– Predicã la Duminica a 6-a dupã Rusalii (Matei 9, 1-8) –
Minunea vindecării slăbănogului din
Capernaum este relatată de trei Sfinţi Evanghelişti: Mt 9, 1-8; Mc 2,
1-12 şi Lc 5, 17-26. Doi dintre ei, Marcu şi Luca, expun episodul
imediat după momentul vindecării unui lepros, deci înaintea intrării
Mântuitorului în ţinutul Gherghesenilor, pe când Sf. Ev. Matei relatează
minunea după momentul izgonirii Mântuitorului din acel ţinut,
evanghelie a duminicii trecute.
Mântuitorul a revelat oamenilor trei
puteri nebănuite: asupra naturii, asupra demonilor şi asupra păcatului
şi a bolii. Minunea adusă în – Predicã la Duminica a 6-a dupã Rusalii
(Matei 9, 1-8) – De douã ori vindecat… diavolul între noi (dracul
aleargă tot în galop unde se ceartă soţii). Când ne-a trebuit ceva,
ne-am rugat; când am avut ceva întristare, ne-am sculat şi noaptea la
rugăciune… şi Domnul ne-a ascultat şi a făcut minuni în casa noastră. Şi
în sporul mâinilor noastre”… («Citiri şi tâlcuiri din Biblie», Ed. O.
D., Sibiu – 2003, pg. 184-185) Într-o seară, m-am pus la masă să scriu
un articol pentru «Lumina Satelor». După-amiaza întreagă mă tot gândisem
despre ce tru ei; când ei ar fi trebuit să se roage mai stăruitor şi
mai aprins, ei nu mai aveau nici îndemnul, nici puterea, nici gândul,
nici liniştea rugăciunii vii.
Atunci Te rugai Tu pentru ei! Dacă noi nu
ne rugăm înainte de a veni ispita, atunci când a venit, nu mai avem
tăria şi liniştea nici să ne rugăm, nici să atenţia noastră îl are ca
protagonist pe un slăbănog din Capernaum (Mt 9, 1). Capernaumul era
numit „cetatea Sa” (Mt 9, 1; Mc 2, 1). Fără îndoială că slăbănogul Îi
era cunoscut Mântuitorului; un paralitic, însă un altul decât cel de la
scăldătoarea Vitezda, despre care face vorbire doar Sf. Ev. Ioan (5, 5).
Spre deosebire de paraliticul de la Vitezda, bolnav de 38 de ani şi
lipsit de orice fel de ajutor, cel din Capernaum ne este prezentat ca
fiind înconjurat de dragostea şi afecţiunea a patru apropiaţi. Nu era
singur în lupta lui cu suferinţa; patru îl slujeau, purtându-l pe umerii
lor. Paraliticul de la Vitezda a fost vindecat de Hristos datorită
voinţei lui: „Voieşti să te faci sănătos?” (In 5, 6), pe când pe cel din
Capernaum Hristos l-a vindecat graţie credinţei celor patru care îl
purtau, credinţa lor fiind remediul, leacul vindecării slăbănogului.
Oraşul (satul lui Nachum, cel care mângâie) a mai fost numit şi Cetatea
Domnului (Mt 9, 1); astăzi el nu mai există, se văd doar ruinele
sinagogii din calcar alb, ridicată pe locul unde Mântuitorul a predicat
şi ruinele casei soacrei lui Petru. Este un site arheologic ce cuprinde
ruinele sinagogii, precum şi a numeroase case situate lângă aceasta.
Textul evanghelic arată lămurit acest moment: „Văzând credinţa lor,
Hristos i-a spus slăbănogului: «Îndrăzneşte, fiule! Iertate îţi sunt
păcatele tale!»” (Mt 9, 2). Biserica a preluat puterea de a ierta de la
Întemeietorul ei, Mântuitorul Iisus Hristos, prin Sfinţii Apostoli.
