După săvîrşirea tuturor tainelor mîntuirii noastre şi
după Înălţarea Domnului nostru Iisus Hristos la ceruri, Preacurata şi
Preabinecuvîntata Fecioară Maria, Maica Lui şi Mijlocitoarea mîntuirii
noastre, vieţuia în Biserica creştină, care începuse a-şi răspîndi
numele prin toată lumea, veselindu-se pentru slava Fiului şi Dumnezeului
său. Căci, prin împlinirea cuvintelor sale, ceea ce se vedea încă din
zilele vieţii sale avea să fie fericită de toate neamurile; pentru că
Iisus Hristos fiind slăvit pretutindeni, era fericită şi Preacurata
Maica lui Dumnezeu pe pămîntul celor vii. Şi s-a apropiat de
preacinstita şi preaslăvita ei adormire, fiind plină de zile; deci,
dorea ca să iasă din trup şi să se ducă la Dumnezeu, pentru că era
cuprinsă de necurmată şi necontenită dumnezeiască dorinţă, ca să vadă
preadulcea şi preadorita faţă a Fiului său, Care şade în ceruri de-a
dreapta Tatălui. Arzînd către Dînsul mai mult decît serafimii, prin
văpaia dragostei, multe lacrimi izvorau din ochii săi cei preasfinţi. Ea
se ruga Domnului cu căldură, ca să o ia şi pe ea la Dînsul din valea
aceasta a plîngerii, şi s-o ducă în bucuriile cele de sus şi nesfîrşite.
Deci, vieţuind în casa Sfîntului Ioan Cuvîntătorul de
Dumnezeu, ieşea adeseori la Muntele Măslinilor, de unde Fiul ei, Iisus
Hristos Domnul, S-a înălţat la ceruri, şi acolo îşi făcea rugăciunile
sale cu dinadinsul. Odată, rugîndu-se ea cu căldură pentru a sa
dezlegare din trup şi trecerea mai iute către Hristos Dumnezeu, i-a stat
înainte Sfîntul Arhanghel Gavriil, care i-a fost ei din pruncie
slujitor şi hrănitor întru Sfînta Sfintelor, binevestitor al întrupării
lui Dumnezeu şi nedepărtat păzitor întru toate zilele vieţii sale. Acela
cu prealuminoasă faţă, aducîndu-i de la Domnul cuvinte făcătoare de
bucurie, i-a vestit ei mutarea, care degrabă avea să fie după trei zile.
Deci, vestind arhanghelul Preacuratei Fecioare ceasul
morţii, îi zicea să nu se tulbure de aceasta, ci să primească cu
veselie cuvîntul, de vreme ce viaţa aceasta trece, ca să petreacă în
veci cu Cel fără de moarte, cu Împăratul slavei, Fiul ei şi Dumnezeul
nostru, cu arhanghelii şi îngerii, cu Heruvimii şi Serafimii, cu toate
cetele cereşti şi cu sufletele drepţilor. Căci Hristos o aşteaptă pe ea
întru Împărăţia cea de sus, ca să petreacă şi să împărăţească cu Dînsul
în vecii cei fără de sfîrşit. Iar moartea cea trupească nu va stăpîni
peste dînsa, precum n-a stăpînit nici cea sufletească; semnul ei de
dănţuire asupra morţii, va fi acesta: printr-un somn de puţină moarte
adormind, dintr-acela degrab se va deştepta ca dintr-un somn şi,
scuturînd de la ochi stricăciunea mormîntului ca pe o dormitare de somn,
va vedea viaţa cea fără de moarte şi slava, în lumina feţei Domnului,
întru care, dănţuind, cu glas de bucurie va trece în veacul acesta.
Deci, binevestitorul i-a dat un dar din rai, care era
o stîlpare dintr-un copac de finic, strălucind cu lumina darului
ceresc, ca ea să fie dusă înaintea patului, cînd preacinstitul şi
preacuratul ei trup va fi petrecut spre îngropare. O, de cîtă mare şi
negrăită bucurie şi veselie s-a umplut preabinecuvîntata Fecioară,
pentru că ce putea să-i fie ei mai de bucurie şi mai dulce, decît ca să
petreacă în ceruri, cu Fiul şi Dumnezeul său şi să se îndulcească
totdeauna de vederea feţei lui celei preaiubite? Apoi, închinîndu-se
pînă la pămînt, a dat mulţumire Stăpînului său, zicînd: "N-aş fi fost
vrednică, Stăpîne, să Te primesc pe Tine în pîntecele meu, dacă Tu
singur nu m-ai fi miluit pe mine, roaba Ta, însă am păzit vistieria Ta
cea încredinţată mie; pentru aceea mă rog Ţie, Împărate al slavei, să nu
mă vatăme pe mine stăpînirea gheenei, pentru că dacă cerurile şi
îngerii în toate zilele se cutremură înaintea Ta, cu atît mai vîrtos
omul cel zidit din pămînt, nici un bine avînd, fără numai cît va primi
dintru a Ta bunătate; pentru că Tu eşti Domnul şi Dumnezeul cel veşnic
binecuvîntat".
Deci, Preacurata Stăpînă dorea să vadă pe Sfinţii
Apostoli cei risipiţi prin toată lumea şi să nu vadă pe stăpînul
întunericului şi înfricoşările lui în ceasul ieşirii sale. De aceasta se
ruga ea Domnului, ca Însuşi Fiul ei, împreună cu sfinţii Săi îngeri
venind, să-i primească sufletul în sfintele sale mîini, precum i s-a
făgăduit aceasta de mai înainte. Deci, după ce Stăpîna noastră şi-a
făcut în Muntele Eleonului rugăciunile şi mulţumirile, şi-a plecat la
pămînt cinstiţii săi genunchi înaintea lui Dumnezeu, Făcătorul său,
atunci un semn de minune s-a făcut acolo: copacii măslinilor celor
neîn-sufleţiţi îşi plecau vîrfurile lor în jos, închinîndu-se împreună
cu dînsa, şi astfel îşi arătau slujirea lor cea cu cuviinţă de rob. Prin
aceasta cinsteau pe Maica lui Dumnezeu şi de cîte ori dînsa se închina
la pămînt şi se scula de la închinăciune, de atîtea ori şi copacii aceia
se aplecau şi se ridicau, închinîndu-se.
După rugăciune, Preacurata Fecioară întorcîndu-se
acasă, îndată s-au cutremurat toate de dumnezeieştile puteri care
nevăzut o înconjurau pe dînsa şi de slava cea preasfîntă cu care era
strălucită Maica lui Dumnezeu. Pentru că faţă ei cea preacinstită, care
strălucea de-a pururea cu darul mai mult decît faţa lui Moise, care
altădată a grăit cu Dumnezeu în Sinai, s-a luminat atunci mai mult cu
nespusă slavă; deci, Preacurata a început a-şi pregăti cele pentru
ducerea ei. La început a spus aceasta lui Ioan, fiul cel încredinţat de
Hristos, şi i-a arătat stîlparea cea luminoasă, care de la înger i se
dăduse, poruncindu-i lui s-o ducă înaintea patului ei. După aceea a spus
de plecarea ei degrab şi celorlalţi slujitori ai casei ei. Ea a
poruncit ca să împodobească cămara şi patul, să o tămîieze bine, să pună
multe lumînări, să le aprindă şi să gătească toate cele trebuincioase
pentru îngropare. Deci, Ioan îndată a trimis la Sfîntul Iacov, ruda
Domnului, întîiul ierarh al Ierusa-limului şi tuturor neamurilor şi
vecinilor, spunîndu-le de moartea cea apropiată a Maicii lui Dumnezeu şi
le-a arătat şi ziua morţii. Sfîntul Ioan a trimis nu numai tuturor
credincioşilor din Ierusalim, dar şi prin cetăţile şi satele ce erau
primprejur. Astfel s-au adunat cu el toate rudeniile de pretutindeni,
precum şi o mulţime de credincioşi.
Preasfînta Fecioară a spus tuturor la arătare toate
cuvintele cele ce i le-a zis îngerul despre mutarea sa la cer şi, ca
încredinţare a celor grăite, le-a arătat stîlparea cea de finic, ce i-o
adusese îngerul Gavriil şi care strălucea ca o rază cu lumina cereştii
slave. Deci, toţi cei ce se adunaseră la Preacurata Maica Domnului,
auzind de acest sfîrşit din preasfînta ei gură, plîngeau; iar din
această pricină casa se umplea de plînsete şi tînguiri şi o rugau pe
Stăpîna cea milostivă, ca pe o Maică a tuturor, să nu-i lase pe ei
sărmani. Însă ea le poruncea să nu plîngă, ci să se bucure pentru
moartea ei că, stînd mai aproape şi înaintea scaunului lui Dumnezeu,
privind faţă către faţă pe Fiul şi Dumnezeul Său şi vorbind gură către
gură, atunci va putea cu mai multă înlesnire ca să se roage şi să
milostivească bunătatea Lui. Ea îi încredinţa pe cei ce plîngeau că,
după mutarea sa, nu-i va lăsa sărmani; dar nu numai pe aceia, ci pe
toată lumea o va cerceta, o va privi şi va ajuta celor din primejdii. Cu
aceste cuvinte mîngîietoare, pe care le grăia către cei ce stăteau de
faţă şi plîngeau, ridica mîhnirea din inimile lor şi le potolea
tînguirea cea cu lacrimi. Ea a poruncit ca cele două haine ale ei să le
dea la două văduve sărace, care îi slujeau cu dragoste sîrguitoare şi
hrana lor o aveau de la dînsa. Asemenea a poruncit şi pentru cinstitul
ei trup, să se îngroape în satul Ghetsimani de lîngă Muntele Eleon, care
nu este departe de cetatea Ierusalimului, pentru că acolo, în valea lui
Iosafat, era mormîntul sfinţilor şi drepţilor ei părinţi, Ioachim şi
Ana, şi a Sfîntului şi Dreptului Iosif, logodnicul său; adică între
Ierusalim şi Muntele Eleonului se aflau mormintele oamenilor săraci din
toată cetatea.
Aceasta poruncindu-le şi aşezîndu-le ea, s-a făcut
deodată un zgomot foarte mare, ca de tunet, şi mulţime de nori a
înconjurat casa aceea; căci cu dumnezeiasca poruncă, sfinţii îngeri,
luînd pe Sfinţii Apostoli de la marginile lumii, i-au adus pe nori în
Ierusalim, şi i-au pus la Sion înaintea uşilor casei Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu.
