Biserica este încă umplută de radierea
luminii Rusaliilor, Pogorârea Duhului Sfânt fiind aceea care explică –
aşa cum o cheie deschide uşa – de ce Domnul era atât de preocupat ca
Ucenicii Săi, şi prin ei, noi, să înţelegem cât de nepreţuiţi suntem în
raport cu toate celelalte ale Creaţiei.
Evanghelia acestei Duminici face corp
comun cu întreg capitolul 6 al Evangheliei după Matei, capitol drag
inimii creştinului – indiferent de confesiune –, căci află cum trebuie
(şi Cui!) să se roage, cât de importantă este milostenia, care este
fondul postirii şi cum iertarea – dar al Rusaliilor – trebuie să
locuiască în inima omului. Versetele pe care le-am ascultat astăzi în
bisericile noastre ridică însă o altă problemă de viaţă şi de moarte în
viaţa creştinului: raportul între grija de a fi cu Hristos şi grija de a
supravieţui într-o lume a economicului, a materialului… Spusele
Mântuitorului vin să întărească în noi convingerea că viaţa în Hristos –
ce se va numi „creştinism“ – nu este o religie a consolării, a
aproximaţiei, a negocierii continue, ca de târgoveţ – „mai pun eu, mai
dai Tu, Doamne…“. Ci e o desfăşurare aspră, uneori dureroasă, în care
trebuie să ne amintim mereu că suntem mai de preţ decât păsările cerului
(Mt 6, 26), sau decât crinii pământului (Mt 6, 29), decât iarba
câmpului, numai bună de aruncat focului (Mt 6, 30), că Dumnezeu, pe noi,
„oamenii“, ne-a iubit, dacă nu mai mult, măcar altfel decât întreaga Sa Creaţie…
Spuneam că Duhul Sfânt este Cel Care
luminează tâlcuirea Evangheliei acesteia, căci pogorârea Sa a restabilit
– pe de o parte – unitatea între Creator şi creatură, dar şi aceea
între creaturile raţionale, care, „pierzându-şi raţionalitatea prin
păcat“ se rupseseră de la o gândire „cu Dumnezeu“ asupra lumii. Căci
Taina Bisericii ţine într-însa Taina Întrupării Mântuitorului. Întrupare
care a redat trupului omenesc nobleţea dumnezeiască dintru început,
care a readus aminte oamenilor că nu sunt numai trupuri, ci şi suflete
vrednice de veşnicie. Iar Hristos, ne-o arată Duhul Sfânt, a venit să
restabilească trupul şi sufletul în întregime, nu omul doar pe jumătate
–, fie trup, fie suflet. De aceea, Hristos, în Evanghelia aceasta şi
mereu, vine să ne îndemne la căutarea lucrurilor esenţiale pentru
mântuire, vine să ne vindece nu doar neputinţa în care am căzut, ci şi
deznădejdea care cuprinde pe omul trupesc dinaintea obstacolelor
materiale care par că-i accidentează devenirea. Porneşte de la
„sminteala ochiului“ (Mt 6, 22-23), adică de la păcat, pentru că El ştie
că păcatul e poarta prin care diavolul intră-n casa sufletului, e
fisura prin care duşmanul aruncă săgeata deznădejdii în „platoşa
credinţei“, rănind de moarte. Cum vindecă El deznădejdea noastră? Spunea
unul din tinerii trăitori ai Ortodoxiei: „Noi am descoperit păcatul
nostru abia acum, pentru că abia acum l-am săvârşit, dar Domnul îl ştia
înainte de a face lumea. Ştia, şi totuşi ne-a făcut; ştia, şi totuşi
ne-a dăruit Botezul, ne-a dăruit Trupul şi Sângele Său de atâtea ori,
fără ranchiună, fără pomenire de rău“ (Savatie Baştovoi, „Dragostea care
sminteşte“, Ed. Marineasa, 2003, p. 132).
Să ne aducem aminte că Evanghelia
aceasta, odinioară, în vârsta dintâi a Bisericii, era citită îndată după
Botezul unora dintre creştinii comunităţii. Vă daţi seama la ce haină
făcea aluzie exegeza că-i mai de preţ decât a crinului? Desigur, la
haina Botezului! La ce mâncare (Mt 6, 25) şi la care anume băutură?