Pentru Dumnezeu, cei patru erau transparenţi trupeşte, le-a putut vedea
credinţa. Însă credinţa celor patru în puterea dumnezeiască a lui Iisus
reiese şi din modul lor insistent şi dorinţa dezinteresată de a ajunge
în casa din Capernaum, în care Mântuitorul Îşi rostea predica înaintea
mulţimilor adunate. Nu era pentru prima dată când Hristos vindeca pe
temelia incontestabilă a credinţei altora, din dorinţa sinceră de a
ajuta pe aproapele; aşa a vindecat pe sluga sutaşului din Capernaum (Mt
8, 5-13); pe fiica lui Iair (Mt 9, 18); pe fiica femeii cananeence şi pe
mulţi lunatici şi surzi (Mt 9, 32; 15, 30; 17, 14- 18), dar a mai
vindecat pe mulţi şi din milă (Mt 8, 2-7)… Era spre sfârşitul primului
an de propovăduire al Mântuitorului.
Sfinţii Evanghelişti – Marcu (2, 4) şi
Luca (5, 19) – spun că cei patru, negăsind loc pe unde să-l aducă în
casă, din pricina mulţimii venite din toate satele Galileei, Iudeei şi
Ierusalimului, s-au suit pe acoperişul locuinţei în care se afla Iisus,
de câteva zile, propovăduind cuvântul sfânt, şi, desfăcându-l, l-au
lăsat pe slăbănog cu patul în mijlocul casei, înaintea lui Iisus. Din
punct de vedere arhitectural, construcţiile din ţinutul Ţării Sfinte
sau, mai bine-zis, în ţările calde din acele ţinuturi, atât atunci, cât
şi în zilele noastre, sunt diferite. La evrei, casele aveau o parte a
acoperişului rabatabilă şi erau prevăzute cu o scară exterioară, cu un
parapet protector din piatră. De obicei, pe acoperişul casei, evreii,
când aveau oaspeţi, montau corturi în care se putea dormi, sau, de
multe, ori puneau la uscat bumbac şi in. Cât priveşte patul
slăbănogului, exegeţii spun că era un pat format dintr-un schelet
metalic, rabatabil, cu o plasă pe care se punea o saltea subţire.
Boala sufletului aduce boală trupului,
cauza slăbănogirii fiind păcatele, iar la vederea paraliticului, opreşte
pentru puţin timp cuvântul. Hristos, iertându-i păcatele, l-a vindecat,
mai întâi, sufleteşte, apoi l-a vindecat şi trupeşte. Aici vedem cât de
importantă este Taina Sfintei Spovedanii, prin care iertarea păcatelor
aduce şi tămăduirea trupului, însănătoşirea lui.
Mântuitorul, simţindu-l emoţionat, fără
curaj, i S-a adresat ca un părinte: „Îndrăzneşte, fiule!” Prin acest mod
de adresare, Hristos l-a asigurat pe paralitic că nici prezenţa lui şi
nici insistenţele celor patru care îi purtau patul nu au fost
deranjante. Modul de adresare al Mântuitorului – „Îndrăzneşte, fiule!” –
a fost ca un liant pe sufletul lui, oferind încredinţarea că nu este o
cerere forţată. Între boală şi păcat există o legătură cauzală, în
accepţiunea cărturarilor, slăbănogirea ar fi putut fi vindecată de orice
om cu viaţă sfântă, însă iertarea păcatelor era o prerogativă exclusivă
a lui Dumnezeu. Cărturarii, auzindu-L pe Iisus spunându-i slăbănogului:
„Iertate îţi sunt păcatele”, s-au revoltat, cugetând în inimile lor că
El huleşte: „Acesta huleşte! Cine poate să ierte păcatele, fără numai
Unul Dumnezeu?” (Mc 2, 7).
Hula împotriva lui Dumnezeu atrăgea după
sine, după reglementările Legii, chiar uciderea cu pietre (Lev 24, 16;
Deut 18, 20). Iisus le-a cunoscut gândurile, pentru că era Dumnezeu!
