Meditații la apostolul din Duminica a 7-a după Rusalii
– Romani 15, 1-7 –
1. Noi care suntem tari suntem datori să răbdăm slăbiciunile celor slabi şi să nu ne plăcem nouă înşine.
Credinciosul trăieşte numai prin
răbdare… Cât răbdăm, atâta trăim prin credinţă, atâta trăim din
dragoste, atâta trăim în nădejde. Toată viaţa Mântuitorului nostru a
fost o viaţă de răbdare. Toată istoria Bisericii şi a Bibliei este o
istorie de jertfă, de luptă şi de muncă duse cu răbdare. De la începutul
ei şi până astăzi. Şi aşa se vede că trebuie să fie până la sfârşit.
Viaţa însăşi, în toată desfăşurarea ei,
ne cere zilnic şi în toate privinţele răbdare şi îndelungă răbdare
fiecăruia şi tuturor. Fără răbdare nu poţi nici în familie, nici în
afară de ea. Nici în iubire, nici în credinţă. Nici între oameni, nici
în afară de ei.
De aceea, rugăciunea Sfântului Apostol
pentru copiii săi este: Domnul să vă îndrepte inimile spre… răbdarea lui
Hristos (II Tes. 3, 5), fiindcă, mai presus, poate, ca în orice altă
privinţă, Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne este o pildă şi un îndemn
neîncetat spre răbdare şi spre îndelungă răbdare liniştită şi senină.
Să privim la răbdarea Domnului Iisus în
familia Sa. Deşi Fiu al lui Dumnezeu, conştient de această dumnezeiască
înălţime, El totuşi le era supus celor ce păreau părinţii Săi (Luca 2,
41-52). Astfel, ni-L închipuim răbdând tot ce un copil obişnuit trebuie
să îndure în casa părinţilor săi săraci: foame, frig, muncă, umilire,
sărăcie – totul. Nu ştim câte vor fi fost de astea, dar ştim sigur că au
fost.
După moartea bunului şi bătrânului Iosif
care trecea drept tată în familie, Maica Sfântă şi Fiul Sfânt s-au
mutat în Capernaum, la sora Mamei Lui, la Maria lui Cleopa, care avea
patru fii: Iacob, Iosif, Simon şi Iuda, după cum scrie la Matei 4, 13 şi
la Ioan 19, 25, dar şi, mai clar, în Marcu 15, 40, unde se arată că
Maria, sora Mamei Domnului, care stătea lângă Crucea lui Iisus împreună
cu Mama Sa şi cu Maria Magdalena, era mama lui Iacov cel mic, numit
fratele Domnului, şi a lui Iose… La fel se arată şi în Matei 27, 56.
Deci Iacov, Iose şi ceilalţi erau fii ai
Mariei lui Cleopa, sora Mamei Domnului, în familia cărora, în
Capernaum, s-au mutat Iisus şi Mama Lui.
De acolo au început să-I zică lui Iisus
şi „Nazarineanul“, adică Cel din Nazaret, Cel venit aici, în Capernaum,
din Nazaret, cum, de obicei, sunt numiţi, cam în batjocură, oriunde, cei
veniţi din alte părţi.
Cât de multe trebuie să fi îndurat
Domnul şi din partea acestor aşa-zişi fraţi ai Lui se vede şi din altă
parte a Scripturii care spune că nici ei nu credeau în El (Ioan 7, 5).
Iar la Marcu 3, 21 se spune chiar şi mai mult: ele, rudele Lui, ziceau
despre El că Şi-a ieşit din minţi, deci că este nebun, şi căutau să pună
mâna pe El ca pe unul care le făcea necaz şi ruşine în familie.
Poate că în momentul relatat la Matei,
12, 47, aceşti zişi fraţi ai Lui veniseră iarăşi cu nişte astfel de
gânduri, să-L caute pe Iisus. Iar mama Sa, aflând despre planul lor,
venise şi ea cu ei, ca să-L înştiinţeze despre aceste planuri ale lor…
Nu ştim, Dumnezeu singur ştie. Dar, după
toate cele înşirate mai sus, putem să ne gândim câte necazuri a avut de
răbdat Mântuitorul nostru iubit şi din partea celor care treceau drept
rudele şi familia Lui.
