Predica Preafericitului Părinte Patriarh Daniel la Duminica a XXIX-a după Rusalii
Sfânta Evanghelie din Duminica a XXIX-a
după Rusalii, numită și Evanghelia celor zece leproși, este plină de
învățături duhovnicești pentru modul nostru de a ne comporta față de
Dumnezeu și față de semenii noștri, când primim o binefacere de la
Dumnezeu prin oameni.
Evanghelia de astăzi ne arată că
Mântuitorul Iisus Hristos S-a întâlnit cu zece leproși excluși din
comunitate, care stăteau departe de oameni și nu se atingeau de semenii
lor, deoarece boala lor era una grea și se putea transmite ușor. Oamenii
leproși în Vechiul Testament aveau un regim special de izolare față de
oamenii sănătoși, întrucât boala aceasta provoca descompunerea lor
treptată, prin căderea unor părți din corpul lor, deși erau încă vii,
iar boala era socotită incurabilă, de nevindecat.
Fiind izolați,
leproșii sufereau foarte mult de singurătate și de umilire, având
obligația de a spune: ‘necurat, necurat‘ (Lev. 13, 45), ca
ceilalți oameni să nu se apropie de ei. Dacă totuși unii se vindecau
printr-o minune, datorită milostivirii lui Dumnezeu și a credinței lor
puternice, atunci cei vindecați aveau obligația de a merge și a se arăta
preoților. De ce? Pentru că preotul avea cunoștințe precise privind
semnele manifestării bolii, el putea stabili dacă boala este lepră cu
adevărat sau altă afecțiune și dacă vindecarea de lepră era una certă
(cf. Lev. cap. 13). Așadar, lepra, ca boală profund degradantă pentru
ființa umană, aducea, pe lângă suferința fizică, și una sufletească,
produsă de teama unei morți lente și de tristețea izolării sau a
excluderii din comunitate a celor care erau bolnavi de lepră.
Hristos împlinește Legea mozaică și respectă libertatea oamenilor
Când Mântuitorul Iisus Hristos
întâlnește pe cei zece oameni bolnavi de lepră, care mai mult așteptau
să moară decât să fie reintegrați în societate, El înțelege suferința,
izolarea și umilirea lor, Se milostivește de ei și îi trimite să se
arate preoților. Îndată ei s-au umplut de speranța că se vor vindeca și
vor fi din nou printre oamenii sănătoși. Într-adevăr, pe când mergeau pe
cale, deodată, ei s-au vindecat. În Evanghelia de astăzi este
semnificativ faptul că Mântuitorul nu le spune leproșilor: ‘Vindecați-vă‘ sau ‘Să fiți vindecați‘, nici nu îi întreabă: ‘Aveți credință?‘ Iisus nu le cere să mărturisească în public credința lor, nici nu le spune: ‘Fiți curați de lepră‘,
cum a zis unui lepros (Luca 5, 12-14), ci doar îi trimite să
împlinească o poruncă a Legii Vechi, obligatorie pentru toți cei care
erau bolnavi de lepră. De ce a procedat El în acest mod neobișnuit?
Mântuitorul Hristos a arătat în acest mod atât smerenia Sa împlinind
Legea lui Moise, cât și respectul Său pentru libertatea oamenilor de-a
fi sau nu recunoscători față de Dumnezeu și față de semenii lor care îi
ajută în situații dificile.
Domnul Hristos putea desigur să-i
vindece imediat pe cei zece leproși, să spună doar un cuvânt, ca ei să
se facă sănătoși. Dar pentru ca cei vindecați să fie recunoscuți ca
atare chiar de preoții care nu-L iubeau pe Iisus și să fie reintegrați
în comunitate, i-a trimis pe acești leproși să se arate preoților, după
cum cerea Legea lui Moise. Și, într-adevăr, cei zece leproși vindecați
pe cale s-au grăbit a se arăta preoților pentru a fi primiți între
oamenii sănătoși. Însă atât de mare a fost graba lor de a se arăta
preoților că s-au vindecat, încât au uitat să preamărească pe Dumnezeu
și să mulțumească lui Iisus Care, de fapt, i-a vindecat îndată după ce
i-a trimis să se arate preoților. Numai unul din cei zece leproși
vindecați ‘s-a întors și slăvea cu glas mare pe Dumnezeu’ (cf. Lc. 17,
15), iar acesta nu era evreu, ci samarinean, considerat de evrei ca
fiind de neam inferior. Apropiindu-se de Iisus, samarineanul vindecat de
lepră a căzut cu fața la pământ lângă picioarele Lui și I-a mulțumit.
