Sfânta Biserică ne cheamă astăzi să
pătrundem în tâlcul istorisirii evanghelice despre Zaheu. Aş vrea să vă
atrag luarea-aminte asupra următoarelor ei momente. Când Domnul Iisus
Hristos, trecând pe lângă Zaheu, S-a oprit şi l-a chemat pe nume ca pe
un prieten, ca pe un cunoscut vechi: Zahee, coboară-te degrabă, căci
astăzi în casa ta trebuie să rămân (Luca 19, 5), ce vifor a cutremurat
pe neaşteptate inima păcătosului vameş? „În casa mea vrea să vină acest
Sfânt al sfinţilor, acest Făcător de minuni? Aşadar nu Îi este scârbă de
mine?”
Totul s-a răsturnat deodată în inima
lui: a devenit dintr-o dată alt om. „De ce, veţi întreba, s-a petrecut
în el o astfel de schimbare?”Deoarece cuvântul lui Dumnezeu e viu şi
lucrător şi mai ascuţit decât orice sabie cu două tăişuri, şi pătrunde
până la despărţitură… dintre încheieturi şi mădulare (Evrei 4, 12),
într-un anume fel el taie omul în două dintr-o dată, schimbând totul în
el.
Puterea chemării Domnului, puterea
dragostei dumnezeieşti e nesfârşit de mare. Ea a pricinuit o astfel de
întorsătură nu doar în sufletul lui Zaheu, ci şi în sufletul unui alt
vameş – Levi, ce mai apoi a devenit Sfântul Apostol şi Evanghelist
Matei. Şi acum, când citim sau când auzim cuvintele lui Dumnezeu ce sunt
întipărite în Evanghelie, ele pricinuiesc acelaşi cutremur în sufletele
noastre.
Ştim din Vieţile Sfinţilor că mulţi
dintre ei au apucat-o pe calea nevoinţei datorită simplului fapt că au
ascultat în biserică spusele lui Hristos: Dacă vrea cineva să vină după
Mine, să se lepede de sine, să ia crucea sa şi să-Mi urmeze Mie (Matei
16, 24), sau cuvintele grăite cărturarului ce căuta desăvârşirea: Dacă
voieşti să fii desăvârşit, du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor (Matei
19, 21), sau cuvintele despre faptul că El trebuie iubit mai mult decât
tatăl şi mama, decât fraţii şi surorile, chiar decât propria viaţă (v.
Matei 10, 37). Cuvintele acestea ale Domnului au lucrat cu atâta putere
asupra sufletelor lor, încât s-au hotărât deodată să lase totul, să
vândă totul şi să împartă la săraci, să-şi părăsească familia, să îşi ia
crucea şi să urmeze lui Hristos.
Aşa s-a întâmplat cu Sfinţii Antonie cel
Mare, Macarie Egipteanul, ce au plecat în pustia sălbatică a Egiptului,
precum şi cu mulţi alţii. Iată, aşadar, ce putere are cuvântul lui
Dumnezeu – dar care este taina acestei puteri? De ce are cuvântul lui
Dumnezeu o lucrare atât de puternică asupra oamenilor? De ce l-au
cutremurat atât de mult pe Zaheu cuvintele simple ale Mântuitorului?
Fiindcă în cuvintele acestea, care i-au fost grăite lui, dar ne privesc
pe toţi, se simţea nemărginita dragoste dumnezeiască a Mântuitorului
nostru, se simţea că pe noi, păcătoşii, ticăloşii, călcătorii legii
dumnezeieşti, Hristos nu ne leapădă, ci Îi este milă de noi, ne iubeşte
şi ne cheamă pe calea mântuirii. Iar fariseii, care se socoteau pe sine
drepţi şi dascăli ai lui Israel, îi urau şi îi dispreţuiau pe acei
nefericiţi, îi înfierau cu vorbe rele, nu voiau să aibă de-a face în
nici un fel cu ei, socotindu-i necuraţi şi nevrednici. Hristos însă nu a
făcut aşa.
