Ziua de 15 august este dedicată de către Biserica Creştină încă de la
începuturile sale celei pe care o numim „mai cinstită decât heruvimii
şi mai mărită fără de asemănare decât serafimii”, celei prin care
Dumnezeu a făcut posibilă Întruparea (înomenirea) Fiului Său spre
restaurarea firii umane căzute, adică Maicii Domnului.
Biografia
sa este doar parţial consemnată în Sfintele Evanghelii, prin urmare, ea
se completează cu date din cel de-al doilea depozitar al tezaurului
revelaţiei creştine, Sfânta Tradiţie (Tradiţia Apostolică).
A fost fiica drepţilor Ioachim şi Ana, pe care au primit-o ca dar de la Dumnezeu la bătrâneţe, după o viaţă de rugăciune.
La vârsta de trei ani au dăruit-o templului din Ierusalim, spre a fi închinată lui Dumnezeu. Aici a trăit slujindu-i lui Dumnezeu 12 ani. S-a remarcat prin rugăciune curată, muncă, lecturi din cărţile sfinte ale Vechiului Testament şi foarte multă discreţie şi smerenie, devenind un viu exemplu pentru celelalte tinere.
Neexistând instituţia
celibatului, în jurul vârstei de 15 ani a fost logodită cu dreptul Iosif
(care nu i-a devenit soţ) din Nazaret, oraş din provincia Galileea, din
nordul Ţării Sfinte.
Dar, venind „plinirea vremii” (Galateni 4,
4), adică momentul promis de Dumnezeu încă de la început, după cădere,
şi mult-aşteptat de oameni, ca Fiul Său cel împreună veşnic cu Tatăl şi
cu Duhul Sfânt să se Întrupeze, să primească – Dumnezeu fiind – şi fire
omenească, cu care să se jertfească şi prin Înviere să biruiască
moartea, restaurând astfel firea omenească căzută, Fecioara Maria a fost
găsită pregătită, prin evlavia sa deosebită, şi aleasă să-l poarte în
pântece şi să-L nască pe Iisus Hristos.
În acest scop, însuşi
Îngerul Gavriil a fost trimis de Dumnezeu să-i aducă „vestea cea bună”,
adresându-i-se prin cuvinte pline de laudă: „Bucură-te ceea ce eşti
plină de har, Domnul este cu tine, binecuvântată eşti tu între femei!”
şi vestind-o: „…ai aflat har la Dumnezeu şi iată vei zămisli şi vei
naşte Fiu căruia îi vei pune numele Iisus” (Luca 1, 28-31). La
întrebarea Mariei: „Cum… de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?”, îngerul o
linişteşte: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea
Celui-Preaînalt te va umbri;” (Luca 1, 34-35). Apoi Maria acceptă: „Iată
roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38).
Ştim ce
s-a petrecut ulterior. Venind vremea să nască, un recensământ impus de
autorităţile romane care stăpâneau atunci Ţara Sfântă, a făcut-o pe
Fecioara Maria să plece cu dreptul Iosif din Nazaret spre Betleem,
orașul lor de origine, unde L-a născut pe Pruncul Sfânt în anonimat şi
condiţii umile: într-o iesle. Însă a fost preamărit într-un prim colind
de „mulţime de oaste cerească”. I s-au închinat păstorii şi magii. La 8
zile a fost circumcis, primind numele de Iisus, iar la 40 de zile a fost
adus la templu, în Ierusalim unde a fost întâmpinat de dreptul Simeon
şi proorociţa Ana (Luca 2). A urmat fuga în Egipt, spre a fi ferit
Pruncul de Irod, ce dorea să-L ucidă, iar după moartea acestuia (cca. 2
ani), întoarcerea în Nazaret (Matei 2). Aici a trăit până la vârsta de
30 de ani, când şi-a început activitatea publică.
Grijă
deosebită a arătat Maica Domnului faţă de Iisus şi în episodul relatat
de evanghelistul Luca, (cap. 2) şi anume când L-a găsit la o sărbătoare a
Paştilor în templu, uimindu-i pe învăţătorii Legii Vechi, la doar 12
ani, cu înţelepciunea sa.
Maica Domnului a fost cea care i-a sugerat Mântuitorului Iisus Hristos – ce-şi începuse de curând activitatea publică –, săvârşirea primei Sale minuni, la nunta din Cana, care s-a şi materializat prin prefacerea apei în vin (Ioan 2).
Apoi, foarte probabil, a fost alături de Fiul său în timpul activităţii Acestuia timp de trei ani şi jumătate, deşi evangheliştii nu insistă pe acest lucru.
