Viaţa
în Hristos începe şi se dezvoltă cât timp trăim pe pământ, însă
desăvârşirea ei se atinge abia când vom fi ajuns la «ziua aceea» 1.
De fapt, nici viaţa de aici, nici cea de dincolo nu pot da, una fără
cealaltă, fericire deplină sufletului omenesc. Căci pe de o parte,
grijile trupeşti ale veacului ne întunecă viaţa, iar nestatornicia lumii
acesteia nu ne lasă să moştenim aici pe pământ nestricăciunea — motiv
pentru care Sfântul Pavel mai bucuros voia să se despartă de trup şi de
viaţa aceasta, spre a se uni cu Hristos, căci zicea că e mult mai bine a
fi împreună cu El 2 — iar pe de alta, viaţa viitoare n-ar
aduce nici o fericire deplină pentru cei care, ajunşi dincolo, n-ar fi
dus cu ei puterea şi mădularele simţurilor cu oare s-o poată gusta,
căci ar rămâne într-o stare în care domneşte doar chinul şi moartea.
Şi e
firesc acest lucru, căci ochiului nu-i vine puterea vederii decât
atunci când se vede în faţa luminii şi când soarele îl scaldă cu razele
sale, după cum tot aşa de firesc e că şi cel lipsit de simţul mirosului
nu poate gusta mireasma Duhului chiar dacă el s-ar fi vărsat peste
toată lumea3. Căci dacă cu
ajutorul Sfintelor Taine vor putea avea parte la ziua judecăţii de
însuşi Fiul lui Dumnezeu cei care L-au iubit şi au auzit de la El
aceeaşi învăţătură pe care I-o dăduse Lui Tatăl4, apoi nu e
mai puţin adevărat că, pentru aşa ceva, ei trebuiau să se fi împrietenit
cu Domnul şi să-şi fi dobândit urechi pentru El încă de aici, de pe
pământ. Doar nu vei avea de gând, omule, ca abia după ce vei fi trecut
în cealaltă lume să te împrieteneşti şi să-ţi deschizi urechi
duhovniceşti sau să-ţi găteşti haină de nuntă 5 şi alte lucruri trebuitoare nunţii la care eşti chemat, ci viaţa de aici trebuie să-ţi fie fabrica sau atelierul6
tuturor acelora. Cei care n-au făcut acest lucru înaintea plecării din
lumea aceasta, unii ca aceia n-au nici o legătură cu viaţa veşnică :
mărturie sunt cele cinci fecioare nebune şi bărbatul chemat la nuntă, ca
unii care nu şi-au putut câştiga nici untdelemn în candele, nici haină
de nuntă.
Aşadar, aici pe pământ se naşte prin durerile facerii omul lăuntric7, omul cel nou, cel zidit după chipul lui Dumnezeu, fiind ca un făt în pântecele maicii sale8,
iar după ce a prins formă deplină, se naşte aşa-zicând a doua oară
pentru cealaltă lume, desăvârşită şi neveştejită. Căci, după cum copilul
trăieşte în pântecele maicii sale la întuneric, plutind şi
pregătindu-se astfel după legile firii pentru viaţa plină de lumină a
menirii lui normale de aici de pe pământ, tot aşa stau lucrurile şi în
cele duhovniceşti, într-adevăr, acest lucru îl are în vedere Sfântul
Apostol Pa-vel când scrie Galatenilor : «Fiii mei, pentru voi rabd din
nou chinurile facerii, până ce, în sfârşit, chipul lui Hristos se va
împlini în voi»9. Numai că pruncii n-ajung în pântecele
maicii lor nicicând măcar la simţământul şi la conştiinţa că trăiesc, pe
când creştinul are în decursul vieţii lui pământeşti destule semne
despre viaţa de dincolo. Explicaţia stă în faptul că adevărata viaţă,
pentru făt, nu este aceea din întunericul pântecelui mamei, ci pe el îl
aşteaptă alta, cea viitoare. în pântece încă nu s-a revărsat asupra lui
nici o rază de lumină şi n-a primit nici un semn că ar mai fi1
şi o altă viaţă. Omul mare însă, creştinul, vede, dimpotrivă, altceva,
şi anume că viaţa viitoare s-a revărsat şi s-a amestecat întru totul
prin cea prezentă, iar Soarele măririi ne-a răsărit şi nouă cu
îmbelşugare, mireasma cerului s-a vărsat peste ţinuturile pline de miros
greu în care trăim, iar spre mâncare s-a dat de acum şi oamenilor
pâinea îngerilor10. Iată pentru ce sfinţilor li s-a dat încă
de aici de pe pământ nu numai să gătească şi să-şi orânduiască traiul
pentru viaţa viitoare, ci să şi trăiască după ea şi să o realizeze încă
de aici. Căci scrie Sf. Pavel, într-un loc, lui Timotei41 : «Cucereşte viaţa veşnică», iar în alt loc zice despre sine : «De acum nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte întru mine» 12. La fel zice şi Sf. Ignatie Purtătorul de Dumnezeu13
: «Apă, vie ţâşneşte din mine, zicându-mi : Grăbeşte-te mai iute, spre
Tatăl». De altfel e plină întreaga Sf. Scriptură cu astfel de rostiri.