Văzîndu-se unul pe altul, se bucurau şi se întrebau
care este pricina pentru care i-a adunat Domnul. Ieşind la ei Sfîntul
Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, i-a sărutat cu bucurie şi cu lacrimi,
spunîndu-le că s-a apropiat vremea ducerii de la cele pămînteşti a
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Atunci au înţeles Sfinţii Apostoli
că pentru aceea i-a adunat Domnul din toată lumea, ca să fie de faţă la
fericitul sfîrşit al Preacuratei Maicii Lui, şi ca să-i îngroape cu
cinste sfîntul ei trup; deci, s-au umplut de multă jale pentru moartea
ei. Intrînd în casă, au văzut pe Maica lui Dumnezeu şezînd pe pat, plină
de duhovnicească veselie. Închinîndu-se, i-au zis: "Binecuvîntată eşti
Tu de Domnul, cel ce a făcut cerul şi pămîntul!" Iar Preacurata a zis
către ei: "Pace vouă, fraţilor aleşi de Domnul!" Şi i-a întrebat: "Cum
aţi venit aici?" Iar ei au spus că fiecare din ei, prin Duhul puterii
lui Dumnezeu, din părţile unde propovăduiau, au fost răpiţi de nori şi
aduşi.
Atunci Preasfînta Fecioară a preamărit pe Dumnezeu că
i-a împlinit dorinţa inimii sale, ascultîndu-i rugăciunea; pentru că
dorea ca la sfîrşitul ei să vadă pe Sfinţii Apostoli. Şi a zis către ei:
"Domnul v-a adus pe voi aici spre mîngîierea sufletului meu, care se va
despărţi de trup, precum cere datoria firii omeneşti. Acum s-a apropiat
vremea cea hotărîtă de Ziditorul meu!" Iar ei au zis către dînsa cu
jale: "Stăpînă, văzîndu-te pe tine petrecînd în lume, ne mîngîiem ca de
Însuşi Stăpînul şi Învăţătorul nostru, iar acum vom suferi jalea şi
întristarea inimilor noastre, lipsindu-ne de petre-cerea ta pe pămînt
împreună cu noi. Dar, de vreme ce cu voinţa Celui născut din tine, te
muţi la cele mai presus de lume, de aceea ne bucurăm de sfatul lui
Dumnezeu cel rînduit pentru tine; însă pătimim durere pentru sărăcirea
noastră, că de acum nu te vom mai vedea aici pe tine, Maica şi
mîngîietoarea noastră!"
Grăind Sfinţii Apostoli acestea, se udau cu lacrimi.
Atunci ea a zis către ei: "O, prieteni şi ucenici ai lui Hristos, nu
plîngeţi! Nu amestecaţi bucuria mea cu întristarea voastră, ci
bucuraţi-vă împreună cu mine, că mă duc la Fiul şi Dumnezeul meu; iar
voi să îngropaţi trupul meu, cum îl voi înfrumuseţa pe pat, ducîndu-l în
Ghetsimani. După aceea să vă întoarceţi iar la slujba cuvîntului care
vă este înainte; iar pe mine, după ducerea mea de la voi, de va voi
Dumnezeu, puteţi să mă vedeţi!" Astfel vorbind dumnezeiasca Maică cu
Sfinţii Apostoli, a sosit şi dumnezeiescul Apostol Pavel, vasul cel
ales, care, căzînd la picioarele Maicii lui Dumnezeu, i s-a închinat şi,
deschizîndu-şi gura, a fericit-o, zicînd: "Bucură-te, Maica vieţii şi
luminarea propovăduirii mele, cu toate că nu m-am îndulcit cu vederea
feţei lui Hristos, Domnul meu, mai înainte de înălţarea Lui la cer;
însă, văzîndu-te acum pe tine, cred că-L văd pe Dînsul".
Cu Sfîntul Pavel erau şi următorii lui, Dionisie
Areopagitul, Ierotei cel minunat şi Timotei, asemenea şi ceilalţi
apostoli din cei 70, aducîndu-i Sfîntul Duh pe toţi, ca toţi să se
învrednicească de binecuvîntarea Preasfintei Fecioare Maria şi să se
rînduiască îngroparea cea cuviincioasă a Maicii Domnului. Deci, ea pe
fiecare îl chema la sine pe nume şi-i binecuvînta şi le fericea credinţa
şi ostenelile lor cele suferite întru buna-vestire a lui Hristos,
dorin-du-le fiecăruia fericirea veşnică, pentru starea împreună a toată
lumea, şi făcea rugăciuni către Dumnezeu pentru viaţă cu pace.
Sosind ziua a cincisprezecea a lunii August, şi
venind acel ceas aşteptat şi binecuvîntat, care era ales pentru mutarea
Prea-sfintei Născătoare de Dumnezeu, ea voia să se săvîrşească. Deci,
fiind multe lumînări aprinse şi făcîndu-se de Sfinţii Apostoli doxologia
lui Dumnezeu, preanevinovata Fecioară zăcea cu cinste pe patul cel
împodobit, care se pregătise către fericita plecare, aşteptînd venirea
la dînsa a Fiului şi Domnului ei Cel preadorit. Apoi, deodată a
strălucit în casă o lumină a dumnezeieştii slave. De acea strălucire
lumînările s-au întunecat, şi, la cîţi s-a descoperit vedenia aceea,
s-au spăimîntat toţi; iar acoperămîntul casei se vedea deschis, şi slava
Domnului venea din cer. Atunci, iată, Hristos, Împăratul slavei, cu
arhanghelii şi cu îngerii, cu toate cereştile puteri, şi cu sufletele
drepţilor şi sfinţilor strămoşi şi prooroci, au vestit Preasfintei
Fecioare Maria mai-nainte, că Hristos se apropia către Preacurata lui
Maică. Ea, văzînd venirea de faţă a Fiului Său, a strigat cu bucurie
cuvintele obişnuitei sale cîntări, grăind: Măreşte suflete al meu pe Domnul şi s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mîntuitorul meu, că a căutat spre smerenia roabei sale...
Apoi s-a ridicat de pe pat, sîrguindu-se întru
întîmpinarea Lui, şi s-a închinat Domnului ei; iar Iisus Hristos,
apropiindu-se, privea spre dînsa cu preaiubiţii Săi ochi, şi-i zicea:
"Vino cea de aproape a Mea, vino, porumbiţa Mea, vino, mărgăritarul Meu
cel scump, şi intră în vistieriile vieţii celei veşnice!" Iar ea,
închinîn-du-se, a zis: "Bine este cuvîntat numele slavei Domnului
Dumnezeului meu, Cel ce ai voit a mă alege pe mine, Împărate al slavei,
întru Împărăţia Ta cea fără de sfîrşit! Tu ştii, Doamne, că din toată
inima Te-am iubit pe Tine şi am păzit vistieria cea încredinţată mie de
către Tine, iar acum primeşte în pace sufletul meu, şi mă acoperă pe
mine, ca nici o strîmbătate satanicească să nu mă întîmpine pe mine!"
Atunci Domnul, mîngîind-o pe ea cu cuvinte preadulci,
îi zicea să nu se teamă de puterile satanei, care sînt călcate de
picioarele ei, ci să treacă cu îndrăzneală de la pămînt spre cele
cereşti; pentru aceea o chema cu dragoste. Iar ea cu bucurie a răspuns: Gata este inima mea, Dumnezeule, gata este inima mea. Şi iarăşi a zis cuvîntul ei cel vechi: Fie mie acum după cuvîntul tău!
Deci, s-a culcat pe pat şi, veselindu-se negrăit pentru vederea
prealuminatei feţe a Domnului şi a Fiului său Cel preaiubit, din
dragostea cea preadulce către Dînsul şi din bucurie duhovnicească,
preasfîntul său suflet l-a dat în mîinile Fiului său. Însă nici o durere
trupească n-a avut, ci a adormit ca într-un somn dulce. Deci, Acela pe
Care ea L-a zămislit fără de stricăciune şi L-a născut fără de durere, a
luat din trup fără durere preacinstitul ei suflet şi trupului ei cel
preacinstit nu i-a dat să vadă stricăciunea. Atunci îndată s-a început
acea bucurie şi acea dulce cîntare îngerească, întru care se auzeau
aceste cuvinte, repetîndu-se adeseori de îngeri, adică cuvintele
închinării lui Gavriil: Bucură-te, cea plină de dar, Domnul este cu tine, binecuvîntată eşti tu între femei!
Astfel a fost petrecut sfîntul ei suflet de mîinile
Domnului la toate cereştile rînduieli cu bucurie. Şi o petreceau pe ea
şi ochii apostolilor, care se învredniciseră a privi la acea preaslăvită
vedenie, precum altădată pe Domnul, Care se înălţa din Muntele
Eleonului, L-au petrecut cu ochii şi erau înspăimîntaţi ca nişte uimiţi.
Apoi, venindu-şi întru sine, s-au închinat Domnului Celui ce a înălţat
la cer sufletul Maicii Sale. Ei cu lacrimi au înconjurat patul, şi au
văzut preasfînta faţă a Sfintei Maria strălucind ca soarele, şi
bunămirosire străină ieşea din curatul ei trup, care covîrşea toate
aromatele pămînteşti, şi pe care limba omenească nu poate a le spune.
Apoi cu toţii au sărutat cu frică şi cu cucernicie acel trup curat,
cinstindu-l cu evlavie; deci, s-au sfinţit din atingerea lui, simţind în
inimile lor preamultă bucurie duhovnicească, din darul Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu. Astfel se dădeau tămăduiri bolnavilor, ochii
orbilor se luminau, auzul surzilor se vindeca, picioarele şchiopilor se
întăreau, duhurile cele necurate se izgoneau, şi se tămăduiau toate
bolile. Toate acestea se făceau numai cu singură atingere de patul
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Acestea toate făcîndu-se aşa, s-a început petrecerea
primi-torului de Dumnezeu trup al Mariei. Sfîntul Petru era la început
cu Sfîntul Pavel, iar Sfîntul Iacov, ruda Domnului, şi cu ceilalţi mari
Sfinţi Apostoli, au ridicat pe umeri patul. Sfîntul Ioan ducea înaintea
patului acea stîlpare strălucitoare de lumină. Apoi venea toată adunarea
de sfinţi şi mulţimea poporului, cu lumînări şi cu cădiri împrejur,
înainte mergînd şi urmînd şi cîntîndu-se cîntarea cea de moarte. Sfîntul
Petru începea, iar ceilalţi după dînsul cîntau cu un glas psalmul lui
David: Întru ieşirea lui Israel din Egipt..., şi la fiecare stih se adăuga Aliluia.
