Arhimandrit Conferenţiar Doctor Vasile Miron
„Auzi-mă, Doamne auzi-mă,
ca să cunoască poporul acesta că Tu,
Doamne, eşti Dumnezeu şi că Tu le
întorci inima la Tine.” (III Regi, XVIII, 37)
ca să cunoască poporul acesta că Tu,
Doamne, eşti Dumnezeu şi că Tu le
întorci inima la Tine.” (III Regi, XVIII, 37)
Iubiţi credincioşi!
Când Dumnezeu a pregătit omenirea pentru venirea pe pământ a 
Domnului nostru Iisus Hristos, a ales din rândurile poporului evreu 
bărbaţi înţelepţi, virtuoşi, drepţi şi cinstiţi ca să călăuzească 
poporul la lumina dreptei credinţe şi să-l ferească de primejdia căderii
 în idolatrie.
Asemenea bărbaţi providenţiali au fost profeţii. Inspiraţi de
 Duhul Sfânt, aceşti mesageri ai voii divine şi organe ale revelaţiei au
 prevestit viitorul, au condamnat fărădelegea şi păcatul, au transmis 
oamenilor cuvântul adevărului dumnezeiesc, au cultivat şi apărat 
credinţa într-un singur Dumnezeu şi au proorocit timpurile mesianice, 
pregătind astfel calea spre „legea harului şi a adevărului” (I Ioan, I 
,17), Legea Noului Testament a Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
Pentru rolul lor de îndrumători spirituali şi interpreţi ai 
voii şi legii lui Dumnezeu, profeţii au fost numiţi „tribuni sacri ai 
poporului”. Ei reprezentau vocea lui Dumnezeu care mustra, mângâia, 
îndemna şi trezea conştiinţele adormite, iar în materie învăţătorească 
şi educativă erau suprema autoritate religios-morală. Profeţii 
propovăduiau cu înflăcărare cuvântul adevărului revelat, tălmăceau 
poporului planul dumnezeiesc, anunţau împlinirea făgăduinţelor mesianice
 şi sfătuiau pe contemporani să se întoarcă pe calea cea dreaptă şi să 
vieţuiască după poruncile lui Dumnezeu.
Predica lor era însoţită adeseori de acte supranaturale: 
semne, minuni şi proorocii, pentru a confirma lucrarea proniatoare a lui
 Dumnezeu în lume şi cârmuirea Lui în istorie. Activitatea profeţilor 
s-a încheiat „la plinirea vremii” (Galateni IV, 4), când s-a întrupat 
Mântuitorul nostru Iisus Hristos, ultimul profet fiind Sfântul Ioan 
Botezătorul, aşa cum însuşi Domnul a spus: „Toţi proorocii şi Legea au proorocit până la Ioan” (Matei XI,13).
În rândul profeţilor se înscrie la loc de cinste figura 
luminoasă a Sfântului Proroc Ilie Tesviteanul a cărui pomenire o 
săvârşim noi astăzi şi despre a cărui viaţă şi activitate vom încerca să
 vă vorbim în cele ce urmează.
Iubiţi credincioşi!
Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul se bucură de o popularitate 
şi cinstire deosebită în rândurile credincioşilor şi Biserica noastră 
Ortodoxă i-a rânduit o zi de mare prăznuire pentru că virtuţile şi 
faptele lui minunate strălucesc ca nişte diademe scumpe peste veacuri şi
 sunt pilde demne de urmat pentru noi. El a fost „om pământesc, cu slăbiciuni asemenea nouă”
 (Iacov V,17), însă a trăit ca un om ceresc, a fost un om al rugăciunii 
şi al împlinirii voii lui Dumnezeu, a avut o curăţie sufletească 
asemenea îngerilor, o răbdare neclintită asemenea mucenicilor, o 
credinţă dreaptă şi statornică asemenea apostolilor, un curaj uluitor în
 înfruntarea rătăcirilor idolatre şi a nelegiuirilor de tot felul şi o 
râvnă neistovită în slujirea lui Dumnezeu şi a oamenilor. Sfânta noastră
 Biserică îl numeşte în cântările ei „îngerul Domnului care suflă cu 
râvnă dumnezeiască”, pentru că era însufleţit de zel sfânt faţă de 
Dumnezeu, faţă de triumful adevărului dreptei credinţe şi faţă de 
împlinirea faptei de milostenie şi de binefacere către semenii săi.
