Această Evanghelie vine la rând – cu
mici deosebiri – de trei ori peste an. La fiecare Evanghelie, am dat un
tâlc separat. Se potriveşte aici şi tâlcuirea pe care am dat-o la
Evanghelia cu bolnavul de la lacul Vitezda. În tâlcul acela am vorbit pe
larg despre bolile noastre cele sufleteşti şi despre doctorul
sufletelor noastre.
La Evanghelia din Duminica aceasta, vom
vorbi acum despre bolile cele trupeşti, despre scopul şi rosturile ce le
au în viaţa noastră bolile şi încercările.
Vom spune îndată, la început, că bolile
trupeşti sunt totdeauna în legătură cu viaţa noastră cea sufletească…
sunt întotdeauna în legătură cu cerul, cu Dumnezeu. Orice boală, orice
încercare îşi are un rost al ei, iar acest rost este în mâinile
Domnului. Văzute prin lumina aceasta, bolile cele trupeşti s-ar putea
împărţi în trei clase: ele ne vin ca o pedeapsă pentru păcate; ele ne
vin să ne trezească din păcat şi ca un ajutor să putem ieşi din păcat;
ele vin să ne apere de păcat şi să ne întărească sufletul. Le vom
cerceta pe rând.
Întâi, bolile cele trupeşti care ne vin
ca o pedeapsă pentru păcatele noastre. Dându-ne seama de aceasta, să le
purtăm cu răbdare, zicând şi noi cu tâlharul de pe cruce: „După dreptate
suferim, luând cele vrednice după faptele noastre“ (Luca 23, 41). Dar
însemnaţi-vă bine un lucru: bolile şi încercările nu ne vin numai ca o
pedeapsă pentru păcat. Mântuitorul nu este un temnicer, ci el este un
Doctor; Evanghelia Lui nu este o temniţă de pedepsit, ci este, mai ales,
o şcoală mare de îndreptare şi de mântuire a omului.
Boala cea trupească îşi are şi ea scopul
ei cel ceresc: trezirea din somnul păcatelor. Este om pe care cu nimic
nu-l poţi trezi pentru Evanghelie. Se încrede în sănătatea lui, în banii
lui, în trufia lui, şi îşi bate joc de chemările mântuirii. Dar când
vine atare boală şi îl doboară la pat, îndată se domoleşte şi începe a
striga pe Dumnezeu. În faţa unei uşi încuiate, încerci toate cheile să
afli care s-ar potrivi; în faţa unei inimi învârtoşate, încerci multe
chei sufleteşti. Încerci chemări dulci şi plăcute, dar, de regulă, numai
cheia suferinţelor poate descuia o astfel de inimă.
Dintr-un fier rece nu poţi face nimic.
Oricât l-ai îmblăti cu ciocanul, e o trudă zadarnică. Dar, îndată ce-l
bagi în foc, cedează. Aşa e şi cel păcătos, după ce întră în focul
suferinţelor. Ferice de cei pe care Duhul Sfânt îi trezeşte din somnul
pierzării cu acul bolilor şi încercărilor. Vai de cei pe care, în
păcatele lor, nu-i tulbură nici o încercare! Dar tot atât de vai va fi
şi celor pe care Duhul Sfânt i-a trezit şi pe urmă iar au adormit.
În vreme de boală şi încercare, strigă
omul: Doamne, Doamne!, dar pe urmă uită iar pe Dumnezeu. Optzeci la sută
din cei pe care Duhul Sfânt i-a trezit prin boli şi încercări adorm iar
în păcate, după ce a trecut „ziua necazului“. Aceştia vor avea o
răspundere mai mare decât cei care trăiesc netulburaţi de încercări.
În al treilea rând, bolile cele trupeşti
– şi alte încercări – ne vin din depărtarea faţă de Dumnezeu, să ne
apere de păcat şi să ne întărească în cele sufleteşti. Aceasta e şcoala
cea mare a suferinţelor şi încercărilor în care Domnul îi cheamă, de
regulă, pe toţi cei credincioşi. Aproape toţi aleşii Domnului din
Scriptură au trecut prin şcoala aceasta.
