Întru tine, părinte, cu osârdie s‑a mântuit cel după chip; că
luând crucea ai urmat lui Hristos; şi lucrând ai învăţat să nu se uite
la trup, că este trecător; ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel
nemuritor. Pentru aceasta şi cu îngerii împreună se bucură, cuvioase
părinte Dimitrie, duhul tău.
(troparul sfântului, glasul al 8‑lea)
Troparul sfântului pe care îl prăznuim astăzi şi în general al
sfinţilor cuvioşi este de foarte mare folos duhovnicesc, prin el
descoperim cine au fost aceşti oameni care s‑au afierosit total lui
Dumnezeu.
Am să vă rostesc prima frază, la care aş vrea să medităm împreună în aceste momente. „Întru tine, părinte, cu osârdie s‑a mântuit cel după chip, căci luând crucea, ai urmat lui Hristos”.
Aceasta este prima parte a troparului şi după aceea ni se spun toate
nevoinţele pe care le‑a făcut monahul respectiv şi pentru care Dumnezeu
l‑a slăvit şi în virtutea acestei slăviri, noi ne rugăm şi spunem: „Sfinte părinte Dimitrie, roagă‑te lui Dumnezeu pentru noi!”.
Întrebarea care se ridică ne priveşte pe fiecare. „Întru tine, părinte, cu osârdie s‑a mântuit cel după chip...”.
Cine este cel după chip? Cel după chipul lui Dumnezeu, bineînţeles!
Adică în Sfântul Dimitrie Basarabov, pe care îl prăznuim noi astăzi, s‑a
mântuit omul plăsmuit după chipul lui Dumnezeu. S‑a mântuit omul
întreg, cel dintâi om pe care l‑a zidit Dumnezeu după chipul Său. Dar
s‑a mântuit şi persoana pe care noi o cinstim astăzi şi anume Sfântul
Cuvios Dimitrie. „Întru tine, părinte, s‑a mântuit cel după chip”,
adică tu, părinte, eşti expresia omului mântuit! În felul acesta
trebuie să arate un om mântuit; așa se desăvârşeşte și se mântuieşte
omul; în felul acesta ajunge omul să fie plăcut lui Dumnezeu! Deci omul
plămădit după chipul lui Dumnezeu trebuie să îşi conducă viaţa aşa cum
au făcut‑o sfinţii pe care noi îi prăznuim şi care sunt înscrişi în
calendarul nostru şi, cu deosebire, iată, ne spune troparul de astăzi să
urmăm celor care au reuşit să trăiască după voia lui Dumnezeu în chip
desăvârşit. Este adevărat că nu toţi suntem chemaţi să ducem o viaţă
călugărească, monahală, dar, aşa cum prea bine ştiţi, ceea ce se cere
monahului, în realitate, se cere tuturor creştinilor. Poruncile lui
Dumnezeu și sfaturile evanghelice sunt valabile nu numai pentru monahi,
ci pentru întreg adamul, pentru întreaga creştinătate, pentru tot omul
plămădit după chipul lui Dumnezeu.
Iisus Hristos ne‑a învăţat cum trebuie să ne mântuim. Troparul ne
spune, de altfel, că s‑a mântuit cel după chip datorită faptului că şi‑a
luat crucea şi a urmat lui Hristos, cuvânt pe care îl auzim în zilele
Sfintei Cruci, dar şi la tunderea în monahism: „cel ce voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să‑şi ia crucea sa şi să‑Mi urmeze Mie”.
Este interesant şi important de reţinut, din începutul acestui tropar,
că noi suntem plămădiţi după chipul lui Dumnezeu şi în felul sfinţilor
trebuie să ne mântuim, dar, în acelaşi timp, că în fiecare dintre noi se
poate recapitula întreg adamul, întreaga umanitate. În ceea ce‑i
priveşte pe monahi, se spune că ei îşi mântuiesc neamul, până la al
şaptelea sau al nouălea neam, dacă, într‑adevăr, devin desăvârşiţi,
monahi adevăraţi. Dar acest lucru este valabil pentru tot omul mântuit!
Omul mântuit trage după el neamuri întregi, dacă vreţi, întreg neamul
omenesc. Dovada acestui lucru este Însuşi Mântuitorul nostru Iisus
Hristos care prin Jertfa de pe cruce a mântuit întregul neam omenesc din
robia păcatului şi a morţii. Această lucrare a Domnului trebuie să fie
şi lucrarea noastră. Mântuirea este şi subiectivă, dar este şi
obiectivă. Mântuirea înseamnă că trebuie să lucrăm permanent la
desăvârşirea noastră, dar, în acelaşi timp, să nu fim indiferenţi la
mântuirea celor de lângă noi şi să întrupăm în fiinţa noastră sau să fim
responsabili şi să ne asumăm întreaga făptură.