Când a intrat în casa lui Zaheu, care
L-a primit cu bucurie, acolo au venit de asemenea mulţi vameşi, mulţi
păcătoşi multe desfrânate, şi au şezut cu El la masă. Fariseii şi
cărturarii, văzând aceasta, erau nemulţumiţi şi cârteau împotriva
Domnului.
Altă dată, într-o situaţie asemănătoare,
El le-a răspuns celor care îşi puneau nădejdea numai în rugăciunile lor
făţarnice, făcute de ochii lumii la răspântii, şi care sperau să
dobândească prin aceasta mântuirea: Mergând, învăţaţi-vă ce înseamnă:
Milă voiesc, iar nu jertfă; că n-am venit să chem pe drepţi, ci pe
păcătoşi la pocăinţă (Matei 9, 13).
A fost o vreme când era nevoie de
jertfe, fiindcă acestea erau preînchipuire a singurei Jertfe adevărate, a
Jertfei pe Cruce de pe Golgota – dar după ce s-a săvârşit această
înfricoşată şi ultimă Jertfă, vechile jertfe au încetat şi a venit o eră
nouă, era milostivirii şi a dragostei, pe care a adus-o pe pământ
Domnul Iisus Hristos. El vrea de la noi bunătate, milostivire faţă de
oamenii nefericiţi, slabi, faţă de cei căzuţi şi dispreţuiţi, chiar şi
faţă de cei pe care s-ar părea că avem depline drepturi de a-i socoti
lepădaţi: faţă de hoţi, de bandiţi, de curve, de ucigaşi.
„Cum aşa, veţi întreba, suntem datori
să-i iubim şi pe ăştia?” Da, tocmai cu ei trebuie să fim mai atenţi,
tocmai faţă de ei trebuie să avem cât mai mult tact în cuvinte, fiindcă
sunt grav bolnavi cu duhul. Nu-i aşa că faţă de trupul bolnav avem mai
multă grijă şi gingăşie decât atunci când este sănătos? Ei bine, să
ştiţi că şi aceşti nefericiţi, pe care noi îi socotim nişte lepădaţi, au
şi ei inimă omenească, îi mustră conştiinţa, se chinuie. Le este greu
să ducă povara lepădării, dispreţului şi blestemului obştesc.
Ştiu din experienţă cât de uşor este să
mişti o asemenea inimă nelegiuită. Credeţi-mă, până şi criminalul cel
mai înrăit se cutremură în inima sa când aude nu vorba rea a osândirii,
ci vorbe de respect şi de dragoste. Sufletul lui poate fi renăscut
printr-o vorbă bună, dacă arătăm respect pentru demnitatea lui de om
căzută atât de jos; astfel putem săvârşi în el o întorsătură asemenea
celei pe care a săvârşit-o Domnul în inima vameşului Zaheu – şi el va
merge după voi, va începe să vă slujească, vă va răsplăti cu un adânc
devotament pentru faptul că nu îl blestemaţi, că nu îl osândiţi, pentru
vorba voastră bună, cu care nu era deloc obişnuit.
Aşadar să nu ne semeţim asupra nimănui,
să ne aducem aminte totdeauna de păcatele noastre şi să iubim pe toţi
semenii noştri, până la unul, fìindca nu ştim cum este inima lor
înaintea lui Dumnezeu. Vieţile Sfinţilor ne arată că au fost tâlhari
care au săvârşit mulţime de omoruri, iar după aceea, sub înrâurirea
harului lui Dumnezeu, au încetat deodată, şi-au coborât mâinile
însângerate şi au intrat cu capul plecat în mănăstire, unde s-au pocăit
ani mulţi, aşa cum noi nu ştim să ne pocăim — iar Domnul a primit
pocăinţa lor şi i-a îndreptat cu desăvârşire, în aşa fel că au primit
chiar darul facerii de minuni. Şi atunci cum vom cuteza noi să ne
semeţim asupra celor care se vor pocăi, poate, şi vor primi de la
Atotputernicul Dumnezeu iertarea tuturor păcatelor? Căci numai pocăinţa
adâncă ne curăţeşte înaintea lui Dumnezeu.
