Evanghelia de azi 
poate fi socotită o ilustraţie puternică şi lipsită de orice echivoc la 
autenticul duh creştin, exprimat de cuvântul Sf. Ev. Ioan:„Pentru acesta
 S-a arătat Fiul lui Dumnezeu, ca să strice lucrurile diavolului” (1 
Ioan 3, 8).
Aş vrea să revedem 
împreună, cititorule, filmul unei ilustraţii vii a acestei evanghelii, 
aşa cum l-a trăit un prieten, membru al unei asociaţii creştine de 
tineret:
… Şi intrând în barul 
din subsolul Casei de cultură, m-au întâmpinat doi rockeri, pletoşi, 
tricouri negre cu Bestia, 666 şi alte chestii horror pe piepturi, cu 
priviri întunecate şi pumnii strânşi pe lângă şolduri.
– Ce faci, bă, aici?
– Ce să fac? Împart nişte invitaţii…
– Ce invitaţii?
– La o manifestare creştină pentru adolescenţi…
– Ceee?
Tipul mai solid m-a luat de guler. Celălalt, rânjea. Amândoi mă impingeau cu trupurile spre un colţ mai întunecat.
– Ai încurcat-o, mârâi unul dintre ei, te aducem jertfă lui Satan….
Mi-au mai spus câteva 
chestii care trebuiau să mă bage în sperieţi, dar eu, bizar, mă simţeam 
în siguranţă, aproape că-mi venea să râd. Ba chiar simţeam afecţiune 
pentru ei, îmi erau simpatici şi toate bazaconiile oculte pe care mi le 
spuneau le tratam ca pe nişte copilării…
– Ce, bă, râzi de noi? gemu scrâşnit unul din ei.
M-a împins în colţul unui separeu şi m-au încadrat. Eu mi-am pus invitaţiile pe o masă şi am început să le spun:
– La etaj, vinerea 
asta va fi o conferinţă cu tema „HRISTOS şi TINERII”. Am coborât să văd 
dacă voi ştiţi ceva, dacă aţi văzut afişul de la intrare. Voi sunteţi, 
cum s-ar spune, nişte invitaţi speciali…
După ce s-au gândit un pic, cu un ton care se voia superior mi-au spus:
– O să venim, băăă… Şi
 rânjind, adăugară cu satisfacţie: O să venim să facem băşcălie… Şi-şi 
însoţiră rânjetele cu semnul acela făcut din degete în forma coarnelor. Acum tai-o că ne supărăm de-adevăratelea…
I-am salutat şi m-am îndreptat spre ieşire. Sunt
 vreo zece trepte până la uşa dublă care desparte acel loc sordid de 
marele hol de la intrarea în clădire… Undeva pe la mijlocul scării m-a 
ajuns patronul barului, însoţit de unul dintre băieţii care serveau la 
mese. M-au împins fără o vorbă spre culoarul wc-urilor. Şeful m-a prins 
de guler şi scrâşnind şi înjurându-mă de mamă, mi-a spus:
– Îmi strici afacerea, îmi deranjezi clienţii, sectar nenorocit…
I-am spus că nu sunt 
sectar, ci ortodox, dar m-a privit cu ură şi m-a strâns şi mai tare de 
guler. Înainte de a-mi da drumul cu un gest plin de silă, m-a ameninţat 
cu bătaia şi mi-a zis că Ortodoxia e la biserică, nu în baruri sau pe 
străzi, că numai sectanţii fac aşa…
După câteva zile, când
 am mers la Sfânta Liturghie, l-a sfârşitul predicii, preotul a pomenit 
printre donatorii pentru casa praznicală aflată în construcţie şi numele
 acestui patron de bar. L-am văzut plin de mândria de a fi un bun 
creştin…
Nu am nimic cu acest 
om, nici o aversiune, ba chiar ne salutăm când ne întâlnim. Dar mă doare
 că sunt mulţi în biserica noastră care cred la fel ca el: că Hristos a 
devenit un personaj al concepţiei lor despre viaţă, că nu mai merge în 
Gadara să scoată demoniii pe care cultura satanistă de azi îi bagă în 
oameni şi mai ales în tineri. Un fel de nepăsare acoperită de smerenie. 
