Buna
vestire a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu este unul dintre cele mai
mari evenimente din istoria lumii, pe care o prăznuim acum nu doar cu
bucurie şi cu dragoste, ci şi cu frică plină de cutremur, fiindcă
aceasta este „începătura”, adică începutul mântuirii noastre.
Nu voi mai repovesti marea, unica în istoria lumii, convorbire dintre
Arhanghelul Gavriil şi Preasfânta Fecioară Maria; mă voi opri doar
asupra cuvintelor: Duhul Sfânt Se va pogorî peste Tine şi puterea Celui
Preaînalt Te va umbri; pentru aceea şi Sfântul Care Se va naşte din
Tine, Fiul lui Dumnezeu Se va chema (Lc. l, 35).
Nimeni, niciodată, de la facerea lumii şi până la sfârşitul ei, nu s-a născut şi nu se va mai naşte ca Dumnezeu-Omul Iisus Hristos. Nimeni, niciodată, nu s-a născut fără sămânţă bărbătească. Nimeni nu s-a născut şi nu se va mai naşte prin pogorârea Sfântului Duh. În nimeni, niciodată, nu S-a sălăşluit Duhul lui Dumnezeu cu o asemenea plinătate desăvârşită cum S-a sălăşluit în Preasfânta Fecioară Maria. Pe nimeni nu l-a umbrit puterea Celui Preaînalt şi aceasta n-a sfinţit nici un pântece de mamă cu atâta deplinătate şi putere cum a sfinţit pântecele Preasfintei Fecioare.
Nimeni, niciodată, de la facerea lumii şi până la sfârşitul ei, nu s-a născut şi nu se va mai naşte ca Dumnezeu-Omul Iisus Hristos. Nimeni, niciodată, nu s-a născut fără sămânţă bărbătească. Nimeni nu s-a născut şi nu se va mai naşte prin pogorârea Sfântului Duh. În nimeni, niciodată, nu S-a sălăşluit Duhul lui Dumnezeu cu o asemenea plinătate desăvârşită cum S-a sălăşluit în Preasfânta Fecioară Maria. Pe nimeni nu l-a umbrit puterea Celui Preaînalt şi aceasta n-a sfinţit nici un pântece de mamă cu atâta deplinătate şi putere cum a sfinţit pântecele Preasfintei Fecioare.
Să vă amintiţi ce vă spun despre unirea deplină a Duhului lui Dumnezeu cu fiinţa omenească a Mariei.
Duhul
şi sufletul omenesc îşi au începutul în Duhul lui Dumnezeu, fiindcă în
primul capitol al Sfintei Biblii se spune că Dumnezeu L-a făcut pe omul
cel dintâi, Adam, din ţărâna pământului şi a suflat în faţa lui suflare
de viaţă. Cu Duhul lui Dumnezeu poate avea împărtăşire duhul omenesc,
care de la El îşi are obârşia, la fel cum în natură au împărtăşire toate
cele înrudite între ele. Despre putinţa strânsei împărtăşiri cu
Dumnezeu ştim din cuvintele rostite de însuşi Domnul nostru Iisus
Hristos: Dacă Mă iubeşte cineva, va păzi cuvântul Meu, şi Tatăl Meu îl
va iubi, şi vom veni la el, şi locaş la el vom face (In. 14, 23). Şi
apostolul Pavel îi întreabă, ai zice cu mirare, pe creştinii din Corint:
Nu ştiţi, oare, că voi sunteţi templu al lui Dumnezeu şi că Duhul lui
Dumnezeu locuieşte în voi? (l Cor. 3, 16).
Din
Vieţile Sfinţilor se ştie în ce împărtăşire îndeaproape cu Dumnezeu îşi
petreceau aceştia sfânta lor viaţă, fiind locaşuri ale Duhului
Dumnezeiesc – dar nici această adâncă împărtăşire cu Dumnezeu nu poate
fi pusă alături de starea harică cea mai presus de îngeri şi de arhangheli în care s-a aflat Preasfânta Fecioară Maria după ce Duhul Sfânt S-a pogorât asupra ei.
Lucrul acesta nu l-a înţeles sau, pesemne, n-a vrut să-l înţeleagă
nefericitul eretic Nestorie, care spunea că Preasfânta Născătoare de
Dumnezeu ar fi născut pe omul simplu Iisus Hristos, cu care Dumnezeu
S-ar fi unit doar mai apoi, şi ca atare el o numea pe Fecioara Maria
Născătoare de Hristos, nu Născătoare de Dumnezeu.
Dacă
Nestorie ar fi avut câtuşi de puţină dreptate, ar fi însemnat că Domnul
nostru Iisus Hristos nu ar fi Fiul lui Dumnezeu şi Dumnezeu-Om, ci
numai unul dintre numeroşii sfinţi mari cărora trebuie să li se dea
numele de adevărate temple şi locaşuri ale Tatălui şi ale Fiului şi ale
Duhului Sfânt din pricina nemărginitei lor iubiri faţă de Dumnezeu şi a
împlinirii desăvârşite a tuturor poruncilor lui Hristos. Precum vedeţi,
Nestorie şi-a meritat anatema din partea celui de-al Treilea Sinod
Ecumenic.
Cu
aceasta aş putea să-mi închei cuvântul de laudă închinat acestui mare
praznic al Bunei Vestiri, însă nu vreau să las nebăgate în seamă
cuvintele Arhanghelului Gavriil, care pătrund în orice inimă curată: Bucură-Te, Ceea ce eşti plină de har! Domnul este cu Tine! Spuneţi-mi,
voi toţi, cei de un suflet cu mine: poate fi pentru voi vreo bucurie
mai înaltă şi mai curată decât înţelegerea şi chiar simţirea faptului că
Domnul este cu voi, că El va îndrăgit pentru împlinirea poruncilor Lui,
că El va veni la voi cu Tatăl Său Cel fără de început şi îşi va face
sălaş în voi?
Domnul
şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos să vă învrednicească pe voi pe toţi,
cu rugăciunile Preasfintei şi Preacuratei Fecioare Maria, de această
preaînaltă fericire şi bucurie!
1957
(Sf. Luca al Crimeei – “La porţile Postului Mare. Predici la Triod”)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!