De pildă, Sfântul Dimitrie nu numai că şi‑a asumat făptura omenească,
şi‑a asumat chiar orice creatură pe care Dumnezeu a lăsat‑o să trăiască
pe pământ. Se spune că, din greşeală, a călcat peste un cuib de păsări
şi a zdrobit ouăle care erau gata să scoată pui. Şi s‑a pedepsit pe sine
şi toată viaţa lui a umblat desculţ, ca să nu‑şi mai îngăduie să
pricinuiască suferinţă unei făpturi zidite de Dumnezeu. Vă daţi seama la
câtă delicateţe a ajuns Sfântul Dimitrie, încât s‑a străduit să nu
pricinuiască suferinţă nici măcar unor animale foarte neînsemnate! Cu
siguranţă că această delicateţe se regăseşte în viaţa sfântului şi în
ceea ce‑i priveşte pe oameni. Şi aş putea să dau mărturie pentru
aceasta. Dacă veţi citi viaţa sfântului cu atenţie, imediat după ce a
fost găsit în râu şi a fost scos afară, mulţi au râvnit la moaştele lui.
Încă de la început, domnitorii Ţării Româneşti au dorit să‑l
dobândească pe acest sfânt pentru ţara lor şi să‑l cumpere cu bani
foarte mulţi. Şi ne spune istoria acestui sfânt că a fost vândut
domnitorilor Ţării Româneşti, dar atunci când convoiul a trebuit să
plece din Bulgaria către Ţara Românească, carul care ducea sicriul
sfântului s‑a oprit la casa lui părintească şi n‑a vrut să meargă mai
departe; n‑a mai putut nimeni să‑l clintească de acolo. Şi atunci,
domnitorul şi mitropolitul Ţării Româneşti, au construit, pe cheltuiala
lor, o biserică pe locul casei părinteşti a Sfântului Dimitrie
Basarabov. Deci, iată că din acest lucru putem să ne dăm seama că el îşi
asumase această responsabilitate de a‑şi mântui neamul din care s‑a
tras şi sentimentele filiale care le avea faţă de părinţii lui au rămas
şi după ce s‑a slăvit. Sigur, dacă veţi citi viaţa sfântului, veţi afla
în ce condiţii a ajuns totuşi să fie adus la Bucureşti, în perioada în
care ţările balcanice erau ocupate de turbanul turcesc şi care căutau cu
orice preţ să distrugă creştinătatea.
Iubiţii mei, acesta este mesajul pe care Sfântul Dimitrie Basarabov
vrea să ni‑l transmită astăzi şi să ni‑l pună la suflet: să lucrăm la
mântuirea noastră, indiferent că suntem monahi sau creştini mireni,
poporul lui Dumnezeu, că viaţa noastră trebuie trăită în conformitate cu
poruncile lui Dumnezeu şi cu sfaturile evanghelice, că mântuirea
noastră este foarte importantă, dar în aceeaşi măsură este importantă şi
mântuirea neamului din care ne tragem şi a întregului neam omenesc, şi
că suntem responsabili, în aceeaşi măsură, şi de mântuirea noastră şi de
mântuirea celuilalt!
Şi închei prin a vă spune că astăzi Biserica noastră îl mai
prăznuieşte pe un alt mare sfânt, Sfântul Mucenic Nestor, ucenic al
Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, izvorâtorul de mir, pe care l‑am
prăznuit ieri. Şi acest sfânt ne‑a lăsat ca testament o rugăciune. Şi ar
fi bine să o reţinem, este foarte scurtă, dar cu mare efect. Sfântul
Nestor, atunci când s‑a hotărât să lupte cu Lie, cu cel care îi omora pe
creştini, înainte de a‑l doborî, a strigat către cer şi a zis:
„Dumnezeul lui Dimitrie, ajută‑mi!”. Amin!
[1]
Predică rostită de Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul
Bucureştilor, în Catedrala Mitropolitană, Cluj‑Napoca, 27.10.2012.
Arhim. Dumitru Cobzaru, Predici vol. II, Renaşterea, Cluj-Napoca, 2013, p. 286-290.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!