Odată vindecat, el a înțeles repede că vindecarea lui este rezultatul
milostivirii lui Dumnezeu, Care a lucrat prin omul Iisus. Indirect,
acest lepros a mărturisit că Iisus Hristos este Dătătorul vieții și
Doctorul sufletelor și al trupurilor oamenilor. Văzând Iisus acest gest
de recunoștință al unui lepros vindecat care preamărește cu glas mare pe
Dumnezeu și Îi mulțumește Lui cu multă smerenie și recunoștință, a
întrebat: ‘Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă să dea slavă lui Dumnezeu decât numai acesta, care este de alt neam?‘ (Lc. 17, 18). Iar samarineanului vindecat care se afla la picioarele Sale, Iisus i-a zis: ‘Scoală-te și du-te; credința ta te-a mântuit!‘ (Lc. 17, 19). Prin întrebarea Sa retorică: ‘Dar cei nouă unde sunt‘
– Hristos Domnul pune în contrast recunoștința samarineanului cu
nerecunoștința celor nouă evrei. Deci întrebarea are înțelesul de reproș
sau dojană pentru atitudinea celor nouă care nu mulțumesc.
Recunoștința, stare de smerenie și sănătate a sufletului
De ce Mântuitorul Iisus Hristos aștepta ca și ceilalți leproși vindecați să arate recunoștință? De ce a întrebat El: ‘Cei nouă unde sunt?‘
(Lc. 17, 17). Desigur, Iisus nu avea nevoie de recunoștința lor, nici
nu avea nevoie de lauda lor, deoarece El a săvârșit minunea vindecării
lor din iubire milostivă și smerită, nu pentru a fi lăudat. Însă prin
întrebarea și atitudinea Sa de mustrare, Iisus ne învață că dacă omul
căruia i s-a făcut bine nu mulțumește, el se află într-o stare
spirituală nefirească, nedemnă și nesănătoasă. Cu alte cuvinte,
recunoștința trebuie să fie sentimentul cel mai firesc al demnității
omului în fața binefacerii primite de la cineva. Prin urmare, leproșii
care s-au vindecat trebuiau mai întâi să-L preamărească pe Dumnezeu –
Izvorul vieții și al vindecării, și să-I mulțumească lui Iisus Care a
binevoit să-i ajute, și apoi să se întoarcă la comunitatea lor. Cei nouă
leproși care nu mulțumesc pentru vindecare au uitat prea repede
binefacerea arătată lor, au uitat prea repede în ce stare erau înainte
de vindecare, iar acum uită și că sănătatea pe care au primit-o este un
dar al lui Dumnezeu, nu un merit al lor.
Iar cel care s-a întors să mulțumească,
un samarinean, era un om smerit și obișnuit cu marginalizarea nu numai
din cauza bolii lui, ci și din cauză că era un străin printre evrei.
Probabil că tocmai datorită smereniei sale a avut și noblețea
sufletească să se întoarcă la Iisus ca să-I mulțumească. Evanghelia ne
spune că acesta ‘slăvea pe Dumnezeu‘ (cf. Lc. 17, 15). După ce a
slăvit pe Dumnezeu, samarineanul vindecat de lepră a venit la Iisus, a
căzut cu fața la pământ lângă picioarele Lui și I-a mulțumit,
recunoscând, de fapt, că prin Iisus i-a venit vindecarea. El avea în
comun cu ceilalți nouă bolnavi de lepră numai suferința bolii, dar se
deosebea de ei prin virtutea recunoștinței. Întrebarea Mântuitorului: ‘Dar cei nouă unde sunt?‘
(Lc. 17, 17), a rămas fără răspuns, întrucât cei nouă erau absenți. Cei
nouă, când au dat de bine, au uitat de Dumnezeu! Așa se întâmplă,
foarte adesea, și în viața noastră. Numai când trecem prin necazuri,
prin boli sau ispite, atunci cerem în mod stăruitor ajutorul lui
Dumnezeu, dar îndată ce am scăpat de suferință, de sărăcie, de necaz,
uităm de Dumnezeu. Însă Mântuitorul Iisus Hristos nu fericește pe cei
care sunt nerecunoscători, ci pe cei care sunt recunoscători și
mulțumesc lui Dumnezeu pentru binefacerile primite de la El.