Cei credincioşi, de regulă, au mai multe
încercări decât cei necredincioşi. De ce? Pentru că Domnul „îi ceartă
pe cei pe care îi iubeşte“. Bolile cele trupeşti ne vin din depărtarea
faţă de Dumnezeu ca o solie sfântă să ne apere de bolile cele
sufleteşti; ne vin ca un medicament amar, care scoate din noi otrava şi
beteşugul cel sufletesc.
Omul cel credincios, omul cel
duhovnicesc vede – şi trebuie să vadă – bolile şi încercările printr-o
altă lumină, de cum le vede omul cel lumesc.
Un ostaş din Oastea Domnului îmi scrie
că de când a intrat în Oaste a zăcut de trei ori, şi oamenii şoptesc că
prin asta îl ceartă Dumnezeu pentru că s-a înscris la Oaste.
Asta e o judecată lumească: e judecata unor oameni care nu cunosc binecuvântările ce ni le dă şcoala suferinţelor.
Pe urma unui semănător, două grăunţe se
înţelegeau astfel: „Vezi tu, surată – grăi un grăunte rămas neacoperit
de pământ – pe tine te-a îngropat grapa semănătorului. Eu mă desfătez
acum în lumina soarelui, iar tu zaci îngropată în întuneric“…
Dar, în clipele când astfel cuvânta,
sosi o cioară şi îl înghiţi. Grăuntele cel îngropat, în schimb, nu peste
mult timp, ieşi afară într-un spic frumos de grâu. – Doamne, mai bine
ţine-ne îngropaţi în încercări, decât să ne „fure păsările“ cerului
(Luca 8, 5).
Pentru cei credincioşi, bolile şi
încercările sunt o binecuvântare. Când Lazăr din Evanghelie s-a
îmbolnăvit, surorile lui au alergat la Domnul, vestindu-L: „Iată acela
pe care îl iubeşti este bolnav“ (Ioan 11, 3).
„Doamne, iată acela pe care îl iubeşti
este bolnav…“; ce vorbe scumpe sunt acestea pentru cei credincioşi. De
regulă, toţi pe care Domnul îi iubeşte au încercări, dar aceste
încercări sunt pentru ei o binecuvântare.
La vestea surorilor lui Lazăr, Iisus a
răspuns: „Această boală nu este spre moarte, ci spre mărirea lui
Dumnezeu“. Pentru cei credincioşi, boala este o binecuvântare. Eu am
stat de trei ori în faţa morţii. Medicii clătinau din cap şi aşteptau
sfârşitul meu, dar boala mea nu era spre moarte, ci era spre slava lui
Dumnezeu şi întărirea vieţii mele sufleteşti. Din patul meu de
suferinţă, Domnul a făcut pe urmă un amvon.
O, binecuvântată şcoală a suferinţelor!
În tine am aflat eu pe Domnul şi în tine mă întăresc neîncetat şi acum.
O, Doamne, nu mă lăsa să scap din această şcoală, până nu voi pleca
„Acasă“, la Tine!
Suflete dragă, nu te teme de boli şi
încercări! Boala e o solie cerească. Ea te aruncă în braţele Domnului.
Ea cheamă lângă patul tău pe Doctorul sufletelor noastre. Eu, de câte
ori am zăcut bolnav, mă gândeam şi îmi ziceam: mai bine bolnav în
braţele Domnului, decât „sănătos“ în braţele diavoleştilor patimi.
Orice pahar pe care Domnul ţi-l întinde
să-l bei are pe fundul lui şi o miere dulce. Trebuie însă să bei
paharul, ca, pe urmă, să simţi această dulceaţă.
Întrebaţi pe cei care au păsări
cântătoare închise în colivii şi veţi afla că cele mai multe din ele nu
cântă decât închise. Cum le dă drumul, nu mai cântă. Boala şi încercarea
sunt o binecuvântare ce ne dă glas să-L strigăm pe Domnul şi să ne
rugăm cu lacrimi fierbinţi. Cu câtă putere se roagă omul în „ziua
necazului“!
Pe timp aspru de iarnă, înaintezi pe
drum mai repede. Întocmai aşa şi pe drumul veşniciei. Păşeşti mai cu
spor pe „timp aspru“. O „vreme liniştită“ e mai bună, negreşit, dar nu
pentru înaintare.
„Eu mi-am recăpătat vederea şi am început să văd, după ce am pierdut un ochi“ – grăia un suflet trecut prin şcoala suferinţelor.