Asemenea cîntau şi alţi psalmi de prăznuire, de mulţumire şi de laude
precum lucra Duhul Sfînt în gurile celor ce cîntau. Acel trup primitor
de Dumnezeu al Preacuratei Fecioare a fost dus cu slăvită petrecere, de
la Sion, prin cetatea Ierusalimului, la satul Ghetsimani. Deasupra
patului şi deasupra celor ce-l petreceau, s-a făcut un cerc de nori mare
şi luminos în chip de cunună, care strălucea cu neobişnuită rază; iar
prin nori se auzeau dulci cîntări îngereşti de uimire, care umpleau
văzduhul şi totul se lucra pe pămînt în auzul poporului.
Acel cerc de nori în chip de cunună mergea cu
cîntarea îngerească prin văzduh deasupra trupului Maicii lui Dumnezeu,
care se petrecea pînă la mormînt. La o petrecere de bucurie ca aceasta,
care a o spune după vrednicie nici un cuvînt nu este îndestulat, s-a
întîmplat un lucru potrivnic: poporul Ierusalimului foarte numeros al
evreilor necredincioşi, auzind acea străină cîn-tare şi văzînd acea
preaslăvită petrecere a trupului celui primitor de Dumnezeu, a ieşit din
case şi urma prin cetate, mirîndu-se de atîta slavă şi cinste care se
făcea trupului Maicii lui Hristos. Deci, înştiinţîndu-se de aceasta
arhiereii şi cărturarii, s-au umplut de zavistie şi de mînie şi au
trimis slujitori şi ostaşi şi au îndemnat pe mulţi din popor ca,
alergînd cu arme, să gonească pe cei ce petreceau trupul Sfintei Maria,
şi pe ucenicii lui Iisus să-i rănească, iar trupul să-l ardă cu foc.
Deci, cînd cei îndemnaţi spre fapta cea rea alergau cu mînie înarmaţi ca
la război şi aproape erau să-i ajungă, atunci îndată acel nor din
văzduh, plecîndu-se la pămînt, a înconjurat ca un zid soborul Sfinţilor
Apostoli, asemenea şi pe toţi care erau cu dînşii, încît numai cîntarea
se auzea, iar ei singuri erau nevăzuţi de cei ce veneau cu scop rău.
Atunci sfinţii îngeri, zburînd nevăzut deasupra preacuratului trup şi
deasupra cetei credincioşilor, au lovit cu orbire pe acei făcători de
rău şi au sfărîmat capetele multora de zidurile cetăţii; iar alţii,
neştiind pe unde să meargă, pipăiau zidurile şi căutau povăţuitori.
Atunci s-a întîmplat unuia din numărul preoţilor din
legea veche, anume Atonie, de a ieşit la drum. Acela, după ce norul s-a
ridicat la înălţime după dumnezeiasca rînduială şi pentru o mai mare
minune, a văzut pe Sfinţii Apostoli şi mulţimea credincioşilor cu
lumînări şi cu cîntări de psalmi, înconjurînd patul Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu, şi, umplîndu-se de zavistie, a înnoit în sine
vechea răutate asupra Domnului nostru Iisus Hristos, şi a zis: "Acesta
este trupul care a născut pe înşelătorul acela, care a stricat legea
părinţilor noştri! Vezi ce fel de cinste are? Şi, fiind tare cu trupul,
de mare mînie, s-a repezit cu sălbăticie şi a alergat spre pat, voind să
răstoarne la pămînt preacuratul trup al Preasfintei Fecioare Maria.
Dar, cînd mîinile lui cele îndrăzneţe s-au atins de pat, îndată au fost
tăiate de sabia cea nematerialnică a izbîndirii lui Dumnezeu de îngerul
cel nevăzut, şi au rămas lipite de pat; iar Atonie a căzut, răcnind şi
văitîndu-se cu amar.
Dar, cunoscîndu-şi greşeala, se căia şi striga către
apostoli: "Miluiţi-mă pe mine, robii lui Hristos!" Sfîntul Apostol
Petru, poruncind să stea cu patul ce se purta, a zis lui Atonie: "Iată,
ai luat ceea ce ai căutat; deci, cunoaşte că Dumnezeul izbîndirilor este
Domnul; dar a te tămădui de răni noi nu putem, decît numai Domnul
nostru, spre care voi v-aţi sculat cu nedreptate, l-aţi prins şi l-aţi
ucis. Acum nici El nu va voi să-ţi dea tămăduire, dacă nu vei crede
într-Însul mai întîi cu toată inima şi de nu vei mărturisi cu gura că
Iisus este adevăratul Mesia, Fiul lui Dumnezeu". Atonie a strigat: "Cred
că El este Mîntuitorul lumii Hristos, cel vestit de prooroci
mai-nainte! Noi şi mai-nainte l-am ştiut că El este Fiul lui Dumnezeu,
dar din zavistie, întunecîndu-ne cu răutate, n-am voit să mărturisim
măririle lui Dumnezeu, şi i-am rînduit cu nedreptate moarte. Dar El, cu
puterea dumnezeirii înviind a treia zi, ne-a umplut de ruşine pe noi,
toţi urîtorii lui, pentru că ne sîrguiam să ascundem Învierea Lui, dînd
multă plată străjerilor; dar n-am putut, fiindcă slava Lui a străbătut
pretutindeni.
Atonie mărturisind acestea şi căindu-se de greşeala
ce a făcut cu îndrăzneală, Sfinţii Apostoli s-au bucurat împreună cu
toţi credincioşii, precum şi îngerii se bucură de păcătosul care se
pocăieşte. Apoi Petru a poruncit lui Atonie ca să lipească cu credinţă
rănile mîinilor tăiate de mîinile care erau atîrnate de pat şi să cheme
numele Preasfintei Fecioare Născătoare de Dumnezeu cu credinţă. Făcînd
Atonie aceasta, îndată mîinile cele tăiate s-au lipit la locurile lor şi
s-au făcut sănătoase desăvîrşit, rămînînd pe dînsele numai semnul
tăierii ca o aţă roşie, care înconjura carnea de la încheieturi. Atonie,
căzînd înaintea patului, s-a închinat lui Hristos Dumnezeu, Cel născut
din Preacurata Fecioară, şi a fericit-o cu multe laude pe aceea care L-a
născut, aducînd pentru dînsa prooroceşti mărturii din Scriptură, precum
şi pentru Hristos singur, încît toţi se mirau foarte mult de vorbele
acelea şi de acea slăvită tămăduire a mîinilor lui Atonie, şi pentru
cuvintele lui cele înţelepte, grăite spre slava lui Hristos Dumnezeu şi
spre lauda Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Atonie, intrînd în rînd cu Sfinţii Apostoli, a urmat
patului care se ducea la Ghetsimani. Asemenea şi cei ce erau orbiţi şi
cîţi şi-au cunoscut greşeala alergau cu pocăinţă, fiind duşi de
povă-ţuitori la Născătoarea de Dumnezeu, şi se atingeau cu credinţă de
cinstitul pat; atunci îndată cîştigau vederea ochilor lor trupeşti şi
sufleteşti, că milostiva Maică a tuturor, Preasfînta Stăpînă de obşte,
precum în naşterea sa a făcut bucurie la toată lumea, tot aşa şi în
adormirea sa n-a voit să mîhnească pe nimeni, ci pe toţi, deşi o
vrăjmăşeau pe ea, i-a mîngîiat cu milostivire, cu darul şi cu bunătatea
sa, fiind Maica cea bună a bunului Împărat.
Sfinţii Apostoli cu toată mulţimea credincioşilor,
ajungînd la satul Ghetsimani, cînd au pus lîngă mormînt patul cu
preasfîntul trup, atunci s-a ridicat iar strigare de plîngere în popor,
tînguin-du-se toţi pentru sărăcia lor şi pentru lipsirea unei bunătăţi
ca aceasta. Ei, căzînd la trupul preasfintei Născătoare de Dumnezeu, îl
cuprinseră, îl udau cu lacrimi şi îi dădeau sărutarea cea mai de pe
urmă; deci, abia spre seară l-au pus în mormînt şi, punînd o piatră mare
deasupra, nu se depărtau de la mormînt, fiind ţinuţi de dragostea către
Maica lui Dumnezeu. Sfinţii Apostoli au zăbovit în satul acela trei
zile, petrecînd lîngă mormîntul Preacuratei Fecioare, săvîrşind ziua şi
noaptea cîntări de psalmi.
În toată vremea aceea de trei zile, se auzeau în
văzduh preadulci glasuri de oşti cereşti cîntînd şi lăudînd pe Dumnezeu
şi fericind pe Maica lui Dumnezeu. Dar s-a întîmplat, după dumnezeiasca
rînduială, ca Sfîntul Toma, unul din apostoli, să nu se afle la
preaslăvita îngropare a trupului cel de Dumnezeu primitor al Preacuratei
Fecioare, ci el a sosit a treia zi la Ghetsimani. El se mîhnea şi se
întrista foarte mult, că nu s-a învrednicit de binecu-vîntarea şi de
sărutarea cea mai de pe urmă a Preasfintei Fecioare Maria, precum s-au
învrednicit ceilalţi Sfinţi Apostoli. Nici s-a învrednicit să vadă
dumnezeiasca slavă, tainele lui Dumnezeu cele minunate, lucrările cele
de la adormirea ei şi petrecerea trupului care a fost, şi pe care
ceilalţi s-au învrednicit a o vedea, deci, plîngea mult de aceasta.
Pentru aceea Sfinţilor Apostoli le era jale de dînsul şi s-au sfătuit ca
să deschidă mormîntul, ca măcar astfel să vadă trupul Preacuratei
Stăpîne Născătoare de Dumnezeu şi, închinîndu-se aceluia şi sărutîndu-l,
să primească răcorire de jalea sa şi mîngîiere de mîhnirea sa.