Ce altceva trebuie să înţelegem prin cuvintele, în care Însuşi’
Dumnezeu, viaţa lumii, ne făgăduieşte însoţirea Sa până la sfârşit :
«Iată, Eu cu voi sunt în toate zilele până la sfârşitul veacului» 14 ?
Domnul nostru Iisus Hristos nu s-a mulţumit să împrăştie sămânţa vieţii pe pământ1δ, pentru ca imediat după aceea să se retragă, lăsând oamenilor grija de a supraveghea creşterea ei, nici n-a aprins foc 16, pe care să-i lase în seama oamenilor să-i sporească şi, în sfârşit, nici n-a adus foc şi sabie 17,
ca să le dea oamenilor şi apoi să plece. Nu, ci însuşi Dumnezeu este cu
noi, după cuvântul Apostolului : «Dumnezeu este Cel ce lucrează în
voi, El vă face şi să voiţi şi să săvârşiţi»18 orice lucru,
aşa încât El însuşi aprinde focul şi-1 pune unde e lipsă, după cum tot
El însuşi este cel ce mânuieşte sabia. Ca să nu mai lungim vorba, doar
nu se va sumeţi securea faţă de cel ce o ridică19. Tot, aşa nici unul dintre noi nu va putea săvârşi vreun bine dacă n-ar fi ajutat de Bunătatea cea desăvârşită.
Dar nu numai atât. Domnul n-a făgăduit creştinilor numai să le stea
într-ajutor, ci le-a făgăduit şi mai mult: că-şi face sălaş înlăuntrul
lor20. Şi încă ce spun ? Când vorbeşte despre unirea noastră
cu Dumnezeu, Sfântul Pavel zice că atât ne va covârşi dragostea Lui,
încât vom deveni împreună cu El un singur Duh : «Cel ce se lipeşte de
Domnul este un singur Duh cu El» 21, iar în alt loc zice : «Ca să fiţi un trup şi un Duh, precum aţi şi fost chemaţi» 22.
Căci pe cât de negrăită e bunătatea lui Dumnezeu faţă de noi şi cu cât
covârşeşte dragostea Lui faţă de oameni — încât amuţeşte şi limba a mai
grăi «pacea lui Dumnezeu, care covârşeşte toată mintea» 23 —,
tot pe atât de neîntrecută şi de neajunsă este şi unirea duhovnicească a
credincioşilor cu Dumnezeu, încât mintea nu poate născoci nimic ca să
se poată asemăna cu ea. De aceea şi Sfânta Scriptură are o mulţime de
pilde, care să lămurească marea taină a acestei uniri neînţelese,
deoarece într-una singură e limpede că nu se poate cuprinde un atât de
mare adevăr24. Aşa, a fost asemănată uneori cu un mire care intră într-o cămară2, alteori cu o viţă de vie26,
pe a cărei tulpină se reazemă mlădiţele, iar alteori cu o nuntă plină
de taină şi, în sfârşit, altă dată cu unirea ce există între mădulare şi
cap 27 — dar nici una din aceste imagini nu lămureşte deplin
unirea duhovnicească a omului cu Dumnezeu, căci toate se dovedesc
neputincioase în a arăta toată adâncimea acestei taine.
De fapt, orice prietenie duce în chip silit la o unire oarecare ; dar
dragostea lui Dumnezeu cu ce s-ar putea asemăna ? Se pare că unirea şi
legătura dintre soţi, pe de o parte, şi armonia ascultării mădularelor
de cap, pe de alta, ar lămuri cel mai bine această unire tainică.
Totuşi, până şi aceste imagini sunt slab grăitoare şi rămân departe de
ceea ce ar trebui ele să spună.
Aşa, când e vorba de căsătorie, legătura ce o fac cei doi soţi nu-i
poate uni în aşa fel încât să trăiască numai unul pentru altul şi să nu
fie decât un singur suflet, cum se întâmplă cu unirea dintre Hristos şi
Biserică. De aceea, când dumnezeiescul Apostol al neamurilor vorbea
despre căsătorie, zicând «taina aceasta mare este», a trebuit să adauge
imediat: «iar eu zic în Hristos şi Biserică» ^, vrând prin aceasta să
învedereze că plină de taină este nu atât unirea celor doi soţi, ci mai
ales desăvârşita unire dintre Hristos şi Biserică.
