Pe
23 aprilie, iubiţii mei creştini, Biserica noastră cinsteşte pomenirea
Sfântului Marelui Mucenic Gheorghe, purtătorul de biruinţă. Despre el
vom vorbi aici. Dar înainte de a vorbi despre Sfântul Gheorghe vom spune
câteva cuvinte despre Paşti, pentru că sărbătoarea Sfântului Gheorghe
cade de obicei aproape de Paşti şi are o legătură cu marea sărbătoare a
Învierii Domnului nostru.
Paştele,
sărbătoare a sărbătorilor şi praznic al praznicelor. Se bucură îngerii
şi arhanghelii, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, drepţii de Învierea
Domnului. Dar ne bucurăm şi noi, pentru că din mormânt a zburat viaţa
cea nemuritoare, iertarea păcatelor noastre, biruinţa şi triumful
împotriva păcatului, a morţii şi a lui Lucifer. Precum spune minunat
Ioan Gură-de-Aur în cuvântul său catehetic, pe care îl aud toţi cei care
rămân până la sfârşitul Dumnezeieştii Liturghii pascale, „Să nu se
plângă nimeni de lipsă, că s-a arătat Împărăţia cea de obşte. Nimeni să
nu se tânguiască pentru păcate, că din mormânt iertare a răsărit. Nimeni
să nu se teamă de moarte, căci ne-a izbăvit pe noi moartea
Mântuitorului". Adică: Toţi cei care sunteţi săraci, nu vă întristaţi,
căci bogăţie este Hristos. Toţi cei care sunteţi păcătoşi, ştergeţi-vă
lacrimile, căci Hristos vă iartă păcatele. Toţi cei care vă temeţi de
moarte, prindeţi curaj, căci Hristos a biruit moartea.
Învierea
împrăştie pretutindeni, ca un soare, bucuria şi veselia. Se bucură
chiar şi natura moartă, care primăvara înviază şi ea şi poartă cele de
sărbătoare ale ei, iar florile de primăvară strigă şi ele în felul lor:
Hristos a înviat!
Bucuria
lui Dumnezeu! Şi numai satana se tânguieşte şi este îndurerat şi
împreună cu el şi toţi aceia care nu vor să creadă în Hristos şi
continuă să trăiască în necredinţă şi în stricăciune. Necredincioşii,
chiar şi în ziua Învierii, nu simt nimic sfânt şi duhovnicesc, ci
trăiesc ca dobitoacele, fără Dumnezeu, fără Hristos, şi, din păcate,
doar numele de creştin le-a mai rămas.
Paştele
Domnului! Dar bucuria creştinilor continuă. Alături de Învierea lui
Hristos sărbătorim şi pomenirea marelui mucenic Gheorghe.
Pomenirea
lui este pe 23 aprilie. Dar atunci când 23 aprilie cade înainte de
Paşti, în perioada de pocăinţă, atunci s-a hotărât ca sărbătoarea
Sfântului Gheorghe să se prăznuiască în a doua zi de Paşti. Şi aceasta
este o dovadă că Biserica noastră are dreptul să schimbe zilele
sărbătorilor. Lucrul la care este atentă nu este atât când vom
sărbători, ci cum vom sărbători. Dacă e vorba ca în zilele sfinte
creştinii să cadă cu mutrele în chefuri, în beţii, în desfrânări şi în
adultere şi în orice necurăţie şi crimă, mai bine ar fi fost să fi
muncit. Aceşti creştini nu cinstesc, ci-l necinstesc pe sfântul;
înjosesc numele de creştin şi dau dreptul necredincioşilor să critice
credinţa noastră.
Dar să spunem acum câteva cuvinte şi despre sărbătoarea Sfântului Gheorghe.
Sfântul
Gheorghe este iubit nu doar în patria noastră, ci şi în alte ţări
creştine. Milioane de bărbaţi îi poartă numele: împăraţi, principi,
generali, oameni de ştiinţă, bogaţi, săraci, muncitori, plugari poartă
numele Gheorghe şi îşi sărbătoresc ziua onomastică. Până şi femeile au
numele de Gheorghia (la noi Georgiana, Georgeta -n.tr.). Nu există casă
în Elada să nu aibă vreo rudă cu numele Sfântului Gheorghe. Dar de ce
atâta cinste faţă de Sfântul Gheorghe?