„Eu am început să umblu – grăia un altul – după ce am pierdut un picior.“
Încercarea – întristarea, suferinţa –
este câinele cel negru al lui Dumnezeu, care stă de pază lângă turma
oilor Sale. Când o oaie oarecare iese din turmă, Dumnezeu trimite
câinele să o întoarcă înapoi. Cu cât oaia este mai îndărătnică şi
neascultătoare – este şi câinele mai rău şi mai supărător.
De cumva acest câine este lângă cineva
din noi, o, nu vă luaţi la harţă cu el, ci alergaţi înapoi, la turmă.
Orice împotrivire contra lui e zadarnică şi nu foloseşte la nimic. În
zadar umblaţi să-l loviţi şi să scăpaţi de el. Veţi putea scăpa de el
numai întorcându-vă înapoi la turmă. Va veni o vreme când veţi mulţumi
lui Dumnezeu că v-a supărat acest „câine rău“.
O ce şcoală minunată este şcoala
suferinţelor! Din când în când, Domnul ne cheamă în ea. Din când în
când, Domnul ne opreşte din lucru şi ne cheamă în şcoala suferinţelor.
Când Lazăr s-a îmbolnăvit, surorile lui
au alergat după Mântuitorul. Marta cea grijulie şi-a lăsat lucrul şi a
alergat după Mântuitorul.
Aşa trebuie să facă şi „marta“ noastră când se îmbolnăveşte „lazărul“ nostru (sufletul). Să alerge după Mântuitorul.
La Techirghiol, pe malul mării, am văzut
un lucru interesant. Nişte ciobani din Dobrogea îşi strânseseră oile la
marginea mării, unde apa era mică şi le silea să intre în apă, să le
spele de murdărie. Oile se opinteau, ciobanii strigau, câinii urlau;
gândeai că cine ştie ce prăpăd e acolo! Oile au intrat numai cu mare
silă în apă. Ciobanii le mai îndemnau şi cu beţele.
Dar îndată s-a văzut cât de mult le
lipsea oilor această baie. Apa mării s-a înnegrit de necurăţenia de pe
ele. Pe urmă, au ieşit din cazna asta curăţite şi spălate frumos. Aşa
face Domnul, Păstorul nostru cel Mare, din când în când şi cu noi. Ne
afundă în apele necazurilor, ca să ne curăţim de gunoiul ce s-a strâns
pe sufletul nostru. Noi tremurăm de «apa» aceasta, dar ea este o
binecuvântare pentru sufletul nostru.
Priviţi bolile şi încercările ca pe tot
atâtea solii cereşti trimise pentru curăţirea şi întărirea noastră cea
sufletească. Gândiţi-vă că după Mântuitorul şi învăţăturile mântuirii
umbla ceata celor bolnavi, orbi, şchiopi, ologi şi alţi necăjiţi.
Gândiţi-vă la «fericirile» pe care le-a
predicat El: „Fericiţi sunt cei ce plâng… fericiţi sunt cei ce sufăr“
etc. Decât cu o sănătate şi cu o «linişte» în braţele păcatelor, mai
bine bolnav şi necăjit în braţele Domnului. Un astfel de om nu este nici
bolnav, nici necăjit. O, ce Doctor mare şi bun este Mântuitorul! El a
vindecat milioane de suflete şi de bolnavi… El n-a dat niciodată vreo
reţetă greşită.
Când Domnul operează în sufletul nostru
cu încercări, n-avem de ce să ne temem. Cuţitul Lui taie numai atât cât
trebuie. El ştie precis cât de afund să taie. Eu, când am stat la
operaţie, l-am rugat pe medic să nu mă taie prea adânc. „A trebuit să
tai – mi-a zis medicul pe urmă – căci altcum nu puteam stârpi răul.“
Când Domnul ne bagă în cuptorul
încercărilor, să nu ne temem! Cuptorul e cald, arde, frige, dar
termometrul cuptorului este în mâna Domnului. El ştie câte grade putem
suporta.
Când trăim o viaţă cu Domnul, bolile şi
încercările ne sunt o binecuvântare. Când trăim o viaţă cu Domnul, chiar
când vine vremea să intrăm în «apa» cea rece a morţii, nu ne temem.
Domnul ne trece îndată din moarte la viaţă.
Preot Iosif TRIFA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!