Dar, cînd au prăvălit piatra şi au deschis mormîntul,
îndată s-au spăimîntat, pentru că au văzut mormîntul deşert, nefiind în
el nimic altceva decît numai cele de îngropare, şi din care ieşea mare
mirosire de bună mireasmă. Sfinţii stăteau şi se minunau şi nu pricepeau
ce este aceasta! Deci, sărutînd cu lacrimi şi cu cucerni-cie acea pînză
cinstită şi curată ce rămăsese în mormînt, s-au rugat împreună Domnului
ca să li se descopere unde se află cinstitul trup al Maicii Domnului.
Spre seară, apostolii au şezut să-şi întărească puţin trupurile cu
hrană. Iar obiceiul mesei apostoleşti era într-acest chip: între dînşii
lăsau un loc gol, cu o pernă pe dînsul, iar pe pernă, o bucată de pîine,
locul acela era în cinstea Mîntui-torului Hristos.
După masă, sculîndu-se şi făcînd mulţumire, au luat
acea bucată de pîine ce era menită Domnului, şi au ridicat-o, slăvind
numele cel mare al Preasfintei Treimi, şi sfîrşeau cu această rugăciune:
"Doamne, Iisuse Hristoase, ajută-ne nouă!" Apoi mîncau bucata aceea de
pîine ca o binecuvîntare a Domnului. Astfel făceau Sfinţii Apostoli, nu
numai cînd erau împreună, ci şi fiecare făcea aşa unde se întîmpla.
Atunci ei adunîndu-se în Ghetsimani şi mîncînd împreună, mintea şi
vorba nu le era de altceva, decît numai pentru aceasta, că n-au găsit în
mormînt preasfîntul trup al Născătoarei de Dumnezeu.
După sfîrşitul mesei, sculîndu-se şi începînd, după
obicei, să ridice bucata de pîine pusă în partea Domnului şi să
slăvească pe Preasfînta Treime, îndată s-a auzit un glas de cîntare
îngerească. Ei, ridicîndu-şi ochii, au văzut vie în văzduh pe Preacurata
Fecioară Maica Domnului nostru, stînd cu mulţime de îngeri şi
strălucind cu negrăită slavă, şi a zis către dînşii: "Bucuraţi-vă, căci
eu sînt cu voi în toate zilele!" Atunci ei, umplîndu-se de bucurie, în
loc de "Doamne, Iisuse Hristoase", au strigat: "Preasfîntă Născătoare de
Dumnezeu, ajută-ne nouă!" De atunci Sfinţii Apostoli s-au încredinţat
despre aceasta şi toată Biserica a crezut astfel, că Preacurata
Născătoare de Dumnezeu a fost înviată a treia zi de Fiul şi Dumnezeul
său, şi a fost luată cu trupul la ceruri.
Deci, întorcîndu-se ei iarăşi la mormînt, au luat
pînza cea curată, care rămăsese spre mîngîierea celor scîrbiţi şi spre
mărturia cea adevărată a sculării din mormînt a Preasfintei Născătoare
de Dumnezeu. Aceasta s-a făcut, pentru că nu se cădea cortului vieţii să
fie ţinut de moarte şi să rămînă cu cealaltă făptură în stricăciunea
pămîntului, ea care a născut din nestricatul său trup pe Ziditorul
făpturii. Şi s-a mai vădit prin această minunată înălţare, că Dătătorul
legii este împlinitorul legii celei date de El, ca fiii să cinstească pe
părinţii lor. Deci, ei au cinstit pe Maica Sa cea fără de prihană ca pe
Sine; căci precum Hristos singur a înviat cu slavă a treia zi, tot aşa a
luat-o şi pe ea la Sine în cele cereşti. Despre aceasta zicea mai
înainte şi dumnezeiescul David: Scoală-Te, Doamne, în odihna Ta, Tu şi chivotul sfinţirii Tale.
Astfel s-au împlinit prooroceştile cuvinte ale lui David, în învierea
Domnului şi a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu; căci, precum a fost
mormîntul Fiului său tăiat în piatră, tot aşa a fost şi mormîn-tul
Maicii lui Dumnezeu, care se vede deşert şi închinat de credincioşi pînă
acum.
Aşa a binevoit dumnezeiasca rînduială, ca Sfîntul
Toma să nu fie la Adormirea Preacuratei Maicii Domnului, ca pentru
dînsul să se deschidă mormîntul şi să se încredinţeze Biserica despre
învierea Preasfintei Născătoare, căci şi mai-nainte, despre învierea lui
Hristos, s-a încredinţat tot prin necredinţa lui Toma. Astfel a fost
adormirea Preacuratei şi Preabinecuvîntatei Născătoare de Dumnezeu.
Astfel a fost îngroparea trupului ei cel fără de prihană. Astfel a fost
încredinţarea despre slăvită învierea ei din mormînt şi despre luarea
trupului la ceruri. Sfinţii Apostoli, după săvîrşirea tuturor acelor
minuni şi taine ale lui Dumnezeu, s-au întors iarăşi purtaţi de nori,
fiecare în partea sa, unde propovăduiau cuvîntul.
Despre felul petrecerii Preasfintei Fecioare
Născătoare de Dumnezeu pe pămînt, a scris Sfîntul Ambrozie, zicînd: "Era
Fecioară nu numai cu trupul, dar şi cu duhul, smerită în inimă,
înţelepţită în cuvinte, negrabnică la grăire, totdeauna la citire,
trează în osteneli, prea înţeleaptă în vorbire, vorbind precum cu
Dumnezeu, iar nu precum cu oamenii. Pe nimeni nu asuprea, ci tuturor le
dorea bunătăţi; nu s-a îngreţoşat niciodată de vreun om sărac, nici a
rîs de cineva, ci pe toate cele ce le vedea, le fericea. Nimic nu era în
gura ei, ceva într-acest fel, care să nu fie dar vărsat; era în toate
lucrurile cele fecioreşti, iar vederea ei era chip al desăvîrşirii celei
dinlăuntru, era model de milostivire şi de bunătate". Apoi ce fel era
cu obiceiul ei cel preasfînt şi cu chipul cel trupesc, aceasta se află
astfel scris la Epifanie şi la Nichifor: "Ea era în tot lucrul cinstită
şi statornică. Grăind, foarte puţin şi numai ce era de trebuinţă.
Lesnicioasă spre a asculta, grăitoare de bine, dînd fiecăruia cinstire;
era măsurată la sfat, obişnuia totdeauna a vorbei cuviincios către
fiecare om, fără de rîs şi fără de tulburare, dar mai ales fără de
mînie.
Vederea feţei ei era ca vederea grăuntelui de grîu;
părul, galben; ochii, ascuţiţi la vedere; iar luminile erau asemenea cu
măslina. Sprîncenele ei erau negre şi plecate; nasul, potrivit; buzele,
ca floarea trandafirului, pline de cuvinte dulci. Faţa, nici rotundă,
nici scurtă, ci puţin lungăreaţă. Mîinile şi degetele, lungi. În scurt,
era împărtăşită de toată măreţia; smerită, neprefăcîndu-şi faţa deloc,
şi nici o moliciune nu avea cu sine, ci totdeauna umilinţă aleasă.
Hainele care le purta erau proaste, precum le arăta şi sfîntul
acoperămînt al preasfîntului ei cap. Şi ca să spun pe scurt: în toate
lucrurile ei era de faţă mult dar dumnezeiesc. Iar acum, sălăşluindu-se
în cele cereşti şi stînd de-a dreapta Scaunului lui Dumnezeu, în ce fel
este, să spună gurile îngerilor şi a arhanghelilor, cum şi duhurile şi
sufletele drepţilor, care stau înaintea ei. Deci, precum de vederea
feţei lui Dumnezeu, tot aşa şi de vederea feţei Preacuratei Născătoare
de Dumnezeu săturîndu-se, aceştia să grăiască pentru ea după vrednicie.
Iar noi slăvim pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfîntul Duh, pe un Dumnezeu în
Treime, să ne închinăm ei cu osîrdie, ca una ce este slăvită şi fericită
de toate neamurile în veci. Amin".
Pentru toată viaţa din început a Preacuratei
Născătoare de Dumnezeu, s-a scris cîte o parte în celelalte praznice ale
ei; la zămislire, la naştere, la intrarea în Biserică, la Buna Vestire,
la Naşterea lui Hristos şi la Întîmpinare. Aici, după descrierea despre
adormirea ei cea fără de moarte, spre împlinirea istoriei celei despre
ea, se adaugă şi aceasta: Cum şi unde a petrecut Stăpîna noastră după
Înălţarea lui Hristos?
Sfîntul Evanghelist Luca scrie în Faptele
Apostolilor, că, Domnul înălţîndu-Se la ceruri, ucenicii Lui s-au întors
de la Muntele Eleonului la Ierusalim, şi s-au suit în foişorul unde a
fost Cina cea de Taină a lui Hristos. Şi toţi aşteptau cu un suflet în
rugăciuni şi în cereri, cu femeile şi cu Maria, Maica lui Hristos, pe
care, după ducerea Domnului de la dînşii, o aveau ca pe o mîngîiere şi
răcorire în mîhniri, întărire şi învăţătoare în credinţă. Pentru că
aceasta, toate cuvintele care le spunea şi toate faptele cele minunate,
începînd de la Buna Vestire cu zămislirea cea fără de sămînţă şi
naşterea cea fără de stricăciune a lui Hristos, cele ce se făceau în
pruncia şi în viaţa Lui mai înainte de botezul lui Ioan, toate acestea
le spunea iubiţilor ucenici ai Fiului Său. Şi, ca una ce avea de la
Duhul Sfînt mai multă descoperire pentru dumnezeirea Lui şi din vederea
lucrurilor lui Hristos, îi încredinţa pe dînşii prin spunerea cu
de-amănuntul de toate faptele ce s-au făcut cu dumnezeiasca putere, mai
înainte pînă ce s-a arătat lumii, şi cu acelea îi întărea în credinţa
cea fără de îndoială.