Era originar din Tesba Galaadului şi a activat ca profet în 
regatul lui Israel în secolul IX înainte de Hristos în vremea domniei 
lui Ahab, un rege imoral şi netrebnic care săvârşise atâtea „fapte rele 
înaintea ochilor Domnului” încât întrecuse în fărădelegi pe „toţi cei ce au fost înaintea lui”
 (III Regi, XVI,30). Acest rege îşi luase de soţie pe Isabela, o femeie 
păgână, care l-a atras la rătăcirea idolească, îndemnându-l să renunţe 
la cinstirea adevăratului Dumnezeu şi să îmbrăţişeze credinţa popoarelor
 păgâne care se închinau zeului Baal şi zeiţei Aşera (Astarta). Răutatea
 atinsese apogeul în clipa când regele a înălţat altare şi temple 
acestor zeităţi, silind poporul să părăsească slujirea Dumnezeului lui 
Avraam, a lui  Isaac, a lui Iacov, şi să se închine lui Baal şi Astartei
 şi să le aducă jertfe.
Această cumplită nelegiuire a aprins mânia celui Prea Înalt 
şi braţul Său a lovit cu tărie şi fără cruţare pe cei rău-credincioşi. 
Unealta pedepsirii necredinţei şi înşelăciunii idoleşti şi instrumentul 
lucrării proniatoare a lui Dumnezeu a fost în acel moment de crâncenă 
orbire şi întunecare sufletească Sfântul Mare Prooroc Ilie. Prin râvna, 
credinţa şi înţelepciunea sa şi prin puterea lui Dumnezeu, el „a biruit 
păgânătatea şi pe cei fără de lege i-a mustrat şi i-a ruşinat”. Parcă îl
 vedem cum se prezintă în faţa regelui Ahab mustrându-l cu îndrăzneală 
şi ameninţându-l cu pedeapsa lui Dumnezeu pentru nebunia şi idolatria în
 care atrăsese tot poporul. „Viu este Domnul Dumnezeul lui Israel 
înaintea Căruia slujesc eu; în aceşti ani nu va fi rouă, nici ploaie 
decât numai când voi zice eu” ( III Regi, XVII, 1) „pentru că te-ai
 lepădat de Dumnezeul cel adevărat şi te-ai închinat la dumnezei falşi 
şi mincinoşi”. Acestea zicând, a plecat dinaintea lui Ahab. Din clipa 
aceea cerul s-a încuiat şi s-a făcut secetă mare încât nici o picătură 
de ploaie sau de rouă n-a picat de sus pe pământ timp de trei ani şi 
jumătate şi poporul îndura foamea, lipsa şi sărăcia.
Pentru a-l cruţa de foame şi sete şi pentru a-l izbăvi de 
răzbunarea Isabelei, Domnul i se arată lui Ilie şi îl sfătuieşte 
zicându-i: „Du-te de aici, îndreaptă-te spre răsărit şi te ascunde 
la pârâul Cherit, care este în faţa Iordanului. Apă vei bea din acel 
pârâu, iar mâncare am poruncit corbilor să-ţi aducă acolo!” (III Regi XVII, 3-4).
În acest chip minunat a fost hrănit alesul şi plăcutul lui 
Dumnezeu Ilie. Corbii îi aduceau pâine şi carne în fiecare zi, iar setea
 şi-o potolea adăpându-se cu apă din pârâu. Secând pârâul din cauza 
secetei, profetul primeşte înştiinţare de la Domnul să se îndrepte către
 Sarepta Sidonului, căci acolo îi poruncise unei femei văduve să-l 
hrănească. Femeia era săracă lipită pământului ca şi locuitorii 
ţinutului, căci nu avea decât „o mână de făină într-un vas şi puţin untdelemn într-un urcior”
 (III Regi, XVII, 12) şi, totuşi, la rugămintea profetului, se lasă 
înduplecată şi îi pregăteşte acestuia o turtă ca să-şi astâmpere foamea,
 căci se încredinţase în cuvintele lui atunci când i-a zis: „Nu te 
teme, ci du-te şi fă cum ai zis, dar fă mai întâi o turtă pentru mine şi
 adu-mi-o, iar pentru tine şi pentru fiul tău vei face mai pe urmă, căci
 aşa zice Domnul Dumnezeul lui Israel: Făina din vas nu va scădea şi 
untdelemnul din urcior nu se va împuţina până în ziua când va da Domnul 
ploaie pe pământ” (III Regi XVII, 13-14).
