Lepra este o boală molipsitoare a Orientului, a cărei cauză medicina nu o cunoaşte nici până astăzi. Deci nici leacul. Leprosul putrezeşte de viu, ani îndelungaţi.
Lepra e una din cele mai grele sentinţe de moarte. E o pedeapsă biblică.
De aci putem avea ceva explicaţii.
Astfel, au fost pedepsiţi: Miriam, sora lui Moise, de-a dreptul de
Dumnezeu, pentru că încolţise invidia în inima ei, precum că numai cu
Moise vorbeşte Dumnezeu? Pentru cârtirea ei „Mariam s-a făcut albă de
lepră, ca zăpada“. Şapte zile a fost scoasă din tabără (Numeri 12, 14).
Neeman Sirianul, generalul comandant al
armatei regelui Siriei, lepros şi el, auzise, prin servitoarea nevestei
sale, o evreică, de proorocul din Samaria, Elisei, ucenicul lui Ilie, că
acesta l-ar putea tămădui. Când a venit sirianul, Elisei i-a trimis
ucenicul să-i spună să se scalde de şapte ori în Iordan şi-i va trece.
S-a răscolit însă mândria sirianului că nu i-a ieşit Elisei personal
înainte, şi a plecat mânios. L-au înduplecat slugile, ca totuşi să
asculte sfatul proorocului. S-a smerit din trufia lui, s-a scăldat în
Iordan şi i-a trecut, întorcându-se cu daruri, e refuzat de prooroc.
Încolţeşte însă lăcomia în sufletul lui Ghiezi, ucenicul proorocului, şi se ia după sirian şi ajungându-1 îi cere haine şi bani, cât abia să ducă cu doi măgari. Sirianul îi dă darurile cerute. Ghiezi ajuns acasă minte că n-a fost nicăirea. Inima proorocului îl însoţise toată vremea şi ştia ce-a făcut. Drept aceea îi dă pedeapsa: „Lepra lui Neeman să se lipească de tine şi de urmaşii tăi în veci! Şi a ieşit Ghiezi de la Elisei, alb de lepră, ca zăpada“ (IV Regi 5, 27).
Regele Ozia
al iudeilor, zidind multe cetăţi, câştigând războaie, scornind
aruncătoare de pietre şi săgeţi din fortăreţele Ierusalimului, săpând
multe fântâni şi mult împuternicindu-se, a sfârşit prin a i se împlânta
mândria în inimă, spre pierzarea lui. Astfel a făptuit o mare nelegiuire
înaintea Domnului, căci a intrat în Templul lui Solomon, făcând pe
preotul, ca să tămâieze pe jertfelnicul tămâierii. Şi pe când era cu
cădelniţa în mână, Azaria arhiereul şi cu optzeci de preoţi i-au atras
aminte că nu i se cuvine să facă aceasta. Atunci Ozia s-a supărat pe
preoţi şi deodată s-a ivit lepra pe fruntea lui, înaintea preoţilor.
Ozia a murit lepros pentru mândrie şi sacrilegiu, dar a murit smerit (II
Paralipomena cap. 26, 16-21). Fruntea care n-a gândit bine a fost
pedepsită.
Din Scriptură se vede lămurit că pentru
stăvilirea fărădelegilor şi stârpirea păcatului din popor, Dumnezeu a
pedepsit până şi cu lepră.
Deci lepra – şi orice lepră – urmărită în obârşiile ei, găseşti că e păcatul sufletului, care atrage după sine pedeapsa trupului, dar îi aduce şi sufletului sănătatea sa: smerenia.
Boala apare întâi în psihic. Aceasta e o
concluzie a medicinii moderne. Scriptura vedem că întregeşte cu
lămuriri ceea ce spune medicina. E o retragere – dacă nu izgonire – a
lui Dumnezeu din susţinerea sănătăţii omului.
*
Satana cârtea asupra dreptului Iov.
Dumnezeu i-a îngăduit să se convingă de statornicia credinţei dreptului:
„Iată ţi-1 dau în puterea ta ! Numai nu te atinge de viaţa lui! Atunci
Satana a lovit pe Iov cu vărsat negru, din tălpile picioarelor până în
creştetul capului“ (Iov 2, 6-7).
Pomenim întâmplarea, întrucât se vede
din ea şi o fiinţă nevăzută, care dărâmă în tot chipul zidirea lui
Dumnezeu. Aceasta nu poate fi prinsă în analizele de diagnostic. Fiinţa
aceasta înclină doar libertatea omului spre rele, spre riscurile
dezechilibrului vieţii şi se retrage. Iov a fost o ilustrare a răbdării
dreptului, îngăduită ca valoare a virtuţii. Dar ceilalţi, ei silesc pe
Dumnezeu să se retragă din ocrotirea lor, şi aşa apare stricătorul, cât
nu mai pot scăpa de el. Şi pe mulţi îi mănâncă de vii.
A rămâne numai la explicaţia
materialistă a omului – fără cea morală – înseamnă a nu avea niciodată o
explicaţie suficientă. Medicina preventivă contează pe existenţa
sufletului şi a deciziilor sale faţă de viaţă. Sufletul, pe de altă
parte, îşi are paraziţii lui de care trebuie să ştie să se ferească.
Iată de ce în antichitate medicii erau preoţi şi preoţii medici.
*
Dacă până la Iisus Dumnezeu atâta a
purtat de grijă poporului iudeu, încât n-a cruţat nici nuiaua cea mai
aspră, astăzi, când mila lui Dumnezeu vine în persoană să caute şi să
curăţească pe pedepsiţii Săi, iată că nu găseşte recunoştinţă în Israel.
Dar a găsit-o între străini; la un samarinean.
Iată de ce se spune că Binefacerea şi cu Recunoştinţa sunt două virtuţi care nu s-au întâlnit amândouă pe pământ.
Iată încă o amărăciune a lui Iisus: Nouă din zece, iarăşi se vor fi apucat de rele.
Părintele Arsenie Boca
Prislop.10.XII.49
sursa aici:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!