Toţi se rugau în foişorul acela, aşteptînd venirea
Duhului Sfînt, pe Care a făgăduit Domnul că-L va trimite lor Tatăl, şi
se pregăteau înainte de primirea darurilor lui Hristos. După cele zece
zile de la Înălţarea Domnului, cînd s-a făcut pogorîrea Sfîntului Duh în
chip de limbi de foc peste Sfinţii Apostoli, la început Sfîntul Duh a
stat peste Sfînta Fecioară Maria, în care şi mai înainte îşi avea
locuinţă plăcută şi iubită, şi totdeauna petrecea nedepărtată. În vremea
aceea a primit binecuvîntata Fecioară pe Duhul Sfînt, mai mult decît pe
toţi apostolii; căci, pe cît vasul se face mai mare, pe atît mai multă
apă încape în sine. Deoarece Preacurata Fecioară era vas al Sfîntului
Duh mai mare decît toţi, pentru că este mai înaltă decît apostolii şi
decît ceilalţi sfinţi, precum îi cîntă Biserica, zicînd: "Cu adevărat
eşti mai presus decît toţi, Fecioară Curată!" Tot astfel darul Duhului
Sfînt a încăput în sine mai mult decît în toţi.
Petrecerea Preacuratei Fecioare era în casa Sfîntului
Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, care era în cetatea Ierusalimului. Ea a
rămas la el din ceasul acela, cînd a zis Domnul pe cruce: Femeie, iată Fiul Tău! Iar ucenicului: Iată Maica ta!
Deci, ucenicul a luat-o întru ale sale şi slujea ei ca maicii sale.
Sfinţii Apostoli, după primirea Sfîntului Duh, nu s-au risipit îndată
prin lume, ci au petrecut mult în Ierusalim, precum este arătat în
Faptele Apostolilor. Acolo se scrie că, după uciderea Sfîntului Mucenic
Ştefan, era mare prigonire asupra Bisericii Ierusalimului. Toţi cei mai
mici, apostolii şi ceilalţi credincioşi, s-au risipit prin toate părţile
Iudeei şi ale Samariei, afară de apostolii cei mari; căci ei, deşi unii
din ei se duceau într-alte părţi, precum s-au dus în Samaria, Petru şi
Ioan, acoperindu-se cu rînduiala lui Dumnezeu, se ţineau pe lîngă
Ierusalim, pînă la vreo zece ani de la înălţarea Domnului, adică pînă la
acea vreme, în care împăratul Irod şi-a pus mîinile ca să facă rău
unora din Biserică. Petru singur a tămăduit în Lida pe Enea, slăbănog de
opt ani, şi în Iope a înviat pe Tavita cea moartă.
În Chesaria a botezat pe Cornelie sutaşul şi în
Antiohia a întemeiat mai întîi scaunul arhieriei sale. Iacov, fratele
lui Ioan, s-a dus în Spania, însă iar s-a întors în Ierusalim, ca să
slujească mai întîi la mîntuirea seminţiilor lui Israel şi să întărească
Biserica cea dintîi în Ierusalim, care este maica tuturor Bisericilor,
precum cîntă Cuviosul Damaschin, zicînd: "Tu ai luat întîi iertarea
păca-telor". Pe de altă parte Iacob dorea să vadă adeseori pe Preacurata
Fecioară, Maica Domnului, şi să audă de la dînsa cuvinte dumnezeieşti.
El o avea pe ea ca pe o moştenitoare a lui Hristos, Dumnezeul nostru,
şi, privind la cinstita şi sfînta ei faţă, ca la faţa lui Hristos şi
ascultînd cuvintele ei cele dulci, se umplea de negrăită bucurie
duhovnicească. Deci uitau toate amărăciunile şi primejdiile, iar inima
lor se îndulcea din limba cea curgătoare de miere a Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu. Pentru aceea, mulţi din cei luminaţi de prin
laturile cele depărtate alergau la Ierusalim să vadă pe Maica lui
Hristos Dumnezeu şi să-i asculte vorbirea ei cea sfîntă. Căci, precum
Mîntuitorul Hristos umplea cu slavă toate marginile pămîntului, tot aşa
şi Maica Lui cea fără prihană, pe toţi îi atrăgea la vederea Ei, precum
este arătat în scrisoarea Sfîntului Ignatie purtătorul de Dumnezeu, pe
care a scris-o în Antiohia, către Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu:
"Sînt multe femei la noi care doresc să vadă pe Maica
lui Hristos şi se sîrguiesc în toate zilele, că doar ar putea să
călăto-rească la voi, ca s-o cerceteze pe ea, şi să se atingă de pieptul
ei, cel ce a hrănit cu lapte pe Hristos, şi să se înştiinţeze de la
dînsa pentru oarecare taine. Aceasta, pentru că slava ei a străbătut
pînă la noi, că ea, fiind Fecioară, este Maica lui Dumnezeu plină de
toate darurile şi de toate bunătăţile. Se mai spune de dînsa, că în
prigoniri şi în primejdii este veselă, în sărăcie şi în neajunsuri nu se
mîhneşte, spre cei ce îi fac rău nu se mînie, ci le face mai mult bine,
blîndă în lucrurile cele de bună întîmplare, milostivă spre cei săraci,
cărora le ajută pe cît poate, iar celor ce sînt vrăjmaşi ai credinţei
noastre, li se împotriveşte foarte mult. Iar dreptei noastre credinţe şi
bunei cucernicii este învăţătoare, asemenea şi tuturor credincioşilor
povăţuitoare spre lucrul cel bun. Pe cei smeriţi îi iubeşte mai mult şi
singură este smerită către toţi; astfel că toţi cei ce au văzut-o, o
laudă. Cît de răbdătoare este cînd învăţătorii şi fariseii rîd de
dînsa. Nişte oameni vrednici de credinţă ne-au spus că în Maria, Maica
lui Iisus, firea omenească, pentru sfinţirea ei cea multă, se vede că
este asemenea cu firea îngerească. Lucrurile acestea care se aud, au
deşteptat în noi nemăsurata dorinţă, că doar am putea să vedem pe acea
minune cerească şi să admirăm pe această preasfîntă".
Într-altă scrisoare, Sfîntul Ignatie purtătorul de
Dumnezeu scrie către Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu: "Eu, dacă
îmi va fi cu putinţă, voi veni la tine, ca să văd pe credincioşii sfinţi
care s-au adunat acolo; dar mai ales să văd pe Maica lui Hristos, de
care grăiesc că la toţi este minunată, cinstită şi iubită şi toţi doresc
să o vadă. Cine n-ar fi dorit s-o vadă pe Sfînta Fecioară şi să
vorbească cu aceea, care a născut pe Dumnezeul Cel adevărat?" Din aceste
scrisori se poate înţelege cît de multă dorinţă aveau sfinţii, ca să
vadă pe acea însufleţită sfinţenie a lui Dumnezeu, pe Preacurata
Fecioară Maria. Iar cei ce s-au învrednicit a o vedea, spuneau tuturor
că sînt fericiţi; căci cu adevărat, erau fericiţi ochii care o vedeau pe
ea după Hristos Mîntuitorul, şi fericite erau urechile care se
învredniceau să audă cuvintele ei cele grăitoare de Dumnezeu şi
făcătoare de viaţă. O, cît de multă mîngîiere şi dar luau unii ca aceia!
Pentru aceasta a lăsat Domnul nostru pe Preacurata
Maica Sa, ca să fie pe pămînt între cei vii, ca, prin a ei stare de
faţă, cu sfatul, cu învăţăturile şi cu rugăciunile cele calde către Fiul
lui Dumnezeu, Biserica creştină să se înmulţească, să se întărească, şi
să primească îndrăznire, ca să stea pentru Domnul său pînă la sînge.
Fecioara Maria pe toţi îi întărea prin mîngîierea Duhului Sfînt şi
pentru toţi se ruga. Cînd Sfinţii Apostoli au fost închişi în temniţă,
ea a adus lui Dumnezeu rugăciune umilită pentru dînşii şi a fost trimis
îngerul Domnului la ei, de le-a deschis noaptea uşile temniţei şi i-au
scos. Cînd a fost dus la moarte Sfîntul Întîiul Mucenic şi Arhidiacon
Ştefan, ea îl urma de departe. Fiind el ucis cu pietre în Valea lui
Iosafat, lîngă pîrîul Chedrilor, ea, cu Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de
Dumnezeu, stătea pe un deal, privind de departe la sfîrşitul lui. Deci,
se ruga Domnului cu dinadinsul pentru dînsul ca să-l întărească în
pătimire şi să primească sufletul lui în mîinile Sale. Cînd Sfîntul
Apostol Pavel, înainte de creş-tinarea lui, făcea rău Bisericii şi o
prigonea, ea a vărsat atîtea rugăciuni calde către Dumnezeu, încît l-a
făcut din lup răpitor, mieluşel blînd; din vrăjmaş, apostol; şi din
prigonitor, ucenic şi învăţător a toată lumea.
Dar ce fel de faceri de bine n-a avut Biserica cea
dintîi, ca o fiică mică de la maica sa, adică de la Preacurata
Născătoare de Dumnezeu? Ce fel de daruri n-a scos, ca dintr-un izvor
de-a puru-rea curgător, pînă ce prin sîrguinţa aceea, şi cu darul
hrănindu-se şi crescînd, a venit în măsura vîrstei bărbăteşti! Biserica
se întărise atît, încît nici de porţile iadului nu era biruită. Acest
lucru chiar şi Preasfînta Născătoare de Dumnezeu îl putea vedea şi se
umplea de bucurie, după ceea ce s-a zis de David: Maică ce se veseleşte de fii...
Deoarece în toate zilele vedea că se înmulţesc fiii Bisericii; căci la
începutul propovăduirii lui Petru trei mii de suflete au crezut, apoi
cinci mii, şi după aceea mulţi fără număr. Biserica lui Hristos se
înmulţea prin toată lumea, fiindcă cei ce se întorceau în Ierusalim de
la propovăduire, spuneau toate Preacuratei Maicii lui Dumnezeu. Ea,
auzind, se bucura cu duhul, şi dădea laudă Fiului şi Dumnezeului ei.
Cînd Irod a ridicat prigonire asupra Bisericii, pe
Iacov fratele lui Ioan, care se întoarse atunci din Spania, l-au ucis cu
sabia. Apoi l-au prins şi pe Petru şi l-au închis în temniţă, voind
să-i facă şi lui acelaşi lucru. Însă după acea minunată liberare din
temniţă şi din legături a lui Petru prin înger, a fost nevoie ca chiar
cei mai mari apostoli să iasă din Ierusalim faţă de cumplita prigonire
din partea evreilor. Ei s-au risipit prin toată lumea, după cum le
căzuseră sorţii fiecăruia dintr-înşii în ce parte să se ducă. Dar, mai
înainte de despărţirea lor, au alcătuit Simbolul mărturisirii credinţei,
ca toţi să propovăduiască pretutindeni într-un singur fel şi să
sădească sfînta credinţă în Hristos. Drept aceea, s-a dus fiecare la
sorţul său, rămînînd în Ierusalim numai Sfîntul Iacob, rudenia Domnului
după trup, care a fost pus de Hristos, cel dintîi episcop în Ierusalim.