Desigur, la Trupul şi Sângele Său! Haină, hrană şi băutură pe care
Hristos le prezintă ca fiind, mai presus de toate, darul lui Dumnezeu în
viaţa fiecăruia din noi. Cu o condiţie fundamentală, pe care ritualul
Botezului până astăzi o pune în valoare, condiţie pe care creştinii
proaspăt botezaţi şi comunitatea lor numai ce o auziseră: „Te lepezi de
satana, şi de toată lucrarea lui şi de toţi slujitorii lui…“. O condiţie
care, în plan practic, corespunde versetului Evangheliei de azi: „Nu
puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui Mamona“ (6, 24b). Aici este
punctul din care nu mai avem a accepta compromisul. Căci, neputând sluji
amândurora, în noi se naşte ura sau dispreţul, roadele unei încercări
debile: de a pune pe acelaşi tron de stăpân pe Dumnezeu cu diavolul. Ura
de Dumnezeu, care naşte iubirea de sine şi de toate ale trupului, căci
nimic nu pare mai vizibil al nostru decât trupul. Dispreţul de Dumnezeu,
care duce la preţuirea cu orice preţ a orice altceva decât Dumnezeu.
Preţul prea mare pe care unii-l pun pe false tronuri de stăpâni, pe
nenorocite averi omeneşti, pe aiuristice cariere, consumatoare de
orgolii şi nebunii…, toate semne ale nenorocitei însăilări a valorilor
între care trăim.
O, măcar de-am ţine cont de ceea ce
Dumnezeu ne învaţă prin Evanghelia Sa: „ci căutaţi mai întâi Împărăţia
lui Dumnezeu şi dreptatea lui, şi toate acestea vi se vor adăuga“ (Mt 6,
33)! Ce ne spune, altfel? Că faptele pe care le săvârşim n-au voie să
necinstească pe Dumnezeu şi nici Biserica, unite în veac în legătura
dragostei, legătură de la inimă de Dumnezeu la inima noastră (adică şi a
ta, şi a mea…). Sau, cum spune acelaşi Savatie Baştovoi, citat ceva mai
sus, „acolo unde inima omului s-a unit cu Dumnezeu, acolo se păstrează
Biserica, pentru că în inima aceea este cuprinsă toată umanitatea, căci
nimeni nu se va putea uni cu Dumnezeu până când nu va lua cu sine toată
omenirea, toată durerea omenirii, căci aceasta este dragostea şi numai
în dragoste ne unim cu Dumnezeu şi în dragoste fiinţăm şi nimic din ceea
ce nu se face din dragoste nu va rămâne. Taina Bisericii este taina
dragostei, iar taina dragostei este Taina Bisericii. Aceasta nu este
nimic mai mult decât ceea ce este omul, decât ceea ce ar trebui să fie omul…“ (op. cit., p. 85).
Iată de ce Evanghelia aceasta – numită
şi „despre grijile vieţii“ – ne învaţă că soluţia zbaterilor noastre
este dragostea pe care Dumnezeu ne-o poartă, şi noi reuşim, atât cât
lucrăm pentru aceasta, s-o dăruim celorlalţi. Dragostea ce ne
înveşmântă, dragostea ce ne hrăneşte, dragostea ce ne vindecă setea.
Înveşnicindu-ne.
Duhul Sfânt, între Persoanele Sfintei
Treimi, este „cea mai ascunsă dintre Ele“, ascunsă în spatele darurilor
pe care le risipeşte Dumnezeu între noi. Hristos Domnul ştia aceasta!
Ştia că Pogorârea Duhului Sfânt va aduce izvor de daruri noi între
oameni, de dragul lor. Şi că atâta vreme cât vor persista în nădejde,
credinţă şi dragoste vor spori. De-aceea, zice – verset ce lipseşte
Evangheliei, dar e „lipit“ de ea: „Nu purtaţi deci grija zilei de mâine;
căci ziua de mâine se va îngriji de ale sale. I-ajunge zilei răutatea
ei!“ (Mt 6, 34).
Să-nvăţăm dar să nu „otrăvim“ icoana aşteptării. Ştiind că Vistierul Bunătăţilor pretutindenea este şi pe toate le plineşte.
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula
din ”Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele”
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu
din ”Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele”
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!