El însă le-a răbdat pe toate… Cu
seninătate, cu înţelegere, cu milă şi iubire pentru toţi. El i-a răbdat
pe fiecare. Şi a răbdat de toate. Până la sfârşit, până la moarte. Iată cât de minunat a fost răsplătită
după moarte răbdarea Domnului Iisus faţă de familia Lui. În Faptele
Apostolilor, 1, 14, se arată cum, îndată după Înălţarea Domnului, când
toţi apostolii şi ucenicii Lui aşteptau în rugăciune şi în cereri
pogorârea Duhului Sfânt, erau deja împreună cu ei şi Maica Domnului şi
acei ce treceau drept fraţi ai Lui, ei, care Îl prigoniseră pe Iisus
atât de mult, cât timp fusese printre ei.
Sfântul Pavel îl numeşte, mai târziu, pe Iacov „fratele“ Domnului, drept unul dintre apostoli (Gal. 1, 19).
Apoi, cât de mult a trebuit să rabde
Mântuitorul chiar şi de la nepriceperea ucenicilor Săi! Când El spune,
în Matei 17, 17: …Până când voi fi cu voi, până când vă voi suferi?,
poate Se gândea şi la slăbiciunile ucenicilor care lucraseră cu atâta
necredinţă, de multe ori.
Iar când le spune, în Marcu 8, 17-21, El
acele cuvinte şi grele mustrări, mirându-se de necredinţa lor, cât de
multă răbdare se vede că trebuia să arate faţă de ei, nu numai faţă de
toţi împreună, ci şi faţă de fiecare în parte.
Totuşi, până la urmă, ce roade minunate a
dat, şi în ce priveşte pe apostolii Domnului, răbdarea pe care El a
avut-o faţă de ei! Ce neclintiţi au ajuns în credinţă, ce puternici în
mărturisire, ce curajoşi în lupte, ce harnici în muncă, ce devotaţi în
misiunea Evangheliei!
Toate acestea au fost roadele răbdării îndelungi şi minunate avute faţă de ei de către Domnul Iisus.
Apoi, răbdarea omului fără casă, fără
familie, fără adăpost… Silit să trăiască în casa altora, cu pâinea
altora, cu haina altora, cum spune El: Fiul Omului n-are unde să-Şi
plece capul… (Luca 9, 58).
Puţini dintre noi ştim câtă răbdare i se
cere unui suflet de om, care trebuie să bată în fiecare seară la o uşă
străină, pentru un loc de culcare… De câte ori rabdă foame, fiindcă nu
mai poate nici primi…
Mai bine doarme pe câmp, sau se culcă flămând. Se duce să se roage, şi pentru că nu are unde să se ducă să doarmă.
Se duce să plângă singur, fiindcă n-are unde să se ducă să se bucure cu alţii.
Se duce să tremure singur, fiindcă n-are unde să se ducă spre a se încălzi de un soţ, sau de un fiu, sau de un prieten…
O, câtă răbdare, câtă sfâşietoare şi amară răbdare i se cere unui suflet care trebuie să ducă o astfel de viaţă!
Apoi răbdarea faţă de cei neputincioşi,
bolnavi, chinuiţi, flămânzi, săraci şi nenorociţi, care se îmbulzeau, cu
miile uneori, fiecare să ajungă mai aproape, mai întâi, mai la mult de
la el.
Numai cine a avut vreodată a face cu o astfel de mulţime ştie ce răbdare, ce oboseală, ce jertfă îţi cere să-i faci faţă.
Oamenii flămânzi se îmbulzesc…
Oamenii bolnavi se înghesuie…
Oamenii lipsiţi se împing, se calcă în picioare, se bat, se urăsc, se ceartă, se înjură…
O, câte pot face astfel de oameni… Şi
câtă milă şi răbdare, câtă blândeţe şi bunătate, câtă iubire şi
înţelegere trebuie să fi avut neîncetat Mântuitorul faţă de ei toţi.
Până i-a dat fiecăruia, până l-a vindecat pe oricare, până l-a mulţumit
şi pe ultimul dintre ei…
Dar, până atunci, câtă foame trebuie să
fi răbdat El, câtă sete, câte izbituri, câte insulte, câte amărăciuni!