Într-acea vreme a ieşit din Ierusalim şi Sfîntul Ioan
Cuvîntă-torul de Dumnezeu, al cărei fiu era, pentru primejdiile care
veneau de la zavistnicii iudei. Ei s-au dat într-o parte, dînd loc
mîniei, pînă ce a încetat acea cumplită prigonire şi muncire. Dar ca să
nu se arate că sînt deşerţi, s-au dus în Efes, unde îi căzuse sorţul lui
Ioan. Această ducere în Efes a Preacuratei Maicii lui Dumnezeu cu Ioan,
se încredinţează din aceasta; se află o scrisoare a Sfîntului Ioan
apostolul la al treilea sinod a toată lumea, ce s-a ţinut în Efes contra
lui Nestorie, către clerul din Constantinopol, în care se scrie
cuvintele aceste: "Nestorie, născocitorul de eresuri din cetatea
Efesului, în care a petrecut odată şi Sfîntul Ioan Cuvîn-tătorul de
Dumnezeu şi Sfînta Fecioară Maria, Născătoarea de Dumnezeu, fiind chemat
la judecată de Sfinţii Părinţi şi de episcopii sinodului, singur pe
sine despărţindu-se şi fiind tulburat de ştiinţa cea rea, n-a îndrăznit a
veni la dînşii. Drept aceea, după ce a fost chemat de trei ori, Sfîntul
Sinod l-a osîndit cu dreaptă judecată, dîndu-l jos din toată cinstea
preoţească.
Din cuvintele acestea şi din scrisoarea în care se
zice că Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu şi Sfînta Fecioară Maria au
petrecut odată în cetatea Efesului, se poate şti că Maica Domnului s-a
dus din Ierusalim cu Cuvîntătorul de Dumnezeu şi a petrecut în Efes
cîtăva vreme. Dar Preasfînta Fecioară Maria n-a fost numai în Efes, ci
şi în alte cetăţi şi ţări, cercetînd pe cei luminaţi din nou. Astfel se
povesteşte că ea a fost şi în Antiohia, cercetînd pe Sfîntul Ignatie
purtătorul de Dumnezeu, precum i se făgăduise prin scrisoarea sa,
zicînd: "Voi veni cu Ioan să te văd pe tine şi pe cei ce sînt cu tine!"
Se vorbeşte că a fost şi în Cipru, la Sfîntul Lazăr cel înviat a patra
zi, care era episcop acolo. Asemenea a fost şi la Muntele Athonului,
pentru care lucru Ştefan Monahul Sfetago-reanul scrie o istorisire ca
aceasta:
După înălţarea la cer a Domnului nostru Iisus
Hristos, ucenicii fiind adunaţi în Sion, cu Maria, Maica lui Iisus,
aşteptau pe Mîntuitorul, precum le poruncise lor ca să nu se depărteze
din Ierusalim, ci să aştepte făgăduinţa Domnului. Ei au aruncat sorţi şi
unde îi va cădea partea fiecăruia dintr-înşii, acolo să propovă-duiască
Evanghelia Domnului. Atunci Preacurata a zis: "Voiesc ca şi eu să arunc
sorţul meu cu voi, ca să nu fiu fără de parte, şi să am partea pe care
va voi Dumnezeu să mi-o dea". Ei au aruncat sorţul cu cucernicie şi cu
frică, după cuvîntul Maicii lui Dumnezeu, şi i-a căzut sorţii pămîntul
Ivirului. Preacurata Născătoare de Dumnezeu, primind cu bucurie acea
soartă, voia ca îndată să se ducă în ţara Ivirului, după primirea cea în
limbi de foc a Sfîntului Duh. Dar îngerul lui Dumnezeu i-a zis: "Să nu
te depărtezi acum din Ierusalim, ci să petreci aici pînă la o vreme, iar
sorţul care ţi-a căzut se va lumina în zilele din urmă şi stăpînirea ta
va fi acolo; deci, ai să te osteneşti, puţin după o vreme, în pămîntul
în care va voi Dumnezeu să te pună". Atunci Preacurata a petrecut în
Ierusa-lim multă vreme.
Lazăr cel înviat a patra zi era în insula Ciprului,
pentru că acolo se hirotonise arhiereu de Apostolul Varnava. El dorea cu
multă dragoste să vadă pe Preacurată Maica Domnului nostru, pe care nu o
văzuse de demult, dar nu îndrăznea să se ducă la Ierusalim de frica
evreilor. Maica lui Dumnezeu, înţelegînd aceasta, a scris o scrisoare
către Lazăr, mîngîindu-l şi poruncindu-i să trimită o corabie, cu care
să vină la dînsul în Cipru, iar el să nu vină la Ierusalim.
Lazăr, citind scrisoarea, s-a bucurat foarte mult şi
s-a minunat de atît de multă smerenie a ei. Apoi a trimis cu mare grabă
la dînsa corabie şi scrisoare. Apoi Preasfînta Maria, sculîndu-se, a
intrat în corabie cu Sfîntul Ioan, iubitul ucenic al lui Hristos, şi cu
ceilalţi care le urmau lor cu cucernicie, şi au început a călători spre
Cipru. Deci, ridicîndu-se un vînt potrivnic, a dus corabia tocmai la
limanul Muntelui Athos, şi aceasta a fost acea puţină osteneală a
Preacuratei Născătoarei de Dumnezeu, care i s-a zis ei de către înger.
Muntele acela era pretutindeni plin de idoli, căci acolo era o capişte
mare şi o locuinţă a lui Apolon şi multe alte lucruri drăceşti se
săvîrşeau în locul acela. Deci, toţi elinii aveau pentru acel loc multă
cinste, pentru că era foarte ales, deoarece acolo venea toată lumea la
închinăciune şi fiecare îşi lua răspunsul la cele ce întreba de la
ghicitorii de tot lucrul.
Cînd a sosit acolo Preasfînta Născătoare de Dumnezeu,
îndată s-a făcut printre toţi idolii o strigare şi un ţipet întru acest
fel: "Pogorîţi-vă la limanul lui Climent, şi primiţi pe Maria, Maica
Domnului Iisus!" Aceasta s-a făcut fiindcă diavolii erau siliţi de
puterea lui Dumnezeu, de aceea au vestit adevărul fără voie, precum a
făcut altădată în latura gherghesenilor, cei ce au strigat către Domnul:
Ce este nouă şi Ţie, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici, ca mai înainte de vreme să ne munceşti pe noi?
Poporul, auzind aceasta, s-a minunat şi au alergat cu toţii la malul
mării, spre limanul care s-a zis mai sus. Deci, văzînd corabia şi pe
Maica lui Dumnezeu, au luat-o pe ea cu cinste, şi la adunarea lor au
întrebat-o cum a născut pe Dumnezeu şi cu ce fel de nume. Ea,
deschizîndu-şi dumnezeiasca sa gură, a binevestit poporului cu
de-a-mănuntul toate cele despre Hristos şi, toţi căzînd, s-au închinat
lui Dumnezeu Cel ce S-a născut dintr-însa; iar pe aceea care L-a născut,
au cinstit-o cu multe laude; deci, crezînd, s-au botezat, căci multe
minuni a făcut Maica lui Dumnezeu.
După botez, ea a pus poporului care s-a luminat din
nou, povăţuitor şi învăţător, pe unul din următorii săi, care a fost în
corabie cu Sfîntul Ioan, şi, bucurîndu-se cu duhul, a zis: "Acest loc
este dat mie de la Fiul lui Dumnezeu să-mi fie mie întru sorţi". Apoi a
binecuvîntat poporul şi a zis: "Darul lui Dumnezeu să petreacă în locul
acesta şi la cei ce petrec aici cu credinţă şi cu cucernicie şi păzesc
poruncile Fiului şi Dumnezeului meu; iar bunătăţile cele de trebuinţă
spre petrecerea cea de pe pămînt, vor fi lor din destul cu puţină
osteneală. Deci, li se va pregăti lor viaţa cea cerească şi nu va lipsi
mila Fiului meu din locul acesta, pînă la sfîrşitul veacului; iar eu voi
fi folositoare locului acesta şi spre Dumnezeu caldă mijlocitoare
pentru dînşii!"
Acestea zicîndu-le, iarăşi a binecuvîntat poporul şi,
intrînd în corabie cu Ioan şi cu ceilalţi următori ai lor, au plecat la
Cipru, unde au găsit pe Lazăr în mare mîhnire, de vreme ce Maica lui
Dumnezeu n-a ajuns la dînsul mai degrab, temîndu-se să nu i se fi
întîmplat ei pe mare vreo împiedicare de valuri şi furtună; pentru că
nimic nu ştia despre dumnezeiasca rînduială ce se făcuse. Deci, venind
Maica lui Dumnezeu, îndată i s-a schimbat mîhnirea lui întru bucurie şi
i-a adus lui daruri, un omofor şi nişte mînecuţe, pe care singură le-a
lucrat într-adins pentru dînsul. Deci, toate cîte se făcuseră în
Ierusalim şi în Muntele Atonului, i le-a spus lui, şi pentru toate au
mulţumit lui Dumnezeu. Petrecînd în Cipru multă vreme şi Biserica de
acolo mîngîind-o şi binecuvîntînd-o, iarăşi s-au suit în corabie şi s-au
dus la Ierusalim. Acestea le-a scris monahul Ştefan Atonitul despre
străinătatea Născătoarei de Dumnezeu.
