(Sf. Luca al Crimeei – “La porţile Postului Mare. Predici la Triod”)
„Astăzi
este începătura mântuirii noastre şi arătarea tainei celei din veac:
Fiul lui Dumnezeu Fiu Fecioarei Se face şi Gavriil harul binevesteşte”.
Acum s-a împlinit taina cea mare a credinţei noastre creştineşti, s-a
împlinit lucrul pe care cu şapte sute de ani înainte de Naşterea
Domnului Iisus Hristos l-a prezis Sfântul Proroc Isaia: Iată, Fecioara
va lua în pântece şi va naşte fiu, şi vor chema numele Lui Emanuil, care
înseamnă: „Cu noi este Dumnezeu”.
De ce spunea acest sfânt proroc că Domnul va fi numit Emanuel, dacă Arhanghelul Gavriil, care a heretisit-o acum pe Preasfânta Fecioară Maria, a zis că Ea îi va pune numele de Iisus? Ce să însemne acest lucru? El se lămureşte prin înţelesul numelui de Emanuel: „cu noi este Dumnezeu”.
De ce spunea acest sfânt proroc că Domnul va fi numit Emanuel, dacă Arhanghelul Gavriil, care a heretisit-o acum pe Preasfânta Fecioară Maria, a zis că Ea îi va pune numele de Iisus? Ce să însemne acest lucru? El se lămureşte prin înţelesul numelui de Emanuel: „cu noi este Dumnezeu”.
Toate
popoarele creştineşti, toţi cei ce au crezut în Domnul Iisus Hristos,
îl numesc Mântuitor, Dumnezeu Adevărat, Care a trăit cu oamenii pe
pământ. Prin aceasta s-a şi îndreptăţit numele de Emanuel, „cu noi este
Dumnezeu”, despre care vorbea prorocul. Emanuel este Dumnezeu-Omul,
Dumnezeu Care este cu noi, Dumnezeu în trup. S-a săvârşit taina cea
neasemuită a mântuirii noastre, despre care citim la Sfântul Apostol
Pavel: Cu adevărat, mare este taina bunei credinţe: Dumnezeu S-a arătat
în trup (l Tim. 3, 16). El spunea că sfinţii îngeri ar vrea să pătrundă
această neobişnuită taină, însă nici lor nu le este dat să cunoască
toate adâncurile ei. Şi atunci, noi, slabii şi neputincioşii, să
încercăm a o pătrunde?
Noi ştim însă că dogmele
privitoare la Dumnezeirea-Omenitatea Domnului Iisus Hristos – şi la
întruparea Lui fără de sămânţă din Preasfânta Fecioară Maria alcătuiesc
temeiul întregii noastre credinţe creştineşti: căci dacă nu am
crede în faptul că Domnul Iisus Hristos este cu adevărat Fiul lui
Dumnezeu, Care S-a întrupat din Preasfânta Fecioară Maria, zadarnică ar
fi nădejdea noastră în mântuire. Însuşi Domnul Iisus Hristos spunea
despre Sine că este Fiul lui Dumnezeu, Pâinea, cea Cerească, pogorâtă
din Cer. Noi primim acest adevăr cu toată inima noastră şi nu încercăm a
pătrunde adâncul fără fund al arătării lui Dumnezeu în trup.
Şi totuşi, pe cât ne este cu putinţă, să ne străduim a înţelege: de ce a fost neapărată nevoie de întruparea Fiului lui Dumnezeu, de ce a fost nevoie ca El să ia trup omenesc? Oare
nu pentru a ne mântui de moartea veşnică şi de stăpânirea diavolului
prin Crucea Sa, prin cumplitele Sale pătimiri de pe Golgota şi moartea
de ocară?
Potrivit negrăitului Sfat Dumnezeiesc, a fost neapărată nevoie ca Domnul nostru Iisus Hristos să „calce cu moartea pe moarte”, să Se întrupeze şi să ia Trup omenesc şi să moară cu moarte omenească adevărată. Domnul
Iisus Hristos a adus această jertfă cutremurătoare ca să ne apropie pe
noi de Dumnezeu, ca să ne facă din oameni muritori dumnezeu-oameni,
trăitori în veci. El S-a făcut Dumnezeu-Om şi ne-a
deschis spre dumnezeu-omenitate, spre împărtăşirea noastră, în trupul
înnoit, de veşnică şi nesfârşită apropiere către sfinţenia Dumnezeirii.
Iar dacă lucrurile stau aşa, atunci, fireşte, El nu putea să facă asta
rămânând numai Dumnezeu. Trebuia, deci, ca El să Se facă Dumnezeu-Om, trebuia să Se întrupeze din Preasfânta Fecioară Maria.
Faptul acesta – întruparea Fiului lui Dumnezeu – este nemăsurat de mare, aşa s-a cuvenit să fie prevestit în chip minunat – prin arătarea Arhanghelului Gavriil către Preasfânta Fecioară Maria: şi binevestirea lui a fost cea mai mare dintre toate binevestirile pe care le-a auzit vreodată neamul omenesc. În Nazaret, în locuinţa sărăcăcioasă a Preasfintei Fecioare Maria, au răsunat uluitoarele cuvinte: Bucură-Te,
Ceea ce eşti plină de har! Domnul este cu Tine. Binecuvântată eşti Tu
între femei (Lc. l, 28), adică mai binecuvântată decât oricare dintre
femei.