***
Sfântul
Gheorghe a fost unul din cei mai mari eroi ai creştinismului. S-a
născut şi a fost martirizat în anii unei groaznice persecuţii, pe care a
declanşat-o împotriva creştinismului un sinistru şi sângeros împărat,
Diocleţian. Patria natală a lui Gheorghe a fost Capadocia, o eparhie din
Asia Mică, care a dat naştere la atâţia sfinţi şi mucenici. Tatăl lui,
când Gheorghe era încă mic copil, a fost arestat, a mărturisit pe
Hristos şi a fost martirizat. Gheorghe a fost un copil de mucenic. Mama
lui văduvă, femeie evlavioasă, îl lua pe micul Gheorghe şi-l ducea
deseori la mormântul tatălui său mucenic. Şi acolo, deasupra
mormântului, îngenunchiaţi amândoi, se rugau lui Dumnezeu. Gheorghe, din
frageda lui vârstă, ardea de sfântul dor de a urma exemplul tatălui său
şi de a deveni şi el mucenic al lui Hristos. Când a crescut, a slujit
în armată. Era un soldat strălucit, ascultător, plin de bărbăţie, fără
teamă în lupte. Îşi iubea patria, îi izgonea pe barbarii care atacau şi
ardeau casele şi junghiau copiii şi femeile. Sfântul Gheorghe a fost un
apărător al celor neputincioşi. Pentru bărbăţia lui a avansat repede şi a
ajuns la cele mai înalte funcţii din armată; a devenit general.
Dar
când s-a declanşat persecuţia împotriva creştinilor şi toţi ofiţerii au
fost obligaţi să declare că nu sunt creştini şi că cred în idoli,
atunci Gheorghe nu a ezitat deloc să facă ceea ce se cuvenea. Nu s-a
lepădat de Hristos ca ceilalţi, ci a declarat că este creştin şi că
nicio putere din lume nu va putea să-i schimbe credinţa. Împăratul, când
a auzit această declaraţie, s-a întristat mult, pentru că cel mai
viteaz general al său era creştin. La început a încercat să-l convingă
cu binele, i-a promis până şi cele mai mari onoruri şi funcţii. Dar
Gheorghe a respins toate propunerile şi a rămas statornic şi neclintit.
Atunci, a început mucenicia lui; o mucenicie din cele mai groaznice. La
început l-au aruncat într-o temniţă întunecoasă. L-au pus apoi pe roată,
care era o unealtă de schingiuire; prin cuiele ei ascuţite, roata făcea
să se sfâşie carnea, să curgă sânge şi omul să moară, dar Hristos prin
harul Său l-a ajutat pe mucenic şi acesta a învins toate durerile. Şi nu
doar aceasta, ci a făcut şi minuni: a înviat din mormânt un mort. A
ucis o fiară mare care mânca oameni, s-a dus în templul idolilor şi prin
rugăciunea sa a făcut de s-au dărâmat toţi idolii şi a făcut pe demoni
să strige şi să spună că unul este adevăratul Dumnezeu, Dumnezeul lui
Gheorghe. Acestea par multor oameni de necrezut, dar Hristos a spus că
oricine crede în El va face minuni, va călca peste scorpii şi peste
şerpi şi va birui toată puterea vrăjmaşului (Luca 10, 19).
***
Tot
ce a făcut Sfântul Gheorghe nu a făcut cu puterea sa, a făcut-o prin
puterea lui Hristos, Care a biruit păcatul şi moartea şi a înviat din
morţi şi dăruieşte putere oricărui credincios să-i biruiască şi el pe
vrăjmaşii lui. În felul acesta, fiecare sfânt este o nouă dovadă că
Hristos este adevăratul Dumnezeu. Viaţa, chinurile muceniceşti şi
minunile sfinţilor nu pot să aibă o altă explicaţie decât una singură:
că Hristos a înviat, trăieşte şi împărăţeşte şi că El este Cel care
dăruieşte puterea şi harul Său ca oamenii neputincioşi şi păcătoşi să
devină eroi şi martiri.
Mii de oameni, care au urmărit mucenicia şi minunile sfântului, au crezut şi s-au botezat în numele lui Hristos.
Creştinii
mei, nu ajunge să sărbătorim praznicul Sfântului Gheorghe. Trebuie să-l
imităm şi noi pe sfânt în virtuţile pe care le-a avut şi mai ales în
bărbăţia pe care a arătat-o de-a lungul întregii sale vieţi. A omorât
sfântul fiara, aşa cum se vede în icoana lui? Avem şi noi fiara noastră,
adică patimile şi răutăţile noastre. Cine este liber de acestea?
Înainte! Să ridicăm război împotriva acestor fiare lăuntrice! Cine se
războieşte, acela îşi şi învinge cu ajutorul lui Hristos patimile, acela
se face un vrednic următor al Sfântului Gheorghe. Acest creştin este o
dovadă că Hristos care a înviat şi în zilele noastre trăieşte, biruieşte
şi triumfă.
Hristos a înviat, fraţilor! Lui Hristos Celui răstignit şi înviat cinste şi slavă în vecii vecilor.
(traducere: M.L., sursa: „Miripnoa anthi", Atena, 2007)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!