Minunea se întâmplase întocmai, căci Dumnezeu îi 
răsplăteşte bunătatea femeii, făcând ca ultimul gram de făină şi puţinul
 untdelemn pe care îl mai avea să nu se împuţineze,  ci să prisosească 
pe toată durata secetei, după cuvântul Domnului grăit prin Ilie. 
Dărnicia femeii şi felul în care a recompensat-o Dumnezeu ne arată cât 
de mult valorează fapta milosteniei. Tot cu acest prilej Sfântul Prooroc
 Ilie a mai săvârşit o minune. Întâmplându-se ca să moară fiul văduvei ,
 profetul reuşeşte să-l readucă la viaţă prin puterea rugăciunilor sale 
şi să-l încredinţeze mamei lui spunând: „Iată, copilul tău este viu” la 
care văduva, cu sufletul plin de recunoştinţă, îi răspunde: „Acum cunosc şi eu că tu eşti omul lui Dumnezeu şi cu adevărat cuvântul lui Dumnezeu este în gura ta” (III Regi XVII, 23-24).
În cel de-al treilea an al secetei Domnul i-a poruncit 
Sfântului Ilie să se înfăţişeze înaintea regelui Ahab şi să-l combată în
 mod public pentru necredinţa şi idolatria sa. Aceasta este a doua oară 
când profetul îl înfruntă în mod deschis şi categoric zicându-i: „Tu
 şi casa  tatălui tău eşti cel ce aduci nenorociri peste Israel pentru 
că aţi părăsit poruncile Domnului şi mergeţi după baali. Trimite dar 
acum şi adună la mine în muntele Carmel tot Israelul dimpreună cu cei 
450 de prooroci ai lui Baal şi cu cei 400 de prooroci ai Aşerei care 
mănâncă la masa Isabelei” (III Regi XVIII, 17-19). La porunca 
profetului s-a adunat pe Carmel mulţime mare de popor împreună cu 
căpeteniile lui Israel şi slujitorii lui idoleşti. Momentul era 
hotărâtor şi soarta urma să fie pecetluită. Fiii lui Israel trebuiau să 
aleagă din două variante una singură: să practice cultul lui Baal sau să
 se întoarcă la slujirea adevăratului Dumnezeu. Numai un semn 
dumnezeiesc mai putea scoate la lumină adevărul şi sfântul nu ezită să-l
 învedereze şi să-l sugereze, pregătind, în acest sens, condiţiile 
săvârşirii minunii. „Până când veţi şchiopăta în amândouă picioarele? 
