Suferinţa nevinovaţilor constituie un dosar împovărat în care tăcerea lui
Dumnezeu şi lipsa intervenţiei sale devin proba unui eşec. În piesa lui Sartre,
Goetz strigă: “Oare mă auzi, Dumnezeule surd”? Iar dacă Dumnezeu tace, cum va
putea omul să-L asculte? Şi oare tăcerea lui Dumnezeu în istorie nu e semnul că
El este absent, sau poate chiar inexistent? Toate “făgăduinţele neîmplinite”
vorbesc despre ineficacitatea existenţială a religiei.
La vârsta maturităţii, spiritul critic gîndeşte asupra destinului uman şi
descoperă în aspiraţiile religioase alibiul propriilor sale scăderi. Muncit de
singurătate şi de probleme insolubile, omul îşi exercită funcţia fabulatorie,
îl inventează pe Dumnezeu, face din el “plomba” ignorantelor omeneşti şi
lansează ipoteza unei explicaţii ultime pe lumea cealaltă. Azvârlit într-o lume
aparent ostilă şi absurdă, omul cedează şi caută să evadeze înspre un orizont
mai mângâietor. Visarea efectivă şi teama în faţa realităţii determină în el
atitudinea retractilă despre care vorbeşte Freud, fugă spre pîntecul matern,
înspre arhaitate şi nivelele prelogice: “Sînt asemeni unui copil în pântecul
mamei sale şi nu doresc deloc să mă nasc. Îmi e suficient de cald în locul în
care mă aflu”, mărturiseşte scriitorul rus Rozanov.
Dumnezeu apare ca proiecţie a imaginii unui “Tătic” care îl protejează pe
om de riscuri, de înfruntarea cu realitatea şi de responsabilitatea unor
opţiuni bărbăteşti. Este un Dumnezeu “util”, soluţie pentru situaţiile-limită
şi garanţie a eternităţii în sensul pariului făcut de Pascal. Prin juxtapunerea
dintre lumea aceasta şi lumea cealaltă rezultă o pierdere de energie necesară
pentru înălţarea cetăţilor omeneşti; oare creştinismul nu este, potrivit
spuselor ironice ale lui Nietzsche, “un platonism pentru vulg”, acel faimos
opium care consolează şi amorţeşte responsabilităţile foarte clare ale vieţii
pămînteşti?
Trebuie să admitem răspîndirea masivă a ateismului transformat într-o
realitate mondială care desenează noul chip al epocii noastre, strecurîndu-se
în toate sectoarele vieţii obşteşti. Structura mentală şi afectivă a vremii
noastre este specific atee. Aflat la Geneva la sfârşitul războiului, Sartre
declara: “Domnilor, Dumnezeu este mort”. De atunci încoace “ateismul este un
umanism”; ce să faci cu Dumnezeu? După cum spune Malraux, “Dumnezeu a murit şi
prin urmare omul s-a născut”. La care Merleau-Ponty adaugă: “Conştiinţa morală
piere în contact cu absolutul”; adevărata demnitate umană ne cere să “trecem
din cerul ideilor pe pămîntul oamenilor”.
Presiunea mediului social şi a culturii seculurizate sunt atât de mari
încât, pur şi simplu, omul nu mai este interesat de religie. “Faptul că s-ar
putea ca cineva să locuiască în cer nu îl priveşte pe om”, afirmă Simone de
Beauvoir; “Dumnezeu? Nu mă gîndesc niciodată “la El”, mărturiseşte
imperturbabil Francoise Sagan…
Principalul argument se sprijină pe sensul primar al vieţii şi pe aparenta
lui absurditate. În filmele sale, Bergman transpune tăcerea lui Dumnezeu în
relaţiile dintre oameni. În „Jocurile verii”, Maria, care şi-a pierdut
logodnicul, declară sfidător. “De vreme ce Dumnezeu nu se ocupă de mine, nici
eu nu mă ocup de El”. La Antonioni, lumea pare definitiv închisă, în „Blow-Up”,
totul pare pentru o clipă împietrit, imobilizat de obiectivul camerei de filmat
şi dispare deodată, lăsîndu-l pe om în singurătatea sa populată de iluzii.
În mentalitatea modernă, într-o lume post-creştină, desacralizată şi
secularizată, Dumnezeu nu mai are loc, iar Evanghelia nu mai este auzită.
Spectacolul credinţei nu mai încântă pe nimeni, iar în lumea aceasta nu se
petrece nimic şi nu există nici o urmă de miracol. Credinţa religioasă apare ca
un stadiu infantil al conştiinţei umane, fiind înlocuită avantajos prin
tehnică, psihanaliză şi solidaritate socială.
Civilizaţia actuală nu se întoarce defel împotriva lui Dumnezeu, dar
alcătuieşte o umanitate “fără Dumnezeu”. Cum spun sociologii, “ateismul s-a
masificat” fără să treacă prin vreo ruptură. Fiinţele trăiesc la suprafaţa lor
însele, acolo unde, prin definiţie, Dumnezeu este absent, în zilele noastre a
deveni ateu nu înseamnă a alege şi, cu atât mai puţin, a nega, ci a te lăsa
condus, pentru a trăi în rînd cu lumea. Pentru omul obişnuit, a fi religios,
indiferent sau ateu este, până la urmă, o chestiune de temperament, dacă nu
chiar de opţiune politică.
va urma
2. INSUFICIENŢELE ATEISMULUI
sursa:IUBIREA NEBUNA A LUI DUMNEZEU
de PAUL EVDOKIMOV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!