Când omul nu mulțumește pentru binefacerile primite, decade spiritual și se dezumanizează
Evanghelia de astăzi ne arată că omul
este cu adevărat om, adică ființă rațională și relațională, când este
recunoscător lui Dumnezeu și oamenilor pentru darurile și binefacerile
pe care le primește. Omul credincios și demn mulțumește permanent lui
Dumnezeu pentru că trăiește în creația lui Dumnezeu și o folosește,
adică folosește aerul, apa, pământul, căldura soarelui și toate cele
făcute de Dumnezeu pentru a susține viața umană. Iar oamenilor care-l
ajută le mulțumește pentru că recunoștința este lumina vieții în
comuniune de valori spirituale.
Când nu mai mulțumim lui Dumnezeu, nici
măcar pentru ajutorul primit de la El spre a ne salva viața, ne
dezumanizăm complet. Evanghelia de astăzi ne cheamă, așadar, să ne
umanizăm permanent, să devenim cât mai umani, mulțumind lui Dumnezeu
pentru binefacerile Lui și mulțumind oamenilor prin care Dumnezeu
lucrează vindecarea noastră de boală sau izbăvirea noastră dintr-o
situație dificilă.
Nerecunoștința față de
Dumnezeu-Creatorul, indiferent cum este ea motivată, potrivit
Evangheliei de astăzi, e o stare nefirească. Nu este firesc și nici
uman, nu este drept și nici nu este demn să nu mulțumim lui Dumnezeu și
oamenilor când ni se face un bine. De aceea, în fiecare duminică și
sărbătoare de peste an, iar în mănăstiri chiar în fiecare zi din
săptămână, Biserica aduce mulțumire sau recunoștință lui Dumnezeu prin
slujba Sfintei Euharistii sau a Sfintei Liturghii euharistice.
Sfânta Liturghie euharistică este
lucrarea sfântă de recunoștință, de mulțumire pe care Biserica o aduce
lui Dumnezeu pentru binefacerile primite de la El, cunoscute și
necunoscute, arătate și nearătate deplin. Forma culminantă a rugăciunii
liturgice de mulțumire, adusă de Biserică, începe cu aceste frumoase
cuvinte: ‘Cu vrednicie și cu dreptate este a-Ți cânta Ție, pe Tine a
Te binecuvânta, pe Tine a Te lăuda, Ție a-Ți mulțumi, Ție a ne închina,
în tot locul stăpânirii Tale‘ (Liturghier, Anaforaua euharistică).
Dacă în Liturghierele românești actuale se folosesc cuvintele: ‘Cu
vrednicie și cu dreptate’, forma originală grecească ar putea fi tradusă
și altfel: ‘Este demn și este drept a-Ți cânta Ție, pe Tine a Te binecuvânta…‘.
Prin contrast, putem trage concluzia că este nedemn și nedrept să nu
mulțumim lui Dumnezeu pentru binefacerile primite de la El, adică să
profităm de darurile Lui fără să ne gândim la El, la Cel ce a făcut
cerul și pământul și toate cele ce susțin viața noastră.
În aceste sens, omul drept este cel care
recunoaște că lumea este darul lui Dumnezeu-Creatorul, iar omul demn
sau vrednic este cel care mulțumește pentru binefacerile primite de la
Dumnezeu.