Ε drept că şi mădularele unui trup sunt unite cu capul, (doar prin
această unire şi trăiesc, căci, în clipa în care această unire s-ar
strica, şi capul şi mădularele ar pieri), cu toate acestea, mădularele
credincioşilor par că se leagă mai strâns de Domnul Hristos decât de
capul lor firesc ; mai mult viază prin Fiul lui Dumnezeu decât prin buna
potrivire în care trăieşte capul cu trunchiul omenesc. Şi aceasta se
vede foarte lămurit din pilduitoarea viaţă a fericiţilor mucenici, care
mai curând se bucurau să li se taie capul decât să se dezlipească de
Hristos, ba răbdau chiar cu plăcere să li se taie şi cap şi mădulare,
dar nu scoteau o singură vorbă ca să se lepede de Fiul Tatălui ceresc.
Iată un lucru cu totul straniu : cum să te poţi uni cu altcineva mai
strâns decât cu tine însuţi ? Şi totuşi aşa ceva e posibil, deoarece
unirea tainică dintre Hristos şi Biserică e mai deplină şi decât cea
dintre cap şi mădulare, din clipa în care sfinţii se leagă mai cu putere
de fiinţa Mântuitorului decât de însăşi viaţa lor. Sfinţilor li-e mai
drag de Mântuitorul decât de ei înşişi, după cum mărturiseşte Sfântul
Pavel29, care mai curând doreşte să fie el însuşi anatema de
la Hristos, numai să ştie că dobândeşte întoarcerea Iudeilor şi că ar
preamări prin aceasta pe Dumnezeu.
Dacă, deci, dragostea unor oameni se poate ridica până la acea
înălţime, apoi cine ar fi în stare să măsoare puterea dragostei
dumnezeieşti ? Dacă şi oamenii stăpâniţi de păcate sunt în stare a
săvârşi fapte de o aşa de mare recunoştinţă faţă de Dumnezeu, ce va
trebui să zicem atunci de puterea de a face bine a însăşi Bunătăţii
întrupate ? Şi atunci, fiindcă dragostea dumnezeiască este negrăit mai
presus decât cea omenească, urmează că şi unirea dintre dragostea cea
aprinsă a lui Dumnezeu, pe de o parte, şi sufletul omenesc, pe de alta,
va întrece puterea de înţelegere a omului în aşa măsură, încât este cu
neputinţă s-o tălmăceşti în cuvinte.
Dar să folosim şi altă imagine pentru a lămuri această unire dintre Dumnezeu şi sufletul omenesc.
De multe lucruri are nevoie trupul omenesc spre a se susţine în
această viaţă : de aer, de lumină, de hrană, de îmbrăcăminte. Toate
acestea întreţin în chip firesc trupul şi mădularele lui. Ei bine,
niciodată nu avem lipsă în acelaşi timp chiar de toate aceste lucruri,
ci de unele ne folosim acum, de altele altă dată, după cerinţele clipei
şi ale împrejurărilor. Căci de haină am nevoie, ca îmbrăcăminte, iar nu
spre hrană ; pentru a ne astâmpăra foamea, îi dăm trupului mâncare. In
acelaşi fel în care nici lumina nu ni se dă să o respirăm, tot astfel
nici aerul nu se poate schimba într-o rază de soare. Dar nici de simţuri
şi nici de mădulare nu se foloseşte omul în fiece clipă, căci dacă-i
vorba să ascultăm ceva, doar nu vom cere ajutorul ochilor şi al
mâinilor. Aşijde-rea, degetele palmei ne ajută să pipăim, iar nu să
gustăm, să auzim ori să vedem, căci astfel de trebuinţe le împlinesc
alte puteri ale sufletului.
Când avem, însă, în vedere viaţa sufletească a celor ce petrec în
Domnul, atunci aflăm că acestora Domnul le vine totdeauna într-ajutor,
le împlineşte orice lipsă, este pentru ei totul şi nici nu îi rabdă
măcar să-şi întoarcă privirea sau dorul în altă parte decât spre
bunătatea Lui. Căci nu există trebuinţă omenească pe care Domnul să n-o
împlinească creştinului : El îi dă viaţă, îl creşte, îl hrăneşte, El
este lumina şi suflarea lui, El îi deschide ochii, îi luminează şi le dă
puterea să-L vadă şi pe El, Domnul. El e şi hrănitorul şi hrana
sufletului nostru ; El e cel ce ne dă pâinea vieţii31, pâine
care nu-i altceva decât însăşi bunătatea Lui, viaţă pentru cei ce
trăiesc, mireasmă pentru cei ce respiră, îmbrăcăminte pentru cei goi.