Căci cum să stea El să mănânce, până mai cerşea un flămând? Cum să
meargă la odihnă, până mai era acolo un olog, un orb, un milog, un
nenorocit? Cum să plece El la ale Sale, până mai aştepta după El unul
care venise cine ştie de unde şi aştepta cine ştie de când?
O, dacă aţi avut vreodată numai o zi a
face cu o astfel de obositoare datorie, atunci trebuie să vă închipuiţi
cum vor fi fost toate zilele Domnului Iisus şi câtă răbdare trebuie să i
se fi cerut dragostei Lui, pentru slăbiciunile şi lipsurile oamenilor!
Apoi răbdarea Lui faţă de vrăjmaşii Săi,
faţă de necredinţa lor, faţă de răutatea lor, faţă de batjocurile şi
dispreţul acestor oameni înrăiţi, robiţi cu totul de diavolul şi care
căutau nu numai să-I zădărnicească lucrarea Lui mântuitoare pentru lume,
ci să-L şi piardă, căutând să-L omoare.
Ura din partea fariseilor, împotrivirile
din partea mai-marilor, urzelile rele şi toate cursele de moarte cu
care Îl pândeau la orice pas şi în orice loc vrăjmaşii Săi văzuţi şi
nevăzuţi, la câtă răbdare Îl vor fi supus pe Mântuitorul nostru, până în
cea din urmă clipă a vieţii Sale pe pământ!
Apoi suferinţele şi Săptămâna cea grea a
Patimilor Sale… trădarea unuia dintre cei mai apropiaţi; lepădarea
celui mai ales şi mai de nădejde dintre ucenici; loviturile celor care
Îl admiraseră odată, strigătele şi ura lor; mărturiile nedrepte,
calomnioase, răuvoitoare; scuipările, bătăile, cununa de spini, haina de
ocară; judecata nedreaptă, necinstită, răuvoitoare, ucigaşă; Drumul
Crucii, loviturile, căderile, urletele mulţimii, gloatei; dezbrăcarea
gol, întinderea pe Cruce, cuiele aprinse şi usturătoare; spânzurarea,
sfâşierea durerilor, a setei, a părăsirii Tatălui; povara ispăşirii
păcatelor lumii, lupta duhurilor iadului… durerea Mamei rămase singură, a
ucenicilor împrăştiaţi… agonia, înceţoşarea, moartea…
O, Om al Durerii, obişnuit cu suferinţa…
Dispreţuit şi părăsit… aşa de dispreţuit, încât îţi întorceai faţa de
la El, noi nu Te-am băgat nici într-o seamă!…
Tu, Care suferinţele noastre le-ai
purtat şi durerile noastre le-ai luat asupra Ta, ai fost străpuns pentru
păcatele noastre, căci Tu n-ai avut nici un păcat… Ai fost zdrobit
pentru fărădelegile noastre, pentru că în Tine nu s-a găsit nici o
fărădelege… Cine, oare, dintre noi a mai suferit vreodată ca Tine şi
cine, oare, a mai îndurat toată această suferinţă cu o răbdare cum a
fost răbdarea Ta?
O, Dumnezeule al răbdării iubitoare,
învaţă-ne şi pe noi răbdarea Ta, îndelunga Ta răbdare faţă de toţi şi
faţă de toate, până la capăt, până la moarte, până la biruinţă.
Pentru că noi suntem datori să răbdăm, dar Tu n-ai fost dator.
Noi suntem datori să răbdăm de la alţii şi pentru alţii, fiindcă şi alţii au răbdat sau rabdă de la noi şi pentru noi.
Noi suntem datori să răbdăm slăbiciunile şi defectele altora, pentru că şi alţii rabdă slăbiciunile şi defectele noastre.
Şi noi suntem datori să răbdăm, mai
ales, pentru că Tu Însuţi, Doamne, mai rabzi încă şi azi atâtea şi
atâtea din partea noastră. Şi ne mai rabzi nouă încă atât de multe
slăbiciuni, greşeli şi chiar păcate, câte numai Tu ştii, Doamne… şi
cugetul nostru care le face şi care am vrea atât de mult să nu le mai
facă.
Ajută-ne, Doamne Iisuse, să privim mereu la răbdarea Ta şi să învăţăm până când o vom avea şi noi aşa.
Traian DORZ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!