Evanghelia aceasta ne spune cum a
tămăduit Iisus doi orbi. Astfel de orbi care cerşesc pe la poduri sau pe
lângă drumuri sunt şi azi şi datori suntem cu toţii să-i miluim. Dar,
în afară de aceştia, mai sunt şi altfel de orbi: sunt cei orbi cu
sufletul. Orbia cea sufletească o fac patimile şi păcatele cele grele.
Spre pildă, doi oameni cuprinşi de focul mâniei nu sunt altceva decât
doi orbi care nu mai văd şi nu mai judecă nimic. Desfrânatul, de
asemenea, este un orb ce nu mai vede nimic curat şi sfânt, ci merge
orbeşte înainte pe calea poftelor spurcate ce-i omoară, rând pe rând,
sănătatea, viaţa şi sufletul. O şi mai cumplită orbie sufletească face
beţia. Beţivul este şi el un orb ce şi-a pierdut cu totul vederea
sufletească. Despre acest fel de orbi zicea Psalmistul: „că ochi au şi
nu văd…“. Aţi văzut cum pe cei orbi îi duc alţii de mână sau de bâtă,
unde ei nici nu ştiu. Întocmai aşa îi poartă patimile şi păcatele pe
oamenii cei stăpâniţi de ele.
Oh! Ce cumplită orbie sufletească este
în lumea de azi. Parcă s-au împlinit cuvintele Scripturii ce zice că:
„domnul veacului acestuia (diavolul) a orbit minţile necredincioase, să
nu vadă strălucind Evanghelia lui Hristos.“ (II Cor. 4, 4). Lumea şi
oamenii de azi trăiesc în cumplită orbie sufletească, pentru că n-au
primit cu adevărat lumina lui Hristos, Care a venit în lume „să dea
orbilor vedere“ şi să „lumineze pe cei ce şedeau în întuneric şi în
umbra morţii“ (Psalm 106, 10).
Iisus este „lumina cea adevărată care
luminează pe tot omul ce vine în lume“ (Evanghelia de Paşti). „Eu sunt
Lumina lumii – zicea Iisus – tot acela ce vine după Mine nu va umbla în
întuneric, ci va avea lumina vieţii“ (Ioan 8, 12).
Lumina lui Hristos luminează tuturor şi
toţi care o primesc pe dânsa cu adevărat „ies din întuneric şi se fac
fiii luminii“ (Ioan 12, 36). „Dar osânda aceasta este că Lumina a venit
în lume, însă oamenii iubiră mai mult întunericul…“ (Ioan 3, 19). În
zilele noastre, lumina iar s-a împreunat cu întunericul şi întunericul a
copleşit lumina, pentru că creştinii de azi n-au primit cu adevărat pe
Iisus Mântuitorul şi lumina Lui despre care zice Evanghelia din ziua de
Paşti că: „întunericul n-o poate cuprinde pe ea“. „Rodul luminii stă în
dreptate, în dragoste şi adevăr“ (Efeseni 5, 9). Însă ce vedem noi azi
în lume? Vedem rodul întunericului: ura, nedreptatea, minciuna etc.
„Cine zice că este în lumină şi urăşte pe fratele său este în moarte şi
întuneric“ (I Ioan 2, 9–11). Într-o astfel de lumină mincinoasă trăiesc
cei mai mulţi creştini. Oamenii urăsc lumina pentru că iubesc păcatele,
şi „orice făptură care făptuieşte rele urăşte lumina pentru că faptele
lui nu sunt văzute şi mustrate…“ (Ioan 3, 20).
Să luăm aminte! Orbia sufletească este
cea mai cumplită boală şi nici un alt doctor nu poate tămădui o astfel
de boală decât Doctorul Care i-a tămăduit pe orbii din Evanghelie: Iisus
Hristos. Orbii din Evanghelie s-au tămăduit prin credinţa lor cea tare,
prin încrederea lor în puterea lui Iisus şi prin dorinţa lor cea vie
care suspina, zicând: „Doamne, miluieşte-ne!“ Aşa şi noi să cădem
înaintea lui Hristos cu credinţă, adică cu încredere în Jertfa lui cea
sfântă şi mântuitoare şi cu dorinţa vie de a ne tămădui. O credinţă ce
te lasă tot orb şi tot în păcate este o credinţă fără Hristos şi fără
putere.