Şi nu numai că sufletul nostru merge spre El, dar tot El ne-arată şi
drumul, ca unul care ne este şi lăcaş de petrecere aici pe pământ, dar,
în acelaşi timp, şi ţintă a călătoriei noastre prin lume. Noi suntem
mădularele, El ni-e capul. De trebuie să luptăm, şi El luptă împreună cu
noi ( συναγωνίζεσθαι ) ; de ne luăm la întrecere, El ne stă arbitru (
άγωνοθετής) ; de câştigăm, El ni se face cunună (στέφανος) de lauri 32.
Pe toţi din toate părţile ne-adună spre El şi nu rabdă să ne mai
depărtăm nici cu gândul de la El şi nicidecum să mai îndrăgim pe
altcineva decât pe El. Oriîncotro ne-am îndrepta dorinţele, El ne
întâmpină şi ni le împlineşte ; ori într-o parte, ori într-alta, ori de
intrăm, ori de ieşim, tot în mâna Lui cădem. «De mă voi sui la cer, Tu
acolo eşti; de mă voi pogorî la iad, Tu de faţă eşti; de mi-aş lua aripi
şi-aş zbura pe nori până la marginile mării, şi-acolo mâna Ta mă va
povăţui şi mă va sprijini dreapta Ta», zice Psalmistul33.
Căci Domnul atrage la Sine pe toţi şi uneşte cu El tot sufletul omenesc
printr-o silă prea dulce şi scăldată în cea mai desăvârşită iubire de
oameni. Îmi închipui că tot o astfel de silă a fost şi aceea cu care
îndemna pe sluga Sa ca să umple casa cu cei chemaţi la nuntă :
«Sileşte-i să intre ca să-mi umple casa» .
- Matei 7, 22.
- Filipeni 1, 23.
- Imaginea paulină despre ceea ce-i trupesc (σάρχιον), în stare să ne «întunece» cugetul, o întâlnim deja la Ignatie (Către Efeseni 10, 3) şi Origen (Exegetica m Ps. 77, 33, Migne G. 2, 14). Cel dintâi scriitor creştin care a schiţat o doctrină a unor «simţuri duhovniceşti» a fost Origen, In Ioannem XX, 33, Migne P.G. 14, 676.
- Ioan 15,
- Matei 22, 11 f 25, 1—13.
- έργαστήριον.
- «Omul lăuntric», Romani 7, 22.
- Imagine capitală pentru întreg tratatul lui Cabasila.
- Galateni 4, 19.
- Psalm 77, 29.
- I Timotei 6, 12.
- Galateni 2, 20.
- Ignatie, Către Romani, VII, citat liber {P.S.B., 1, p. 177).
- Matei 28, 20.
- Matei 13, 1—23 ; Luca 8, 5.
- Luca, 12, 49.
- Matei 10, 34.
- Filipeni 2, 13.
- Isaia 10, 15.
- Ioan 14, 23.
- I Cor. 6,
- Efeseni 4, 4.
- Filipeni 4, 7.
- Vasile, De Ude, P.G. 31, 684: «un singur cuvânt nu-i de ajuns».
- Matei 25, 10.
- Ioan 15, 5.
- Efeseni 5, 24—32.
- Efeseni 5, 32.
- Romani 9, 3.
- φίλτρο·» τών άνβρώπων, ο expresie mult îndrăgită de
Cabasila, e folosită si în relaţiile cu unii In acest sens
e folosită şi de
Sf. Ioan Hrisostom pentru a zugrăvi iubirea reciprocă a primilor creş tini, Homiliae U—Ui In Epistoîam ad Ephesios, Migne P.G., 62, 12. Totuşi Cabasila o foloseşte mai ales pentru a arăta iubirea lui Dumnezeu fată de om şi cea a creştinului faţă de Dumnezeu. - Ioan 6, Pasaj foarte important pentru a înţelege concepţia antropologică creştină, aşa cum o vede Cabasila.
- συναγω^ίζεσθαι, άγωνοθετής, στέφανοί. imagini întâlnite la Clement Alexandrinul, Protreptic 96, rom. P.S.B. 4, p. 144, dar şi la Maxim Mărturisitorul, Scholia in Librum De Ecclesîastica Hierarchia 3, 6, Migne P.G. 4, 132.
-
-
Sfântul Nicolae Cabasila
Despre viata in Hristos
Editura: Institutul Biblic (IBMBOR)
-
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!