O
găsim, însă, indubitabil alături de Fiul său în timpul clipelor Sale de
suferinţă, când a fost răstignit pe cruce. De această dată, din grija
Fiului pentru Maica Sa, Acesta o încredinţează celui mai tânăr şi mai
iubit ucenic, Ioan, când li s-a adresat: „Iată fiul tău!” şi „Iată mama
ta!” (Ioan 19, 26-27). În evanghelie acesta ţine să precizeze că „din
ceasul acela ucenicul a luat-o la sine” (Ioan 19, 27).
Fiind prezentă la Patimile Domnului, suntem îndreptăţiţi să credem, deşi evangheliştii nu scriu, că Maica Domnului a rămas în Ierusalim şi după aceea, fiind martora Învierii şi a Înălţării la cer. Sf. Luca, însă, scrie, în cartea Faptele Sf. Apostoli, că toţi Apostolii „stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Iisus…” (F. A. 1, 14). E ultima menţiune din Noul Testament, însă Sfânta Tradiţie ne spune că a fost prezentă şi la Pogorârea Duhului Sfânt, în chip de limbi de foc, peste Sfinţii Apostoli, atunci când s-a întemeiat Biserica Creştină, în Ierusalim, prin botezul a trei mii de suflete (F. A. 2, 41).
Tot Sfânta Tradiţie spune că Sfânta Fecioară Maria a mai
trăit 11 ani după Înălţarea Domnului, în casa evanghelistului Ioan, ce o
considera ca o adevărată mamă a sa, fiind înconjurată de dragostea şi
preţuirea tuturor. A fost pildă de aleasă viaţă duhovnicească pentru
comunitatea creştină din Ierusalim.
![15-adormirea-maicii-domnulu](https://codlea-info.ro/wp-content/uploads/2014/08/15-adormirea-maicii-domnulu1.jpg)
Absent
de la acest eveniment a fost Apostolul Toma. Dar, absenţa lui,
providențial-provocată, ca şi în cazul Învierii Domnului, a dus la
descoperirea altui miracol deosebit. Venind doar după trei zile, i-a
rugat pe ceilalţi Apostoli şi ucenici, pe care i-a găsit întristaţi, să
ridice piatra de pe mormânt, spre a o mai vedea o dată şi el pe Maica
Domnului. Au ridicat-o, constatând că acesta era gol, de fapt constatând
miracolul prin care Dumnezeu a ridicat-o la cer pe Maica Sfântă, nu
numai cu sufletul ci şi cu trupul.
Iată încă o dovadă a preacinstirii ei de către Dumnezeu, ce nu i-a lăsat trupul pradă stricăciunii.
Prin
urmare, din datele laconice prezente în Sfânta Scriptură, completate cu
cele oferite de Sfânta Tradiţie, reiese foarte clar că Sf. Fecioară
Maria, ce a devenit Maica lui Iisus Hristos Domnul nostru, s-a bucurat
şi se bucură de o cinstire şi preţuire aleasă.
Evident, primul care a cinstit-o a fost Însuşi Dumnezeu, ce a ales-o, pentru evlavia sa deosebită, să-L nască cu trup pe Fiul Său.
Apoi, îngerul Gavriil, prin salutul său de la Buna Vestire.
Elisabeta,
mama Sf. Ioan Botezătorul, vizitată fiind de către Maica Domnului, a
exclamat, prin inspirație de la Duhul Sfânt: „Binecuvântată eşti tu
între femei…” (Luca 1, 42).
Ea însăşi a recunoscut: „De acum mă
vor ferici toate neamurile” (Luca 1, 48), lucru care s-a şi întâmplat în
decursul istoriei, pentru că Maicii Domnului, Biserica îi acordă o
cinstire mai aleasă decât oricărui sfânt, un cult de supracinstire,
supravenerare.
Marii scriitori ai Bisericii au elogiat-o, în scrierile lor, imnografii i-au alcătuit acatistul şi paraclisul, iar pictorii cei mai pricepuţi i-au dedicat lucrări foarte valoroase.
Având
în Maica Domnului, Sfânta Fecioară Maria, cel mai bun model de viaţă şi
trăire aleasă, şi, de asemenea, pe cea mai importantă rugătoare, orice
creştin se cuvine să o cinstească permanent, dar mai cu seamă cu
prilejul acestei sărbători, cea mai importantă ce i s-a dedicat.
Preot Dr. Laurențiu Nistor
sursa: aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!