Voia ca, prin întrebarea pusă, în marea Sa iubire de oameni, să-i
încredinţeze de adevărul că, în fapt, cunoaşterea inimii cuiva este o
însuşire exclusivă a lui Dumnezeu. Hristos zice slăbănogului:
„Scoală-te, ia-ţi patul şi mergi la casa ta” (Mt 9, 6). Cum adică, un
paralitic „să-şi ia patul şi să meargă la casa lui?”. Da, iertarea
păcatelor s-a realizat în chip nevăzut, dar s-a vizualizat manifest: Şi,
sculându-se slăbănogul şi luându-şi patul, s-a dus la casa lui (Mc 2,
12). Minunea nu a fost o iluzie, ci o realitate constatată atât de
cărturari, adversarii lui Iisus, care erau mulţi, cum spun Sfinţii
Evanghelişti, cât şi de rudele celui vindecat, ei fiind cei mai buni
cunoscători ai suferinţei lui. Mulţimile, văzând cele întâmplate, s-au
înspăimântat; probabil şi de teama de a nu fi pedepsite pentru gândurile
lor ascunse. Când Mântuitorul a spus: luptă şi curăţă partea dinlăuntru
a paharului care spurcă pe om (cf. Mt 23, 26), Se referea tocmai la
gândurile necurate care întinează sufletul omului.
Mântuitorul a spus: „Urâciunea pustiirii
(…) stă în locul cel sfânt” (Mt 24, 15), adică, gândurile rele stau în
minte – locul cel sfânt. Mulţimile, uimite de cele văzute şi întâmplate,
„au slăvit pe Dumnezeu, Cel Care dă oamenilor asemenea putere” (Mt 9,
8). Dată fiind această incapacitate a lor de înţelegere, este lesne de
priceput de ce le-a fost uşor cărturarilor şi fariseilor să caute, în
numele Legii, oportunitatea condamnării Mântuitorului; iar acesta era şi
motivul monitorizării Lui. Slăbănogul, care era purtat odinioară de cei
patru binefăcători, după întâlnirea cu Hristos, s-a întors acasă
sănătos, pe picioarele lui, mărturisind împreună cu cei prezenţi puterea
dumnezeiască a Binefăcătorului.
Mântuitorul Iisus Hristos le-a arătat şi
de această dată cărturarilor şi fariseilor că, precum are puterea de a
ierta păcatele, tot aşa are putere şi de a vindeca în mod minunat „orice
boală şi orice neputinţă în popor”. Intervenţia Mântuitorului în viaţa
paraliticului, vindecându-l sufleteşte şi trupeşte, demonstrează,
contrar vrerii inamicilor declaraţi ai Săi de atunci, dar şi din toate
timpurile, că El este nu doar un om cu puteri miraculoase, ci El este
Fiul lui Dumnezeu Întrupat, El este Dumnezeu! Acesta este, de altfel, şi
mesajul Evangheliei, să ne întărească credinţa în Mântuitorul Iisus
Hristos, să nu uităm că „Doctorul şi Ajutătorul celor ce sunt în dureri,
Izbăvitorul şi Mântuitorul celor neputincioşi”, este numai Dumnezeu,
Cel Care „tămăduieşte zdrobirile sufletelor şi ale trupurilor”.
Dumnezeu operează, mai întâi, asupra
bolii păcatului prin Sfintele Taine, prin Taina Sfintei Spovedanii, a
Sfântului Maslu şi a Sfintei Împărtăşanii, acestea fiind numite şi Taine
de însănătoşire. Numai după aceea, Hristos lucrează şi asupra
afecţiunilor trupeşti, întocmai ca şi în minunea vindecării
paraliticului din Capernaum. O stihiră de la Taina Sfântului Maslu, care
prezintă asemănarea fiecăruia dintre noi cu cea a paraliticului din
Capernaum pomenit în această Evanghelie, spune: „Doamne, sufletul meu
cel slăbit cu multe feluri de păcate şi cu fapte netrebnice, ridică-l cu
cercetarea Ta cea dumnezeiască, precum ai ridicat de demult pe
slăbănogul; ca, fiind mântuit, să strig Ţie: Îndură-Te, Hristoase, şi
dă-mi tămăduire”.
Pr. Mirel ILIE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!