Preacurata Fecioară, cercetînd laturile cele mai sus
zise, iarăşi s-a dus la Ierusalim, unde, petrecînd în casa cea de la
Sion a lui Ioan, a fost păzită de dreapta cea atotputernică a lui
Dumnezeu de zavistnica şi ucigaşa de Dumnezeu sinagogă a evreilor, care
nu încetau a vrăjmăşui împotriva Fiului lui Dumnezeu şi împotriva celor
ce credeau într-însul. Dar nicidecum n-ar fi putut suferi evreii ca să
fie între cei vii Maica lui Hristos, ci cu totul ar fi pierdut-o pe ea,
dacă n-ar fi acoperit-o Dumnezeu cu o oarecare deosebită purtare de
grijă, astfel ca mîna necredincioşilor să nu se atingă de chivotul lui
Dumnezeu cel însufleţit; căci precum pe Fiul ei, Hristos Dumnezeul
nostru, în Nazaret, patria Lui, cînd toţi care erau în adunare, s-au
umplut de mînie şi L-au dus în vîrful muntelui ca să-L arunce jos, însă
Hristos, trecînd prin mijlocul lor, s-a dus. Astfel că evreii cei
mincinoşi n-au putut să pună chinuitoarele lor mîini pe Dînsul, nici să
se atingă de Cel văzut, fiind împiedicaţi şi opriţi de puterea cea
nevăzută a lui Dumnezeu, că încă nu venise ceasul Lui. Tot aşa a făcut
Domnul şi pentru Preacurata Maica sa, căci a oprit răutatea cea
evreiască scornită de ei şi a stricat sfatul lor cel viclean pornit
împotriva ei; pentru că de multe ori voiau ei ca să prindă pe Maica
Domnului şi să o piardă sau să-i facă rău, dar nu puteau.
Deci, Preacurata Fecioară a petrecut în Ierusalim în
mijlocul atîtor urîtori şi vrăjmaşi ai săi, ca o oaie în mijlocul
lupilor şi ca un crin între spini, găsind adesea întru dreptate
cuvintele strămo-şului său David: Domnul este luminarea mea şi
Mîntuitorul meu, de cine mă voi teme? Domnul este scutitorul vieţii
mele, de cine mă voi înfricoşa? De s-ar rîndui asupra mea tabără, nu se
va teme inima mea; de s-ar ridica asupra mea război, spre Dînsul eu
nădăjduiesc; de voi merge prin mijlocul umbrei morţii, nu mă voi teme de
rele, că Tu, Fiule şi Dumnezeul meu, eşti cu mine...
Apoi a venit la dînsa spre cercetare şi închinăciune
şi Sfîntul Dionisie Areopagitul, cel luminat în Atena de Sfîntul Apostol
Pavel, şi a petrecut nedepărtat de dînsul trei ani, avînd mare dorinţă
să vadă pe Maica lui Dumnezeu. După trei ani de la luminarea sa, mergînd
într-adins cu binecuvîntarea învăţătorului său, Apostolul Pavel, şi
văzînd pe cea dorită, s-a umplut de multă mîngîiere duhovnicească, încît
singur despre aceasta o spune în scrisoarea sa către Sfîntul Apostol
Pavel, scriind astfel: "Vai, necredincios lucru mi-a fost mie,
mărturisesc înaintea lui Dumnezeu, o povăţuitorule şi începătorul nostru
cel preaales! Că afară de Dumnezeul Cel Preaînalt, să fie ceva plin de
dumnezeieştile puteri şi de darurile cele minunate, nimeni din oameni nu
poate, să o ajungă cu mintea pe aceea, pe care am văzut-o şi am
înţeles-o eu cu ochii, nu numai cei sufleteşti, ci şi cu cei trupeşti;
pentru că am văzut cu ochii pe cea cu chip dumnezeiesc şi mai sfîntă
decît toate duhurile cereşti, pe Maica lui Iisus Hristos, Domnul nostru,
pe care mi-a dăruit-o mie a o vedea darul lui Dumnezeu şi cinstea
vîrfu-rilor apostolilor, asemenea şi darul cel nespus al singurei
Milostive Fecioare şi Preacuratei.
Mărturisesc înaintea lui Dumnezeu cel Atotputernic,
iarăşi şi iarăşi, şi înaintea darului cel mîntuitor şi înaintea
Preaslăvitei Cinstitei Fecioare Maria, că, pe cînd era cu Sfîntul Ioan
Evanghelistul, petrecînd în trup şi strălucind la cer ca un soare, am
intrat înaintea feţei celei cu chip dumnezeiesc a Preasfintei Fecioare,
atît de mare şi nemăsurată dumnezeiască rază, nu numai m-a strălucit din
afară, dar şi înlăuntru mai mult m-a luminat şi m-a umplut de atîtea
preaminunate şi felurite aromate cu bună mirosire, încît nici trupul meu
cel neputincios, nici duhul n-a putut suferi unele ca acele semne atît
de mari şi începături ale fericirii şi slavei celei veşnice. Inima mea
şi duhul meu au slăbit de slavă şi de dumnezeieştile daruri.
Mărturisesc cu Dumnezeu, Care a petrecut în
preacinstitul şi feciorescul pîntece, că, de nu mi-ar fi fost mie
dumnezeieştile Tale învăţături şi legi, în pomenire şi în mintea cea
luminată, aş fi înţeles-o pe ea că este adevărat Dumnezeu, şi aş fi
cinstit-o pe ea cu închinăciunea care se cuvine unuia adevăratului
Dumnezeu. Căci nici o slavă şi cinste mai mare nu poate să fie ajunsă de
mintea oamenilor celor preamăriţi de Dumnezeu, precum a fost acea
fericire pe care am gustat-o eu nevrednicul, învrednicindu-mă în acea
vreme şi făcîndu-mă atunci foarte fericit. Mulţumesc Celui Preaînalt şi
Preabunului meu Dumnezeu, dumnezeieştii Fecioare şi preasfîntului
Apostol Ioan, asemenea şi ţie, începătorului Bisericii care dănţuieşte,
celui ce o facere de bine ca aceasta cu milostenie mi-ai arătat mie".
Aceasta este scrisoarea Sfîntului Dionisie, din care
este destul a vedea şi a înţelege ce fel de dar dumnezeiesc avea
preacinstita faţă a Preacuratei Stăpînei noastre, petrecînd pe pămînt.
Deci cei ce o vedeau pe ea în trup, se luminau cu sufletele şi se
îndulceau cu inimile de multă bucurie duhovnicească. Căci mulţi alergau
la ea de pretutindeni din cei noi luminaţi; iar ea, ca o adevărată
Maică, pe toţi îi primea întocmai cu nefăţărnicie şi pe toţi îi miluia
cu darul său. Celor bolnavi le dădea tămăduiri; neputincioşilor,
sănătate; celor mîhniţi, mîngîiere, şi tuturor de obşte, întărire în
credinţă; neîndoire în nădejde, îndulcire în dragostea cea dumnezeiască,
iar păcătoşilor, îndreptare.
Preacurata Fecioară, vieţuind în casa lui Ioan, ieşea
adeseori spre a cerceta locurile acelea, pe care preaiubitul său Fiu şi
Dumnezeu le-a sfinţit cu urmele preasfintelor Sale picioare şi le-a
pecetluit cu vărsarea sîngelui Său. Cerceta şi Betleemul, unde S-a
născut dintr-însa negrăit, păzindu-i nevătămată fecioria ei. Mai ales
înconjura acele locuri unde Domnul nostru a pătimit de voie şi le uda cu
lacrimile sale, din dragostea cea de maică, plîngînd şi zicînd: "Aici a
fost bătut preaiubitul meu Fiu! Aici a fost încununat cu cunună de
spini! Aici a ieşit purtînd Crucea şi aici a fost răstignit!" Apoi,
ajungînd la Sfîntul Mormînt şi umplîndu-se de negrăită veselie, grăia cu
lacrimi de bucurie: "Aici, fiind îngropat cu trupul Hristos, a înviat a
treia zi cu preaslăvire!"
Se scrie şi aceasta, că oarecare din iudeii
zavistnici au spus arhiereilor şi cărturarilor că Maria, Maica lui
Iisus, iese în toate zilele la Golgota şi la Mormîntul în care a fost
pus Iisus, Fiul ei, îşi pleacă genunchii, plînge şi cădeşte Mormîntul cu
tămîie, iar ei au pus păzitori, ca pe nimeni din creştini să nu-i lase
să se apropie acolo. De unde este arătat, că dintr-acea vreme s-a
început acel dreptcredincios obicei între credincioşii creştini, ca să
cerceteze Sfintele Locuri şi să se închine Domnului Hristos Dumnezeu,
Care a voit a pătimi pentru noi de voie. Căci începătura acelui obicei a
fost însăşi Născătoarea de Dumnezeu, căreia i-au urmat şi celelalte
sfinte femei şi bărbaţi. Drept aceea de la arhiereii şi cărturarii care
încă suflau cu îngrozire şi cu ucidere, se pusese pază, ca să nu lase
pe nimeni să se apropie de Mormîntul lui Iisus şi pe însăşi Maria, Maica
Lui, să o ucidă; dar Dumnezeu a orbit ochii păzitorilor, ca să nu vadă
venirea Mariei la Mormîntul lui Hristos.
Deci, de cîte ori mergea acolo, după obiceiul său,
preabine-cuvîntata Fecioară, păzitorii nu puteau deloc s-o vadă, nici pe
cei ce erau cu ea. După o vreme îndelungată, păzitorii, ducîndu-se de
la Mormînt, au spus cu jurămînt arhiereilor şi cărturarilor, că pe
nimeni n-au văzut venind la Mormîntul lui Iisus. Preasfînta Maria mai
mergea încă şi la Muntele Eleonului, de pe care Domnul nostru S-a
înălţat la ceruri şi acolo, plecîndu-şi genunchii, săruta urmele lui
Hristos, care de preasfintele Lui picioare s-au închipuit acolo pe
piatră. Ea se ruga către Fiul său cu multă plîngere, ca să binevoiască
s-o ia şi pe Ea la sine; pentru că mai mult decît Sfîntul Pavel, fără de
asemănare, dorea Fecioara să se dezlege şi să petreacă cu Hristos.
Adeseori zicea cuvintele lui David: "Cînd voi veni şi mă voi arăta feţei Domnului? Lacrimile mele s-au făcut mie pîine ziua şi noaptea.
