Cuvânt la Apostolul din Duminica a 6-a după Rusalii (Rom12, 6-14; Tit 3, 8-15 )
Suntem în plină şcoală a Harului. Viaţa
în Hristos se construieşte din generaţie în generaţie, Biserica neavând
un punct final al educării sufletului nostru întru Împărăţia lui
Dumnezeu. Dintre darurile primite pentru a rezista în şcoala Duhului,
cea mai de preţ este înţelegerea planului lui Dumnezeu. În raport cu
acesta, căutăm să plinim voia lui Dumnezeu, pe cât ne este cu putinţă.
De aceea una dintre cele mai frumoase rugăciuni de bucurie a omului
duhovnicesc este cea pe care ne-a dăruit- o Fericitul Ieronim Grecul:
„Eu voiesc să voiesc voia Domnului”.
Tema aceasta este foarte des întâlnită
la Sfântul Pavel. E un bun pedagog în Hristos, am spune astăzi. Dar cine
mai are nevoie de Hristos azi în ecuaţia educării sale? Uneori, nici
creştinii. Ce ne spune el? Mai întâi că jertfim trupurile noastre ca pe o
jertfă vie, sfântă şi bineplăcută lui Dumnezeu (Romani 12, 1). Ne arată
că omul este fiinţă educabilă în Hristos numai trup şi suflet. Când o
latură a alcătuirii umane lipseşte, educaţia se dezechilibrează. Porunca
de a nu ne potrivi ăstui veac, ci să schimbăm prin înnoirea minţii
(Romani 12, 2) cere de la sine şi conlucrarea cu harul, despre care el
ne spune că articulează mădularele Bisericii.
Pentru că Biserica nu e sumă de oameni,
ci vadul de Har prin care trecând făptuirile noaste împreună se
identifică şi se rodesc unele pe altele. Apoi Apostolul înşiră darurile
aşa cum se manifestau ele atunci: proorocia, slujirea, învăţarea,
îndemnarea, iconomia asistenţei celor din nevoi, conducerea comunităţii,
lucrarea milei lui Dumnezeu… Niciuna din harismele acestea nu au pierit
cu totul. Unele însă nu mai contează. De unde şi dezechilibrul moral al
economiilor în care trăim, al comunităţilor în care ne făptuim vieţile.
Cât de logic duhovniceşte sună în gura Sf. Ap. Pavel fiecare harismă cu
ajutorul de Har de care este nevoie să se împlinească în trupul tainic
al Bisericii! Să luăm aminte la primul dar, acela al proorocilor. Să
proorocim după măsura credinţei! (Romani 12, 6). Cum, nu cunoaşterea te
face prooroc? Nu modul cum le legi şi cum le dezlegi ca toţi cei din jur
să îţi dea dreptate? Ce spune Pavel Apostolul, convertitul din praful
drumului, este că mereu există un „martor” din afara sistemului de
valori care măsoară apartenenţa ta la sistemul de valori ce aduc
mântuirea. Şi tot astfel este cu învăţătura, care are drept coechipier
de har sârguinţa. Nu este simplu. În fond, fiecare dar al lui Dumnezeu
trebuie fidelizat prin efortul tău ca om. Vă propun să ne ajutăm de un
text al Sfântului Antonie cel mare, din Filocalie: „După cum fiecare
meşteşug îşi arată puterea înfrumuseţând materialele supuse lui, ca de
pildă unul prelucrând lemnul, altul prelucrând arama, altul argintul sau
aurul, tot aşa şi noi trebuie să ne arătăm că suntem oameni cu adevărat
raţionali prin deprinderea întru viaţa virtuoasă şi plăcută lui
Dumnezeu, şi nu numai prin forma trupului. Iar sufletul cu adevărat
raţional şi iubitor de Dumnezeu îndată pricepe toate ale vieţii, câştigă
îndrumarea plină de dragoste a lui Dumnezeu, Îi mulţumeşte cu adevărat
şi către El îşi are tot zborul şi toată cugetarea” (Învăţături despre
viaţa morală, cap. 15, Filocalia 1, ed. 2008, p. 16).