Unii susţin că numai sfinţii trebuie să facă asta, lăsând exclusiv 
clerului pornirile celei mai elementare iubiri de aproapele. Iar clerul e
 copleşit de o grămadă de probleme administrative…
Mă doare că Ortodoxia 
este pentru mulţi apa sfinţită în care, ca odinioară Pilat, se spală pe 
mâini de orice fărâmă de atitudine creştină, o mască a egoismului, o 
justificare pioasă a individualismului. Nu e oare cea mai mare 
nenorocire să mori fără a cunoaşte puterea Numelui lui Hristos şi a 
Sfintelor Taine, a iubirii care ne-a fost dăruită prin ele şi care se 
arată atunci când te încrezi în harul lor pentru un gest de iubire faţă 
de un semen? Cum să nu rămână Hristos, Dumnezeu cel întrupat, tot un 
Dumnezeu de dincolo de stele, un paznic al confortului şi prosperităţii 
noastre asemenea idolilor păgâni, într-un creştinism practicat doar în 
acest scop şi adaptat cu totul iubirii de sine şi instinctului de 
conservare?
Ne adunăm în biserici 
să cerem milă, spunem de sute de ori „Doamne miluieşte” dar când ieşim 
suntem, cel mai adesea, nemiloşi şi duri, legişti şi ipocriţi ori plini 
de spaime nefireşti… ca şi cum mila nu s-ar înmulţi dăruind-o mai 
departe şi altora, binevestindu-l, prin ea, pe Hristos. În spaţiul 
public devenim timizi, de-a dreptul fricoşi. Credem în Hristos în mod 
necreştin, superstiţios, pentru noi, nu pentru El, din interes, nu din 
dragoste. Pentru bunătăţile lumii de aici, nu pentru Împărăţia lui 
Dumnezeu… La ce să-i chemăm pe tineri la biserică, când noi înşine, 
stând acolo, Îl rugăm pe Hristos să nu vină mai aproape dacă asta ne 
pune în pericol confortul şi prosperitatea?
Să ştii că mulţi 
tineri ne privesc cu scârbă, ca pe o altă turmă de porci care se aruncă,
 nu pe ritm de heavy metal, ci pe muzică bizantină, în marea egoismului.
 Tot ce ne-a dat Hristos e dragostea Lui: din ea să ne săturăm sufletele
 şi cu ea să-i căutăm pe cei flămânzi şi însetaţi de iubire.
Ştii, cei doi rockeri 
au venit la conferinţă, apoi la biserică… Apoi s-au dus să se 
spovedească la o mănăstire… Şi fiindcă ne-am împrietenit, mi-au 
mărturisit că numai la mănăstire au găsit un părinte care să aibă 
îndrăzneala de a-i primi cu dragoste. Doar
 acest părinte i-a convins, prin felul în care i-a primit, că Dumnezeul 
creştinilor este iubire. Căci în oraş au trecut prin mari ispite cu 
preoţi care-i tratau cu suspiciune şi cu o mare răceală.
Rare
 sunt parohiile în care comunitatea să nu semene mai degrabă cu poporul 
gadarean din Evanghelie, decât cu Biserica lui Hristos pe care au 
întemeiat-o apostolii… Dacă Hristos-ul dragostei, nu hristosul imaginat 
de noi şi conformat nevoilor noastre egoiste, pătimaşe, ar veni astăzi 
în oricare din parohiile din oraş, ar fi primit de credincioşi aşa cum 
L-au primit gadarenii: ca pe un pericol pentru creştinismul lor…
Am vrut să-i spun un cuvânt de mângâiere şi să-i pun o mână prietenească pe umăr. N-am putut nici una, nici alta. Inima şi  mâna îmi erau pironite de cuvintele pe care le spusese…  Şi mai ales de lacrimile pe care încerca, cu stângăcie, să şi le ascundă.
După ce ne-am 
despărţit, mi-am amintit testamentul duhovnicesc al unui preot martir 
contemporan, Daniel Sâsoev:„Dacă vreţi, noi, creştinii, suntem 
terorişti. Suntem membrii unei armate de rebeli împotriva stăpânitorului
 acestui veac, împotriva diavolului. Bisericile sunt centrele de 
comunicaţii. Acolo primim indicaţii de la cartierul general 
(Evanghelia), întăriri (Sfânta Împărtăşanie), ne sprijinim comunicând 
între noi. Învăţăm cum să comitem corect actele teroriste împotriva 
diavolului, prin fapte bune…”
Marius Iordăchioaia
Sursa: doxologia.ro

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!