuie să credem în minuni. „Tu eşti Dumnezeu, care
faci minuni”, cântăm cu Psalmistul (Ps. 76, 13).
Adevărata ştiinţă nu va contrazice acest adevăr fundamental. Căci
tocmai Creştinismul, cu credinţa sa într-un Dumnezeu Care combină
„energia personală a lui Iahve” cu „raţionalitatea unui filozof grec” –
cum se exprima A. N. Whitehead (Science and the Modern World,
cap. I, New American Library, New York, 1948, p. 13) – a produs pentru
prima dată acea speranţă fermă într-o ordine sistematică ce a făcut cu
putinţă naşterea ştiinţei moderne. „Oamenii au dobândit o mentalitate
ştiinţifică deoarece au contat pe Lege în natură, şi au contat pe Lege
în natură deoarece au crezut într-un Legislator” (Lewis, op. cit.,
p. 118). Din nefericire însă, în mulți dintre oamenii de ştiinţă
moderni această credinţă a murit. Ceea ce ar putea fi un preludiu al
sfârşitului erei ştiinţifice.
Minunea nu contrazice legile naturii deoarece, intervenind în natură,
Dumnezeu intervine întru ale Sale. Astfel, de pildă, prin cele mai
multe dintre minunile Sale, Mântuitorul Hristos face ceea ce în mod
obişnuit face Dumnezeu în lumea creată de El. „Fiul nu poate să facă
nimic de la Sine, dacă nu va vedea pe Tatăl făcând” (In. 5, 19). Hristos
preface apa în vin; dar, într-un anumit sens, Dumnezeu transformă
constant apa în vin, prin tot ceea ce se petrece în ciclul rodirii
viţei-de-vie. Minunea nu face decât să scurtcircuiteze procesul natural.
Hristos înmulţeşte pâinile şi hrăneşte în chip minunat mari mulţimi de
oameni; dar este ceea ce Dumnezeu face mereu, prefăcând puţinul grâu
semănat în pământ în grâul cel mult, în stare să hrănească pe toţi
locuitorii planetei. Hristos vindecă mulţimi de bolnavi; dar
posibilitatea vindecării e înscrisă în organismul însuşi al omului, prin
acea energie recuperatoare (vis medicatrix naturae) şi care provine de fapt tot de la Dumnezeu.
Prin minunile Sale, Mântuitorul concentrează pentru oameni ceea ce
Creatorul a făcut deja și face mereu la scară mare, prin actul creației
și al providenței. Însă Hristos Domnul săvârşeşte şi minuni care nu-şi
mai au corespondentul în vechea creaţie, ci ţin de noua creaţie. Aşa au
fost învierile din morţi. Şi, mai ales, aşa a fost Învierea Sa din morţi
şi Înălţarea la ceruri, adică preamărirea Sa, prefigurată de o altă
mare minune, Schimbarea la Faţă. O tăietură la deget se vindecă singură.
Dar vechii creaţii, redusă la puterile sale, îi este străină revenirea
la viaţă a unui cadavru. Învierile din morţi sunt astfel anticipări şi
semne profetice ale marii minuni a Învierii lui Hristos şi, prin El, ale
învierii noastre a tuturor la viaţa cea veşnică.
Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc
sursa: http://actualmm.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!