Dacă Domnul este Dumnezeu, urmaţi Lui! Şi dacă este Baal, urmaţi 
aceluia” (III Regi XVIII, 21) spunea el, adresându-se poporului care 
aştepta cu înfrigurare clipa decisivă, şi, ca să demonstreze tuturor 
celor prezenţi că Dumnezeul cerului şi al pământului este unicul şi 
adevăratul Dumnezeu, invită ambele tabere la o celebrare religioasă. „Daţi-ne
 doi viţei, a zis Ilie către popor; ei să-şi aleagă unul, să-l taie 
bucăţi şi să-l pună pe lemne, dar foc să nu facă, iar eu voi tăia bucăţi
 pe celălalt viţel şi-l voi pune pe lemne şi foc nu voi face. Apoi voi 
să chemaţi numele dumnezeului vostru, iar eu voi chema numele Domnului 
Dumnezeului meu. Şi Dumnezeul care va răspunde cu foc, acela este 
Dumnezeu. Şi a răspuns tot poporul: ‹‹Bine ai grăit!››” (III Regi 
XVIII 22-24). Acum Dumnezeul cel adevărat trebuia să-şi manifeste 
puterea divină şi să răspundă cu foc, ca poporul să creadă într-Însul şi
 să-L proslăvească. Propunerea a fost acceptată în unanimitate şi 
preoţii lui Baal s-au conformat deciziei Sfântului Ilie. O zi întreagă 
s-au rugat, s-au frământat şi s-au agitat peste măsură, încât, „se 
înţepau după obiceiul lor cu săbii şi cu lănci până ce curgea sânge. Dar
 n-a fost nici glas, nici răspuns, nici auzire. Atunci a zis Ilie 
Tesviteanul către proorocii lui Baal: ‹‹Daţi-vă acum la o parte ca să-mi
 săvârşesc şi eu jertfa mea! ››” (III Regi, XVIII, 28-29). Mai 
întâi a luat 12 pietre după numărul celor 12 seminţii ale lui Israel, a 
zidit din pietrele acestea jertfelnic în numele Domnului, a pus pe el 
lemne şi a aşezat deasupra lor viţelul cel junghiat. Apoi, a turnat apă 
din belşug, şi, căzând în genunchi, s-a rugat cu stăruinţă zicând: „Auzi-mă, Doamne, auzi-mă, ca să cunoască poporul acesta că Tu, Doamne eşti Dumnezeu şi că Tu le întorci inima la Tine.” (III Regi XVIII, 37). Rugăciunea a fost ascultată şi din înălţimea cerului „s-a
 pogorât foc de la Domnul şi a mistuit arderea de tot şi lemnele şi 
pietrele şi ţărâna şi a mistuit şi toată apa care era în şanţ” (III
 Regi XVIII, 38), iar poporul, copleşit de măreţia acestei minuni, a 
căzut cu faţa la pământ, slăvind pe Dumnezeu şi zicând: „Domnul este Dumnezeu. Domnul este Dumnezeu.”
 (III Regi XVIII ,39). Acum toţi s-au convins că Dumnezeul lui Ilie este
 Dumnezeul cel adevărat, Dumnezeul părinţilor lor, al lui Avraam, al lui
 Isaac şi al lui Iacov, iar închinarea la idoli este o ficţiune şi o 
înşelăciune. Pentru a-i întări şi mai mult pe fiii lui Israel în această
 convingere, Dumnezeu îşi arată bunătatea Sa, trimiţând ploaie 
binefăcătoare pe pământul pârjolit şi însetat de arşiţa secetei. După 
biruinţa adevărului împotriva păgânătăţii, Sfântul Proroc Ilie 
peregrinează în pustiu, unde este protejat şi hrănit în chip minunat de 
un înger, apoi se retrage la muntele Horeb, locuind într-o peşteră. Aici
 i se arată Domnul „ în adiere de vânt subţire” şi îi porunceşte să 
meargă la Abel-Mehola ca să-l ungă pe Elisei, fiul lui Şafat, prooroc în
 locul său. Tot la porunca Domnului este trimis să-l mustre din nou pe 
Ahab pentru că la insistenţele soţiei sale a osândit la moarte nedreaptă
 pe sărmanul Nabot ca să-i răpească şi stăpânească via. Proorocul i-a 
prezis că pentru această nelegiuire vor fi crunt pedepsiţi atât el cât 
şi Isabela sa, lucru care s-a şi împlinit în curând, căci regele a murit
 în lupta cu sirienii şi în locul unde s-a scurs sângele lui Nabot au 
lins câinii sângele său, iar Isabela, căzând dintr-un turn înalt, s-a 
prăbuşit la pământ şi a murit şi câinii i-au mâncat trupul ei în faţa 
cetăţii aşa cum a prevestit profetul. Cu această întâmplare misiunea 
Sfântului Ilie se încheie.