Prin urmare, leprosul vindecat din
Evanghelia de astăzi, care mulțumește lui Dumnezeu preamărindu-L cu glas
mare și mulțumește lui Iisus, cu multă smerenie și recunoștință, devine
și el un dascăl sau învățător al Bisericii. De fapt, o mulțime de
oameni vindecați prin milostivirea lui Hristos devin învățători ai
Bisericii, o mulțime de oameni păcătoși care au fost iertați sau bolnavi
care au fost vindecați de neputințele lor devin dascăli sau învățători
ai noștri. Învățăm deci de la acest samarinean recunoscător că fiecare
om care cultivă întru smerenie simțul recunoștinței poate deveni un
învățător pentru oamenii care au pierdut simțul recunoștinței,
indiferent de vârstă, stare socială sau etnie. Astfel, din punct de
vedere duhovnicesc, e superior nouă cel ce este mai smerit decât noi și e
mai drept și mai demn decât noi cel care mulțumește lui Dumnezeu și
oamenilor mai mult decât noi, când el simte binefacerea și ajutorul lui
Dumnezeu venite prin oameni către el.
Prin mulțumire sau recunoștință creștem duhovnicește în relație cu Dumnezeu și cu semenii
Din Evanghelia de astăzi, învățăm că,
deși Mântuitorul nu caută slavă sau laudă de la oameni, cere de la noi
să dăm slavă lui Dumnezeu, să mulțumim Lui și oamenilor, ca să creștem
duhovnicește în relația noastră cu Dumnezeu și cu semenii. Nu Dumnezeu
are nevoie de mulțumirea noastră, ci noi avem nevoie ca să mulțumim lui
Dumnezeu și oamenilor, pentru a ne îmbogăți duhovnicește în comuniune de
iubire smerită și sfântă. Dar dacă nu mulțumim lui Dumnezeu și
oamenilor, întrerupem sau slăbim comunicarea și comuniunea cu Dumnezeu
și cu semenii, sărăcim duhovnicește, ne închidem în mulțumirea de sine
sau în autosuficiență egoistă și posesivă. Întrucât omul a fost creat
după chipul Sfintei Treimi, al comuniunii veșnice de viață și iubire, el
crește spiritual numai în starea de comuniune.
Sufletul celui ce spune ‘mulțumesc‘
lui Dumnezeu și oamenilor este mult mai frumos decât sufletul omului
nerecunoscător sau nemulțumitor, pentru că omul este ființa rațională și
iubitoare, creată ca să mulțumească lui Dumnezeu pentru întreaga
creație, recunoscând-o ca fiind darul lui Dumnezeu și mediu al
cunoașterii lui Dumnezeu și al comuniunii de iubire sfântă cu El și cu
semenii. Uneori chiar și animalele care au fost vindecate, după cum
citim, de pildă, în Viețile Sfinților, arată o anumită recunoștință față
de cei ce le-au ajutat să se vindece. Cu atât mai mult omul, ca ființă
euharistică sau recunoscătoare ori mulțumitoare, este chemat să
mulțumească lui Dumnezeu și oamenilor prin care Dumnezeu i-a făcut bine.
Evanghelia Duminicii a XXIX-a după
Rusalii ne arată că nouă leproși s-au vindecat de lepra trupului, dar nu
s-au vindecat și de ‘lepra sufletului‘, care este
nerecunoștința sau uitarea binefăcătorului. Cu alte cuvinte, numai unul
dintre cei zece leproși vindecați de lepra trupului avea și sufletul
sănătos și liber, sensibil și capabil să arate recunoștință sau să aducă
mulțumire cu inimă curată.
În această Duminică a Evangheliei
vindecării celor zece leproși suntem chemați să arătăm recunoștință, să
aducem rugăciuni de mulțumire Preasfintei Treimi pentru darul vieții,
pentru sănătate și pentru tot ajutorul primit în viață. Mai precis,
Evanghelia de astăzi ne cheamă să mulțumim părinților după trup, care
ne-au crescut, educatorilor, învățătorilor, profesorilor și duhovnicilor
care ne-au format intelectual și duhovnicește, celor care ne-au ajutat
în vreme de boală, celor care ne-au întărit când eram slabi. Cu alte
cuvinte, să mulțumim tuturor celor care prin cuvânt și faptă ne transmit
binecuvântarea și iubirea lui Dumnezeu pentru noi, spre slava lui
Dumnezeu și mântuirea noastră. Amin!
sursa: http://basilica.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!