Despre Apostolul Pavel ne spun
Scripturile că, în drumul spre Damasc (când era Saul şi mergea să
prigonească pe Hristos), i-a ieşit în cale o lumină care l-a orbit
pentru o clipă şi apoi i-a dat o altă vedere şi alte purtări. Din Saul
l-a făcut Pavel, şi din prigonitor, apostol. „A fost aceasta o orbie
după care a văzut şi a făcut şi pe alţii să vadă“ – zice Sf. Ioan Gură
de Aur. Aşa trebuie, iubite cititorule, să ieşi şi tu din orbia şi robia
păcatelor şi patimilor. „Eu sunt Lumina vieţii, a lumii – zicea Iisus –
tot acela ce vine după Mine nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina
vieţii“ (Ioan 8, 12). Credinţa şi lumina lui Hristos trebuie să-ţi dea
şi ţie alţi ochi şi altă vedere, alte picioare şi altă umblare, altă
gură şi alte vorbe, altă inimă şi alte simţuri. O credinţă ce nu te
scoate şi pe tine din orbia şi robia patimilor, o credinţă ce nu te
întoarce şi pe tine din drumul „damascului“ păcatului este o credinţă
fără Iisus şi fără nici o putere de mântuire sufletească.
Păţania unui medic
Un doctor a agrăit odată – aşa, cam în batjocură – pe un preot, cu următoarele vorbe:
– Sfinţia ta te numeşti păstor de suflete; spune-mi, te rog, ai văzut vreodată un suflet?
– Nu, răspunse preotul!
– Dar de auzit, l-ai auzit?
– Nu!
– Dar de gustat, l-ai gustat?
– Nu!
– Atunci, poate că l-ai mirosit?
– Nici aceasta!
– Nici nu l-ai simţit?
– Ba da, l-am simţit – răspunse preotul.
– Va să zică, încheie doctorul cu un aer de învingător, din cele cinci simţuri ce le ai, patru vorbesc contra sufletului şi numai unul pentru suflet! Şi dumneata tot mai crezi că este suflet?
Atunci preotul îl întreabă pe doctor aşa:
– Dumneata eşti medic?
– Da!
– Spune-mi, ai văzut dumneata vreodată o durere?
– Nu!
– Dar de auzit, ai auzit-o?
– Nu!
– Dar de gustat, ai gustat-o?
– Nu!
– Atunci poate ai mirosit-o?
– Nici aceasta!
– Nici n-ai simţit-o?
– Ba da, am simţit-o!
– Iată dar, zise preotul, din cele cinci simţuri ce le ai, patru vorbesc contra durerii şi numai unul pentru ea. Şi dumneata tot mai crezi că este durere?
Doctorul înţelese lecţia şi plecă ruşinat
– Sfinţia ta te numeşti păstor de suflete; spune-mi, te rog, ai văzut vreodată un suflet?
– Nu, răspunse preotul!
– Dar de auzit, l-ai auzit?
– Nu!
– Dar de gustat, l-ai gustat?
– Nu!
– Atunci, poate că l-ai mirosit?
– Nici aceasta!
– Nici nu l-ai simţit?
– Ba da, l-am simţit – răspunse preotul.
– Va să zică, încheie doctorul cu un aer de învingător, din cele cinci simţuri ce le ai, patru vorbesc contra sufletului şi numai unul pentru suflet! Şi dumneata tot mai crezi că este suflet?
Atunci preotul îl întreabă pe doctor aşa:
– Dumneata eşti medic?
– Da!
– Spune-mi, ai văzut dumneata vreodată o durere?
– Nu!
– Dar de auzit, ai auzit-o?
– Nu!
– Dar de gustat, ai gustat-o?
– Nu!
– Atunci poate ai mirosit-o?
– Nici aceasta!
– Nici n-ai simţit-o?
– Ba da, am simţit-o!
– Iată dar, zise preotul, din cele cinci simţuri ce le ai, patru vorbesc contra durerii şi numai unul pentru ea. Şi dumneata tot mai crezi că este durere?
Doctorul înţelese lecţia şi plecă ruşinat
Părintele Iosif TRIFA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!