Pentru virtuţile sale alese, pentru viaţa austeră şi pentru
 râvna sa înflăcărată cu care a mărturisit cuvântul şi voia lui 
Dumnezeu, acest înger pământesc şi om ceresc nu a gustat paharul morţii,
 ci a fost înălţat cu trupul la cer. După ce a traversat împreună cu 
ucenicul său, Elisei, Iordanul, pe care îl despărţise în două cu mantia 
sa, s-a îndreptat spre pustie şi „pe când mergeau ei aşa pe drum şi 
grăiau, deodată s-a ivit un car şi cai de foc şi despărţindu-i pe unul 
de altul, a ridicat pe Ilie în vârtej de vânt la cer.” (IV Regi II,
 11). În timp ce se înălţa spre cer în car de foc, i-a căzut mantia, 
care a rămas în posesia ucenicului Elisei, despărţind şi el cu ajutorul 
acesteia apele Iordanului. Acesta a continuat în Israel lucrarea 
profetică a lui Ilie, fiind socotit de toţi urmaş al său. Aceasta este 
istorisirea pe scurt a vieţii şi faptelor minunate ale Sfântului Proroc 
Ilie.
Şi ceilalţi profeţi au făcut minuni, au prevestit venirea 
Mântuitorului Hristos şi au avut viziuni, însă, personalitatea Sfântului
 Prooroc Ilie îi covârşeşte în chip uimitor. El a fost figura profetică 
cea mai populară şi cea mai iubită de poporul israelit, iar Biserica 
Ortodoxă l-a aşezat în locul de cinste al marilor prooroci, numindu-l 
chiar „temeiul proorocilor” şi „al doilea mergător înainte al venirii 
lui Hristos”, căci, la sfârşitul veacurilor va combate în mod vădit 
înşelăciunea lui Antihrist (Apocalipsă XI, 6-7).
Poporul lui Israel l-a iubit pentru că l-a înfruntat cu 
îndrăzneală pe regele Ahab care îi împila şi le batjocorea credinţa 
patriarhilor. Acelaşi popor a întrevăzut în persoana profetului Ilie pe 
cel ce vestea existenţa şi fiinţa lui Dumnezeu, ca „Cel ce este” (Ieşire
 III, 14) şi lucrează în lume. El a exprimat acest adevăr cu tărie şi în
 nenumărate rânduri prin cuvintele: „Viu este Domnul Dumnezeu Căruia Îi 
slujesc”….Deci, nu Baal şi nu idolii cei făcuţi de mâini omeneşti 
trebuie cinstiţi şi adoraţi, ci numai El, „Cel ce este”, Dumnezeu, 
fiinţa absolută şi eternă trebuie preaslăvit. Atât de mult intrase în 
conştiinţa poporului Israelit acest profet, încât atunci când trimişii 
din Ierusalim vin la Sfântul Ioan Botezătorul să afle cine este, îl 
întreabă: „Nu cumva eşti Ilie?” (Ioan I, 21). Însuşi Mântuitorul, 
vorbind despre Ioan Botezătorul, spune: „Şi dacă voiţi să înţelegeţi, el
 este Ilie, cel ce va să vie” (Matei XI, 14), iar când îi întreabă pe 
ucenici în părţile Cezareii lui Filip ce părere au oamenii despre 
Persoana Sa, aceştia îi spun că unii dintre conaţionali îl identifică cu
 Ilie. Cât de mare este cinstea şi vrednicia cu care Dumnezeu l-a 
împodobit în împărăţia Sa cea cerească pe Sfântul Proroc Ilie reiese şi 
din relatarea evenimentului schimbării la faţă a Mântuitorului, expusă 
de sfinţii evanghelişti. Când Domnul şi-a dezvăluit o parte din slava Sa
 dumnezeiască şi faţa Sa strălucea ca soarele, iar hainele Sale se 
făcuseră albe ca lumina, s-au arătat în această privelişte înălţătoare 
cele două figuri luminoase ale Vechiului Testament, grăind despre 
patimile înfricoşătoare şi mântuitoare ale Domnului. Unul dintre 
personaje era Moise, prin care s-a transmis Legea, iar celălalt era Ilie
 Proorocul care a apărat-o cu riscul de a-şi primejdui viaţa. Aşa cum 
L-a propovăduit pe Dumnezeu pe pământ înaintea oamenilor, tot aşa se va 
înfăţişa şi înaintea celei de a doua veniri a Mântuitorului cu slavă ca 
să vestească lumii apropierea judecăţii de apoi şi să-L prezinte pe 
Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Cel de o fiinţă cu Tatăl. În faţa lui vor 
rămâne înmărmuriţi şi ruşinaţi toţi cei ce l-au tăgăduit pe Hristos şi 
i-au călcat poruncile Lui, aşa cum odinioară evreii părăsiseră credinţa 
în adevăratul Dumnezeu şi se închinau lui Baal.