Preasfânta
Fecioară Maria tăcea. Oare a fost cuprinsă de spaima şi fiorul fireşti
pentru un om obişnuit la vederea unui Arhanghel? Nu, nu spaima a
cuprins-o, ci tulburarea datorată neobişnuitei heretisiri. Fecioara nu
s-a înspăimântat de arătarea neobişnuită, fiindcă Ea însăşi era mai
sfântă decât toţi sfinţii, şi sufletul ei curat era asemănător îngerului prin curăţia sa duhovnicească. Ea
şi-a vădit numai nedumerirea cu totul de înţeles, întrebând: Cum va fi
aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat? Şi a primit răspunsul
minunat: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt Te va umbri (Lc. l, 34-35).
A fost vreodată o fecioară asemenea Preasfintei Maria în curăţie şi sfinţenie? Nu.
N-a fost nicicând şi nu va fi. Negrăită şi uimitoare, înveşmântată în
dumnezeiască slavă e marea taină a întrupării Domnului nostru Iisus
Hristos.
Şi
atunci, cum să nu ne plecăm cu toată inima înaintea Preasfintei
Fecioare, Care a devenit organ al marii şi nepătrunsei taine
Dumnezeieşti? Cum să nu o numim „Ceea ce eşti mai cinstită decât
heruvimii şi mai slăvită fără de asemănare decât serafimii”? Oare
Maica împăratului Ceresc nu se cuvenea să fie pusă de către noi mai
presus de toate Puterile Cereşti, mai presus de toate slugile Lui? Iar
arhanghelii, heruvimii şi serafimii sunt slugi ale lui Dumnezeu.
Bineînţeles,
suntem datori să o cinstim cu toată inima şi să o socotim Mama noastră
Cerească, străduindu-ne să o urmăm în virtuţi şi să îi împlinim
cuvintele pe care le cântăm la fiecare utrenie, pe care le-a grăit ea
către Elisabeta, mama Înainte-Mergătorului Domnului: Că a căutat spre smerenia roabei Sale, şi iată de acum Mă vor ferici toate neamurile (Lc.
l, 48). Noi toţi, creştinii ortodocşi, o fericim pe Preasfânta Fecioară
Maria potrivit cu învăţătura Sfintei Scripturi – dar, cu durere trebuie
s-o spunem, vrăjmaşii Bisericii lui Hristos – protestanţi,
sectari şi alţi eretici – nu iau parte la această lăudare a ei de către
lumea ortodoxă. Ei tăgăduiesc cu desăvârşire cinstirea Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu, zicând că Maica lui Dumnezeu a fost o simplă
femeie evlavioasă, ca multe altele, şi chiar ne osândesc pentru faptul
că îi înălţăm rugăciuni şi spunem adresându-ne ei: „Preasfântă
Născătoare de Dumnezeu, mântuieste-ne pe noi” (nota trad.: Aşa
stă scris în cărţile de cult greceşti, aşa stă scris şi în cele ale
slavilor ortodocşi. În România s-a înlocuit „mântuieşte-ne” cu
„miluieste-ne”). Ei spun: „Cum se poate aşa ceva – să cauţi mântuirea la
o femeie evlavioasă? Noi avem un singur Mântuitor – pe Domnul Iisus
Hristos; doar El ne mântuieşte, şi alţi mântuitori nu sunt”.
Iată răspunsul nostru. Noi
ne adresăm Maicii lui Dumnezeu ca Apărătoarei noastre. Ştim că ea nu a
mântuit lumea nemijlocit, că Dumnezeiescul ei Fiu ne-a mântuit cu Crucea
Sa. Ea poate însă ajuta mântuirii
noastre prin rugăciunile Sale înaintea Fiului Său, şi noi cerem
rugăciunile Ei, care au atâta putere înaintea lui Hristos.
Sfântul
Apostol Pavel spunea despre sine: Tuturor toate m-am făcut, ca, în
orice chip, să mântuiesc pe unii (l Cor. 9, 22). El îl îndemna pe
apostolul Timotei: Ia aminte la tine însuţi şi la învăţătură;
stăruie în acestea, căci, făcând aceasta, şi pe tine te vei mântui, şi
pe cei care te ascultă (l Tim. 4, 16).
Precum
vedem din Sfânta Scriptură, şi sfinţii apostoli ne mântuiesc. Cum? La
fel ca Preasfânta Născătoare de Dumnezeu – prin rugăciunile lor, prin
învăţătura lor, prin apropierea lor faţă de noi şi faţă de Domnul Iisus
Hristos. Dacă apostolii pot să ne mântuiască, de ce să nu ne poată
mântui Maica lui Dumnezeu? Ea e Apărătoarea noastră, Maica plină de har a
întregului neam creştinesc. De aceea şi strigăm către ea: „Preasfântă
Născătoare de Dumnezeu, mântuieşte-ne pe noi”.
Noi
o numim Stăpână, împărăteasă a Cerurilor – iar sectanţii se smintesc de
asta: „Noi avem un singur împărat – pe Dumnezeu”. Dar n-avem noi
dreptate să o numim împărăteasă, de vreme ce este Maica împăratului? Şi
la oameni orice mamă de împărat poartă titlul de împărăteasă. Cu acelaşi
înţeles îi dăm şi noi numele de împărăteasă a Cerurilor, fiindcă este
Maica împăratului nostru, a Domnului Iisus Hristos. Noi o numim Stăpână
fiindcă are marea stăpânire de a ne apăra de diavol. Iar nefericiţii de sectari tăgăduiesc acest sfânt ajutor dumnezeiesc al Preasfintei Fecioare Maria.
Domnul
să-i oprească! Iar pe noi să ne oprească de la orice împărtăşire cu
sectarii, ca nu cumva să ne abată în calea pierzării. Iar Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu, al cărei praznic atât de mare îl prăznuim
astăzi, să ne mântuiască de diavol şi de toate slugile lui. Amin.
7 aprilie 1945
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!