Cînd voi vedea pe Fiul meu cel preaiubit? Cînd voi veni către cel ce
şade de-a dreapta lui Dumnezeu Tatăl? Cînd voi sta înaintea Scaunului
slavei Lui? Cînd mă voi sătura de vederea feţei Lui? O, preadulcele meu
Fiu, acum este vremea să te milostiveşti spre Sion! Acum este vremea să
mă miluieşti pe mine, Maica Ta, din valea plîngerii a acestei lumi, pe
aceea care, pînă la atîta nevedere a preasfintei feţei Tale, mă
tînguiesc. Scoate de acum sufletul meu din trup ca din temniţă, căci în
ce chip doreşte cerbul izvoarele apelor, tot aşa doreşte sufletul meu de
Tine, Dumnezeule, ca să mă satur, cînd mi se va arăta slava Ta".
Sfînta Fecioară se obişnuise ca uneori să întîrzie în
Muntele Eleonului, căci lîngă muntele acela era satul care se numeşte
Ghetsimani şi lîngă el, sub munte, o grădină cu saduri, din care Zevedei
avea puţină cîştigare, şi care era moştenirea Sfîntului Ioan
Cuvîntătorul de Dumnezeu. Într-acea grădină, Domnul nostru, mai înainte
de patima Sa cea de voie, se ruga şi asuda faţa cu sînge, şezînd în
genunchi înaintea Tatălui ceresc. Deci, într-acea grădină, după aceea,
şi Preacurata Maica Lui, în acelaşi loc vărsa rugăciu-nile sale cele
fierbinţi, asemenea şezînd în genunchi şi udînd cu lacrimi faţa sa şi
acel loc. Acolo a fost mîngîiată de înger cu vestirea de la Dumnezeu a
grabnicei ei mutări la ceruri.
Acolo s-a făcut de două ori arătare îngerească
Preacuratei Născătoare de Dumnezeu, mai înainte de sfîrşitul ei, după
mărturia lui Gheorghe Chedrin, istoricul grec; adică mai înainte cu 15
zile de adormirea ei; apoi mai înainte cu trei zile, cînd a luat de la
înger acea stîlpare de lemn de finic din Rai, pe care a dus-o Sfîntul
Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu.
În ştire să fie şi aceasta, că praznicul Adormirii
Preasfintei Fecioare Născătoare de Dumnezeu este aşezat în 15 zile ale
lunii lui august, ca să se prăznuiască cu toată cinstea, de pe vremea
împărăţiei dreptcredinciosului împărat grec Mauriciu. Drept aceea,
prăznuim cu bucurie preaslăvita ei mutare de pe pămînt la cer şi slăvim
pe Cel ce S-a născut dintr-însa şi Care a luat-o la cer cu slavă, pe
Hristos Dumnezeul nostru, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh
este slăvit în veci. Amin.
*
Unii, precum Meliton, episcopul Sardelor, scriu că şi
Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, mai înainte de Adormirea
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, se dusese la Efes şi de acolo a fost
adus de nor, precum au fost aduşi înainte şi ceilalţi apostoli şi au
venit la îngroparea Maicii lui Dumnezeu. Iar ceilalţi, de care povestesc
Metafrast şi Sofronie cu neîndoire, spun că Sfîntul Ioan nu se depărta
de Maica cea dăruită cu darul de Dumnezeu, al cărei fiu era din
încredinţarea lui Hristos, ci îi slujea ei întotdeauna, ca un adevărat
fiu pe maica sa, avînd-o în casa sa pînă la fericitul ei sfîrşit. El se
ducea uneori pentru puţină vreme în cetăţile de primprejur, precum s-a
pomenit mai sus, adică se ducea cu Petru în Samaria, şi aceasta o făcea
după bunăvoinţa şi binecuvîntarea Maicii lui Dumnezeu, dar îndată se
întorcea iarăşi la dînsa în Ierusalim. Pînă să se întoarcă el, slujba
Preacuratei Fecioare o împlinea Sfîntul Iacov, ruda Domnului, cel ce
întotdeauna petrecea în Ierusalim la scaunul său. După povestirea
oarecărora, şi Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, ca şi ceilalţi
apostoli, a fost răpit de nor, şi aceasta s-a făcut dintr-o cetate mai
apropiată.
Acestea s-au spus pentru a şti unde şi cum a petrecut
Preasfînta Fecioară Născătoare de Dumnezeu după înălţarea Domnului.
Deci, pentru cinstita ei adormire, citeşte precum este scris cuvîntul
mai înainte.
*
Pentru anii Preacuratei Fecioare Născătoare de
Dumnezeu, cît a petrecut pe pămînt, şi în care an a murit, multă
neîntocmire este între scriitorii bisericeşti de istorii şi de
hronografuri.
Eusebiu, episcopul Cezareei Palestinei, scriitorul
istoriei bisericeşti, şi apoi de la dînsul şi sinaxarele lunilor - al
Moscovei, al Kievului şi al Azovului -, povestesc că Adormirea
Preasfintei Fecioare Maria s-a întîmplat în anul al 48-lea de la
întruparea lui Dumnezeu Cuvîntul, şi în al 15-lea de la Înălţarea Lui.
Ea a vieţuit pe pămînt 63 de ani. Sinaxarele lunilor numără aceşti ani
astfel: A născut pe Domnul nostru Iisus Hristos în al 15-lea an al
vîrstei Sale. După răstignirea şi înălţarea Domnului la cer a petrecut
în casa Sfîntului Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu 15 ani, şi a murit în
anul 48 de la naşterea lui Hristos, pe vremea împărăţiei lui Claudie
Cezarul. Astfel că toţi anii vieţii ei au fost 63.
Nichifor Calist, în a doua carte a sa, în capitolul
3, aduce pe Sfîntul Apostol Evod, unul din cei 70, care a fost întîiul
episcop în Antiohia după marele Apostol Petru, şi spune că, adormirea
Preacuratei Fecioare a fost în anul 44 de la întruparea lui Hristos; iar
toţi anii vîrstei ei sînt 59. Nichifor scrie numărul anilor lui Evod
astfel: De trei ani Preacurata Născătoare de Dumnezeu s-a dus în templu
şi acolo a petrecut 11 ani în sfînta sfintelor. Apoi s-a dat de preoţi
lui Iosif spre pază, la care a petrecut 4 luni şi a luat buna-vestire
cea de bucurie de la îngerul Gavriil. A născut pe Domnul Hristos în anul
al 15-lea al vîrstei sale, în 25 ale lunii Decembrie; după aceea a
petrecut 33 de ani, în care Cuvîntul cel mai înainte de veci şi Fiul ei,
petrecea pe pămînt. După pătimirea de voie, învierea şi înălţarea
Domnului, a şezut în casa lui Ioan 11 ani. Astfel toţi anii vieţii ei
adunaţi sînt 59. Aceste cuvinte ale lui Evod adunîndu-le Nichifor, pe a
sa înţelegere le pune în cartea a 2-a, în capitolul 21, spunînd că
Preacurata Fecioară s-a mutat în al 60-lea an al vîrstei sale.
Ipolit spune că Preacurata Fecioară a petrecut după
pătimirea Domnului Hristos 9 ani şi s-a mutat în al 43-lea an de la
întruparea Domnului, iar toţi anii vieţii ei ar fi 58.
Meliton, episcopul Sardelor, a scris că, în anul 22
după Înălţarea Domnului, Preasfînta Fecioară Maria a trecut de la cele
pămînteşti la cele cereşti, în anul 58 de la întrupare, iar de la
naşterea sa în anul 69.
Sfîntul Epifanie şi cu Gheorghe Chedrin scriu
asemenea, că Preacurata Fecioară, după înălţarea Domnului, a petrecut 24
de ani, iar toţi anii ei au fost 62, neajungînd 23 de zile pînă la 62
de ani, pentru că s-a născut în septembrie, în opt zile, şi s-a mutat în
14 zile ale lunii August. După această numărare a lui Epifanie şi a lui
Chedrin, Preacurata Fecioară s-a mutat în anul 57 de la întru-parea lui
Dumnezeu Cuvîntul, la sfîrşitul lui Claudie şi la începutul împărăţiei
lui Nero.
Sfîntul Andrei Ierusalimiteanul, arhiepiscopul
Egiptului, ase-menea şi Sfîntul Simeon Metafrast, nu numără anii vieţii
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ci numai aminteşte că Adormirea
Preasfintei Fecioare Maria s-a făcut la adînci bătrîneţi. Cu aceştia se
uneşte şi Meletie Atenianul, istoric bisericesc.
Să nu ne mirăm de această neîntocmire a acestor mulţi
scrii-tori pentru anii vieţii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu,
pentru că în acele vremi se afla prigonire cumplită asupra Bisericii, şi
nu era vreme de scrierea cărţilor, cu de-amănuntul, de numărarea anilor
şi de faptele bisericeşti; pentru că atunci credinţa lui Hristos nu se
răspîndea prin scripturi, ci prin propovăduire cu gura şi cu nevoinţe
muceniceşti. Deşi atunci erau scriitori de cărţi, dar aceia în scurtă
vreme se sfîrşeau muceniceşte şi cărţile lor se ardeau de către păgînii
prigonitori. Pentru aceasta să se ţină cine va voi, de oricare scriitor
şi numărător de anii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Deci, este cu putinţă a socoti că mai vrednică este
istoria acelora care au scris mai tîrziu despre anii vieţii Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu şi au zis că la adînci bătrîneţi a trecut la
viaţa cea neîmbătrînită. Socoteşte aceasta de aici: la Adormirea
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, în timpul îngropării trupului ei cel
curat şi primitor de Dumnezeu, a fost cu Sfinţii Apostoli şi Sfîntul
Dionisie Areopagitul, iar Dionisie s-a întors la Hristos în Atena de
Sfîntul Apostol Pavel, în anul 52 de la întruparea Cuvîntului lui, după
adevărata urmare a celor vrednici de credinţă scriitori de istorii şi de
ani.
Deci, dacă Preacurata Fecioară s-a mutat, după
Ipolit, în anul 43 de la întruparea lui Hristos, după Evod în anul 44,
sau după Eusebiu şi sinaxarele lunilor în anul 48, apoi cum putea să fie
Sfîntul Dionisie la adormirea ei cea mai de pe urmă în anul 52, cînd el
s-a întors spre Hristos. Deci, Preacurata Fecioară s-a mutat mai
tîrziu, după întoarcerea lui Dionisie. Acest sfînt a fost la adormirea
ei cu ceilalţi Sfinţi Apostoli şi bărbaţi apostoleşti.
Mai mult, nu se cuvine a ispiti şi-a iscodi tainele acelea, pentru care Dumnezeu n-a voit să le arate tuturor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!