Vameşi, tâlhari şi desfrânate au
ascultat chemarea lui Hristos la pocăinţă şi I-au adus jertfă inimile
lor înfrânte. Domnul a mântuit nu numai pe Zaheu, ci şi pe curva ce I-a
spălat picioarele cu lacrimi, le-a şters cu părul ei şi a vărsat peste
el mir de mult preţ (v. Luca 7, 38); a mântuit şi pe tâlharul răstignit
alături de El pe cruce, care a zis: Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni
întru împărăţia Ta! Domnul i-a răspuns: Astăzi vei fi cu Mine în Rai
(Luca 23, 42-43). Domnul a venit să caute şi să mântuiască pe cel
pierdut (Luca 19, 10) — nu doar pe cei pierduţi care-L înconjurau în
timpul vieţii Sale pământeşti, ci şi pe cei din vremurile următoare,
printre care ne numărăm şi noi. El stă la uşa inimii fiecăruia dintre
noi, şi bate, şi cere cu smerenie să-L lăsăm înăuntru. Se opreşte lângă
fiecare dintre noi, ne cheamă pe nume, şi ne cheamă la pocăinţă, şi ne
mântuieşte. Nici în vremea de astăzi nu sunt puţini păcătoşi asemenea
lui Zaheu, dar unii dintre ei, spre deosebire de acesta, nu se hotărăsc
nici măcar să privească la Crucea lui Hristos, nu se hotărăsc să intre
în biserică, socotindu-se pierduţi, gata osândiţi, crezând că nimeni
nu-i va mai mântui şi că Hristos le-a întors spatele. Credeţi că e
adevărat? Nu, nicidecum!
Domnul nu întoarce spatele nimănui. El a
zis: Pe cel care vine la Mine nu-l voi scoate afară (Ioan 6, 37). Eu
sunt Păstorul cel bun, Păstorul cel bun sufletul Său Îl pune pentru oile
Sale (Ioan 10, 11). Pentru noi toţi, oile cele bolnave şi râioase,
Domnul a pus sufletul Său pe Crucea de pe Golgota. La Sfântul Proroc
Iezechiel citim: Eu voi paşte oile Mele şi le voi odihni pe ele, zice
Domnul Dumnezeu. Pe cea pierdută o voi căuta, şi pe cea rătăcită o voi
întoarce, şi pe cea zdrobită o voi întări, şi pe cea tare o voi păzi, şi
le voi paşte pe ele cu judecată (Iezechiel 34, 15-16).
Iată ce spune din partea Domnului
Prorocul Isaia: Au doară va uita femeia pe pruncul său, sau nu îi va fi
milă de fiii pântecelui său? Că de va şi uita femeia pe aceştia, Eu nu
te voi uita pe tine, zice Domnul (Isaia 49, 15). Atât de mare este
iubirea de oameni a lui Dumnezeu! Chiar dacă omul va fi plin de tot
păcatul şi va face tot ce îi închide intrarea în Împărăţia cerurilor,
chiar dacă un mare nevoitor va deveni preacurvar şi ucigaş, tot nu
trebuie să deznădăjduiască. Chiar dacă va ajunge cineva la treapta cea
mai de pe urmă a fărădelegii, iar apoi se hotărăşte să se întoarcă pe
calea virtuţii, Domnul şi pe unul ca acesta îl primeşte, şi de unul ca
acesta Îi este milă, şi îl vindecă, şi îl întăreşte, şi Se bucură de
mântuirea lui ca un Păstor bun, ca un Părinte iubitor. El nu leapădă
niciodată pocăinţa lipsită de făţărnicie.
Deci să ne amintim întotdeauna de aceasta şi să năzuim spre Domnul cu toată inima! Amin”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!