Dacă reprivim la textul filocalic, vedem
şi sensul adânc al Duminicii acesteia, dedicată vindecării slăbănogului
din Capernaum (Matei 9, 1-8), precum şi de cuvintele acestea, din cel
de-al doilea Apostol al Duminicii: „Să înveţe ai noştri să poarte de
grijă de lucrurile bune, spre treburile de neapărată nevoie, ca ei să nu
fie fără de roadă” (Tit 3, 14). Nu numai forma trupului ne arată a fi
oameni, cât exersarea în virtuţi, asupra cărora nu putem lucra decât
împlinind întru totul sfatul apostolic. Fiecărei virtuţi slujitoare un
efort personal, o făptuire, o lucrare care să odihnească pe Dumnezeu în
plinirea întru rod. De aceea Sf. Ap. Pavel cere ucenicilor săi:
„Dragostea să fie nefăţarnică. Urâţi răul, alipiţi-vă de bine” (Romani
12, 9). Iubirea, cinstirea aproapelui, sârguinţa, fierbinţeala duhului
întru slujire devin, în ochii Apostolului Pavel, treptele creşterii în
Hristos a vieţilor noastre. Ne pare greu. Dar fiecare dintre noi are una
din harismele acestea înşirate de el. Nici unul dintre noi nu vine în
lume fără un orizont de aşteptare împlinit în darul lui Hristos. Nici
unul din noi nu îşi încetează misiunea specifică prin moartea sa. Ci o
poartă cu sine, asemeni unei cruci prin pragurile morţii trecând.
„Reţeta” paulină a împlinirii în Hristos
pare tocmită împotriva realităţii zilelor noastre. Căci Apostolul ne
îndeamnă să ne bucurăm. Să ne bucurăm în nădejde, să răbdăm, să stăruim
în rugăciune, să fim ajutor celor sfinţi urmând iubirea de străini, să
binecuvântăm pe cei care ne prigonesc, să ne bucurăm cu cei împliniţi de
bucurie şi să plângem cu cei ce plâng… pare imposibil câteodată. Deşi
ştim că nici ura, nici invidia şi nici mediocritatea nu sunt daruri ale
lui Dumnezeu. După cum ştim că a judeca absurd neputinţa aproapelui, a
înfiera fără iertare căderea lui ori a zdrobi puţinul rod de iubire în
care se ţin încă sufletele noastre nu este soluţia Hristos la amarul de
viaţă în care ne zbatem. Libertatea acordată de Hristos este altfel
construită. Iarăşi ne ajută Sf. Antonie cel Mare, căci ne scrie: „Să
socoteşti liberi nu pe cei ce din întâmplare sunt liberi, ci pe cei
liberi după viaţă şi după deprinderi. Nu se cade să numeşti liberi,
întru adevăr vorbind, pe boierii ce sunt răi şi desfrânaţi, căci aceştia
sunt robi patimilor trupeşti. Liber şi fericit este numai sufletul fără
prihană şi izbăvit de cele vremelnice” (Idem, cap. 18, p. 17). Liber şi
fericit este numai sufletul fără prihană… Nu prea mai auzi astfel de
adevăruri. Ni-i mai uşor astăzi să nu fim în Evanghelia lui Hristos ori
s-o înlocuim cu propriile noastre păreri. Sf. Pavel, Apostol şi dascăl
de viaţă în Hristos, ne îndeamnă spre cele smerite. Cele mai aproape de
adevăr şi Bucurie. Definirea noastră, ca oameni, se împlineşte în Harul
prin care toate darurile noastre se întorc în trupul tainic al
Bisericii, livada de duh a lumii. De aceea, oricare ne-ar fi harisma şi
darul, ele nu au valoare decât în lucrarea Bisericii, în slujirea ei. Şi
o amintire…
În 1997, la îndemnul Părintelui Vasile
Mihoc, cu un grup de tineri ostaşi am participat la Praga la o întâlnire
despre lucrarea harismelor în viaţa Bisericii. Tinerii de atunci, azi
oameni maturi şi împliniţi, au cântat câteva cântări ale Oastei
Domnului. Cântările noastre cântate plângând. Cei din sală s-au
emoţionat la mărturia lor şi m-au întrebat de ce se cântă aşa de trist;
sunt tineri, mesajul e fenomenal şi altele de genul acesta. Mi-am adus
aminte, cred că fratele Ghiţă Precupescu îmi spusese prima dată că,
fiind scrise cu cătuşele legate de mâini, cântările acelea nu puteau fi
cântate în aplauze… Au tăcut. Şi atunci am înţeles. Numai redate duhului
de lucru al Bisericii, lucrările noastre rodesc. Rod bun dar, fraţilor
şi surorilor! Rod bun. Înflorit la vreme şi împlinit în Judecata lui
Hristos.
Pr. Constantin NECULA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!