Iubiţi credincioşi!
Prăznuirea Sfântului Prooroc Ilie nu constituie pentru noi 
cei de astăzi doar un prilej de comemorare şi cinstire a unei 
personalităţi religioase care a strălucit pe firmamentul istoriei acum 
aproape trei mii de ani în urmă şi a întors lumea de la rătăcire la 
adevărata credinţă. Sărbătoarea de astăzi ne îndeamnă pe toţi să păşim 
pe urmele proorocului şi să imităm faptele lui. „Chintesenţa religiei”, 
spune Fericitul Augustin, „este ca să practicăm ceea  ce sărbătorim şi 
să facem din obiectul cultului  nostru, regula vieţii noastre”.
Râvna Sfântului Ilie pentru credinţă şi adevăr să ne fie şi
 nouă pildă de statornicie în credinţă, în dragostea faţă de Dumnezeu şi
 de aproapele şi în lucrarea faptelor bune. Rugăciunea fierbinte a 
Sfântului Ilie şi postul său îndelungat şi osârduitor să reprezinte 
pentru noi un imbold lăuntric de a ne îndeletnici cât mai des cu 
rugăciunea, cu citirea cărţilor de folos sufletesc şi cu înfrânarea de 
la patimi, de la îmbuibare şi de la plăceri lumeşti. Viaţa curată, 
ascetică şi sfântă a Proorocului Ilie să devină pentru noi cei de astăzi
 model şi îndreptar al vieţii noastre creştineşti. Să ne dezbrăcăm de 
patimi, de vicleşuguri, de pizme şi de răutăţi prin pocăinţă sinceră şi 
stăruitoare ca să ajungem la asemănarea cu Dumnezeu „prin faptă bună
 şi prin viaţa curată”, aşa cum a înţeles să facă Sfântul Prooroc Ilie 
căci numai „cei curaţi cu inima vor vedea pe Dumnezeu” (Matei V,8).
 „Nu vă amăgiţi: Nici desfrânaţii, nici închinătorii la idoli, nici 
adulterii, nici malahienii, nici sodomiţii, nici furii, nici lacomii, 
nici beţivii, nici batjocoritorii, nici răpitorii nu vor moşteni 
împărăţia lui Dumnezeu” (I Corinteni VI, 9-10), spune Sfântul Apostol 
Pavel.
Prin post, prin rugăciune, prin abstinenţă şi prin 
neîncetată cugetare la Dumnezeu, Sfântul Ilie a învins slăbiciunile 
firii omeneşti şi a petrecut viaţă îngerească pe pământ. Exemplul său 
devine pentru noi o mărturie neclintită că orice om pământean, cu 
neputinţe şi slăbiciuni, se poate îndrepta înaintea lui Dumnezeu. Prin 
nevoinţă sinceră şi râvnă necontenită de a sluji lui Dumnezeu şi 
oamenilor în duhul dragostei creştineşti, fiecare dintre noi poate 
deveni un cetăţean al cerului, un prieten şi un casnic al lui Dumnezeu 
aşa cum s-a învrednicit să ajungă Sfântul Ilie care a rămas peste 
veacuri un model de sfinţenie, de curăţie şi de slujire jertfelnică 
pentru toate categoriile de oameni: pentru preoţi, ierarhi şi păstori de
 suflete şi pentru credincioşi.
Să-l rugăm pe Sfântul Proroc Ilie să mijlocească înaintea 
lui Dumnezeu pentru noi şi pentru întreaga lume ca să ne dăruiască pace,
 ploaie timpurie şi târzie, să sporească credinţa noastră, dragostea, 
rugăciunea şi râvna noastră pentru Biserică şi pentru îndeplinirea 
faptelor bune, spre slava lui Dumnezeu şi mântuirea sufletelor noastre. 
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!